Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 2 3 [4]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzieÂła Chopina  (Przeczytany 39067 razy)
Chiarodiluna
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 32



Zobacz profil
« Odpowiedz #45 : Grudzień 09, 2018, 12:53:56 »

Zlata Chochieva (Rosja):




Urodzona w Moskwie w 1985 r. podopieczna Michai³a Pletneva, która w 2012 roku ukoùczy³a z wyró¿nieniem Moskiewskie Konserwatorium Paùstwowe. Aktualnie artystka wytwórni Piano Classics. Tak¿e asystentka katedry Uniwersytetu 'Mozarteum' w Salzburgu.

Etiudy Kompletne:

https://www.youtube.com/watch?v=fcd7fvL68z4

Pianistka postanowiÂła wykreowaĂŚ Etiudy Chopina (zwyczajowo materiaÂł techniczno-ĂŚwiczebny) w osobistej wizji liryczno-poetyckich szkicĂłw i w peÂłni podtrzymaĂŚ owo caÂłkiem nowe znaczenie, jakie samej etiudzie nadaÂł Chopin. NaleÂży z zadowoleniem odnotowaĂŚ, Âże projekt raczej w peÂłni siĂŞ powiĂłdÂł. PoezjĂŞ sÂłychaĂŚ.

https://www.youtube.com/watch?v=pQRLhz0coRU
DuÂża czeœÌ Opusu 25. z wystĂŞpu na Gilmore Festival 2017.  No. 1



Cristian Budu (Brazylia):



Pierwszy brazylijski pianista, który wygra³ Miêdzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Clary Haskil w Szwajcarii, uchodz¹cy za jeden z najbardziej presti¿owych na wspó³czesnej arenie œwiatowej rywalizacji (2013).

Preludia Op. 28:

https://culture.pl/pl/artykul/wszystko-co-chcialbys-wiedziec-o-preludiach-chopina


https://www.youtube.com/watch?v=Iv6gv77UxZk

Pianista w pe³ni realizuje ideê kontrastowoœci poszczególnych sk³adowych cyklu. Gra przekonuj¹co, klarownie i harmonijnie, wykorzystuj¹c ca³¹ dostêpn¹ paletê mo¿liwoœci.

Aczkolwiek ... . Skandowanie frazy w XII. i brak konsekwentnie realizowanej ciÂągÂłoÂści w owym nieopamiĂŞtaÂłym galopie osobiÂście mi trochĂŞ przeszkadza i nie jest tylko skutkiem osÂłuchania z interpretacjÂą Marii Joao Pires. Nie przemawia teÂż do mnie do koĂąca koncepcja na niektĂłre fragmenty scherzoidalne. ‘Hurgot’ i ‘zamĂŞt’ w XIV. jest jeszcze potĂŞÂżniejszy, niÂż w pamiĂŞtnej ostatniej czĂŞÂści sonaty b-moll. DoœÌ podobne wraÂżenia pozostajÂą u mnie po XXII. No i jeszcze dzwony w XVII. WydajÂą siĂŞ biĂŚ, jakby to byÂła repertuarowo pianistyka Sergiusza Rachmaninowa. Ciekawi mnie, co by powiedzieli o tej propozycji tutejsi Znawcy ?

No. 8 :

https://www.youtube.com/watch?v=WtvD6ZSUB-o
Dla ukazania Wam pianisty w akcji (...tylko to byÂło na YouTube)


Nadejda Vlaeva (BuÂłgaria):




Laureatka nagrĂłd konkursĂłw pianistycznych im. Liszta we WÂłoszech i na WĂŞgrzech. Obecnie artystka Yamahy pracujÂąca w USA. Pianistka zawsze grajÂąca subtelnie, delikatnie, poetycznie, kantylenowo, z wyczuciem czasu i z piĂŞknym jego zarzÂądzaniem.



Jeszcze nie wiem, jak zdobyĂŚ to nagranie. ÂŁatwo nie bĂŞdzie. To na pewno.



Benjamin Grosvenor (Wielka Brytania):

Pianista posiada zaskakuj¹c¹ si³ê wyobraŸni wykonaczo-interpretatorskiej oraz przenikliwy rozmach widoczny w wielu produkcjach. Posiada te¿ kontrakt z Decca Classics.

Scherza, poprzedzielane nokturnami:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-scherza


https://www.youtube.com/watch?v=A1QgpIadQ2Y



Olga Scheps (Rosja):

Olga Scheps urodziÂła siĂŞ w Moskwie w 1986 r., przy czym bardzo szybko jej rodzina wyemigrowaÂła na staÂłe do Niemiec. Obecnie nagrywa dla RCA. PopeÂłniÂła m.in. solowy recital chopinowski oraz dalece ciekawy zbiĂłr romantycznego repertuaru rosyjskiego, w tym takÂże tego mniej znanego (np. niezobowiÂązujÂące i  lekkie walce Titova, fortepianowe walce Czajkowskiego, oryginalna impresja ‘Skowronek’ MichaÂła Glinki, dla mnie osobiÂście parafrazujÂąca nie wprost nokturn f-moll Op. 55 Nr 1 Chopina, w gustownej i adekwatnej aranÂżacji BaÂłakiriewa – wielkiego miÂłoÂśnika i propagatora twĂłrczoÂści naszego kompozytora).

https://www.youtube.com/watch?v=OKT2kpcQ4AU


Koncerty fortepianowe:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-koncerty-fortepianowe




Koncerty Chopina w oprawie przemoÂżnie serenadowej, a dokÂładniej rzecz ujmujÂąc, z urokliwym partnerowaniem kameralnej orkiestry smyczkowej ze Sztutgartu. Delikatnie, subtelnie i poetycko, ale takÂże z nowoczesnÂą przejrzystoÂściÂą brzmienia. Tak mi siĂŞ osobiÂście w tym roku spodobaÂła ta pÂłyta, Âże byĂŚ moÂże mocno nieobiektywnie i nierzetelnie zestawiam teraz tĂŞ artystkĂŞ ze wszystkimi wymienionymi wyÂżej osobami. Trudno.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 09, 2018, 12:57:03 wysłane przez Chiarodiluna » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #46 : Grudzień 10, 2018, 00:59:27 »

Chiaro, a co Ty sÂądzisz o Benjaminie? PosÂłuchaj koniecznie pÂłyty ze scherzami oraz, a co, zdradzĂŞ siĂŞ, olÂśniewajÂącego dysku "Dances".
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #47 : Grudzień 10, 2018, 01:01:49 »

Preludia w wykonaniu Budu usÂłyszaÂłem po raz pierwszy jakiÂś czas temu w DwĂłjce. Ciekawy sposĂłb prowadzenia narracji, czasem nawet nietuzinkowy. W paru miejscach frapujÂąco, w innych - mniej pomysÂłowo.
Zapisane

Chiarodiluna
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 32



Zobacz profil
« Odpowiedz #48 : Grudzień 14, 2018, 23:15:18 »

P³yty ze Scherzami oczywiœcie s³ucha³em, aczkolwiek tylko w ramach wskazanego linku na YouTube. Nie zaproponowa³bym jej, gdybym jej nie przes³ucha³ i nie uzna³ za wartoœciow¹. Chocia¿ jest te¿ w moim stwierdzeniu pewna wewnêtrzna sprzecznoœÌ, bo p³yty Vlayevy jeszcze nie zdoby³em, nie s³ucha³em i zarekomendowa³em niejako w ciemno.

Za namiar na pÂłytĂŞ ‘Dances’ dziĂŞkujĂŞ. Nie znaÂłem jej dotychczas. Tym bardziej dziĂŞkujĂŞ, Âże znalazÂłem na niej moje ukochane ‘Valses poeticos’ Granaosa. JuÂż przez ten fakt duÂży plus dla artysty na otwarcie, Âże wÂłaÂśnie je wybraÂł. Nie rozumiem tego, Âże pianiÂści nie chcÂą powszechniej korzystaĂŚ z kolorytu tego utworu i prezentowaĂŚ go czĂŞÂściej. TrochĂŞ podobnie jak z Wariacjami Diabellego. CzyÂż nie ? ‘Valses poeticos’ definiujÂą moje upodobania muzyczne, tak jak Twoje definiujÂą byĂŚ moÂże ‘Wariacje Diabellego’ Beethovena z Berlina, o ktĂłrych pisaÂłeÂś niedawno tak zajmujÂąco ciekawie na swoim blogu. ChoĂŚ to teÂż pokazuje, Âże wiele nas dzieli w tej niby w jednakiej pasji.

Ograniczenia mojego skromnego abonamentu u jednego z dostawcĂłw nie pozwoliÂły mi zakupiĂŚ wszystkich pozycji z pÂłyty ‘Dances’. ZakupiÂłem tymczasem tylko Chopina i Granadosa.

Polonez fis-moll Op. 44 przepiĂŞknie zagrany. ÂŻe wspomnĂŞ jedynie o piĂŞknym, refleksyjnym zwolnieniu narracji w zakoĂączeniu [9:25 – 10:05]. CaÂłkowita deklasacja Blechacza, ktĂłry przepĂŞdziÂł niejako bezrefleksyjnie przez ten rejon piĂŞciolinii w swojej interpretacji na pÂłycie z polonezami Chopina. Op. 22 takÂże piĂŞkny. Ciekawy jestem, jak by pianista zaprezentowaÂł caÂły cykl epickich polonezĂłw Chopina.

CaÂłoÂściowo oceniam artystĂŞ bardzo wysoko. Trzeba obiektywnie przyznaĂŚ, Âże stoi za jego interpretacjami wizja (‘Scherza i 3 nokturny Chopina’). Niemniej sÂą pewne szczegó³y i drobiazgi, do ktĂłrych jeszcze siĂŞ nie mogĂŞ przekonaĂŚ. Nie lubiĂŞ jego narracyjnych mikroprzyspieszeĂą tu i Ăłwdzie. TakÂże nie wszystkie jego wydelikacenia narracji lub oryginalne rozwiÂązania stylistyczne mi odpowiadajÂą. Bardzo jednak trudno precyzyjnie okreÂśliĂŚ sÂłowami co mam na myÂśli. PosÂłu¿ê siĂŞ maÂłym przykÂładem w postaci antraktu zapowiadajÂącego kodĂŞ a la Melodico w ‘Valses poeticos’[8. Presto, 0:50 – 1:00 ]. Na innym forum o muzyce, jak moÂże jeszcze pamiĂŞtasz,  byÂła mowa o interpretacji Hiszpanki - Maite Aguirre. LubiĂŞ w tym momencie ten namiĂŞtny rozmach, ktĂłry daÂła Maite. TĂŞ robionÂą przez niÂą oddychajÂącÂą caÂła peÂłniÂą moÂżliwoÂści scenĂŞ. Natomiast Benjamin Grosvenor robi tutaj skromny przerywnik, a akordy wejÂścia na kodĂŞ pozostajÂą osobliwie wytÂłumione. Na pewno to usÂłyszaÂłeÂś. Przy pierwszym odsÂłuchu zaszokowaÂła mnie ta odmiennoœÌ stylu i nie spodobaÂła mi siĂŞ. Có¿, bezwÂład sÂłyszenia powoduje, Âże ciĂŞÂżko od razu (bez czasowego procesu) porzuciĂŚ dotychczasowe wzorce wykonawcze. ChociaÂż teÂż maÂło prawdopodobne, abym przekonaÂł siĂŞ z czasem do jego propozycji wykreowania tego momentu. Generalnie preferujĂŞ projekcje mistyczno-liryczne lub namiĂŞtnie wzniosÂłe. JednakowoÂż bardzo duÂżo mi siĂŞ w jego interpretacji spodobaÂło. Jeden moment nie moÂże i nie decyduje o caÂłoksztaÂłcie odbioru. Poetyczna lekkoœÌ w wielu miejscach bezsprzecznie zachwyca.

Natomiast Scherza Chopina nale¿¹ do tych pÂłyt, ktĂłre warto posiadaĂŚ i pozostawiĂŚ w kolekcji. PiszĂŞ o pozostawieniu, gdyÂż z czasem kolekcja siĂŞ tak rozbudowuje, Âże naleÂży jÂą redukowaĂŚ o propozycje mniej udane. Zatem Scherza Grosvenor’a sÂą do pozostawienia raczej na staÂłe. Genaralnie to nie mam jeszcze swojej najbardziej ulubionej pÂłyty tego cyklu, w przeciwieĂąstwie do Ballad. I ciekawe jak by zaprezentowaÂł ten artysta caÂły cykl Ballad Chopina ?

Na uwagĂŞ szalenie zwraca uwagĂŞ inÂżynieria nagraniowa. Znakomity dÂźwiĂŞk fortepianu na pÂłycie Decca. Taki dÂźwiĂŞk fortepianu uwielbiam, niezaleÂżnie od samej oceny interpretacji materiaÂłu. W ‘Dances’ oczywiÂście, bo materiaÂł Scherz z YouTube trudno miarodajnie pod tym kÂątem oceniĂŚ, choĂŚ takÂże brzmienie wydaje siĂŞ pozostawaĂŚ zacnym.

Wiek pianisty pozwala jeszcze na wystĂŞp na XVIII. Konkursie Chopinowskim 2020, ale ktoÂś kto ma kontrakt z Decca nie musi tego robiĂŚ lub nawet nie moÂże.

ZnalazÂłem teÂż jeszcze BarcarollĂŞ Chopina umieszczona na kr¹¿ku ‘Homages’ Grosvenor’a.
Zapisane
Chiarodiluna
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 32



Zobacz profil
« Odpowiedz #49 : Grudzień 15, 2018, 00:40:02 »

Mazurki:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-mazurki

Pavel Kolesnikov – Mazurki wybrane i pomieszane ze sobÂą dla Hyperiona:

https://www.youtube.com/watch?v=qfjn9Ll4eUk

Oryginalna wizja pod kaÂżdym wzglĂŞdem. Tylko trzy opusy pozostajÂą kompletne, co do zawartoÂści (17, 24 i 50), ale pianista i tak celowo nie przestrzega porzÂądku chronologicznego. Zatem owa kompletnoœÌ trzech wybranych zbiorĂłw traci na znaczeniu. To teÂż stanowi pewnÂą podstawowÂą trudnoœÌ dla sÂłuchacza, ktĂłry jak ja, albo sÂłucha wiĂŞkszej i kompletnej caÂłoÂści, albo konkretnego opusu (jak ulubiony op. 30), albo po prostu pojedynczego mazurka (jak ulubiony cis-moll nr 4 z Op. 30). Ale akurat Op. 30 prawie tu nie ma. Za to nadmieniĂŚ naleÂży, Âże ciekawie zabrzmiaÂły takÂże bardzo lubiane przeze mnie pozaopusowe a-moll’e: Notre temps i Gaillard - niespiesznie, refleksyjnie.

Rem Urasin:

Pianista zdobyÂł IV nagrodĂŞ na MiĂŞdzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie w 1995 r. oraz I nagrodĂŞ na Moskiewskim Konkursie Chopinowskim (1992).

https://www.youtube.com/watch?v=H5D46aHhRDM

Zapisane
Strony: 1 2 3 [4]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

neder-live animilkowo twistedgamers kalinowatyper countrylife