Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Odkrywamy Chopina  (Przeczytany 58174 razy)
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #105 : Kwiecień 10, 2012, 23:09:34 »

Chopin i orkiestra - ciekawa jestem ile utworów, oprócz koncertów, można a ile należy grać z orkiestrą.

Rondo F-dur a la Krakowiak

Bella Davidovich - fortepian (piano)
Sir Neville Marriner - dyrygent (conductor)
London Symphony Orchestra

http://www.youtube.com/watch?v=tG9XKItFzog
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #106 : Kwiecień 11, 2012, 07:20:13 »

...ciekawa jestem ile utworów, oprócz koncertów, można a ile należy grać z orkiestrą.

Odpowiedź prosta - kazdy utwór, jesli tylko ktoś rozpisze go na orkiestrę i znajdzie orkiestrę, która zechce zagrać (i sluchaczy, którzy zechcą  wysłuchać  Chichot ).
Chopin oprócz koncertów i Ronda, ktore linkujesz, zafirmował orkiestrację dla jeszcze tylko trzech swoich kompozycji: Wielkiej Fantazji na Tematy Piesni Polskich, Wielkiego Poloeza Es-dur i Waraicje nt. Don Juana
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 11, 2012, 09:43:00 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #107 : Kwiecień 11, 2012, 11:04:07 »

Wykonanie etiudy Chopina przez pianolę: http://www.youtube.com/watch?v=ehx-OmLgaB0
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #108 : Maj 01, 2012, 14:32:20 »

"Wiosna" po francusku. Moze ktos wie co znaczy "Fais dodo.."

http://www.youtube.com/watch?v=AHZCSbmzOF8&list=FLw2mUy998Z_3g2s5T2S_vjw&index=11&feature=plpp_video
Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #109 : Maj 01, 2012, 16:13:13 »

...wg mojej pamięci "idę (ew.: idziesz) spać"  Uśmiech
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2012, 16:17:25 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #110 : Maj 15, 2012, 15:28:32 »

Allegretto Fis-dur (lub Mazurek Fis-dur, 1829-1831)
Chyba podawałem już link, do tego krótkiego dziełka. O ile wierzyć liście utworów na Wikipedii, jest to utwór przypisany właśnie Chopinowi, bo nie znajduje się w zakładce "utwory o niepewnej autentyczności".

Zrobiłem ogląd w Internecie, zwłaszcza u tego źródła http://www.ourchopin.com
Mianowicie idąc za treścią listu Chopina ( http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/letters/detail/page/3/id/663 ) jest to dzieło właśnie Panny Blahetki lub Blachętki, pianistki z Wiednia, która wręczyła Fryderykowi na pamiątkę rękopis swojego dzieła. Nie wiadomo, czy Chopin je przerobił na swój sposób, czy jest to utwór tej "sprytnej, ładnej nawet dziewczyny".

fragment listu:

"(...)Lichnowski, protektor ów Beethovena, chciał mi swego fortepianu dać na koncert; i to wiele — bo mu się zdawało, że mój za słaby — ale to mój sposób grania, który się znów damom bardzo podobał, a szczególniej Pannie Blachętka, I-szej fortepianistce wiedeńskiej, która musiała być ze mną dobrze (notabene, 20 lat jeszcze nie ma, przy rodzicach, którzy mię bardzo polubili i dali listy do Pragi, i sprytna nawet, ładna dziewczyna), kiedy mi swoją kompozycją na odjez[d]ne z własnoręcznym podpisem na pamiątkę dała.(...)"


Link do wykonania:
http://www.youtube.com/watch?v=ginFS3bjRDM

oraz nuty w dobrej jakości ... http://conquest.imslp.info/files/imglnks/usimg/f/f3/IMSLP177257-PMLP113694-Chopin__Frederic-Allegretto_piupianissimo_2012_A4.pdf

-----------------------------------
Z innej listy(anglojęzyczna Wikipedia) pozostałe dzieła "do zbadania:"
http://en.wikipedia.org/wiki/Miscellaneous_compositions_(Chopin)

oraz oczywiście strona http://www.ourchopin.com/list/listunidx.html
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #111 : Lipiec 05, 2012, 17:59:43 »

Odkryłem dziś zagadkowy akord. Nie wiem czy logicznie jest on poprawny, ale na pewno rzadki. Studiuję sobie właśnie preludium nr 20 c-moll, na które swego czasu zwrócił uwagę Janusz (forma zagadki) tutaj: http://www.chopin.darmowefora.pl/index.php?topic=77.msg11679#msg11679
Akord znajduje się na samym końcu drugiego taktu i wygląda tak:

czyli Es-Es....-Es-Cis-G-C-Es 
Moim skromnym zdaniem, cała rzadkość dotyczy dźwięku C, dzięki któremu powstaje układ C-Cis-Es. Słychać specyficzny dysonans. Oryginalne i ryzykowne rozwiązanie. Zamiast C, naturalniej brzmiałoby B, ale Chopin chciał zapewne "wyprzedzić kontekst" następnego akordu i być może zaskoczyć...
Wie ktoś jak nazwać fachowo taki akord? Bartus, Janusz, Pozostali ?
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #112 : Lipiec 05, 2012, 19:50:58 »

Leszku, prawdopodobnie masz rację, iż w tym zapisie Chopin chciał wyprzedzić kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opóźnieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawę. Rozwiązanie opóźnienia następuje w obciętej w przykładzie szestnastce. Podobne rozwiązania stosował już Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty są jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera się tzw. akord szopenowski...  Duży uśmiech
« Ostatnia zmiana: Lipiec 05, 2012, 19:55:37 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #113 : Lipiec 05, 2012, 19:56:12 »

Dzięki, już rozumiem. Rozkminiłem  "akord chopinowski" Uśmiech Dramaturgiczny ten akord. uff
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #114 : Lipiec 05, 2012, 20:43:20 »

Teraz zauważyłem, że źle podpisałem literkowo akord, powinno być: Es-Es....Cis-Es-G-C-Es
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #115 : Lipiec 05, 2012, 22:29:28 »

Leszku, prawdopodobnie masz rację, iż w tym zapisie Chopin chciał wyprzedzić kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opóźnieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawę. Rozwiązanie opóźnienia następuje w obciętej w przykładzie szestnastce. Podobne rozwiązania stosował już Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty są jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera się tzw. akord szopenowski...  Duży uśmiech

Właśnie! Już raz - i to przy okazji własnie tego preludium - zwróciłem uwagę na typowo chopinowską, harmoniczną antycypację w zakresie akordów - kolejny brzmi naturalnie, jest nieodzowny. Świetny zabieg kompozytorski ("wyprzedzanie kontekstu").
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #116 : Lipiec 06, 2012, 08:02:01 »

Leszku, prawdopodobnie masz rację, iż w tym zapisie Chopin chciał wyprzedzić kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opóźnieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawę. Rozwiązanie opóźnienia następuje w obciętej w przykładzie szestnastce. Podobne rozwiązania stosował już Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty są jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera się tzw. akord szopenowski...  Duży uśmiech

Nic dodac, nic ujac.
Zapisane
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #117 : Lipiec 11, 2012, 12:12:37 »

Następny detal, na który zwróciłem uwagę studiując sobie nuty i wykonania nokturnu op 48 nr 1. Coś pięknego, dlaczego pianiści "pomijają" tak ważny fragment.
http://www.youtube.com/watch?v=3caCSF6B52U#t=280
Wykonanie bardzo bliskie mojej interpretacji. Nuty lewej ręki grane starannie i słyszalnie! Trudny nokturn, można z niego wiele wydobyć nie przesadzając z wykonaniem. Chciałbym się go nauczyć.
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #118 : Lipiec 11, 2012, 13:29:45 »

Koniecznie Leszku, to mój ukochany nokturn, Pare razy napomykałam o nim Januszowi. ale......... Płacz Płacz
Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #119 : Lipiec 11, 2012, 13:49:51 »

Następny detal, na który zwróciłem uwagę studiując sobie nuty i wykonania nokturnu op 48 nr 1. Coś pięknego, dlaczego pianiści "pomijają" tak ważny fragment.
http://www.youtube.com/watch?v=3caCSF6B52U#t=280
Wykonanie bardzo bliskie mojej interpretacji. Nuty lewej ręki grane starannie i słyszalnie! Trudny nokturn, można z niego wiele wydobyć nie przesadzając z wykonaniem. Chciałbym się go nauczyć.

Nie bardzo rozumiem... który fragment pomijają? Ten nokturn ma jednoznaczną notację i w przeciwieństwie do niektorych mazurkow, walców - nie ma wersji "pobocznych" z/bez ozdobnikow itp itd.
W mym przekonaniu to raczej madame Bloomfield nie dogrywa wszystkie nutki albo je bardzo subiektywnie "skrywa" przed uchem słuchacza. Ale ok - każdy ma prawo oceniać wykonanie nokturnu po swojemu...
Co do zaś aspiracji wykonawczych, Leszku... Mogę Ci tylko życzyć wiele wytrwałości i cierpliwości - bo to cholernie trudny utwór. Pierwsza, spokojna marszowa część - do rozpoczęcia chorału układa się pod paluszkami bez problemu. Sam chorał, ze względu na szerokie arpedżiowe akordy stwarza juz niemało problemow, za to od momentu doppio movimento do samego końca - to wirtuozeria z najwyższej  półki. Doppio movimento wraz z kaskadą oburęcznych oktaw jest niemożliwe do ledwie przyzwoitego zagrania dla amatora, jeśli nie poświęci temu co najmniej kilku setek godzin ćwiczeń (a i one nie gwarantują sukcesu). Kiedyś Tereni odpisywałem, że wielokrotnie mierzyłem się z tym nokturnem… Za każdym razem poległem. I chyba już mam dość… Z tym większym więc zachwytem będę Ci kibicowac i będę Ciebie podziwiał, gdy udowodnisz, że jednak można… Kto wie, może wówczas, dzięki Tobie, podejmę próbę jeszcze jedną? Tak czy siak – powodzenia, Leszku!
« Ostatnia zmiana: Lipiec 11, 2012, 13:54:10 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

legowiskadlakota wilczezycie nii-chan mundotelenovelas sparta