Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Oswajanie Wagnera
Strony:
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Oswajanie Wagnera (Przeczytany 76278 razy)
aro 59
Ekspert
Offline
Wiadomości: 1263
--- Marek ---
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #30 :
Maj 20, 2012, 21:42:18 »
OkreÂślenie oswajaĂŚ jest trochĂŞ niefortunne
(dla mnie ma wydÂźwiĂŞk nieco pejoratywny).
Bardziej pasowaÂłoby „Fascynacja Wagnerem” lub
„Wielki, romantyczny wizjoner - Ryszard Wagner”.
Zapisane
pozdrawiam
Marek
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #31 :
Maj 21, 2012, 11:04:04 »
Cytuj
OkreÂślenie oswajaĂŚ jest trochĂŞ niefortunne
(dla mnie ma wydÂźwiĂŞk nieco pejoratywny).
I masz racje. O to chodzilo.
Wagner, pomimo kilku fajnych kawalkow jest dla mnie zbyt pompatyczny i stosunkowo malo wyrafinowany (zlozony).
Dlatego, z nim niektore osoby musza sie oswajac.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #32 :
Maj 21, 2012, 18:15:23 »
Cytat: Musamman Maj 19, 2012, 22:25:03
Co do kontekstu powiÂązaĂą muzyki Wagnera z socjalizmem, to uwaÂżam to za nieporozumienie. Co z tego, Âże Hitler lubiÂł Wagnera, co z tego, Âże Leni Riefenstahl wykorzystaÂła "Zmierzch bogĂłw" w socjalistycznej propagandĂłwce?
Zgadzam siĂŞ z TobÂą, SÂławku. Co z tego, Âże 21 marca 1933 odbyÂła siĂŞ przy muzyce
MeistersingerĂłw
wielka nazistowska feta? Mam nadziejĂŞ, Âże do Wagnera juÂż nigdy nie doklejÂą etykietki: kompozytor III Rzeszy.
Wagner jest bardzo zÂłoÂżony. ChoĂŚby te dziesiÂątki przeplatajÂących siĂŞ motywĂłw w poszczegĂłlnych czĂŞÂściach tetralogii. O samych
Niberlungach
czy
Parsifalu
mo¿na by ksi¹¿kê napisaÌ.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #33 :
Maj 21, 2012, 23:22:41 »
Ale muzycznie jest prosty.
Proste zabiegi kompozycyjne, prosta bardzo przewidywalna charmonia (wlasciwie sama chromatyka) ,prosta instrumentacja, prosta motywika.
Muzyka Wagnera jest glosna, wielka w rozmiarach instrumentacji a jakze ubozsza od klejnotow Scarlatiego,czy Couperina.
Patos, mania wielkosci, nachalnosc formy (kilkugodzinne formy)
Prosze wybaczcie fani Wagnera, ale to sa moje osobiste odczucia.
«
Ostatnia zmiana: Maj 27, 2015, 15:38:37 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #34 :
Maj 21, 2012, 23:25:43 »
Wybaczcie moje byki ortograficzne, ale piszac nie recznie robie mnostwo bledow.
Oczywisciew
h
armonia
Zapisane
xbw
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3110
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #35 :
Maj 22, 2012, 10:26:45 »
Bartek, kaÂżdy wÂłasny post moÂżesz przez kilka minut modyfikowaĂŚ, jeÂśli przejdziesz z ogĂłlnej listy postĂłw (tej z doÂłu do gĂłry) do postĂłw w konkretnym wÂątku (posty z gĂłry do doÂłu), po prawej stronie u gĂłry, pomiĂŞdzy "usuĂą" a "cytuj" jest opcja "modyfikuj". Coraz czĂŞÂściej z niej korzystam, latka lecÂą, czÂłowiek coraz starszy i komĂłrek w mĂłzgu coraz mniej.
Bardzo dobry tytuÂł wÂątku. Ja na razie oswajam syna z Chopinem (na razie oswojony najbardziej z Rachmaninowem
, Largetto, nokturny itp, ale pewnie przejdê te¿ fazê, jeœli zd¹¿ê, bo latka lec¹ coraz szybciej, oswajania Wagnera na w³asny u¿ytek i oswajania syna mego z Wagnerem.
No jeÂśli coÂś nie moje bo nie znam, to jeÂśli poznam, a proces poznania bĂŞdzie przeprowadzony ciekawie, interesujÂąco i wciÂągajÂąco, to bĂŞdzie moje czyli swoje, przyswojĂŞ sobie, oswojĂŞ.
«
Ostatnia zmiana: Maj 22, 2012, 10:28:47 wysłane przez xbw
»
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #36 :
Maj 22, 2012, 11:37:46 »
MyÂślĂŞ, Âże ten rysunkowy Âżarcik dobrze oddaje charakter kompozytora.
Ale oczywiÂście "Tristana" uwielbiam.
DziÂś Wagner obchodziÂłby swoje urodziny:
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
chingate
Gość
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #37 :
Maj 24, 2012, 22:49:05 »
Cytat: bartus Maj 21, 2012, 23:22:41
Ale muzycznie jest prosty.
Proste zabiegi kompozycyjne, prosta bardzo przewidywalna charmonia (wlasciwie sama chromatyka) ,prosta instrumentacja, prosta motywika.
Muzyka Wagnera jest glosna, wielka w rozmiarach instrumentacji a jakze ubozsza od klejnotow Scarlatiego,czy Couperina.
Patos, mania wielkosci, nachalnosc formy (kilkugodzinne formy)
Prosze wybaczcie fani Wagnera, ale to sa moje osobiste odczucia.
Bartus, sprawiasz wra¿enie, jakbyœ zna³ Wagnera jedynie z wybiórczych fragmentów. Prosta harmonia? Nie rozumiem, co masz na myœli. Wagner wycisn¹³ chyba wszystko z systemu dur- moll, ale mo¿e chodzi Ci o to, ¿e nie by³ tak postêpowy jak na przyk³ad Penderecki. Webern czy Berg??? Azali¿ nie zapominasz, w jakich czasach ¿y³ Wagner? Swoj¹ drog¹ i on bywa³ postêpowy- czy¿byœ nie zna³ zwanego "akordu tristanowskiego"?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tristan_chord
Co do "prostej instrumentacji" teÂż moÂżna by dyskutowaĂŚ, przecieÂż to Wagner wykorzystywaÂł roÂżne nietypowe instrumenty i chyba nawet ktĂłryÂś z nich skonstruowaÂł dla potrzeb ktĂłrejÂś ze swych oper. Stwierdzenie "prosta motywika" traktujĂŞ jako TwĂłj Âżarcik, wszak o skomplikowanym systemie leitmotivĂłw Wagnera pisze siĂŞ grube dzieÂła. Dlaczego uwaÂżasz, Âże jego muzyka jest gÂłoÂśna? Czasem jest gÂłoÂśna, czasem cicha- na granicy sÂłyszalnoÂści, jak choĂŚby w wielu fragmentach "Lohengrina".
http://www.youtube.com/watch?v=cno-9C1xH3A&feature=related
A Âże uÂżywaÂł potĂŞÂżnych form? "Borys Godunow" jest jeszcze potĂŞÂżniejszy, a jakoÂś nikt nie marudzi, tylko Wagnerowi stawia siĂŞ takie zarzuty.
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #38 :
Maj 25, 2012, 12:26:21 »
Musamman.
W moim pojeciu, harmonia jest jedynie narzedziem do okreslania napiec (emocji)
w utworze muzycznym, a nie jakims oddzielnym tworem samym dla siebie.
Harmonia zlozona, nie oznacza ilosci uzytych funkcji i udziwnien akordow.
Mowiac "...jest prosta" mialem na mysli, kontekst tych napiec.
Ulozenie "emocji" u Wagnera jest dosyc prymitywne, przewidywalne.
Harmonia zmierza ku niczemu (tak jakby W. nie wiedzial co dalej)
Wszystko kotluje sie wokol jednej funkcji (tonacji).
"Harmonia", to przeciez polaczenia akordow, ktore musza miec jakas logike, scislosc, dazenia
U Wagnera tego nie ma.
Harmonia wagnerowska nie ma wlasciwych proporcji.
Akord Tristanowski jest jednym z najbardziej nielubianych przeze mnie wspolbrzmien.
Niestety powtarza sie on zbyt czesto i nachalnie.
W tym wszystkim brakuje mi finezji, delikatnych zmian emocji, rozwiazan, opoznien (itd.)
Oczywiscie wielkosc instrumentarium nie jest kryterium jakosci (Mahler, Szostakowicz).
Jednak u Wagnera, duza orkiestra sprzyja i "pomaga" zbyt ciezkiemu, nadmuchanemu brzmieniu.
Dla kontrastu, zobacz jak lekko i finezyjnie dziala to u prawdziwych mistrzow (Mahler, Szostakowicz, Strawinski)
To, ze sie pisze traktaty na temat skomplikowanego systemu leitmotivĂłw Wagnera nie ma wplywu
na moje zdanie (nigdy nie bylem przekonany do teoretykow).
P.S.
Mimo wszystko jest kilka kawalkow Wagnera, ktore mi sie podobaja i sa po prostu piekne.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #39 :
Lipiec 05, 2012, 22:57:58 »
Credo Richarda Wagnera:
Ich glaube an Gott, Mozart und Beethoven
, in gleichem an
ihre JĂźnger und Apostel;
ich glaube an den Heiligen Geist und an die Wahrheit der
einen, unteilbaren Kunst;
ich glaube, dass diese Kunst von Gott ausgeht und in den
Herzen aller erleuchteten Menschen lebt;
ich glaube, dass wer nur einmal in den erhabenen Ge nĂźssen
dieser hohen Kunst schwelgte, fĂźr ewig ihr er geben sein
muss und sie nie verleugnen kann;
ich glaube, dass alle durch diese Kunst selig werden, und
dass es daher jedem erlaubt sei, fĂźr sie Hungers zu sterben;
ich glaube, dass ich durch den Tod hoch beglĂźckt sein werde;
ich glaube, dass ich auf Erden ein dissonierender Akkord
war, der so gleich durch den Tod herrlich und rein auf gelĂśst
werden wird.
Ich glaube an ein JĂźngstes Gericht, das alle diejenigen
furchtbar verdammen wird, die es wagten, in dieser Welt
Wucher mit der hohen keuschen Kunst zu treiben, die sie
schändeten und entehrten aus Schlechtigkeit des Herzens
und schnĂśder Gier nach Sinneslust;
ich glaube, dass diese verurteilt sein werden, in Ewigkeit
ihre Musik zu hĂśren.
Ich glaube, dass dagegen die treuen JĂźnger der hohen Kunst
in einem himmlischen Gewebe von sonnendurchstrahlten,
duftenden Wolkenklängen verklärt und mit dem gÜttlichen
Quell aller Harmonie in Ewigkeit vereint sein werden.
MÜge mir ein gnädig Los beschieden sein! Amen.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #40 :
Lipiec 23, 2012, 21:11:17 »
W najbliÂższÂą ÂśrodĂŞ, 25 lipca startuje Bayreuther Festspiele; rozpoczynamy wielkÂą operÂą romantycznÂą
Der fliegende Holländer
, ktĂłra moÂże siĂŞ wydaĂŚ znoÂśna nawet dla tych niekoniecznie zakochanych w sztuce Wagnera
http://www.bayreuther-festspiele.de/deutsch/deutsch_2.html
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #41 :
Lipiec 23, 2012, 21:30:14 »
WÂłaÂśnie przed chwilÂą gadaÂłam sobie na fb z pewnÂą NiemkÂą, miÂłosniczkÂą opery i dowiedziaÂłam siĂŞ,Âże
niemieckie radio podobno nie bĂŞdzie transmitowaÂło "Tristana" 26-go.
PochwaliÂłam sie Âże polskie radio owszem!!!PoprosiÂła o linka
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #42 :
Lipiec 23, 2012, 21:32:35 »
Cytat: TeresaGrob Lipiec 23, 2012, 21:30:14
... "Tristana" 26-go. ...
To jest w koĂącu premiera! A o tym "nowym"
Tristanie
zrobi³o siê doœÌ g³oœno!
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #43 :
Lipiec 23, 2012, 21:36:27 »
A sÂłyszeliÂście o tej aferze z rosyjskim basem, ktĂłry miaÂł ÂśpiewaĂŚ w "Holendrze tuÂłaczu"?
JakaÂś Âśliska sprawa.
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #44 :
Lipiec 25, 2012, 23:50:17 »
No i zaczĂŞÂło siĂŞ,
Der fliegende Holländer
na inauguracjĂŞ 101. Festiwalu Wagnerowskiego w Bayreuth.
Orkiestra i chĂłr Bayreuth - jak zwykle zachwycajÂące. Wykonanie w warstwie instrumentalnej byÂło zresztÂą miejscami porywajÂące, bardzo ekspresyjne (sÂłuszne porĂłwnanie z orkiestrowÂą narracjÂą
ÂŚpiewakĂłw
) - brawa dla Christiana Thielemanna i jego wizjonerskiej myÂśli.
Sama opera to stosunkowo wczesne dzieÂło Wagnera (1843 r.) i, powiedzmy, poczÂątek 3. etapu jego twĂłrczoÂści (pierwszy to dwie mÂłodzieĂącze opery
Die Feen
i
Das Liebesverbot
, drugi zaÂś - to ambitniejszy
Rienzi
, 5-aktowa drezdeĂąska
grand opera
). WyraŸnie dostrzegalne s¹ wp³ywy opery francuskiej, a zw³aszcza w³oskiej - duet Holendra i Senty jest w zasadzie doœÌ konwencjonalny i popisowy (wysoki rejestr jak w bel canto) i wskazanie opery w³oskiej I po³. XIX w. jako inspiracji (mimowolnej) dla tej muzyki wydaje siê oczywiste. Mamy tu zreszt¹ wci¹¿ zachowan¹ budowê numeryczn¹ - ws³uchajmy siê w "monologii" Dalanda czy Holendra. Jest w nich jednak coœ nowatorskiego - gwa³towne, wrêcz dramatyczne wzburzenia, nag³e zwroty i zakoùczenia zaakcentowane jedynie potê¿nym akordem orkiestry - po nich akcja toczy siê dalej... Do Gesamtkunstwerku
Parsifala
czy
PierÂścienia
jeszcze daleka droga. ZapowiedziÂą nieÂśmiertelnych ostatnich partytur jest partia orkiestry - prowadzonej z charakterystycznym nerwem, bardzo rozbudowanej, choĂŚ jeszcz nie stricte WAGNEROWSKIEJ (kiedy myÂślimy o orkiestrze wagnerowskiej, przypominamy sobie orkiestracjĂŞ np.
PierÂścienia
).
Holender
to przede wszystkim wielka opera romantyczna - Wagner oczywiÂście sam stworzyÂł libretto; powstaÂło ono na kanwie legend skandynawskich (ale o literackiej, romantycznej warstwie dzieÂła tak piĂŞknie piszÂą tu inni
). Poniewa¿ opera niemiecka w pierwszych dekadach XIX w. zafascynowana by³a mroczn¹ fantastyk¹ i tematyk¹ mi³osn¹ - Wagner postanowi³ wzi¹Ì na warsztat w³aœnie nasyconego tymi klimatami
Holendra
- opera nie powsta³aby mo¿e gdyby nie H. Heine, nasz ulubieniec (por. "Aus den Memoiren des Herrn von Schnabelewopski"). Genialna jest ju¿ uwertura (mamy przecie¿ do czynienia z kompozytorem-symfonikiem!), w której pojawiaja siê, po raz pierwszy w ca³ej okaza³oœci, lajtmotywy (temat ¿eglarza-tu³acza, jego niedosz³ej ¿ony i odkupicielki Senty, do tego reminescencje z 1. ogniwa IX Symfonii Beethovena, tzw. pusta kwinta - potem powróci ona w waltorniach w balladzie w II akcie). Wspomniana ballada Senty jest chyba centraln¹ czêœci¹ dzie³a (równie¿ z punktu widzenia dramaturgicznego - wiemy, ¿e Wagner to geniusz sceny, wielki dramaturg). Jej wydŸwiêk jest niejednoznaczny; wypowiedŸ platonicznie zakochanej kobiety w legendarnym marynarzu jest gorzko-s³odka. Wg Wagnera ta scena to "zal¹¿ek tematyczny muzyki"
Holendra
. Znajduje siĂŞ dokÂładnie poÂśrodku dzieÂła.
http://www.youtube.com/watch?v=aRTHwfCwVx4
Majstersztykiem orkiestrowo-chĂłralnym jest natomiast sÂłynny poczÂątek III aktu, z chĂłrem marynarzy i zjaw na statku. Wagner poprzedziÂł go pysznÂą instrumentalnÂą introdukcjÂą, odmalowujÂącÂą scenĂŞ na statku.
http://www.youtube.com/watch?v=PPuL_7ty6d4
«
Ostatnia zmiana: Lipiec 25, 2012, 23:52:02 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Strony:
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
thepunisher
black-for
kalinowatyper
mini-land
silverstar