Drogi Sułek nie zaznaczył, że ma być to polska muzyka patriotyczna..hmm mam nadzieję, że
nikogo nie obrażę..
http://www.youtube.com/watch?v=v3LAtdaNrNE&feature=relatedOratorium
„Moratorium”
NA WIELKANOC 1991,
NA POWITANIE NOWEJ EUROPY
ŚRODKOWOWSCHODNIEJ,
ORAZ JEDNOCZEŚNIE
NA ZESPÓŁ BAŁAŁAJKOWO–KANTATOWY
ŚWIATA ZACHODNIEGO
Harmonia Mundi
Z SOLISTAMI l CHÓREM MIESZANYM
WYRAŻAJĄCYM TAKIEŻ UCZUCIA
WSTĘP INSTRUMENTALNY:
Pot–pourri z Wesołej wdówki.
CHÓR
(same tenory)
Na melodię Marsylianki ( „Allons, enfants de la Patrie, Lejour de gloire estarrive”). Andante
grazioso e con cultura occidentale:
Tam ląd sam cham Arafat ryje ,
Lecz Wschód i Wschód — to sprawy dwie.
Tu co prawda też ciągłe chryje,
Byle lud — krok w przód i się drze:
Byle lud na wyprzódki się drze!
To mści się na nomenklaturze,
To znów mniejszość gnębić by chciał,
To wznosić piramidę z ciał,
Gdy sąsiad aspiracje ma za duże!
SOPRAN
(solo; una bella bionda, circa 21,
con dimenzioni proporzionali molto stimolanti).
Na melodię refrenu Marsylianki („Aux armes, citoyens”).
Con cultura e coloratura:
Dość drak
Na placach Prag!
Dość bitw
Na polach Litw!
Niech Serb
Za herb
Ma młot i sierp:
Chorwacie—chwacie, cierp!
CHÓR
(tutti). Na tę samą melodię, molto animato:
Choć zżarła schizma ją,
Choć rwie debata ją,
Euro—
Pa Śro—
Dkowa i Wscho—
Dnia zgodnie przegna zło!
ALT
(solo; una artista grande: 151cm–173cm–204cm).
Ni stąd, ni zowąd, na melodię znanej pieśni socrealistycznej
Izaaka Dunajewskiego. Giocoso geriatrico maestremamentepretenzionale:
Spadaj z tronu, tyranie,
Nawet w takiej Tiranie
Niewolnicze tyranie ustaje;
Coraz groźniej na świecie,
Przecie już i w Tybecie
Spiski krecie knują Lamy i Dalaje!
CHÓR
(na melodię refrenu tejże pieśni:
„Hej, ramię w ramię, Dotrzymuj kroku! Splata nam ręce
Braterska więź! Wygramy walkę O trwaly pokój;
Wrogom wolności — Wzniesiona pięść!”).
Confuoco alla maniera unpoco imbecile:
Spis krzywd Uzbeka
Nas nie urzeka;
Strata Tatara
Nie wzrusza nas!
Rozpałka gwałtów,
Los Bałkan, Bałtów?
Internacjonał skonał i zgasł!
CHÓR
(same basy).
Znów na melodię „Alians, enfants de la patrie”.
Largo triste ma con bramra ponura:
Zalążek glątw ta klapa kryje,
Gdzie żur z jagłami? — któż to wie?
Lud jak wprzód tam ni tyra, ni je,
Wolność ma, lecz znów czegoś chce:
Ma jej w bród, ale znów czegoś chce!
Tajniakom na emeryturze
Do akt nosy wścibiać by chciał,
Przyrostem naturalnym z ciał
Ewentualnie tworzyć znów przedmurze!
Ocalmy choć bon–ton!
Choć żre debata ją,
Euro–
Pa Śro–
Dkowa i Wscho–
Dnia jednak wie, gdzie dno!
BAS
(solo; 94 lata skończone w zeszły poniedziałek).
Na tę samą melodię „Aux armes, citoyens”,
na zasadzie kompletnego zaskoczenia
i nagiej reminiscencji lat dzieciństwa.
Reanimato e con sclerosa morosa:
O, car! Mocarny pan! On nie dopuszczał zmian! Nagan–
Nymstan–Dartem jest pan–Demonium: zły to plan!
Zostaje przemocą uciszony
i wyprowadzony pod ręce przez porządkowych.
Orkiestra w zamieszaniu pomyłkowo odgrywa raz jeszcze
Pot–pourri z Wesołej wdówki.
Wrzawa widowni stopniowo przycicha.
CHÓR
Come s’efatto niente;
maestosofurioso e precipitato, senzaeleganza:
Niech Bałt
Przysiądziefałd!
Niech Bul–
Garurwie wpół!
Niech Czech
Z trzech strzech
(Słowacji, Czech
I Moraw) wyklnie grzech,
Śląc dech na skrzydłach ech:
„Ech, weźmy dudy w miech!”
OBIE SOLISTKI
Raz jeszcze na melodię refrenu Dunajewskiego.
Con passione, ma con logica minimale
e senza resultati visibili:
Weź, ludu, dudy
W miech tak jak wprzódy!…
Okazuje się, że fragment ten został w próbach skreślony,
jako zbyt dydaktyczny i jednoznaczny.
CHÓR
Allegretto illegale e molto primitivo,
sotto voce inquisitivamente:
…Bata errata
Poprawi błąd?
Kretynek para
(Ta gęś, ta stara)
Stworzyć się stara Jedności Front!
TENOR
(solo; wzrost 151 cm, wysokie obcasy; stupido incredibile).
Raz jeszcze na melodię refrenu Marsylianki.
Con sincerit? brutale, e in consequenza non troppo delicato:
Ścisz ryk,
Ludności Ryg!
Pod kran
Azerbejdżan!
Niech krach
I strach
Żre Karabach,
Lecz przy zamkniętych drzwiach!
CHÓR
Molto vivace, ma senza compassione:
Niech Tbilisi
O szczęściu śni,
Lecz zza zamkniętych drzwi,
A wnet harmonii i
Spokoju wrócą dni!
CHÓR WRAZ Z TROJGIEM SOLISTÓW
(unisono) Znów na melodię Dunajewskiego,
a jednocześnie na tle granej na balalajkach
„Ody do radości” zfinalu Dziewiątej Beethovena.
Fortissimo, con indifferrenza totale:
Bunt mas Mołdawii
Nut w nas nie zdławii,
Zbrata kantata
Skłócony Wschód!
Słoweniec, Słowak,
Popescu, Nowak —
Świat tak czy owak toczy się w przód!
Finał.
Wsie wstajut
(ściślej, wstają balalajkarze, bo soliści z chórem już stali).
Tutti frutti senza speranza,
con cooperazione vocale miserabile delia pubblica:
Świat tak czy owak toczy się w przód
Autor:S.Barańczak