Drogi SuÂłek nie zaznaczyÂł, Âże ma byĂŚ to polska muzyka patriotyczna..hmm mam nadziejĂŞ, Âże
nikogo nie obra¿ê..
http://www.youtube.com/watch?v=v3LAtdaNrNE&feature=relatedOratorium
„Moratorium”
NA WIELKANOC 1991,
NA POWITANIE NOWEJ EUROPY
ÂŚRODKOWOWSCHODNIEJ,
ORAZ JEDNOCZEÂŚNIE
NA ZESPĂÂŁ BAÂŁAÂŁAJKOWO–KANTATOWY
ÂŚWIATA ZACHODNIEGO
Harmonia Mundi
Z SOLISTAMI l CHĂREM MIESZANYM
WYRAÂŻAJÂĄCYM TAKIEÂŻ UCZUCIA
WSTĂP INSTRUMENTALNY:
Pot–pourri z WesoÂłej wdĂłwki.
CHĂR
(same tenory)
Na melodiĂŞ Marsylianki ( „Allons, enfants de la Patrie, Lejour de gloire estarrive”). Andante
grazioso e con cultura occidentale:
Tam lÂąd sam cham Arafat ryje ,
Lecz WschĂłd i WschĂłd — to sprawy dwie.
Tu co prawda teÂż ciÂągÂłe chryje,
Byle lud — krok w przĂłd i siĂŞ drze:
Byle lud na wyprzĂłdki siĂŞ drze!
To mÂści siĂŞ na nomenklaturze,
To znów mniejszoœÌ gnêbiÌ by chcia³,
To wznosiĂŚ piramidĂŞ z ciaÂł,
Gdy sÂąsiad aspiracje ma za duÂże!
SOPRAN
(solo; una bella bionda, circa 21,
con dimenzioni proporzionali molto stimolanti).
Na melodiĂŞ refrenu Marsylianki („Aux armes, citoyens”).
Con cultura e coloratura:
DoœÌ drak
Na placach Prag!
DoœÌ bitw
Na polach Litw!
Niech Serb
Za herb
Ma mÂłot i sierp:
Chorwacie—chwacie, cierp!
CHĂR
(tutti). Na tĂŞ samÂą melodiĂŞ, molto animato:
ChoĂŚ zÂżarÂła schizma jÂą,
ChoĂŚ rwie debata jÂą,
Euro—
Pa ÂŚro—
Dkowa i Wscho—
Dnia zgodnie przegna zÂło!
ALT
(solo; una artista grande: 151cm–173cm–204cm).
Ni stÂąd, ni zowÂąd, na melodiĂŞ znanej pieÂśni socrealistycznej
Izaaka Dunajewskiego. Giocoso geriatrico maestremamentepretenzionale:
Spadaj z tronu, tyranie,
Nawet w takiej Tiranie
Niewolnicze tyranie ustaje;
Coraz groÂźniej na Âświecie,
Przecie juÂż i w Tybecie
Spiski krecie knujÂą Lamy i Dalaje!
CHĂR
(na melodiĂŞ refrenu tejÂże pieÂśni:
„Hej, ramiĂŞ w ramiĂŞ, Dotrzymuj kroku! Splata nam rĂŞce
Braterska wiĂŞÂź! Wygramy walkĂŞ O trwaly pokĂłj;
Wrogom wolnoÂści — Wzniesiona piêœÌ!”).
Confuoco alla maniera unpoco imbecile:
Spis krzywd Uzbeka
Nas nie urzeka;
Strata Tatara
Nie wzrusza nas!
RozpaÂłka gwaÂłtĂłw,
Los BaÂłkan, BaÂłtĂłw?
InternacjonaÂł skonaÂł i zgasÂł!
CHĂR
(same basy).
ZnĂłw na melodiĂŞ „Alians, enfants de la patrie”.
Largo triste ma con bramra ponura:
Zal¹¿ek gl¹tw ta klapa kryje,
Gdzie Âżur z jagÂłami? — któ¿ to wie?
Lud jak wprzĂłd tam ni tyra, ni je,
WolnoœÌ ma, lecz znów czegoœ chce:
Ma jej w brĂłd, ale znĂłw czegoÂś chce!
Tajniakom na emeryturze
Do akt nosy wÂścibiaĂŚ by chciaÂł,
Przyrostem naturalnym z ciaÂł
Ewentualnie tworzyĂŚ znĂłw przedmurze!
Ocalmy choĂŚ bon–ton!
ChoĂŚ Âżre debata jÂą,
Euro–
Pa ÂŚro–
Dkowa i Wscho–
Dnia jednak wie, gdzie dno!
BAS
(solo; 94 lata skoĂączone w zeszÂły poniedziaÂłek).
Na tĂŞ samÂą melodiĂŞ „Aux armes, citoyens”,
na zasadzie kompletnego zaskoczenia
i nagiej reminiscencji lat dzieciĂąstwa.
Reanimato e con sclerosa morosa:
O, car! Mocarny pan! On nie dopuszczaÂł zmian! Nagan–
Nymstan–Dartem jest pan–Demonium: zÂły to plan!
Zostaje przemocÂą uciszony
i wyprowadzony pod rĂŞce przez porzÂądkowych.
Orkiestra w zamieszaniu pomyÂłkowo odgrywa raz jeszcze
Pot–pourri z WesoÂłej wdĂłwki.
Wrzawa widowni stopniowo przycicha.
CHĂR
Come s’efatto niente;
maestosofurioso e precipitato, senzaeleganza:
Niech BaÂłt
PrzysiÂądziefaÂłd!
Niech Bul–
Garurwie wpó³!
Niech Czech
Z trzech strzech
(SÂłowacji, Czech
I Moraw) wyklnie grzech,
ÂŚlÂąc dech na skrzydÂłach ech:
„Ech, weÂźmy dudy w miech!”
OBIE SOLISTKI
Raz jeszcze na melodiĂŞ refrenu Dunajewskiego.
Con passione, ma con logica minimale
e senza resultati visibili:
WeÂź, ludu, dudy
W miech tak jak wprzĂłdy!…
Okazuje siĂŞ, Âże fragment ten zostaÂł w prĂłbach skreÂślony,
jako zbyt dydaktyczny i jednoznaczny.
CHĂR
Allegretto illegale e molto primitivo,
sotto voce inquisitivamente:
…Bata errata
Poprawi b³¹d?
Kretynek para
(Ta gĂŞÂś, ta stara)
StworzyĂŚ siĂŞ stara JednoÂści Front!
TENOR
(solo; wzrost 151 cm, wysokie obcasy; stupido incredibile).
Raz jeszcze na melodiĂŞ refrenu Marsylianki.
Con sincerit? brutale, e in consequenza non troppo delicato:
ÂŚcisz ryk,
LudnoÂści Ryg!
Pod kran
AzerbejdÂżan!
Niech krach
I strach
ÂŻre Karabach,
Lecz przy zamkniĂŞtych drzwiach!
CHĂR
Molto vivace, ma senza compassione:
Niech Tbilisi
O szczĂŞÂściu Âśni,
Lecz zza zamkniĂŞtych drzwi,
A wnet harmonii i
Spokoju wrĂłcÂą dni!
CHĂR WRAZ Z TROJGIEM SOLISTĂW
(unisono) ZnĂłw na melodiĂŞ Dunajewskiego,
a jednoczeÂśnie na tle granej na balalajkach
„Ody do radoÂści” zfinalu DziewiÂątej Beethovena.
Fortissimo, con indifferrenza totale:
Bunt mas MoÂłdawii
Nut w nas nie zdÂławii,
Zbrata kantata
Sk³ócony Wschód!
SÂłoweniec, SÂłowak,
Popescu, Nowak —
ÂŚwiat tak czy owak toczy siĂŞ w przĂłd!
FinaÂł.
Wsie wstajut
(ÂściÂślej, wstajÂą balalajkarze, bo soliÂści z chĂłrem juÂż stali).
Tutti frutti senza speranza,
con cooperazione vocale miserabile delia pubblica:
ÂŚwiat tak czy owak toczy siĂŞ w przĂłd
Autor:S.BaraĂączak