Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 109 110 [111] 112 113 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno  (Przeczytany 769223 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1650 : Grudzień 22, 2014, 19:11:28 »

W ostatnim czasie pojawiÂło siĂŞ kilka ciekawych Mozartowskich pÂłyt - kaÂżda z nich bĂŞdzie idealnym gwiazdkowym prezentem pod choinkĂŞ 

Harnoncourt i Concentus Musicus Wien proponujÂą nam wizjonerskie spojrzenie na trzy ostatnie symfonie, ktĂłre zdaniem wybitnego specjalisty od Mozarta ukÂładajÂą siĂŞ w instrumentalne oratorium (The Last Symphonies: Mozart's Instrumental Oratorium, Sony Classical). Nie wszyscy zgodzÂą siĂŞ z konsekwentnie realizowanÂą koncepcjÂą Maestro (znajdziemy tu parĂŞ niespodzianek), niemniej logiczne budowanie narracji czy niezwykle bogate brzmienie orkiestry powinny zachwyciĂŚ nawet najsroÂższego krytyka.

Alexandre Tharaud i Les Violons du Roy pod dyrekcj¹ Bernarda Labadie wydali plytê (Warner Classics) z wspominanym tu wielokrotnie koncertem Es-dur KV 271, ma³o znanym Rondem A-dur KV 386 i uwielbianym przez publicznoœÌ wêgierskim (chorwackim?) koncertem D-dur Haydna Hob. XVIII:11. Ca³oœÌ suplemementuje najpiêkniejsza aria koncertowa Mozarta, napisana dla Nancy Storace (w jej roli Joyce DiDonato) i samego kompozytora przy fortepianie. Tharaud, dla mnie przede wszystkim wybitny interpretator muzyki baroku, autentycznie zachwyca siê partyturami, odnajduje w nich subtelnoœci kontrapunktyczne, wprowadzaj¹c œmia³e kontrasty artykulacyjne, podkreœlaj¹c zmiany rytmiczne. Najwiêksz¹ niespodziank¹ s¹ kadencje Tharauda. P³yta, która absolutnie wci¹ga.

Po muzykê fortepianow¹ Mozarta - solow¹ i dwa koncerty - siêgn¹³ nawet Lang Lang we wspó³pracy z N. Harnoncourtem i Wiedeùskimi Filharmonikami (Sony Classical). Recenzenci twierdz¹, ¿e to w³aœnie dziêki Harnoncourtowi chiùski pianista nauczy³ siê graÌ Mozarta.

Poleca siĂŞ rĂłwnieÂż ostatniego Don Giovanniego z Londynu, z Mariuszem Kwietniem w roli tytuÂłowej (DVD, Opus Arte). Tradycja splata siĂŞ tu z nowoczesnoÂściÂą (elektronikÂą!), dajÂąc w tym spektaklu pierwszeĂąstwo muzyce. Czyli - wszystko na swoim miejscu.
« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2015, 01:12:30 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1651 : Grudzień 25, 2014, 00:00:57 »

W ostatnim czasie pojawiÂło siĂŞ kilka ciekawych Mozartowskich pÂłyt

...a ja w ostatnim czasie uzmysÂłowiÂłem sobie, Âże Mozart miaÂł na imiĂŞ BogumiÂł. Niby tak tam drobiazg onomastyczny...
Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1652 : Styczeń 30, 2015, 02:02:08 »

Przypomnijmy sobie SonatĂŞ F-dur na 4 rĂŞce KV 497, ktĂłrÂą Kasia okreÂśliÂła kiedyÂś jako utwĂłr niemal symfoniczny, zwracajÂąc uwagĂŞ na podobieĂąstwo powolnego wstĂŞpu pierwszej czĂŞÂści z analogicznÂą strukturÂą w 103. Symfonii Haydna. Allegro con spirito jest jednym z najdoskonalszych przykÂładĂłw pracy kontrapunktycznej jako Âśrodka wyrazowego w muzyce klawiszowej XVIII wieku.

https://www.youtube.com/watch?v=_NveOOtAZcs
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1653 : Luty 07, 2015, 20:04:30 »

Tharaud i diDonato w Ch'io mi scordi di te KV 505. Mówi siê, ¿e œpiewaj¹c ariê ró¿an¹ w IV akcie Wesela Figara N. Storace - pierwsza Zuzanna - zwraca³a siê bezpoœrednio do dyryguj¹cego premierowym spektaklem Mozarta - na scenie przebywa wówczas jedynie Figaro, którego Zuzanna prawdopodobnie wcale nie zauwa¿a. Poni¿sza scena koncertowa jest chyba najpiêkniejszym dowodem ich przyjaŸni, a mo¿e nawet... romansu.

Nie wiem, czy czyjaÂś dusza "odchodziÂła" kiedyÂś tak sugestywnie i sÂłodko jak dusza tej wzburzonej damy  Spoko  Hope you know what I mean.

l'alma mia mancando va...
https://www.youtube.com/watch?v=fHSp28HmDzk
« Ostatnia zmiana: Maj 10, 2015, 13:03:36 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1654 : Luty 13, 2015, 18:00:16 »

Podobnie jak w przypadku symfonii, istniejÂą rĂłwnieÂż wÂątpliwoÂści co do liczby skomponowanych przez Mozarta koncertĂłw skrzypcowych. Do utworĂłw budzÂących kontrowersje nale¿¹ m.in. koncert Es-dur KV 268 (365b/Anh.C.14.04), koncert D-dur KV Anh. 294a, zwany AdĂŠlaïde czy koncert D-dur KV 271a. SpoÂśrĂłd tych dzieÂł to wÂłaÂśnie ten ostatni w³¹czany jest najczĂŞÂściej do zbioru Mozartowskich koncertĂłw skrzypcowych.

W œwietle znanych nam piêciu koncertów (KV 207, 211, 216, 218, 219), których autorem niew¹tpliwie jest Wolfgang Amadeusz, jak ocenilibyœcie autentycznoœÌ tej partytury? Istnieje kilka hipotez, wyjaœniaj¹cych zagadkê koncertu KV 271a, najpierw jednak - oddajmy g³os muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=4OWyj6JeaK8
« Ostatnia zmiana: Luty 13, 2015, 18:02:05 wysłane przez Mozart » Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1655 : Luty 18, 2015, 09:47:36 »

Podobnie jak w przypadku symfonii, istniejÂą rĂłwnieÂż wÂątpliwoÂści co do liczby skomponowanych przez Mozarta koncertĂłw skrzypcowych. Do utworĂłw budzÂących kontrowersje nale¿¹ m.in. koncert Es-dur KV 268 (365b/Anh.C.14.04), koncert D-dur KV Anh. 294a, zwany AdĂŠlaïde czy koncert D-dur KV 271a. SpoÂśrĂłd tych dzieÂł to wÂłaÂśnie ten ostatni w³¹czany jest najczĂŞÂściej do zbioru Mozartowskich koncertĂłw skrzypcowych.

W œwietle znanych nam piêciu koncertów (KV 207, 211, 216, 218, 219), których autorem niew¹tpliwie jest Wolfgang Amadeusz, jak ocenilibyœcie autentycznoœÌ tej partytury? Istnieje kilka hipotez, wyjaœniaj¹cych zagadkê koncertu KV 271a, najpierw jednak - oddajmy g³os muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=4OWyj6JeaK8



I znowu Pat zrobil fajny Path.

Moim zdaniem, koncert nr 7 jest kompozycja Mozarta.
Jednak jest kilka momentow, ktore wskazywalby na to, ze np.uszkodzona partyture uzupelnil ktos inny.
Ciekawa rzecza jest, ze uklad partytury (271a)  z glosem solowym na samym dole jest
niespotykany u Mozarta (zawsze partia solo jest na samej gorze).
Co sie stalo?? Dlaczego? Czy partytura jest orginalnie przepisana przez mistrza??

Konc nr 7 jest rowniez bardziej wirtuozowski i bardziej "romantyczny" (szerszy rejestr) niz koncerty z "wielkiej piatki"
Mozart jest geniuszem ukladania motywow. Wlasciwy balans i ilosc powtorzen w progresji jest idealna.
Wszystko w ramach zlotych proporcji.
Zauwazylem, ze nie zawsze motywy pasuja do siebie w tym koncercie (7)
Czasami, jakby za dlugo, czasami jakby za krotko.
Zlote proporcje i zloty umiar mozartowski, jest troche zachwiany.
Byc moze Mozart, piszac ten koncert byl na haju lub odlocie.
(Na odlocie, bez haju, to chyba zawsze byl)

Inne uwagi:
Sporo, za duzo jak na Mozarta dwudzwiekow.
3cz, momentami (21:31), (21:53) przypomina mi tematy Lebruna (znakomitego klasycznego kompozytora).
22:06 brzmi troche tanio, jak na Mozarta.

Wykonanie, ktore nam zaserwowales Mozarcie, czyli p. Tennenbaum jest udane.
Skrzypaczka gra piekna artykulacja i dzwiekiem, ale niestety artystka zbyt czesto intonuje za wysoko.

Polecam Szeringa, ktory moim zdaniem, obok D. Ojstracha, Grumiaux jest moim
ulubionym wyk. muzyki Mozarta.

https://www.youtube.com/watch?v=H7mXmWK-Nlg
« Ostatnia zmiana: Luty 18, 2015, 09:58:18 wysłane przez bartus » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1656 : Luty 18, 2015, 18:04:15 »

LiczyÂłem na TwojÂą opiniĂŞ!    Generalnie, bliska mi jest Twoja interpretacja tego dzieÂła. Podobnie jak Ty, Bartku sadzĂŞ, Âże w duÂżej mierze koncert D-dur jest dzieÂłem Mozarta. Jednak znakĂłw zapytania jest wiele...

Niemal pewne jest jednak i to, Âże autograf w caÂłoÂści nie wyszedÂł spod piĂłra Wolfganga. W niektĂłrych fragmentach brakuje mi typowej dla niego logiki i naturalnoÂści frazy (wspomniane przez Ciebie "zÂłote proporcje"). NiektĂłre zwroty, na ktĂłre rĂłwnieÂż zwracasz uwagĂŞ, brzmiÂą w kontekÂście Mozarta nieco obco. Wirtuozowskie pasaÂże, zwÂłaszcza w finale - wsÂłuchajmy siĂŞ w kodĂŞ ronda - prawdopodobnie zostaÂły dopisane w XIX wieku, by dodaĂŚ utworu blasku i efektownoÂści. Co do tej czĂŞÂści zresztÂą istnieje hipoteza (jedna z tysiÂąca), Âże z racji jej podobieĂąstwa do czeskiej kolĂŞdy zostaÂła skomponowana - byĂŚ moÂże wraz z dwoma poprzednimi ogniwami - przez twĂłrcĂŞ czeskiego pochodzenia. Nie sÂądzĂŞ teÂż, by pizzicato smyczkĂłw w Andante pochodziÂło od Mozarta.

WiĂŞkszoœÌ tematĂłw to jednak efekty jego inwencji - ciekawe zatem, dlaczego Mozart nie ukoĂączyÂł swego dzieÂła bÂądÂź czy istnieje wersja w stu procentach "mozartowska", nieskaÂżona przyszÂłymi modyfikacjami. Jeszcze wiĂŞksze wÂątpliwoÂści budzÂą takie koncerty jak KV 268 czy  doœÌ znany (nie wiem do koĂąca, dlaczego) koncert Adelaide - wg YT jeden z ulubionych utworĂłw skrzypcowych 6- i 7-letnich wirtuozĂłw  Spoko

Kolejna ciekawostka - koncert klarnetowy, który kryje siê pod tym samym numerem w Katalogu Koechla (oczywiœcie zosta³ tam umieszczony póŸniej, nie przez jego autora), co koncert Adelaide (KV 294):

https://www.youtube.com/watch?v=odNaPFSA8oQ
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1657 : Luty 18, 2015, 19:34:58 »

Nie potrafiê zrobiÌ tak dog³êbnej analizy jak Bartek - mogê tylko napisaÌ, ¿e partytura przekonuje mnie jedynie fragmentarycznie (a Andante wcale ). Wspomniana przez Patricka czeska kolêda (patrz¹c po treœci - pastora³ka) to (zerknê³am na Wikipediê ) PÚjdem spolu do BetlÊma:

http://www.youtube.com/watch?v=eUKb5qoQ_7Q
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1658 : Luty 19, 2015, 01:45:11 »

DziĂŞki, Kasiu   Moim zdaniem, podobieĂąstwo miĂŞdzy obiema melodiami jest totalnie przypadkowe 

Jak wiadomo (!), najpiĂŞkniejszym koncertem skrzypcowym Mozarta jest jego salzburski  "koncert podwĂłjny" - symfonia koncertujÂąca KV 364. ZachwycajÂące w tym utworze jest to, Âże moÂżna go nazwaĂŚ koncertem na skrzypce i altĂłwkĂŞ, gdzie spĂłjnik i wystĂŞpuje w znaczeniu absolutnej koniunkcji logicznej (^)    MiÂłoÂśnicy Szerynga nie mogÂą przegapiĂŚ poniÂższego filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=XVLw3Nkzt6Y

« Ostatnia zmiana: Luty 19, 2015, 01:49:00 wysłane przez Mozart » Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1659 : Luty 19, 2015, 21:10:47 »

Jak wiadomo (!), najpiĂŞkniejszym koncertem skrzypcowym Mozarta jest jego salzburski  "koncert podwĂłjny" - symfonia koncertujÂąca KV 364.

So und nicht anders!   

Ostatnio porwa³ mnie na nowo KV 219 z przebogatym Rondeau: Tempo di minuetto momentami alla turca (jakoœ tak od zawsze lubi³am col legno battuto ; jak wiemy, mo¿na je znaleŸÌ tak¿e np. w finale-mazurze koncertu f-moll Chopina).

Anne-Sophie Mutter & Camerata Salzburg:
http://www.youtube.com/watch?v=ETXPKHPPov8
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1660 : Marzec 07, 2015, 20:19:24 »

Ostatnio porwaÂł mnie na nowo KV 219 [...]

PozostaĂąmy zatem w krĂŞgu muzyki z udziaÂłem skrzypiec. Z opus drugiego sonat na fortepian i skrzypce wspomnieliÂśmy juÂż kiedyÂś sonatĂŞ F-dur KV 377. Rozpoczyna siĂŞ optymistycznie i oÂżywczo - nie zaszkodzi jej przypomnienie; duet Sigiswald Kuijken & Luc Devos.

https://www.youtube.com/watch?v=vzf5-WZyL1c

Ostatnio na nowo zachwyciÂła mnie sonata G-dur KV 379 w legendarnej interpretacji Kagaan & Richter. W liÂście do ojca kompozytor pisze, Âże podczas prawykonania w kwietniu 1781 r. partiĂŞ fortepianu odegraÂł z gÂłowy, partiĂŞ skrzypiec zaÂś - przeznaczonÂą dla Antonia Brunettiego, salzburskiego kapelmistrza - napisaÂł w ciÂągu godziny, noc przed wystĂŞpem! MogÂłoby to wyjaÂśniaĂŚ liczne fragmenty partytury przeznaczne na fortepian solo, nieraz, zwÂłaszcza w wariacyjnym finale, o charakterze wirtuozowskiej improwizacji. Marzycielska, arpeggiowa introdukcja (Adagio) wprowadza nas w burzliwe i peÂłne pasji, jakby z krĂŞgu Sturm und Drang, dramatyczne dialogowanie dwĂłch instrumentĂłw w g-moll. FinaÂłowy cykl wariacyjny - w ramach silnego kontrastu - przenosi nas do rokokowej komnaty. I tu jednak nie brakuje niespodzianek - mamy tu choĂŚby wariacjĂŞ z pizzicatowym akompaniamentem skrzypiec, bĂŞdÂącÂą, jak siĂŞ wydaje, MozartowskÂą reminescencjÂą kosmicznego Largo z koncertu klawiszowego f-moll Bacha...

https://www.youtube.com/watch?v=8GWJVYoCAdk
« Ostatnia zmiana: Marzec 07, 2015, 20:22:19 wysłane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1661 : Maj 05, 2015, 21:07:13 »

W Dwójce dziœ - wielka triada symfonii Mozarta w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Radia Bawarskiego pod batut¹ jednego z moich ulubionych dyrygentów m³odego pokolenia, Daniela Hardinga. Frapuj¹ca, autorska interpretacja, po któr¹ warto siêgn¹Ì.

Tu: razem w Paulem Lewisem na Promsach, w koncercie C-dur KV 503:
https://www.youtube.com/watch?v=D502UssN5mw
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1662 : Maj 06, 2015, 09:57:59 »

W Dwójce dziœ - wielka triada symfonii Mozarta w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Radia Bawarskiego pod batut¹ jednego z moich ulubionych dyrygentów m³odego pokolenia, Daniela Hardinga. Frapuj¹ca, autorska interpretacja, po któr¹ warto siêgn¹Ì.

Tu: razem w Paulem Lewisem na Promsach, w koncercie C-dur KV 503:
https://www.youtube.com/watch?v=D502UssN5mw

Pat,
Masz racje. Bardzo ciekawe brzmienie orkiestry. Swietny, wrazliwy dyrygent (nareszcie).
Troche gorzej z Mozartem u pianisty.
Ogolnie jest on wysmienitym wirtuozem.
Tym razem jego Mozart troche kulal.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1663 : Maj 09, 2015, 17:00:51 »

Pat,
Masz racje. Bardzo ciekawe brzmienie orkiestry. Swietny, wrazliwy dyrygent (nareszcie).
Troche gorzej z Mozartem u pianisty.
Ogolnie jest on wysmienitym wirtuozem.
Tym razem jego Mozart troche kulal.

Paul Lewis... Masz moÂże na myÂśli m.in. jego nagrania koncertĂłw Beethovena? PamiĂŞtam, Âże na promsach w 2010 r. wykonaÂł komplet i byÂło to jedno z najciekawszych wydarzeĂą festiwalu.

MyÂślĂŞ, Âże kolejnÂą godnÂą uwagi mÂłodÂą artystkÂą jest 28-letnia skrzypaczka Vilde Frang. Znam jej najnowszÂą pÂłytĂŞ z dwoma koncertami skrzypcowymi (pierwszym i piÂątym) oraz symfoniÂą koncertujÂącÂą Es-dur. Na YT znalazÂłem nagranie tej ostatniej zarejestrowane live w  Concertgebouw:

https://www.youtube.com/watch?v=v0xypy7JCF4

https://www.youtube.com/watch?v=zTICZLpAU6M
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1664 : Maj 10, 2015, 12:46:43 »

PrzepiĂŞkne brzmienie i wielki Âładunek uczucia:) Przy tym wybitnie tutaj prerafaelicka z wyglÂądu, jakby zeszÂła na salĂŞ prosto z obrazĂłw Waterhouse'a:))
http://www.johnwilliamwaterhouse.com/pictures/gather-ye-rosebuds-1908/
 
Bardzo entuzjastycznie wypowiadali siĂŞ o niej recenzenci po wydaniu jej pierwszej pÂłyty:
"Najwiêksze objawienie wiolinistyki ostatnich lat - Vilde Frang! M³oda norweska skrzypaczka, porównywana do Anne-Sophie Mutter, jest muzycznym objawieniem. Jej gra, pe³na nieokie³znanego temperamentu i ¿ywotnoœci, a przy tym lirycznej g³êbi, szokuj¹cej w tak m³odym wieku, powala s³uchacza od pierwszych dŸwiêków, które Frang wydobywa z instrumentu z pewnoœci¹ i namiêtnoœci¹. Jej artystyczna œwiadomoœÌ oraz fantastyczna wprost bieg³oœÌ techniczna pozwalaj¹ zaliczaÌ j¹ do najwiêkszych wirtuozów skrzypiec". Kolejna per³a Pó³nocy:))
« Ostatnia zmiana: Maj 14, 2015, 23:42:41 wysłane przez Aleksias » Zapisane
Strony: 1 ... 109 110 [111] 112 113 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

animilkowo mini-land silverstar thepunisher paktprzyjazni