Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
Strony:
1
...
99
100
[
101
]
102
103
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno (Przeczytany 747451 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1500 :
Grudzień 15, 2013, 01:34:03 »
PrzeglÂądam sobie tube'a z myÂślÂą, Âże moÂże odnajdĂŞ gdzieÂś wÂłasne kompozycje maÂłej Nannerl, mimo najczĂŞÂściej powtarzajÂących siĂŞ informacji o ich zaginiĂŞciu. PojawiajÂą siĂŞ przede wszystkim dzieÂła paroletniego Amadeusza (pierwsze numery w Katalogu Koechla), zebrane jako
Notenbuch fĂźr Nannerl
oraz fragmenty filmu o siostrze Wolfganga, który niedawno powsta³. Wszelkie odkrycia nieznanych manuskryptów - bardzo po¿¹dane!
Gratka dla mi³oœników Mozarta - bardzo rzadko wykonywana Sonata (a w³aœciwie sonatina) B-dur na fagot i wiolonczelê KV 292/196c. 3-czêœciowe dzie³ko przesycone jest pierwiastkiem galant, choÌ - poniewa¿ mamy do czynienia z geniuszem - tu i ówdzie dostrzegamy rysy typowe dla kompozytora-indywidualisty. Wydaje siê, ¿e np. w przetworzeniu czy modulacyjnym œrodkowym epizodzie ronda Mozart zapomina siê, co podkreœla i chwilowa autonomizacja partii wiolonczeli, która przez wiêkszoœÌ utworu jest jedynie akompaniamentem dla mrucz¹cego dêciaka. KV 292 powsta³o prawie "w s¹siedztwie" koncertu fagotowego, opisywanego kiedyœ przez Kasiê, na zamówienie barona Thaddäusa von Dßrnitz, któremu zawdziêczamy jeszcze monumentaln¹...
(bitte um Satzendung
)?
http://www.youtube.com/watch?v=GNTmrp4t1qI
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1501 :
Grudzień 16, 2013, 01:23:34 »
Zanim zabiorĂŞ siĂŞ do studiowania zalegÂłych informacji, niniejszym pozwolĂŞ sobie zadebiutowaĂŚ w kategorii zagadek muzycznych
W zwi¹zku z tym proszê ³askawych s³uchaczy o wyrozumia³¹ ¿yczliwoœÌ
Mozartowskie skojarzenie wpadÂło mi do gÂłowy przy okazji przysÂłuchiwania siĂŞ jednemu z ulubionych moich barokowych utworĂłw. WczeÂśniej jakoÂś nie zwrĂłciÂłam na nie uwagi, bo teÂż jest to ledwie drobny skrawek melodii, ktĂłry jednak nagle wpadÂł mi w ucho, wydaÂł siĂŞ znajomy i domagaÂł siĂŞ zlokalizowania
G. F. Haendel zaprezentowa³ swoj¹ Muzykê na wodzie w 1717 roku. Mimo ¿e by³a pisana dla urozmaicenia konkretnego wydarzenia, od tamtego czasu wci¹¿ cieszy siê popularnoœci¹. Z pewnoœci¹ by³a lubiana nie tylko w Anglii. Mozart musia³ j¹ znaÌ, a przecie¿ ch³on¹³ muzykê jak g¹bka, najró¿niejsze inspiracje, motywy, nawet drobne, bêd¹ce pokarmem dla jego geniuszu. A mo¿e to tylko przypadkowe podobieùstwo.
W kaÂżdym razie jest to dobra okazja do posÂłuchania kawaÂłka dobrej muzyki;) PosÂłuchajcie wiĂŞc poczÂątku Water music, tym razem z punktu widzenia ewentualnej inspiracji dla Mozarta – czy teÂż usÂłyszycie tam (uwaga na 01:31, ale i powracajÂący póŸniej w tej czĂŞÂści) taki charakterystyczny, coÂś Wam przypominajÂący motyw?
Dla uÂściÂślenia dodam, Âże jest to motyw pojawiajÂący siĂŞ u Wolfiego (wedÂług mego ucha) w pewnej czĂŞÂści finaÂłowej:) Jestem ciekawa, czy okaÂże siĂŞ, Âże sÂłusznie mi siĂŞ kojarzy;)
http://www.youtube.com/watch?v=zcOBbkVXbrM
«
Ostatnia zmiana: Grudzień 16, 2013, 01:26:53 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1502 :
Grudzień 20, 2013, 01:15:52 »
A propos okolicznoÂściowego dzieÂłka na fagot i wiolonczelĂŞ - chodziÂło o SonatĂŞ D-dur na fortepian KV 284; Âśmiem uwaÂżaĂŚ - jedno z ulubionych KV Kasi (-> Rondeau en Polonaise
, ja upodoba³em sobie szczególnie fina³owe wariacje, których ogrom pomys³ów po prostu trudno ogarn¹Ì po jednorazowym wys³uchaniu).
Kasia wspominaÂła o
DĂźrnitz-Sonate
juÂż parĂŞ razy - zalinkujĂŞ jÂą w caÂłoÂści (Ronald Brautigam) z ciekawym naddatkiem
http://www.youtube.com/watch?v=5-vvNBQ-D40
We Wiedniu Mozart skomponowaÂł kilka utworĂłw przeznaczonych na
Harmoniemusik
(ró¿ny sk³ad instrumentów dêtych) i kameralny zespó³ solistów (kto wie, czy Wolfi sam siê wówczas nie udziela³ jako cz³onek tej wokalnej gromadki
). To mozartowskie
nokturny
(KV 436, 437, 438, 439, 439a) - znakomicie potrafimy sobie wyobraziÌ t¹ muzykê wykonywan¹ pod rozgwie¿d¿onym XVIII-wiecznym niebem przed pó³noc¹. Dostrzegacie pewne zwroty charakterystyczne dla
Figara
czy
Don Giovanniego
? Buonanotte!
Notturno
Ecco quel fiero istante
, KV 436
http://www.youtube.com/watch?v=SzJDmOpnDwE
Notturno
Mi lagnero tacendo
KV 437
http://www.youtube.com/watch?v=oT3sZaLABkc
«
Ostatnia zmiana: Grudzień 20, 2013, 01:18:07 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1503 :
Grudzień 21, 2013, 07:46:27 »
RĂłwnie piĂŞkne pod kaÂżdym niebem:)
"Czym jest muzyka? Nie wiem - moÂże po prostu niebem z nutami, zamiast gwiazd..."
Buonanotte.... i buongiorno
- przy sÂłonecznych dÂźwiĂŞkach Divertimenta 131:
http://www.youtube.com/watch?v=KqrsGxWtd4g
Przy okazji, czas juÂż chyba oficjalnie ogÂłosiĂŚ rozwiÂązanie ostatniej muzycznej zagadki.
Drodzy uczestnicy quizu.
Wysokie jury niniejszym serdecznie dziĂŞkuje Wam za spontaniczne i dobrowolne uczestnictwo
(patrz materiaÂł filmowy –minuty 0:38 oraz 2:12).
http://www.youtube.com/watch?v=K0uwEbIxhQw
Jury uroczyÂście stwierdza, Âże wszyscy uczestnicy w liczbie 3 (staÂłego i niezawodnego "zagadkowego" dream-teamu z Herr Fadendirektorem na czele, dzielnie wspieranym przez KasiĂŞ i Janusza) udzielili odpowiedzi prawidÂłowej, ktĂłra mĂłwi, Âże dÂźwiĂŞki cudnej uwertury Haendla skojarzyÂły nam siĂŞ z rĂłwnie piĂŞknym i, Âże zacytujĂŞ eksperta, kontrapunktycznym, finaÂłem koncertu Mozarta KV 449, co zilustruje nam materiaÂł muzyczny nr 1:
http://www.youtube.com/watch?v=4GAKun69DRY
Ponadto jeden z uczestnikĂłw (Janusz) zasugerowaÂł, Âże echa tego utworu odnalazÂł takÂże w III cz. kwintetu Mozarta KV 593.
Na ile moÂżna uznaĂŚ takÂże tĂŞ odpowiedÂź, oddaje siĂŞ pod osÂąd sÂłuchaczy, stosownie dodajÂąc materiaÂł muzyczny nr 2.
http://www.youtube.com/watch?v=oM_MySulDPs
Natomiast wysokie jury zastosuje w tym wypadku sprawdzonÂą procedurĂŞ zilustrowanÂą w materiale filmowym przy okazji rozwiÂązania zaprezentowanej tam zagadki, moÂże nie muzycznej, ale powiedzmy, dÂźwiĂŞkowej:))
(minuta 3:10).
„Kwintet, ... teÂż. Ale nam chodzi o ... koncert”
Jury wyraÂża nadziejĂŞ, Âże w zwiÂązku z tym pytanie nie zostanie uznane za tendencyjne
«
Ostatnia zmiana: Grudzień 21, 2013, 08:11:37 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1504 :
Grudzień 23, 2013, 02:24:08 »
Cytat: Aleksias Grudzień 21, 2013, 07:46:27
"Czym jest muzyka? Nie wiem - moÂże po prostu niebem z nutami, zamiast gwiazd...
...MoÂże mostem zaklĂŞtym,
po ktĂłrym instrumenty przeprowadzajÂą nas?"
A propos nokturnów, nasz³a mnie pewna zagadkowa "w¹tpliwoœÌ" - czy wiadomo, choÌby z XVIII-wiecznych "apokryfów", jakim typem g³osu dysponowa³ Wolfgang?
Asia przypomniaÂła opisywany juÂż kiedyÂś koncert Es-dur, otwierajÂący drugÂą seriĂŞ wiedeĂąskich koncertĂłw fortepianowych. UkoĂączony zostaÂł w lutym
1784 r.
ByÂł to niezwykÂły rok, Mozart pisaÂł arcydzieÂło za arcydzieÂłem. Przyjrzyjmy siĂŞ tylko Katalogowi KĂśchla!
Z koncertem KV 449 s¹siaduje koncert B-dur KV 450, który razem z poprzednim i trzema nastêpnymi stanowi¹ prze³om w historii gatunku. Koncert B-dur jest bardzo subtelny, w zasadzie kameralny (w finale Mozart dodaje partiê fletu) i z niezwyk³¹ czu³oœci¹ i delikatnoœci¹ wyra¿a pe³en wachlarz uczuÌ. Jednoczeœnie nale¿y do dzie³ b³yskotliwych. Niew¹tpliwie oryginalnoœci czêœci pierwszej dodaje swobodne przetworzenie o charakterze fantazji. CzêœÌ œrodkowa (
Adagio
, nie andante!) stanowi temat z wariacjami; mimo prostoty kryje siê w nich g³êboka ekspresja. Fina³ o wdziêcznym temacie z krêgu
La chasse
, ka¿¹cy nam juÂż myÂśleĂŚ o rondzie z koncertu Es-dur KV 482, co parĂŞ taktĂłw prezentuje nowe muzyczne pomysÂły – Mozart nieustannie zaskakuje, jak choĂŚby quasi-kadencjÂą po pierwszym kuplecie, przetworzeniem, ktĂłre splata rodzÂące siĂŞ na naszych oczach nowe motywy z modulacyjnym opracowaniem czoÂła g³ównego tematu czy kodÂą, w ktĂłrej napiĂŞcie osiÂąga swoje dramaturgiczne apogeum, podobnie jak w finale… opery. Tak, powtĂłrzmy, dramaturgia koncertĂłw fortepianowych Mozarta wypÂływa bezpoÂśrednio z przeÂłomowych partytur
Figara
czy
Don Giovanniego
, gdzie Mozart-Szekspir objawia siĂŞ swoje najdoskonalsze oblicze!
OsiÂągniĂŞta w koĂącu synteza orkiestry i solisty zbliÂża Mozarta do Bacha, a zapowiada koncerty Beethovena. MÂłody twĂłrca potrafi posÂługujÂąc siĂŞ skromnym aparatem instrumentalnym uzyskaĂŚ kaÂżdy brzmieniowy odcieĂą – autonomicznie traktuje instrumenty dĂŞte, a fortepian – mimo swej niezaleÂżnoÂści
a priori
– uczestniczy w dÂźwiĂŞkowej miksturze bĂŞdÂąc nieraz wrĂŞcz rĂłwnorzĂŞdnym czÂłonkiem orkiestry (opalizujÂący akompaniament). SÂłusznie zwracano uwagĂŞ na niemoÂżliwoœÌ rozstrzygniĂŞcia, czy mamy do czynienia z koncertami na fortepian i orkiestrĂŞ czy z symfoniami z fortepianem.
Vladimir Ashkenazy, Philharmonia Orchestra
http://www.youtube.com/watch?v=V89i--3zuww
Koncert KV 450 to mozartowski paradoks (choĂŚ w kontekÂście tego nazwiska, domniemane paradoksy mogÂą przeistoczyĂŚ siĂŞ w najczystszÂą harmoniĂŞ) – po³¹czenie intymnoÂści z efektownoÂściÂą
brillant
(partia fortepianu naleÂży do relatywnie skomplikowanych). ByĂŚ moÂże przy dziele tak nowatorskim kolejny z koncertĂłw, D-dur KV 451 wydaje siĂŞ doœÌ standardowy, a przynajmniej nie tak rewolucyjny. Pozory! – przy pobieÂżnym wysÂłuchaniu nie zauwaÂżamy znamion nowoczesnoÂści. PoczÂątek jest pompatyczny – w koĂącu Mozart dysponuje orkiestrÂą z kotÂłami i trÂąbkami, ktĂłrymi wykonujÂąc koncert pod goÂłym niebem zwraca uwagĂŞ nawet tych z najbardziej zaroÂśniĂŞtymi uszami! – i niemalÂże bÂłahy. Geniusz jednak tym ró¿ni siĂŞ od sprawnego umysÂłu innego twĂłrcy, Âże nigdy nie pozwoli domyÂśleĂŚ siĂŞ odbiorcy, jakÂą ÂścieÂżkĂŞ rozwoju utworu wybierze. Mimo swego rozmachu koncert nas nie przytÂłacza, mimo swej pogody uderza czasem w struny dramatyczne. Marzycielskie
Andante
ma wiele wspĂłlnego z najbardziej instrumentalnÂą operÂą Mozarta,
Idomeneo
. PoczÂątek finaÂłu przypomina natomiast koncerty Haydna – szybko jednak orientujemy siĂŞ, Âże to tylko zÂłudzenie, a rozwĂłj tematĂłw ronda jest czysto mozartowski.
Murray Perahia, English Chamber Orchestra
http://www.youtube.com/watch?v=_nwF5uOqZJA
TakÂże kolejne KV to arcydzieÂła; KV 452, kwintet na instrumenty dĂŞte i fortepian to jak wiadomo utwĂłr, ktĂłry przez samego Wolfganga okreÂślony zostaÂł mianem "najlepszej rzeczy, jakÂą skomponowaÂł". Kolejny koncert – G-dur KV 453, dedykowany Barbarze Ployer, jest dla mnie jak wiecie
primus inter pares
z caÂłej przedromantycznej literatury fortepianowej; na marginesie – nietrudno dostrzec podobieĂąstwo miĂŞdzy finaÂłami KV 450 i KV 453. Do kameralnych arcydzieÂł zalicza siĂŞ sonatĂŞ na skrzypce i fortepian KV 454, a po jednych z najlepszych wariacji w twĂłrczoÂści Mozarta (KV 455, na temat z
La rencontre imprĂŠvue
Glucka) nastĂŞpuje najbardziej zmysÂłowy z koncertĂłw fortepianowych, B-dur KV 456, wykonany w ParyÂżu przez Madamme von Paradis.
---
Jak przysta³o na jednostkê wybitn¹ i g³êboko niezale¿n¹ (choÌ s¹ pewne wyj¹tki), Mozart nie darzy³ uznaniem wielu wspó³czesnych mu kompozytorów. Ci, których docenia³, wzbudzaj¹ i nasze zainteresowanie
Zalicza siê do nich w³oski skrzypek Giovanni Battista Viotti (1755 - 1824), autor licznych sonat i koncertów skrzypcowych. Z podziwem wyra¿a³ siê o nim Johannes Brahms. Do 16. koncertu Viottiego Mozart skomponowa³ w³asne Andante w A-dur KV 470, które niestety zosta³o zagubione (znamy jedynie pierwsze 4 takty, wpisane do katalogu prowadzonego przez Wolfganga). Czêœci skrajne zosta³y na nowo zinstrumentowane (dodana partia tr¹bek i kot³ów).
NajsÂłynniejszy, 22. koncert skrzypcowy a-moll Viottiego
http://www.youtube.com/watch?v=G9Xx0LRhQFI
«
Ostatnia zmiana: Grudzień 23, 2013, 02:31:40 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1505 :
Grudzień 23, 2013, 17:06:21 »
Wypada zalinkowaÌ jeszcze wspomniany wy¿ej koncert B-dur KV 456, którego na p³ycie Paula Badury-Skody znaleŸÌ mo¿na pod wdziêczn¹ nazw¹
Paradise concerto
Tym razem – w odró¿nieniu od poprzednika w B-dur (KV 450) – nie odnajdziemy tu symptomĂłw koncertowej rewolucji; Mozart wyÂłoÂżyÂł karty juÂż wczeÂśniej. Ten koncert jest jednak swoistym jokerem, ma szczegĂłlny charakter i pró¿no szukaĂŚ jego odpowiednika. ChcielibyÂśmy posÂłuchaĂŚ owej Madamme, wykonujÂącej go w ParyÂżu!
Uszu paryÂżan Mozart nigdy wysoko nie ceniÂł – stÂąd koncert wydaje siĂŞ byĂŚ prostszy w koncepcji, jednoczeÂśnie dorĂłwnujÂąc poziomem reszcie dzieÂł z niezapomnianego roku 1784. W
Allegro vivace
marszowy charakter miesza siĂŞ z subtelnoÂściÂą i wdziĂŞkiem (ktĂłry zawdziĂŞczamy z pewnoÂściÂą inspirujÂącej adresatce). JesteÂśmy z lekka zaskoczeni, gdy nastĂŞpuje po nim wariacyjne
Andante
w g-moll, ktĂłre znĂłw pozwala siĂŞ nam odwoÂłaĂŚ do opery – tym razem do jednej z arii
Uprowadzenia z Seraju
, choĂŚ Einstein proponuje porĂłwnanie z pÂłaczliwÂą ariettÂą Barbariny z poczÂątku IV aktu
Figara
(ktĂłrej f-mollowa ekspresja stanowi najwiĂŞkszÂą zagadkĂŞ tej
komedii
), sami oceĂącie, czy jest trafione. Nieskomplikowany w strukturze cykl to kolejny dowĂłd na znakomite wspó³brzmienie solisty i tutti, ktĂłre zresztÂą nie zawsze funkcjonuje w zwartej masie, czego efektem jest zjawiskowa pieϝ fletu w jednej z wariacji. Rondo teÂż zaskakuje – nowÂą myÂślÂą pomiĂŞdzy tematem refrenu a pierwszym kupletem czy epizodem w duchu polimetrii – instrumenty dĂŞte w 2/4, reszta w 6/8 – w interesujÂącym harmonicznie drugim kuplecie, ktĂłrego odwaÂżne h-moll musiaÂło przyprawiaĂŚ o gĂŞsiÂą skĂłrkĂŞ.
Rok 1784 r. przynosi rĂłwnieÂż kolejny kwartet z haydnowskiego cyklu (
MyÂśliwski,
B-dur KV 458), zupe³nie odmienn¹ w nastroju sonatê fortepianow¹ c-moll KV 457, a niezwyk³¹ seriê koncertów zamyka koncert F-dur KV 459, pierwszy
Koronacyjny
. To jednak nie koniec rewolucji, kilka tygodni póŸniej, w 1785 r. Mozart olÂśni/zaszokuje sÂłuchaczy dramatycznymi akordami w d-moll…
Geza Anda, Camerata Academica des Salzburger Mozarteums
http://www.youtube.com/watch?v=sAh6vb4khRY
L'ho perduta
Barbariny, czyli w poszukiwaniu szpilki
http://www.youtube.com/watch?v=kdn5XzVJrNo
«
Ostatnia zmiana: Grudzień 23, 2013, 17:10:34 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1506 :
Grudzień 29, 2013, 17:09:42 »
Cytat: Mozart Grudzień 23, 2013, 17:06:21
JesteÂśmy z lekka zaskoczeni, gdy nastĂŞpuje po nim wariacyjne
Andante
w g-moll, ktĂłre znĂłw pozwala siĂŞ nam odwoÂłaĂŚ do opery – tym razem do jednej z arii
Uprowadzenia z Seraju
Zapewnie masz Pat na myÂśli
Welcher Kummer
(spotkaÂłam siĂŞ teÂż z
Welcher Wechsel
)
herrscht in meiner Seele
(JakaÂż troska spowija mÂą duszĂŞ) Konstanze z II aktu
Uprowadzenia.
Nikt z nas nie powie nic wiĂŞcej niÂż powiedziaÂł Bach czy Mozart, Szekspir czy Dante. Tam wszystko zostaÂło juÂż powiedziane.
Wojciech Kilar (17.07.1932 - 29.12.2013)
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1507 :
Grudzień 30, 2013, 00:31:38 »
Cytat: fille007 Grudzień 29, 2013, 17:09:42
Zapewnie masz Pat na myÂśli
Welcher Kummer
(spotkaÂłam siĂŞ teÂż z
Welcher Wechsel
)
herrscht in meiner Seele
(JakaÂż troska spowija mÂą duszĂŞ) Konstanze z II aktu
Uprowadzenia.
SprawdÂźmy!
Elisabeth Schwarzkopf, rok 1945
http://www.youtube.com/watch?v=e7telz4hhp0
Prostota wielu dzieÂł Kilara pozwala nam siĂŞ odwoÂłaĂŚ do utworĂłw z ostatniego okresu twĂłrczoÂści Wolfganga, zwÂłaszcza z 1791 r. Na poczÂątku tego roku ukoĂączony zostaÂł wspominany tu ostatni 27. Koncert fortepianowy B-dur KV 595, spowity melancholiÂą juÂż od pierwszych taktĂłw - mimo orkiestrowej introdukcji utwierdzajÂącej dotychczas Âświetliste u Mozarta B-dur. Z rzadka pojawiajÂący siĂŞ humor wynika zapewne z siÂły oddziaÂływania
Czarodziejskiego fletu
, ktĂłrego Mozart komponowaÂł w tym samym czasie. O modulacyjnych otchÂłaniach przetworzenia juÂż pisaliÂśmy, kadencja, odnosi siĂŞ wraÂżenie, jest niemal wymuszona - gdzie podziaÂł siĂŞ wirtuozowski blask pierwszych wiedeĂąskich koncertĂłw?
Autor wielkiej monografii poÂświĂŞconej koncertom Mozarta, Cuthbert Girdlestone, dopatruje siĂŞ w Âśrodkowym
Larghetto
symptomu mozartowskiej pobo¿noœci - franciszkaùskiej, przepe³nionej œredniowieczn¹ ascez¹ - ale i chrzeœcijaùsk¹ pogod¹ ducha i nadziej¹. W tej transcendentalnej, a zarazem przecie¿ nieliturgicznej muzyce, Mozart wydaje siê jakby pogodzony z tym co nieuniknione, z ufnoœci¹ patrzy w przysz³oœÌ, ma wizjê duchowej nieœmiertelnoœci - wyj¹tkowy, romantyczny rys jego biografii. Intymny i stricte kameralny charakter koncertu objawia siê najpe³niej w³aœnie tu, w ukochanym Es-dur, w unisonie fletu, szeptach smyczków. Pieœù solisty intonowana jest w zupe³nej ciszy - bo zapiera dech... "Po¿egnanie z ¿yciem - pewnoœci¹ nieœmiertelnoœci."
Murray Perahia
http://www.youtube.com/watch?v=WbsSJ0R3lJQ
Emil Gilels
http://www.youtube.com/watch?v=3LBfL_6D1Sc
«
Ostatnia zmiana: Grudzień 30, 2013, 00:37:54 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1508 :
Grudzień 31, 2013, 16:13:06 »
Mozart byÂł z pewnoÂściÂą jednym z najbardziej ukochanych kompozytorĂłw Wojciecha Kilara (byli to bodajÂże Bach, Mozart i
najpóŸniej z tej trójki odkryty
Beethoven). Kilar powiedziaÂł teÂż kiedyÂś:
Dla mnie liczy siê przede wszystkim muzyka zdyscyplinowana, muzyka rzemios³a, gdzie piêknem jest doskona³oœÌ, a nie intencje.
PoniewaÂż Herr Fadendirektor
wspomniaÂł na tej stronie o
Rondeau en Polonaise. Andante
z KV 284/205b
, myÂślĂŞ, Âże nie zaszkodzi jeszcze zalinkowaĂŚ w tym miejscu
Poloneza
z wiadomego filmu Wajdy:
http://www.youtube.com/watch?v=AJ0fkOQ8-Wc
(M. K. OgiĂąski teÂż dawaÂł radĂŞ
, niemniej jednak cieszĂŞ siĂŞ, Âże na mojej studniĂłwce
zabrzmiaÂł juÂż polonez Kilara. Jak wiadomo, polonez to taniec chodzony, ale przy
tym
polonezie po prostu pÂłynĂŞÂło siĂŞ po parkiecie
).
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1509 :
Styczeń 02, 2014, 18:53:53 »
Cytat: fille007 Grudzień 31, 2013, 16:13:06
[...]
Rondeau en Polonaise. Andante
z KV 284/205b
[...]
Menuet, podobnie jak polonez w metrum 3/4 i cechujÂący siĂŞ umiarkowanym tempem, zrobiÂł, jak wiadomo, furorĂŞ w twĂłrczoÂści wiedeĂąskich klasykĂłw. Mozart skomponowaÂł setki menuetĂłw; wyjÂątkowo poetyckie
Tempo di Menuetto
wieĂączy jeden z jego wczesnych koncertĂłw fortepianowych (F-dur KV 413):
http://www.youtube.com/watch?v=ShA6KJ0F7-A
Francuskie - zarĂłwno muzyczne, jak i pozamuzyczne - pasje
Mozartthread-Trio
skÂłaniajÂą do przypomnienia koncertu C-dur KV 503, ktĂłrego moÂżna by nazwaĂŚ mozartowskim
Koncertem francuskim
(mĂłgÂłby wrĂŞcz funkcjonowaĂŚ np. obok
Koncertu wÂłoskiego
J. S. Bacha
).
Jest on pokrewny monumentalnemu koncertowi KV 467 w tej samej tonacji, lecz stanowi dzieÂło jeszcze bardziej okazaÂłe. PuentujÂąc seriĂŞ wielkich wiedeĂąskich koncertĂłw, Mozart dokonuje tu swoistej afirmacji gatunku, ktĂłry zrewolucjonizowaÂł w sobie wÂłaÂściwy, "aksamitny" sposĂłb.
ÂŻadnego innego koncertu nie opatrzyÂł tak rozbudowanÂą, niemal 3-minutowÂą ekspozycjÂą orkiestry, ktĂłra potraktowana zostaÂła symfonicznie (oboje zamiast klarnetĂłw). Majestatyczny charakter jest zakreÂślony juÂż w poczÂątkowych fanfarowych akordach, po ktĂłrych prezentujÂą siĂŞ motywy pierwszego tematu – rzecz ciekawa, najpierw w tonacji molowej. Po osiÂągniĂŞciu C-dur, a nastĂŞpnie tonacji dominanty, pojawia siĂŞ dÂługo oczekiwany temat drugi a'la marsz, w pierwszej postaci, co znamienne, w groÂźnym c-moll. Nie da siĂŞ mu odmĂłwiĂŚ bliskiego melodycznego pokrewieĂąstwa z francuskÂą
MarsyliankÂą
(
La Marseillaise
), mimo, Âże ta powstaÂła rok po Âśmierci Mozarta.
Solista pocz¹tkowo nie podejmuje ¿adnego z tematów allegra, wdaje siê natomiast w zabawny dialog z orkiestr¹, inspiruj¹cy nieraz twórców kadencji do tej czêœci. Nastêpuje szeroka i modulacyjna kontynuacja otwieraj¹cego tematu, a po fortepianowym ³¹czniku solista podejmuje now¹ trzeci¹ myœl tematyczn¹, rozwijan¹ we wspó³pracy z instrumentami dêtymi. Temat drugi, ominiêty przez pianistê w ekspozycji, osi¹ga gloryfikacjê z przetworzeniu, które bazuje tylko na nim. Mozart siêga po polifoniê i tworzy niewielkie fugato, na które zwróci³ szczególn¹ uwagê wspomniany kiedyœ David Fray (
Mozart: Piano Concertos 22 & 25
, Virgin Classics 2010). W repryzie pojawiajÂą siĂŞ juÂż wszystkie trzy tematy.
Andante w pogodnym F-dur poprzez zagĂŞszczenie motywĂłw i dyskretne stopienie kontrapunktu z
galant
nie pozwala uwa¿nemu s³uchaczowi na chwilê nieuwagi. Fina³, kulminacja ca³oœci, zawiera miêdzy innymi jeden z najbardziej ekspresyjnych epizodów w twórczoœci Mozarta, ujêty w formê kantyleny fortepianu, oboju, fletu i wiolonczeli, rozœwietlaj¹cej dramatyczne a-moll. Esencja mozartowskiego, emocjonalnego zró¿nicowania i subtelnoœci.
Allegro maestoso
, Malcolm Bilson, The English Baroque Soloists, John Elliot Gardiner,
http://www.youtube.com/watch?v=GnKuTEGezpE
http://www.youtube.com/watch?v=N5VB2xrJLKg
Paul Lewis & Daniel Harding
http://www.youtube.com/watch?v=-ZyLYZw2PN8
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1510 :
Styczeń 02, 2014, 21:27:25 »
PozostajÂąc w metrum 3/4 w
Mozartthread
, ktĂłry Herr Fadendirektor
prowadzi od blisko 3 lat niczym Podkomorzy poloneza w narodowej epopei
, przypomnijmy jeszcze jednego Polonaise Mozarta - trzeci¹ czêœÌ
Divertimenta
Es-dur KV 252/240a na instrumenty dĂŞte (oczywiÂście w
Andante
):
http://www.youtube.com/watch?v=lfaJPveDSec
«
Ostatnia zmiana: Styczeń 03, 2014, 17:14:47 wysłane przez Janusz1228
»
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1511 :
Styczeń 04, 2014, 01:53:22 »
Cytat: fille007 Styczeń 02, 2014, 21:27:25
[...] Herr Fadendirektor
prowadzi od blisko 3 lat niczym Podkomorzy poloneza w narodowej epopei [...]
...autorstwa, jakÂżeby inaczej, trzech wieszczĂłw
(co najmniej; generalnie: powieœÌ zbiorowa
)
Liryczne epizody
Tempo di Menuetto
znaleŸÌ mo¿na w fina³ach dwóch pokrewnych koncertów fortepianowych (Es-dur): we wzmiankowanym kiedyœ przez Kasiê
Jeunehomme-Konzert
KV 271 i koncercie KV 482, ktĂłry nie dorĂłwnuje mozartowskiej
Eroice
w zakresie innowacji i ÂśmiaÂłoÂści koncepcji, lecz podobnie jak on jest arcydzieÂłem melodycznej inwencji.
Subtelno-dostojny refren finaÂłowego ronda (
Allegro
w stylu
La chasse
) zbli¿ony jest do g³ównego tematu trzeciej czêœci koncertu KV 450. Wspomniany, czaruj¹cy
menuet
(
Andantino
) to obszerny fragment, w ktĂłrym przy dÂźwiĂŞkach smyczkĂłw,
klarnetĂłw
i reszty dĂŞciakĂłw po raz pierwszy (tu w partii fortepianu) pojawia siĂŞ bÂłaganie Hrabiego Almavivy (finaÂł IV aktu
Figara
)...
http://www.youtube.com/watch?v=rNeuVVhy5iQ
Koncert, skomponowany generalnie wedÂług klasycznego mozartowskiego schematu, rozpoczyna siĂŞ zamaszystym
Allegro
, którego pocz¹tkowe akordy tutti nawi¹zuj¹ charakterem do majestatycznego otwarcia Koncertu C-dur KV 503. Orkiestra prezentuje dwa tematy w dynamicznym kontraœcie, co jest typowe dla Mozarta. Temat trzeci, podobnie jak w KV 503, pojawia siê pierwszy raz w partii solisty, po ³¹cznikowym, dramatycznym epizodzie w b-moll, który zapowiada mroczne
Andante
.
Andante
, "ekshibicja Âżalu", nawiÂązuje do innego Es-durowego koncertu, ktĂłrego czêœÌ Âśrodkowa skomponowana jest w c-moll – wspomnianego koncertu KV 271. To temat z wariacjami o wielkiej sile wyrazu, bez emocjonalnej powÂściÂągliwoÂści. Antycypuje koncert c-moll KV 491, zwÂłaszcza jego finaÂłowe wariacje.
Kristian Bezuidenhout & Freiburger Barockorchester (bardzo lubiĂŞ interpretacje tego australijsko-afrykaĂąskiego pianisty, linkujĂŞ mimo sÂłyszalnych intonacyjnych niedoskonaÂłoÂści orkiestry)
http://www.youtube.com/watch?v=5aeLhUEfejg
«
Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2014, 02:58:53 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1512 :
Styczeń 04, 2014, 16:05:09 »
Menuety i nie tylko z pewnoœci¹ grano i taùczono w czasie balów wyprawianych z okazji koronacji Leopolda II (paŸdziernik 1790 r., Frankfurt am Main). Mozart uczestniczy³ w tym wydarzeniu - wykona³ wówczas dwa koncerty fortepianowe -F-dur KV 459 i D-dur KV 537; szczególnie do tego drugiego przylgn¹³ przydomek
Koronacyjny
.
To najbardziej znany w XIX wieku koncert Mozarta (obok koncertu d-moll), co Âświadczy o niezupeÂłnym zrozumieniu mozartowskiej sztuki przez romantykĂłw. Tematy
Allegra
i
Larghetta
s¹ doœÌ neutralne (z wyj¹tkiem lirycznego drugiego tematu w pierwszej czêœci), dialogi solisty i fortepianu tr¹c¹ konwencj¹, a partia fortepianu nale¿y do ³atwiejszych - kompozytor nie zanotowa³ prawie w ogóle partii lewej rêki (zosta³a dodana prawdopodobnie przez wydawcê Johanna AndrÊ po œmierci Mozarta). Najbardziej b³yskotliwym ogniwem jest fina³ (
Rondo. Allegretto
), w ktĂłrym opalizujÂą emocje - do tego Mozart przyzwyczaiÂł nas w swoich najlepszych dzieÂłach.
Symfoniczny rozmach oraz prostota i pewna obojêtnoœÌ - w porównaniu z reszt¹ arcydzie³ gatunku - mog¹ wskazywaÌ na okolicznoœciowy charakter tego koncertu (mimo, ¿e skomponowany zosta³ ju¿ w 1788 r.; jego premiera mia³a miejsce w DreŸnie).
Na YT mo¿na znaleŸÌ wrêcz niezliczon¹ liczbê interpretacji - do dziœ stanowi on jeden z ulubionych koncertów Mozarta.
AndrĂĄs Schiff & Camerata Salzburg
http://www.youtube.com/watch?v=RdE1K4PIZvg
«
Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2014, 16:07:59 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1513 :
Styczeń 07, 2014, 03:46:46 »
Cytat: Mozart Grudzień 23, 2013, 02:24:08
Z koncertem KV 449 sÂąsiaduje koncert B-dur KV 450, ktĂłry razem z poprzednim i trzema nastĂŞpnymi stanowiÂą przeÂłom w historii gatunku. Koncert B-dur jest bardzo subtelny....
Kolejny koncert – G-dur KV 453, dedykowany Barbarze Ployer, jest dla mnie jak wiecie
primus inter pares
z caÂłej przedromantycznej literatury fortepianowej; na marginesie – nietrudno dostrzec podobieĂąstwo miĂŞdzy finaÂłami KV 450 i KV 453.
Koncert G-dur uwielbiam co najmniej od chwili, gdy ordynowano mi go trzy lata temu jako pogodny lek "na jesiennÂą pluchĂŞ"
I ten lek niezawodnie siĂŞ sprawdza. I B-dur to takÂże jest dokÂładnie to, czego mi teraz wÂłaÂśnie trzeba. Kocham "pogodnÂą seriĂŞ" mozartowskich koncertĂłw i zjawiskowego PerahiĂŞ
http://www.youtube.com/watch?v=_1dIkP3tLVg
http://www.youtube.com/watch?v=B_tt2SLGQwM
Do pogodnej serii naleÂży teÂż koncert F-dur. KV 459 - "Finalmusik" - dobrze mi siĂŞ kojarzy - z eksperckÂą ÂściÂągÂą trzymanÂą na kolanach podczas koncertu
To ten koncert od oddziaÂłu motyli w Allegro maszerujÂących po jaÂśminowych pÂłatkach:) W ktĂłrym trzeba byÂło nasÂłuchiwaĂŚ, czy w skrajnych czĂŞÂściach nie odezwÂą siĂŞ trÂąbki i kotÂły...
(ktĂłre sÂą tam wielce wskazane:))
http://www.youtube.com/watch?v=uWsARuTLR-k
«
Ostatnia zmiana: Styczeń 07, 2014, 04:04:47 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1514 :
Styczeń 07, 2014, 13:12:25 »
Cytat: Aleksias Styczeń 07, 2014, 03:46:46
Kocham "pogodnÂą seriĂŞ" mozartowskich koncertĂłw [...]
Do tych najbardziej pogodnych fortepianowych arcydzieÂł naleÂży z pewnoÂściÂą wspominany tu Koncert fortepianowy A-dur KV 488.
Cytat: fille007 Czerwiec 21, 2011, 09:45:03
[...] 23. koncert A-dur KV 488, ten poetycki, rozmarzony i tak jakby "konwersacyjny" koncert, ktĂłry jednak zaskakuje rozdzierajÂącym serce
Adagio
. U Mozarta wszystko siê piêknie przeplata, s³oùce i cieù, radoœÌ i smutek.
Cytat: Aleksias Kwiecień 18, 2011, 23:39:47
[...] koncert A-dur KV 488 czêœÌ III - czêœÌ rozkwitaj¹cych kwiatów
http://www.youtube.com/watch?v=FzLUWaSz76I
Jego czĂŞÂści cechujÂą siĂŞ prostotÂą i zwiĂŞzÂłoÂściÂą (zwÂłaszcza
Allegro
i
Adagio
). Ekspresyjnym centrum jest Âżarliwe ogniwo drugie (w fis-moll), ujĂŞte w rytm kantylenowej siciliany. PotĂŞÂżny kontrast wnosi sÂłoneczny temat ronda - terapeutyczna siÂła muzyki! WsÂłuchujemy siĂŞ w orzeÂźwiajÂące modulacyjne sekwencje pierwszego kupletu - bogactwo motywĂłw wprost zniewala, co chwilĂŞ jakaÂś niespodzianka, rytmiczne odchylenie - by wspomnieĂŚ pojawiajÂące siĂŞ znienacka kilkutaktowe taneczne plÂąsy fortepianu na tle pizzicata smyczkĂłw. Kolejna walka ÂświatÂła z ciemnoÂściÂą rozgrywa siĂŞ w epizodzie Âśrodkowym tego
Allegra assai
- gdy wraca tonacja fis-moll zostaje szybko rozÂświetlona przez przejrzyste D-dur klarnetu. Nieprzerwany nurt melodii osiÂąga swojÂą kulminacjĂŞ w przejmujÂąco-radosnej kodzie.
Allegro
(cz. I), Clara Haskil
http://www.youtube.com/watch?v=GDpHIqjwqcs
Zupe³nie inn¹ funkcjê pe³ni czêœÌ druga (
Larghetto
, rondo) w Koncercie c-moll KV 491, ktĂłry powstaÂł niemal w tym samym czasie. UjĂŞta w formĂŞ romancy, Âłagodzi dramatycznÂą ekspresjĂŞ okalajÂących ogniw, jest prĂłbÂą odnalezienia nieprzemijajÂącego Âładu. Tak jakby Mozart wsÂłuchiwaÂł siĂŞ, zgodnie z poleceniem Pitagorasa, w dÂźwiĂŞk kosmosu, w ruch planet, ktĂłry "jest ÂźrĂłdÂłem muzyki". "Muzyka sfer niebieskich, wyraz doskonaÂłej harmonii, rozbrzmiewa zawsze, choĂŚ nigdy nie jest przez nas sÂłyszana", twierdziÂł Andrzej Szczeklik. Wydaje siĂŞ, Âże zmysÂł absolutny Mozarta i paru innych twĂłrcĂłw uchwyciÂł to co z pozoru
Nieuchwytne
.
Larghetto
, Alfred Brendel & Sir Neville Marriner
http://www.youtube.com/watch?v=CCFdSY9zfHo
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Strony:
1
...
99
100
[
101
]
102
103
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
mini-land
silverstar
thepunisher
twistedgamers
neder-live