Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Pro musica antiqua - czyli kącik muzyki dawnej  (Przeczytany 24103 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #15 : Czerwiec 21, 2014, 00:18:45 »

Przepiekna muzyka Leopolda!!

Oto więc połączenie sił LEOPOLDA Stokowskiego (& jego New Philharmonia Orchestra) i Antonio VIVALDIEGO Mrugnięcie - koncert Zima z op. 8.

Nagranie z 1967 r. Jak wiele wydarzyło się od tamtego czasu w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej.

http://www.youtube.com/watch?v=dFZWFrD3wYc
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : Czerwiec 23, 2014, 09:21:12 »

Oto więc połączenie sił LEOPOLDA Stokowskiego (& jego New Philharmonia Orchestra) i Antonio VIVALDIEGO Mrugnięcie - koncert Zima z op. 8.

Nagranie z 1967 r. Jak wiele wydarzyło się od tamtego czasu w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej.

http://www.youtube.com/watch?v=dFZWFrD3wYc

Jest VIVALDI.
Jest SKRZYPEK (jak zwykle anonimowy)
Jest ORKIESTRA.
A gdzie jest STOKOWSKI?

Chyba, machajac rekami, odfrunal.

« Ostatnia zmiana: Czerwiec 23, 2014, 09:24:08 wysłane przez bartus » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #17 : Czerwiec 23, 2014, 23:38:01 »

Jest SKRZYPEK (jak zwykle anonimowy)

Solistą jest znany Mr Bean. Hugh Bean.

Tu w dziele R. V. Williamsa (na marginesie wątku):
http://www.youtube.com/watch?v=a_JCvL1jVeM

A propos Stokowskiego, pewnie znacie jego słynną transkrypcję Bachowskiej Toccaty i Fugi d-moll.
http://www.youtube.com/watch?v=ax9C29_Gcms
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 17, 2015, 01:08:43 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #18 : Lipiec 22, 2014, 23:52:10 »

Cofnijmy się w do początków baroku, do czasów Claudio Monteverdiego, który uważany jest za jednego z najwybitniejszych reformatorów sztuki dźwięku. Rewolucyjne Nieszpory Maryjne (Vespro della Beata Vergine) - syntezę sacrum i profanum - skomponował w 1610 r. Są największym dziełem sakralnym przed pasjami i oratoriami Bacha.

Ewa Obniska: "Jest to muzyka wizjonerska, jakiej nie napisał żaden kompozytor w tamtych czasach, także Monteverdi nie stworzył potem podobnie wielostronnego, zróżnicowanego, genialnego w swej wynalazczości dźwiękowej dzieła religijnego. Podobnego dzieła – zarazem monumentalnego i autentycznie intymnego, łączącego subtelny liryzm z wystawnym splendorem i okazałością, mistyczną inspirację z gorącą zmysłowością - nie ma zresztą w całym baroku".

Kaplica Pałacu w Wersalu. Spektakl reżyseruje sir J. E. Gardiner.
https://www.youtube.com/watch?v=S99FCAFNgaA
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #19 : Lipiec 24, 2014, 23:06:11 »

Arcydzieł doszukamy się w czasach jeszcze wcześniejszych. Mistrzami renesansowej polifonii byli kompozytorzy franko-flamandzcy, wywodzący się z trzech szkół niderlandzkich. Pierwszym z wielkich był Guillaume Dufay, przedstawicielem tzw. drugiej szkoły był zaś Johannes Ockeghem. To, co czynili oni z wielogłosowym śpiewem a capella po prostu zniewala - warto słuchając tej szczególnej muzyki wpatrywać się w pełną kontrapunktycznych sztuczek partyturę zapisaną zgodnie z zasadami notacji menzuralnej. Dążeniem kolejnych pokoleń polifonistów było uproszczenie, wyrazistość wypowiedzi, linearność/płynność i sublimowanie ekspresji, najczęściej o mistycznym charakterze, wypływającej z przeważnie liturgicznego tekstu (msza, motet). Pozwala to uznawać późniejsze dzieła za niemalże melodyjne - nie jest to jednak melodyjność wynikająca ze stosunków tonalnych systemu dur-moll, gdyż renesansowa twórczość bazuje na "czystych", niechromatycznych skalach kościelnych/modalnych - doryckiej, jońskiej, lidyjskiej itd.

Jednym z największych arcydzieł renesansu jest wyrafinowana kontrapunktycznie i rytmicznie (Credo!) Missa Prolationum Johannesa Ockeghema, który w swoich mszach (skomponował pierwsze zachowane do dziś Requiem) rozwijał m.in. technikę imitacji.

https://www.youtube.com/watch?v=P-gGwzFLFKI

Dowodem kunsztu Ockeghema jest kanon Deo gratias na - uwaga - 36 głosów! Są one jednak podzielone na 4 chóry. Sami spójrzcie - muzyka XV w. może być niezwykle efektowna  Spoko

https://www.youtube.com/watch?v=91jag9yqiqE

wersja pełna
https://www.youtube.com/watch?v=rzBhYMvnMKQ
« Ostatnia zmiana: Lipiec 24, 2014, 23:19:27 wysłane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #20 : Lipiec 25, 2014, 23:33:18 »

Dla mnie największym geniuszem tamtej epoki był jednak wzmiankowany niegdyś na wątku francuskim książę renesansowej polifonii Josquin des Prez, najwybitniejszy przedstawiciel ostatniej szkoły niderlandzkiej. Na przełomie XV i XVI w. zdobył ogromną popularność, był kompozytorem uwielbianym przez Marcina Lutra. Osiągnął niespotykaną wcześniej klarowność formy i szlachetność brzmienia. Zachwycająca jest moim zdaniem dostrzegalna w jego mszach i motetach synteza słowa i dźwięku. Przywołałbym nieśmiało cytowane już na forum określenie "konserwatywny rewolucjonista - rewolucyjny konserwatysta". Udoskonalając polifoniczne środki wyrazowe Josquin wypowiedział w swej muzyce to, czego nie słyszał nikt przed nim. Wsłuchajmy się w wizjonerskie Et incarnatus est ("I przyjął ciało z Maryi Dziewicy") z Credo mszy Pane lingua. Śpiew staje się na moment homofoniczny - co symbolizuje akt bosko-ludzkiego wcielenia, inkarnacji, zjednoczenia.

O słynnej Missa pane lingua Piotr Orawski pisał: "Stosując technikę przeimitowania, renesansowy książę muzyki zachował cechy własnego stylu – przejrzystość i klarowność faktury, wewnętrzną dynamikę formy, równowagę między uczonością a zmysłowością, dbałość o wyrażany muzyką sens słów. Opozycją imitacji syntaktycznej – wbrew założeniom tylko pozorną – była uroda brzmienia mszy Josquina. Przy tak ścisłych założeniach techniki polifonicznej wielki mistrz stylu renesansu osiągnął bowiem niewiarygodną harmonię akordów. [...] Wystarczy posłuchać dwóch tylko fraz z Gloria: Laudamus te, adoramus te [Chwalimy Cię, wysławiamy Cię], by zrozumieć fenomen tego brzmienia. [...] Powiązanie ścisłej techniki polifonicznej z urodą brzmienia zmysłowego jest jedną z wielkich tajemnic muzyki. Jak to jest, że „matematycznie” doskonała konstrukcja jest zarazem źródłem piękna, które sprawia nam tak wiele przyjemności?"

W początkowych fragmentach (pierwszych minutach) mszy pojawia się pewien motyw, który stanie się jednym z najpopularniejszych w następnych stuleciach, zwłaszcza w twórczości Mozarta (wracał do niego wielokrotnie, choćby w symfonice i dziełach wokalnych). Oto mini-zagadka - o który motyw chodzi i w którym miejscu mszy się pojawia? Czekam na propozycje  Mrugnięcie

https://www.youtube.com/watch?v=3SH3drDXE8M

Motet Ave Maria
https://www.youtube.com/watch?v=LUAgAF4Khmg
« Ostatnia zmiana: Lipiec 25, 2014, 23:36:31 wysłane przez Mozart » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : Sierpień 18, 2014, 00:22:33 »

Po wakacyjnej przerwie, najpierw pozwolę sobie zamieścić trochę pięknej muzyki na smutną okazję.

Jacob Van Eyck, Pavana  Lachrimea. Frans Bruggen i jego czarodziejski flet. Solo

https://www.youtube.com/watch?v=_fI9_1qLXmc


i w duecie - z Gustavem Leonhardtem - Willem de Fesch, Sonata G-dur

https://www.youtube.com/watch?v=NSm0tejTXZg

Goedenacht, Frans.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 18, 2014, 00:41:30 wysłane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #22 : Sierpień 18, 2014, 17:12:44 »

Zagadka rozwiązana, a niezawodne okazały się - nie po raz pierwszy zresztą - Kasia i Asia  Mrugnięcie Bine lucrat, felicitări!

W ostatniej mszy Josquina (Missa pane lingua), w sekwencji Christe pierwszego ogniwa (Kyrie) pojawia się motyw, rozpoczynający się słynnym czterodźwiękiem, znanym choćby z finału ostatniej symfonii Mozarta.

Oto kolejne przykłady genialnego zespolenia polifonicznego kunsztu z ekspresją w muzyce Josquina. Jego motety cechują się fakturą imitacyjną - ich początki mają "fugowany" charakter.

Dominus Regnavit
https://www.youtube.com/watch?v=0lgZH4zwA3w

Jeden z najważniejszych utworów w twórczości Josquina, Miserere, skomponowany w pierwszych latach XVI w. dla księcia Ferrary.
https://www.youtube.com/watch?v=p6pBEHBXmKk
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #23 : Sierpień 18, 2014, 23:31:15 »

Zagadka rozwiązana, a niezawodne okazały się - nie po raz pierwszy zresztą - Kasia i Asia  Mrugnięcie Bine lucrat, felicitări!
Mersi, a fost o plăcere;)) Czysta radość słuchania, muzyka która przepływa przez umysł jak strumień źródlanej wody, która jest jak zanurzenie się w takiej wodzie - czystej, jasnej, prześwietlonej słońcem. Josquin naprawdę jest księciem:))

Jeden z najważniejszych utworów w twórczości Josquina, Miserere, skomponowany w pierwszych latach XVI w. dla księcia Ferrary.
https://www.youtube.com/watch?v=p6pBEHBXmKk
Niebiańskie harmonie... Przy okazji przypomina się, że należałoby Hilliardów osobno wziąć na tapetę, jako kwartet:)

Ale pracować się przy tym nie da, jest totalny odlot i błogostan - przełączam na Haydna, czyli proste, radosne, rytmy zachęcające do ziemskiej aktywności;)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 19, 2014, 08:25:41 wysłane przez Aleksias » Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #24 : Sierpień 19, 2014, 15:16:22 »

Sincere şi absolut meritate felicitări şi din partea mea - atât cocâştigătoarei cât şi organizatorului! Uśmiech Mi-a făcut mare plăcere să particip la acest concurs (am decis să iau parte datorită experienţei din timpul "cursului" pe care l-am urmat la thread-ul meu preferat  Uśmiech).

P.S. Stau şi mă întreb unde aţi învăţat atât de bine limba română?


Adam Jarzębski Chromatica:

http://www.youtube.com/watch?v=W5Alsatxt6M
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #25 : Grudzień 26, 2014, 17:40:34 »

Pozostając nadal pod urokiem świątecznych, nastrojowych i refleksyjnych klimatów, przeszłam od Bacha do renesansowego księcia:)

Missa L'homme arme super voces musicales. Niezwykła mistyczna podróż, w którą wyprawiają nas cztery głosy. Dobrze się słucha patrząc na nadchodzący zmierzch, migocące światełka na choince, połyskującą biel za oknem (nareszcie;))
"Inni muzycy robią z nutami to co potrafią, Josquin robi to co chce".Uśmiech
Tallis Scholars i Peter Philips
https://www.youtube.com/watch?v=vC0WpeWSBak
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #26 : Kwiecień 05, 2015, 15:40:08 »

No to gloria!

Gloria D-dur Vivaldiego
https://www.youtube.com/watch?v=BFYkyW1Palg

Gloria G. F. Haendla (prawdopodobnie)
https://www.youtube.com/watch?v=h6tkIgsUS8Y
Zapisane

xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #27 : Kwiecień 10, 2015, 20:08:15 »

„Agrippina” Georga Friedricha Händla, polskie prawykonanie z 2014 roku, w całości:

http://ninateka.pl/film/agrippina-georg-friedrich-handel
Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #28 : Kwiecień 10, 2015, 20:41:31 »

A tak poza wszystkim – Sandomierz – miejsce przez wielu kojarzone jedynie z telewizyjnym Ojcem Mateuszem – to naprawdę malowniczo położone w zakolu Wisły piękne zabytkowe miasto, miasto – co tu dużo nie mówić: nie tylko Mikołaja Gomółki, ale i metropolia, w której siedzibę mieli polscy królowie, a zatem miasto królewskie! Warto o tym nie zapominać i przyjechać tam nie jeden raz w odwiedziny….

Ciekawie Sandomierz opisał Miłoszewski w "Ziarnie prawdy". Podał też powód, dla którego miasto nie zostało zburzone w czasie wojny ani przez Niemców, ani przez  Rosjan.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #29 : Maj 10, 2015, 16:09:09 »

Agostino Steffani - obecnie jedno z najgorętszych nazwisk w świecie muzyki barokowej (w czym duża zasługa Cecilii Bartoli - patrz: Mission) Mrugnięcie

Wydano właśnie nowy album z jego operą Niobe. Nie jestem fanem wokalu kontratenorów, w tym również Philippe'a Jaroussky'ego - ciekawy jestem btw, jak Ty, Bartku, oceniasz taki typ głosu, w sumie raczej daleki od przewibrowania i "jazgotu w górnych rejestrach"  Mrugnięcie  Nolens volens muszę jednak zalinkować tą "muzykę sfer", śpiewaną przez jednego z bohaterów - Anfione, króla Teb, z olśniewającym akompaniamentem barokowego ensamblu.

https://www.youtube.com/watch?v=_pbb5S19V1g
Zapisane

Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

watahacemnejstrony skarpetkacrraft wolfsparadise cloudwind wataha-wilkow-nocy