Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Oswajanie Wagnera  (Przeczytany 67485 razy)
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #75 : Kwiecień 20, 2013, 16:34:38 »

Dziś transmisja:


http://www.bayerische.staatsoper.de/866--~Staatsoper~bso_aktuell~aktuelles.html
Zapisane

Lawendynka
Aktywny użytkownik
***
Offline Offline

Wiadomości: 161


Zobacz profil
« Odpowiedz #76 : Maj 09, 2013, 14:39:54 »

http://www.rp.pl/artykul/28,1007419-Operowy-skandal-z-nazizmem-w-tle.html
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #77 : Maj 12, 2013, 01:01:35 »

Wagner historyczny.

Die Meistersinger von Nürnberg

Fritz Reiner i Chicago Symphony Orchestra (finał, fragm. III aktu)
http://www.youtube.com/watch?v=oGxuh4x_47g

Herbert von Karajan i Los Angeles Symphony Orchestra (uwertura)
http://www.youtube.com/watch?v=HPlRmiO9sjM

Rudolf Kempe, Dresdner Staatskapelle... Dla cierpliwych - całość.
http://www.youtube.com/watch?v=fGhckUWonXo

Hans Knappertsbusch, Bayreuth 1960
http://www.youtube.com/watch?v=k9tkJ5R3o1c
« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2013, 01:03:06 wysłane przez Mozart » Zapisane

Lawendynka
Aktywny użytkownik
***
Offline Offline

Wiadomości: 161


Zobacz profil
« Odpowiedz #78 : Maj 22, 2013, 08:00:10 »

Właściwie pomyślałam sobie, że Wagner powienien być zadowolony. Jest kompozytorem, który budzi emocje, fakt - skrajne dość, ale... Wszak dla artysty najgrosza jest obojętność odbiorców Mrugnięcie

Ciekawe, czy Niebo Pana Wagnera zamieszkują postaci z jego niezwykłych opowieści Mrugnięcie

p. s.
http://www.rp.pl/artykul/1011454.html
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #79 : Maj 22, 2013, 09:24:37 »

Kazik (dysco-polo) tez wzbudza duzo emocji u niektorych.
Tylko male pytanie, czy jest on artysta?

Czesc emocji wzbudzamy sobie sami podczas sluchania.
Oczywiscie artysta spelnia duza role i dziala jak START BUTTON, reszte dopisujemy sobie sami.
Do dzisiaj jestem obojetny w stosunku do muzyki Brucknera, aczkolwiek wiem ze jest on geniuszem.
Staram sie znalezc recepte, jak dotrzec do jego muzyki.

Wagner, no coz znacie moja opinie. Nie jestem obojetny w stosunku do jego muzyki.
Po prostu wkurza mnie jego prostactwo warsztatowe i balwochwalstwo.

Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #80 : Maj 22, 2013, 09:57:49 »

Wybaczcie moj koslawy styl ("sobie sami")
Madry P po szk.
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #81 : Maj 22, 2013, 12:45:09 »

W dużej części zgadzam się z Bartkiem, ale jakie przyjemne są te emocje!!

"Lot Walkirii" z MET. Co za wspaniała inscenizacja!!! Świenie pomyślane!!!

http://www.youtube.com/watch?v=xeRwBiu4wfQ


Kazik Staszewski to chyba nie dysko-polo Co? Co? Co?
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2013, 12:50:16 wysłane przez TeresaGrob » Zapisane

Lawendynka
Aktywny użytkownik
***
Offline Offline

Wiadomości: 161


Zobacz profil
« Odpowiedz #82 : Maj 22, 2013, 13:35:51 »

Jeśli Staszewski, to z pewnościa nie disco - polo Uśmiech No, i artysta jednak, Drogi Bartku Uśmiech
I wiesz, skoro szukasz klucza do Brucknera, to jednak nie jest Ci on tak do końca obojętny...
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #83 : Maj 27, 2013, 18:01:18 »

Bardzo przydatne wprowadzenie do mitologii Wagnera:

http://www.youtube.com/watch?v=NbwciOQoa2Q
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #84 : Lipiec 27, 2013, 23:39:10 »

Jak co roku - choć tym razem w szczególnych, rocznicowych okolicznościach - na przełomie lipca i sierpnia odbywa się na Zielonym Wzgórzu  Festiwal Wagnerowski (Bayreuther Festspiele).

Na otwarcie zabrzmiał Latający Holender, na którego przybyła cała śmietanka towarzyska Niemiec. Od wczoraj natomiast jesteśmy świadkami jubileuszowej premiery Pierścienia Nibelungów. Oto pierwsze zdjęcia nowej inscenizacji (reż. Frank Castorf, kierownictwo muzyczne: Kirill Petrenko):

http://www.the-wagnerian.com/2013/07/first-full-photos-of-bayreuths-2013.html

Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #85 : Lipiec 28, 2013, 00:31:21 »

A więc Der Ring des Nibelungen! Dzieło życia Wagnera, kilkanaście godzin muzyki, która powstała między 1848 a 1874 r.; premiera całej tetralogii odbyła się w wagnerowskiej świątyni, w Teatrze Festiwalowym w Bayreuth w obecności cesarza, protektora, sponsora i przyjaciela Wagnera - Ludwika II Bawarskiego (który dosłownie czcił jego sztukę) oraz wybitnych artystów z całej Europy - Tołstoja, Czajkowskiego, Liszta, Saint-Saënsa, Griega... Czajkowski, któremu bardzo daleko do estetyki Wagnera, miał stwierdzić po premierze, że zapisze się ona w historii muzyki jako jedno z najważniejszych wydarzeń. Nie mylił się.

Oto orkiestrowy, ponad 70-minutowy "skrót" Pierścienia, opracowany przez Lorina Maazela - nie dodano tu ani jednej nuty spoza oryginalnej partytury:

http://www.youtube.com/watch?v=ij2UfkIgoFQ

Na temat tetralogii powstała wręcz nieograniczona liczba opracowań, które podejmowały się m.in. rozwikłania leitmotivów, które Wagner wpłótł gęsto w tkankę muzyczną dzieła - swój dźwiękowy kod posiadają nie tylko poszczególne postaci i uczucia, które nimi miotają, ale również przedmioty (o ogromnym, symbolicznym znaczeniu - miecz Zygfryda Nothung, włócznia najwyższego z bogów Wotana, pierścień, dający władzę nad światem itd), Walhalla (siedziba bogów) czy podziemne Nibelheim, siedziba Alberyka. Debussy ironizował: słuchasz Ring czyli otwierasz książkę telefoniczną motywów przewodnich.

2,5-godzinny Rheingold (Złoto Renu), prolog Pierścienia w 4 obrazach jest najbardziej skondensowanym ogniwem cyklu. Rozpoczyna się bardzo ciekawie - przez 136 taktów Wagner rozwija w orkiestrze akord Es-dur, miejscami, w oddali, w partii waltorni słychać podkreślanie tonacji dominanty. Cała partytura naszpikowana jest symbolami - tak jest i teraz; chodzi o muzyczne oddanie "tworzenia się", powstawania świata, a córy Renu wykrzykują w prajęzyku natury "Weia! Waga!...". Życie wyłania się z wody - stąd to hipnotyzujące powtarzanie orkiestrowej figuracji każe nam również wyobrazić sobie nurt Renu, który skrywa najcenniejszy ze skarbów.

Najciekawszymi chyba postaciami uroczystego prologu są chyba Wotan i Alberyk, pozornie stojący na przeciwnych biegunach dobra i zła. Wotan dźwiękowo uosabia również germański Olimp - Walhallę, która rozbrzmiewa w Des-dur, w kontraście do królestwa złodzieja złota cór Renu (dalekie b-moll). Wotan w ogóle może dostarczyć materiału na setki analiz - bóg strzegący ładu na Ziemi, z drugiej strony - bezwzględny, żądny posiąść pierścień, symbol wszechwładzy, co doprowadza jego do obsesji (por. scena 4 i absolutne "nie" dla oddania pierścienia), a boski świat - do finalnego upadku w Zmierzchu bogów. Stworzyciel niszczy wskutek swoich nieposkromionych żądzy własne dzieło stworzenia. Zbyt późno zdaje sobie sprawę z tego, przed czym ostrzegała go Erda, bogini-matka: moc pierścienia jest przeklęta. Do tego klątwę na posiadacza pierścienia rzucił Alberyk, postać tragiczna, która odrzuciła miłość, a jej miejsce zajęła nienawiść i zemsta. Jego świat - Nibelheim, swoisty piekielny obóz pracy - to w partyturze kilkudziesięciokrotne powtórzenie motywu kuźni, jakby w umyśle Wagnera tkwiły idee współczesnego mu K. Marksa.

Nagranie z MET 2013; orkiestra może nie brzmi tak doskonale, jak ta z Bayreuth, natomiast inscenizacja - znakomita.
http://www.youtube.com/watch?v=z-BrwJH3ypk

Nowa boska siedziba - Walhalla - zostaje odmalowana w finale Złota Renu; słyszymy tu olśniewający marsz bogów przez tęczę do niebios przy jękach reńskich cór, którym skradziono ich skarb.

http://www.youtube.com/watch?v=ffFDYleFXuc
« Ostatnia zmiana: Lipiec 31, 2013, 05:12:07 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #86 : Lipiec 28, 2013, 01:02:09 »

Walkiria, a wiec 1. dzień dramatu, jest już znacznie bardziej rozbudowana. Centralną postacią dzieła (jak i całego cyklu, obok Zygfryda i Wotana) jest Brunhilda, wywyższona przez ojca z dziewiątki półbogiń, odprowadzających na Walhallę pokonanych heroldów - mimo, że pojawia się dopiero w połowie dramatu. Cwał Walkirii, poprzedzający spotkanie wszystkich sióstr, to najsłynniejszy fragment w twórczości Wagnera - monumentalny, rozpisany na gigantyczną sekcję dętą. Oto megalomania Wagnera! Tak to się robi w NY:

http://www.youtube.com/watch?v=xeRwBiu4wfQ

1 akt to w większości duet miłosny Zygmunda i Zyglindy, którzy pałają namiętnościami mimo pokrewieństwa (są bliźniakami, odkrywają to jednak zbyt późno). To pierwszy ogromny i prawdziwie wagnerowski duet zakochanych, ukazujący całą drogę rozwoju uczucia, ze wszystkimi jego odcieniami, który zapowiada arcydzieło najdoskonalsze - z Tristana i Izoldy.

J. Kaufmann jako Zygmund. Swoją drogą, Agnieszko, dlaczego po świetnym Lohengrinie Kaufmann nie kontynuuje swojej kariery w Bayreuth? Myślę, że i w Pierścieniu (Zygmund/Zygfryd) i jako Tristan nieźle dawałby radę  Mrugnięcie

http://www.youtube.com/watch?v=XKInmSFOPTQ

Wotan uświadamia sobie w Walkirii swoją klęskę - umożliwia porażkę i śmierć Zygmunta w walce ze znienawidzonym Hundingiem - prawo musi być bowiem przestrzegane. W finale zaś traci swoją zbuntowaną, ukochaną córkę, której jako bóg nie może darować kary sprzeniewieżenia się. Ekspresyjny, dramatyczny duet w III akcie uświadamia nam - Brunhilda to lepsze ja cierpiącego Wotana. Finałowa scena, Czar ognia, kiedy germański Hefajstos, Loge, otacza Brunhildę pierścieniem z ognia, to mistrzostwo dramaturgiczne i instrumentacyjne. Płomień zostaje ukazany w dynamicznych figuracjach smyczków, harf i fletów, zaś instrumenty dęte, wygrywajace długie nuty, symbolizują jego rozprzestrzenianie się.

http://www.youtube.com/watch?v=3sB_-rxMtAM
« Ostatnia zmiana: Lipiec 28, 2013, 01:08:00 wysłane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #87 : Lipiec 28, 2013, 01:15:06 »

Niestety, widać niewiele - Walkiria Wielanda Wagnera, najlepszego reżysera z Bayreuth w XX w.

http://www.youtube.com/watch?v=ILGJSK-i65I
Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #88 : Lipiec 28, 2013, 21:44:58 »

 No właśnie Kaufmann jako Zygmunta z Evą-Marią Westbroeck jako Zyglinda w produkcji MET z 2011 roku jest doskonały.
Ale wczorajsza Walkiria też mi się bardzo podobała zwłaszcza dyrygent Kiryll Petrenko.
A o Tristanie z Kaufmannem i Niną Stemme wszyscy fani marzą Mrugnięcie
« Ostatnia zmiana: Lipiec 28, 2013, 21:49:24 wysłane przez TeresaGrob » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #89 : Lipiec 28, 2013, 22:14:30 »

No właśnie Kaufmann jako Zygmunta z Evą-Marią Westbroeck jako Zyglinda w produkcji MET z 2011 roku jest doskonały.

Właśnie, zgadzam się - do tego pamiętam Kaufmanna w partii Lohengrina i dlatego sądzę, ze mógłby wystąpić w Bayreuth jako Zygmunt, a szczególnie Zygfryd (jest Niemcem, ma świetną wymowę tekstu, a to dla tamtejszej publiczności niezwykle ważne). Szkoda byłoby, gdyby jego dotychczasowy festiwalowy epizod miał okazać się jedynym  Mrugnięcie
« Ostatnia zmiana: Lipiec 31, 2013, 05:21:24 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

skandynawistyka survivalgames duesicilie sith wilkolwisci