Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
Strony:
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno (Przeczytany 747668 razy)
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #120 :
Luty 26, 2011, 22:32:04 »
Nic nie szkodzi: w kaÂżdej chwili moÂżna posÂłuchaĂŚ jeszcze raz tych wspaniaÂłych uwertur z takÂą samÂą przyjemnoÂściÂą. Levine jest cudny
A ekranizacja Don Giovanniego wspaniaÂła, nie oglÂądaÂłam jej:)
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #121 :
Luty 27, 2011, 00:02:47 »
Asia lubi Levina...
ProszĂŞ zatem:
http://www.youtube.com/watch?v=N7jgqAeFlcc
- uwertura do ostatniej opery Mozarta "£askawoœÌ Tytusa". Piêkne, prawda? S³ychaÌ tu Mozarta z lat ostatnich - majestatycznego, uczonego...
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #122 :
Luty 27, 2011, 01:56:33 »
Cytat: Aleksias Luty 25, 2011, 22:18:53
MoÂżna powiedzieĂŚ, Pat, Âże takÂą chorobĂŞ wrĂŞcz grzechem byÂłoby leczyĂŚ:D Zachwyt nad doskonaÂłym piĂŞknem, pasja delektowania siĂŞ dzieÂłami geniusza, to chyba jedna ze wspanialszych przygĂłd, jakie mogÂą nam siĂŞ przydarzyĂŚ.
Pewnie podoba³aby Ci siê ksi¹¿ka "Moje ¿ycie z Mozartem" Erica Emmanuela Schmitta, który twierdzi, ¿e Mozart przeprowadzi³ go "ze stanu chorobliwej rozpaczy w zach³annoœÌ radowania siê" i mi³oœÌ do niego towarzyszy³a mu przez ca³e ¿ycie (o ile ju¿ jej nie czyta³eœ). Myœlê, ¿e mielibyœcie sobie sporo do powiedzenia:) Mnie te¿ i Wolfgang i Fryderyk towarzysz¹ w radosnych i smutnych chwilach mojej drogi,w obu przypadkach równie skuteczni:) Co stworzy³by Mozart, gdyby do¿y³ wieku Beethovena? Jakie by to by³y dzie³a, s¹dz¹c po tych ostatnich, gdy jego g³os zosta³ tak nagle przerwany? Ile piêkna straciliœmy?
W³aœnie..., chyba ka¿da pasja jest swego rodzaju chorob¹, nios¹c¹ jednak radoœÌ i szczêœcie.
Ksi¹¿ki Schmitta nie czyta³em, ale warto do niej zajrzeÌ po takiej rekomendacji. Ciekaw¹ psychoanaliz¹ osobowoœci Mozarta prowadzon¹ zrêcznie przez socjologa (!) jest dzie³o Petera Eliasa "Portret geniusza", ksi¹¿ka naprawdê niezwyk³a, pokazuje jednoœÌ Mozarta jako cz³owieka-geniusza (artysty) - cz³owieka osadzonego w realiach swej epoki, cz³owieka w koùcu osamotnionego (zw³aszcza artystycznie - Mozart sta³ siê przecie¿ w ostatnich latach ¿ycia niezrozumia³y u publicznoœci, ¿¹daj¹cej jedynie b³yskotek...).
Ile piĂŞkna straciliÂśmy? To pytanie i ja zadajĂŞ sobie czĂŞsto. Podobnie u Chopina, Schuberta i innych... IleÂż doskonaÂłej muzyki kryÂła ich dusza... Miejmy nadziejĂŞ, Âże KiedyÂś jeszcze siĂŞ o tym przekonamy.
Szczerze mówi¹c, spotkawszy siê z Mozartem - nie wiem, co bym Mu powiedzia³, od czego bym zacz¹³. Za wiele spraw - za wiele nut!, chyba zanalizowa³bym z nim ka¿dy numer z Koechla!
PrzejdÂźmy w koĂącu do La clemenza di Tito, opery wywoÂłanej przez AsiuniĂŞ (dziÂś chciaÂłem wspomnieĂŚ kameralistykĂŞ Mozarta, niech to jednak poczeka).
Mozart nie stworzy³ w gatunku opery seria dzie³a na miarê "Fletu" czy "Wesela". "Idomeneo" oraz "£askawoœÌ" s¹ jednak bezsprzecznie arcydzie³ami. Ostatnia opera Mozarta - KV 621 - jest bardzo ciekawa. W pierwszych latach XIX wieku by³a najbardziej znan¹ jego kompozycj¹ sceniczn¹, potem na d³ugie lata o niej zapomniano. Dziœ s¹ tacy muzykolodzy, którzy uwa¿aj¹ j¹ za najlepsz¹ operê Mozarta w ogóle. Pisa³ j¹ w 1791 r. na koronacjê Leopolda II na króla Czech, 10 lat po wystawieniu "Idomenea". Pracowa³ nad ni¹ w niebywa³ym pospiechu, mia³ kilka tygodni (a pracowa³ przecie¿ jeszcze nad "Fletem"!), recytatywy secco zleci³ Sussmayrowi (tak, temu od Requiem!).
Libretto do tekstu opartego na "La clemenza" Metastasia dawaÂło Mozartowi pole do popisu we wspaniaÂłych scenach zbiorowych (np. obraz poÂżaru Rzymu pod koniec I aktu!).
Najwiêkszy atut tej opery to jej prostota i niezwyk³a zwiêz³oœÌ - mamy tu tylko 2 d³u¿sze arie (wiêkszoœÌ jest bez ritornelli, d³ugich powtórzeù g³ównego tematu), duettino Sesta i Annia to piosenka, w scenach ensamblowych s³yszymy piêkne kontrastowanie, oddaj¹ce ró¿ne cechy charakteru bohaterów. Wszystko jest bardzo kolorowe, pe³ne majestatu i "uczonoœci" ostatniego okresu komponowania.
http://www.youtube.com/watch?v=CpRIWH_01Is
http://www.youtube.com/watch?v=rO5mKuoUG1o&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=DALdK5I5-DY
Parto ma tu ben mio
http://www.youtube.com/watch?v=1oQQD7EwWRI
PotĂŞÂżny marsz na wejÂście cezara i chĂłr:
http://www.youtube.com/watch?v=sphqORAaz6k&feature=related
FinaÂł opery, uwielbiam tĂŞ finalnÂą, majestatycznÂą, orkiestrowÂą kodĂŞ - oto ostatnie takty operowej twĂłrczoÂści Mozarta:
http://www.youtube.com/watch?v=O3ei4WcP_uc&feature=related
(Tytus jako Âłaskawy, wspaniaÂłomyÂślny, wybaczajÂący wÂładca).
OczywiÂście sÂłychaĂŚ tu czĂŞsto basethorny i klarnety - Mozart byÂł do nich pod koniec bardzo przywiÂązany.
Polecam: cudna inscenizacja J. P. Ponnele'a w termach Karakali. To on przywrĂłciÂł to dzieÂło do Âżycia. PowiedziaÂł, Âże w partiach chĂłru z "Tito" sÂłyszy najlepsze partytury Webera, sÂłyszy wyraÂźnie... Verdiego. To chyba odpowiednia rekomendacja.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
kozioÂł
Ekspert
Offline
Wiadomości: 1293
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #123 :
Luty 27, 2011, 03:23:53 »
Cytat: Mozart Luty 27, 2011, 01:56:33
OczywiÂście sÂłychaĂŚ tu czĂŞsto basethorny i klarnety - Mozart byÂł do nich pod koniec bardzo przywiÂązany.
Takie pytanie Patryku ?? Czy Mozart w ogĂłle graÂł kiedykolwiek na powyÂższych instrumentach, czy jedynie (i aÂż) na nie komponowaÂł. Podobnie teÂż rzecz siĂŞ ma z innymi instrumentami, czy mĂłgÂłbyÂś tak pokrĂłtce wymieniĂŚ na jakich wÂłaÂściwie instrumentach graÂł ?? Bo przyznam siĂŞ szczerze, Âże nic wÂłaÂściwie na ten temat nie wiem. Z tego co powszechnie znane, to byÂł to na pewno klawesyn - co do innych, to wÂłaÂśnie Ciebie chciaÂłem siĂŞ o to zapytaĂŚ.. I w ogĂłle czy koncertowaÂł w ostatnich 5-7 latach Âżycia, czy jedynie pochÂłoniĂŞty byÂł pracÂą czysto kompozytorskÂą. CiekawÂą jest teÂż rzeczÂą jak mogÂł wyglÂądaĂŚ sposĂłb jego komponowania, czy zwykÂł zapisywaĂŚ wszystkie dÂźwiĂŞki od razu "na sucho" tj bez korzystania z instrumentu pomocniczego (w tym przyp. np klawesyn) czy z jakiegoÂś instrumentu zdarzaÂło mu siĂŞ w trakcie pracy korzystaĂŚ..
Zapisane
kozioÂł
Ekspert
Offline
Wiadomości: 1293
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #124 :
Luty 27, 2011, 13:12:47 »
Niezmiernie mnie to ciekawi Patryku, bo tak po prawdzie jest rzecz¹ diametralnie ró¿n¹ graÌ na danym, czy innym instrumencie skupiaj¹c siê tylko i wy³¹cznie na grze, a jedynie na niego pisaÌ maj¹c z nim rzadko (b¹dŸ wrêcz wcale) do czynienia w praktyce..
To pierwsze wymaga bowiem nieustannego doskonalenia warsztatu ( codziennych wielogodzinnych Ìwiczeù itd..) Przy tym drugim zaœ, nie jest to koniecznie - niezbêdna jest wy³¹cznie odpowiednia wiedza teoretyczna, umiejêtnoœÌ zapisu w nutach, terminologia..i co chyba najistotniejsze ogromna wyobraŸnia muzyczna..
Jak wiadomo, Mozart napisa³ przeogromn¹ iloœÌ dzie³ w trakcie swojego krótkiego ¿ycia - pisz¹c niejednokrotnie kilka jednoczeœnie, zastanawiaj¹ce jest zatem jak on na to wszystko znajdowa³ czas - graj¹c i jednoczeœnie wszystko zapisuj¹c, mozolnie znaczek po znaczku..czy aby nie wygl¹da³o to tak, ¿e w póŸniejszym okresie coraz mniej czasu poœwiêca³ ju¿ samej grze (czy wrêcz nie gra³ wcale - bo i chyba nie koncertowa³) a jedynie skupia³ siê tylko i wy³¹cznie na komponowaniu.. Tworz¹c b¹dŸ to na "sucho" (czyli przelewajac myœli na papier bez korzystania z jakiegokolwiek instrumentu), b¹dŸ przy u¿yciu instrumentu pomocniczego (klawesyn), przy pomocy którego - przyporz¹dkowywa³ i zapisywa³ dŸwiêki poszczególnym instrumentom, g³osom itd..
JeÂżeli czynione to byÂło jedynie na "sucho" - to niewÂątpliwie byÂła to WIELKA SZTUKA..ale jakby spojrzeĂŚ na to z nieco innej strony, to pozbawiona teÂż tego co moÂżna by nazwaĂŚ dÂźwiĂŞkiem namacalnym, rzeczywistym..a bardziej stanowiÂąca dÂźwiĂŞk "teoretyczny" (tj nie bezpoÂśrednio sÂłyszany i zagrany, ale jaki ma byĂŚ przez kogoÂś zagrany)..
To trochê tak jak z ksi¹¿kami Karola Maya - pisarz œwietnie opisywa³ Dziki Zachód, Indian, stada bizonów..
choĂŚ nigdy nie widziaÂł ani Indianina , ani tym bardziej nie trzymaÂł w rĂŞkach i strzelaÂł ze sztucera Henry'ego (moÂże nie najlepszy przykÂład) - nie zmienia to jednak faktu, Âże byÂły i sÂą to ksiÂązki - wyjÂątkowe i piĂŞkne..
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #125 :
Luty 28, 2011, 22:14:32 »
Wiem, Âże Mozart graÂł znakomicie na fortepianie (de facto: pianoforte, rĂłwnieÂż: klawesynie), organach (byÂł wirtuozem klawiatury, rĂłwnieÂż w koÂściele - braÂł udziaÂł w wielu pojedynkach organowych) i skrzypcach.
KozioÂłku, to pasjonujÂący i tajemniczy temat - akt kreacji dzieÂła przez Mozarta.
Otó¿ zostawia³ on wiele dzie³ w postaci fragmentów, incipitów, do których póŸniej czêsto wraca³, równie czêsto jednak je porzuca³ (znamy ponad 100 nieukoùczonych fragmentów - byÌ mo¿e - nigdy nies³yszanych arcydzie³!). By³o tak zw³aszcza w przypadku du¿ych dzie³, Mozart tworzy³ zatem najpierw ogóln¹ koncepcjê, zostawia³ j¹ w formê np. particelli - partii górnych oraz dolnych, ew. tych, które potrzebowa³ do odœwie¿enia pamiêci). Kompozycje mog³y w tej formie "le¿akowaÌ" doœÌ d³ugo. Nigdy jednak nie tworzy³ dzie³ fragmentarycznie - najczêœciej incipity (których istnienie wynika zapewne g³. ze wzglêdów czasowych - Mozart pisa³ wiele rzeczy naraz, "nie wyrabia³ siê") zapisywa³ od pocz¹tku do koùca, muzyka p³ynê³a w jego wyobraŸni jakby ju¿ "gotowa" (ale to tylko z³udzenie...)
Owe incipity pojawiaj¹ siê szczególnie czêsto w okresie wiedeùskim. Wtedy przecie¿ Mozart bardzo odsun¹³ siê od znanych wzorców, tworzy³ dzie³a bardziej skomplikowane fakturalnie, kontrapunktycznie. W m³odzieùczym okresie twórczoœci bazowa³ na swej genialnej inteligencji muzycznej, opiera³ siê na znanych konceptach wypracowanych ogólnie przez innych. PóŸniej robi siê ciekawie
- pod koniec Âżycia (Mozart-uczony) pisze utwĂłr przez 100 taktĂłw - i nagle przestaje mu siĂŞ podobaĂŚ. Zapewne wiecie, Âże wiele poprawek zawierajÂą sÂłynne kwartety "Haydnowskie" - owoc rzeczywiÂście Âżmudnej pracy.
Ale
- najczĂŞÂściej jest tak, Âże jego pierwotny pomysÂł jest najbardziej wÂłaÂściwy, a nawet jeÂśli zaczyna utwĂłr na stosunkowo niskim poziomie, to nie bawi siĂŞ w przeksztaÂłcenia napisanego tematu (jak np. Beethoven, ktĂłry czĂŞsto w efekcie licznych poprawek dochodzi do ideaÂłu) - pisze po prostu nowy! Jego inwencja byÂła niezwykÂła i bardzo szlachetna!
NajwaÂżniejsze dla Mozarta jest odpowiednio zacz¹Ì. W tym momencie ma WIZJĂ, ma w gÂłowie caÂłe dzieÂło - od poczÂątku do koĂąca, od ekspozycji po kodĂŞ (istotna uwaga: czasem do przetworzenia, komplikacji harmonicznych Mozart musiaÂł siĂŞ wczeÂśniej odpowiednio przygotowaĂŚ, czasem robiÂł nawet osobne, ĂŚwiczeniowe szkice; gdy analizuje siĂŞ jego partytury, to moÂżna zauwaÂżyĂŚ, Âże nieraz urywa siĂŞ przed przetworzeniem - zwÂłaszcza, gdy Wolfgang stawia przed sobÂą fakturalne wyzwania, przeszkody - przecieÂż nieraz w tym miejscu dzieÂła eksperymentuje - choĂŚby przetworzenie I cz. Symfonii "Praskiej"). Poza tym uderza jednoœÌ materii dzieÂła, pojedynczej czĂŞÂści symfonii - i jej, jako 4-ogniwowego cyklu. W kaÂżdym takcie sÂłychaĂŚ
nastĂŞpstwo
taktu poprzedniego - jak chyba u ¿adnego innego kompozytora. Jeden kwiat genialnej inwencji ³¹czy siê cudownie z drugim - w sposób jak¿e naturalny, doskona³y (czêsto wydaje siê, ¿e w utworze Mozarta nie mo¿na odj¹Ì ani dodaÌ ani jednej nuty - podobnie np. w mazurkach Chopina)...
Oto niepoznana wci¹¿ tajemnica geniuszu.
WeŸmy koncerty fortepianowe. To fascynuj¹ce, ¿e Mozart pisz¹c np. fina³ potrafi kumulowaÌ niezliczone pomys³y melodyczne, operowaÌ znakomicie chromatyk¹ - a wszystko jednoczeœnie gna naprzód, muzyka p³ynie szybkim nurtem - w idealnej harmonii - dochodz¹c wreszcie do momentu przed kod¹, kiedy to Wolfgang wyk³ada swoje "najlepsze atuty" - materia siê zagêszcza, dochodzi do kulminacji - utwór siê koùczy, a my nie mo¿emy wyjœÌ z podziwu.
A pamiĂŞtajmy: Mozart caÂły taki koncert pisze w ciÂągu kilkunastu dni, czĂŞsto pracujÂąc do tego jeszcze nad innymi dzieÂłami!
Doprawdy, doprawdy, wyobraÂźnia muzyczna Mozarta jest nie do przeÂścigniĂŞcia.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #126 :
Luty 28, 2011, 22:17:50 »
A propos porzuconych incipitĂłw: Mozart porzucaÂł dzieÂło najczĂŞÂściej wtedy, gdy okazywaÂło siĂŞ, Âże utwĂłr nie bĂŞdzie mĂłgÂł zostaĂŚ wykonany, Âże - po prostu - nie przyda siĂŞ.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #127 :
Marzec 01, 2011, 00:13:00 »
Kozio³ku, odnosz¹c siê jeszcze do Twojego pytania - tak, Mozart praktycznie do koùca ¿ycia koncertowa³. Ostatni koncert publiczny da³ we Wiedniu 4 marca 1791 r. Gra³ wszystkie swoje koncerty, od fortepianu dyrygowa³ ich pierwszymi wykonaniami (na organizowanych wówczas tzw. akademiach), wyj¹tkiem mo¿e byÌ Barbara Ployer, której zadedykowa³ œwietny KV 456 i to ona zagra³a ten koncert po raz pierwszy. Mo¿na powiedzieÌ - Mozart komponowa³, by póŸniej swój utwór wykonaÌ. ChoÌ s¹ dzie³a-znaki zapytania, owiane wykreowan¹ w romantyzmie tajemnic¹ - np. 3 ostatnie symfonie, ostatnie wielkie kwintety smyczkowe - nigdy za ¿ycia Mozarta nie wykonane... Nie jestem jednak pewien, czy Wolfgang nie myœla³ o zaprezentowaniu ich publicznoœci na przyk³ad w póŸniejszym czasie (którego jednak nie do¿y³).
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
kozioÂł
Ekspert
Offline
Wiadomości: 1293
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #128 :
Marzec 01, 2011, 00:55:38 »
Wielkie dziĂŞki za te informacje Patryku..DziĂŞki Tobie moÂżna siĂŞ bardzo wiele dowiedzieĂŚ (ale i wiele nauczyĂŚ) nie tylko na temat samej twĂłrczoÂści, muzyki Mozarta - ale i samego Mozarta. NaprawdĂŞ jesteÂś Âświetnym znawcÂą tematu - nasz Patryku-Amade..
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #129 :
Marzec 01, 2011, 04:25:50 »
Patrizio...
)) Ogromnie mi miÂło, Âże specjalnie dla mnie opracowaÂłeÂś tĂŞ operĂŞ poza kolejnoÂściÂą:)
Podoba mi siê, jeszcze jak! (z drugiej strony, jeszcze siê nie zdarzy³o, ¿eby coœ, co napisa³ Wolfgang mi siê nie podoba³o:)) Tak, uwertura jest piêkna i ze spokojem mogê j¹ wstawiÌ do sta³ego repertuaru obok pozosta³ych. Zreszt¹ ca³oœÌ robi imponuj¹ce wra¿enie. Wspaniale prowadzone g³osy, niesamowity chór w marszu i w finale. Ta opera jest faktycznie powa¿niejsza, bardziej w³aœnie, jak powiedzia³eœ, majestatyczna. Mo¿e to fakt, ¿e komponowa³ j¹ w przerwie pomiêdzy kolejnymi czêœciami "Zauberflote", ale czujê tu równie¿ tchnienie podobnej, jakby masoùskiej, atmosfery. Mo¿e to w³aœnie dzia³a ta przewaga wywa¿onej "uczonoœci" nad figlarn¹ spontanicznoœci¹. Dojrza³oœÌ, harmonia, równowaga. I znowu pozytywne przes³anie, podobnie jak we "Flecie".
JeÂśli chodzi o ewentualne spotkanie z duchem Mozarta w Elizjum; co do mnie, chyba pierwsze pytanie brzmiaÂłoby "Wolfi, jak chciaÂłeÂś skoĂączyĂŚ to Requiem?"
) Ach, tylko czy siĂŞ do niego dopchamy w tÂłumie miÂłoÂśnikĂłw nagromadzonych przez tych ponad 200 lat?
A propos, Pat, miaÂłeÂś juÂż moÂże okazjĂŞ byĂŚ na tej trydenckiej mszy za Mozarta odprawianej w nocy 4 grudnia w Poznaniu, podczas ktĂłrej grane jest Requiem? Nie wiem, w jakiej wersjii, ale czytaÂłam, Âże na zakoĂączenie mszy grajÂą te osiem taktĂłw Lacrimosy...Efekt podobno nieziemski.
Przy okazji do³¹czam raz jeszcze swój skromny zachwyt do s³ów uznania Konrada:) Acha, zdaje mi siê, maestro, ¿e on tak¿e prosi³ o konsultacjê na w¹tku bachowskim:))
Co do skrzypiec - czytaÂłam, Âże w jednym z listĂłw Wolfi chwali siĂŞ ojcu, Âże gra, jakby byÂł najlepszym skrzypkiem Europy:). Nic dziwnego, Âże pisaÂł dla siebie takie cudeĂąka. PostaraÂłam siĂŞ wybraĂŚ najpiĂŞkniejsze, w zamian za Tytusa:)) KV 216 - koncert nr 3 G dur:
SÂłodkie, niebiaĂąskie Adagio
http://www.youtube.com/watch?v=vMBCcJ0OTWk&feature=related
i Rondo, leciutkie jak skrzydÂła motyla
http://www.youtube.com/watch?v=TYhpePoHY3g&feature=related
Zapisane
aro 59
Ekspert
Offline
Wiadomości: 1263
--- Marek ---
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #130 :
Marzec 01, 2011, 08:23:37 »
Patryku!
Ty jesteÂś doktorem albo nawet profesorem z Mozarta.
A jeÂśli nie, to ÂśmiaÂło moÂżesz tĂŞ profesurĂŞ zdobyĂŚ.
Jestem pod wraÂżeniem.
Nawet komentatorzy radiowi nie majÂą takiej wiedzy!
Zapisane
pozdrawiam
Marek
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #131 :
Marzec 01, 2011, 22:07:10 »
Marku, Mozart to jego konik:) Ale on Ci w zasadzie tak samo opowie o Beethovenie, Liszcie (patrz forum tvp:)), o Chopinie... Masz racjê, Pat z miejsca móg³by dostaÌ pracê w dwójce, gdyby startowa³ w konkursie, i nie ¿a³owaliby wyboru:) Panowie, czapki z g³ów - oto koneser:) Mo¿emy byÌ dumni, ¿e mamy takiego przyjaciela:)
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #132 :
Marzec 01, 2011, 22:18:35 »
Cytat: Aleksias Marzec 01, 2011, 22:07:10
Marku, Mozart to jego konik:) Ale on Ci w zasadzie tak samo opowie o Beethovenie, Liszcie (patrz forum tvp:)), o Chopinie... Masz racjê, Pat z miejsca móg³by dostaÌ pracê w dwójce, gdyby startowa³ w konkursie, i nie ¿a³owaliby wyboru:) Panowie, czapki z g³ów - oto koneser:) Mo¿emy byÌ dumni, ¿e mamy takiego przyjaciela:)
Zapisane
Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Bodek1
Ekspert
Offline
Wiadomości: 576
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #133 :
Marzec 02, 2011, 00:38:16 »
Dodam do Waszej dyskusji, Âże Mozart napisaÂł takÂże wspaniaÂłe koncerty na instrumenty na ktĂłrych chyba nie grywaÂł - tj. klarnet, flet, waltornia czy obĂłj - za to znaÂł doskonale ich moÂżliwoÂści brzmieniowe, barwowe, techniczne i potrafiÂł je doskonale wykorzystaĂŚ. W caÂłej literaturze muzycznej nie ma piĂŞkniejszego koncertu klarnetowego...Klarnet pojawiÂł siĂŞ za Âżycia Wolfiego i zafascynowany jego moÂżliwoÂściami napisaÂł ostatni swĂłj koncert:
http://www.youtube.com/watch?v=DVXFONkLPok&feature=related
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #134 :
Marzec 02, 2011, 01:04:34 »
Kochani, dziĂŞkujĂŞ za tak ciepÂłe sÂłowa. NaprawdĂŞ, nie zasÂługuje na nie. Asiu, czytajÂąc TwĂłj ostatni post po prostu siĂŞ zarumieniÂłem...
Marku, nie chcê ¿adnej profesury, najwiêksz¹ radoœci¹ jest dzieliÌ siê z Wami - z wielk¹ wra¿liwoœci¹ i ¿yczliwoœci¹ odbieraj¹cymi Mozarta i innych wielkich twórców, muzyk¹, która mnie g³êboko zapad³a w duszê - a wierzê, ¿e zainspiruje, "dotknie" i Was, drodzy Przyjaciele.
Co zaÂś dotyczy Âżycia Mozarta... jest ono naprawdĂŞ fascynujÂące i tajemnicze zarazem. CzytajÂąc o tym Mistrzu prawdziwe staje siĂŞ stwierdzenie, Âże moÂżna zostaĂŚ "oczarowanym tajemnicÂą"...
KoĂączy siĂŞ dzieĂą poÂświĂŞcony Wielkiemu Fryderykowi. Na nowy dzieĂą - uÂśmiech Wolfiego
Polecam koĂącoweczkĂŞ!
http://www.youtube.com/watch?v=S44TxEaAsDA
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Strony:
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
neder-live
thepunisher
countrylife
paktprzyjazni
animilkowo