Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 91 92 [93] 94 95 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno  (Przeczytany 746557 razy)
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1380 : Kwiecień 10, 2013, 20:59:56 »

Jaki utwĂłr Mozarta przywodzi Wam na myÂśl temat pojawiajÂący siĂŞ w 2 minucie i 30 sekundzie (2:30) pochodzÂący z tej oto uwertury "londyĂąskiego Bacha" (ktĂłry jak wiemy wywarÂł zauwaÂżalny wpÂływ na wczesne utwory Wolfganga)?

http://www.youtube.com/watch?v=dJjvIB291fc
Maybe piano concerto No. 12 in A K414, 2nd movement  Co?   Chichot

http://youtu.be/3rj-AaxMruA
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 10, 2013, 21:14:20 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1381 : Kwiecień 10, 2013, 22:22:27 »

...a koncert ten powstaÂł jesieniÂą 1782 r. (Mozart stworzyÂł wĂłwczas swojÂą pierwszÂą wiedeĂąskÂą triadĂŞ koncertĂłw na fortepian, KV 413 - 415, ktĂłre miaÂły byĂŚ przyjemne dla ucha laika i konesera). To fakt istotny; sÂądzĂŞ, Âże w ten sposĂłb Mozart oddaÂł hoÂłd zmarÂłemu w tym roku J. Ch. Bachowi. O jego Âśmierci donosiÂł ze smutkiem w liÂście z 10 kwietnia 1782 r. (Kasiu, obmyÂśliÂłaÂś wszystko PERFEKCYJNIE  ) - "có¿ za strata dla muzycznego Âświata!". 
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1382 : Kwiecień 21, 2013, 18:01:45 »

...a koncert ten powstaÂł jesieniÂą 1782 r. (Mozart stworzyÂł wĂłwczas swojÂą pierwszÂą wiedeĂąskÂą triadĂŞ koncertĂłw na fortepian, KV 413 - 415, ktĂłre miaÂły byĂŚ przyjemne dla ucha laika i konesera).

O triadzie KV 413 - 415 Mozart napisa³ nastêpuj¹co w liœcie z 28 grudnia 1782r.: Die Concerten sind eben das Mittelding zwischen zu schwer und zu leicht. Sie sind sehr brillant - angenehm in die Ohren - natßrlich ohne in das Leere zu fallen. Hie und da kÜnnen auch Kenner allein Satisfaction erhalten - doch so - dass die Nichtkenner damit zufrieden sagen mßssen, ohne zu wissen warum. (Koncerty te stoj¹ dok³adnie poœrodku miêdzy tym, co zbyt ³atwe, a tym, co zbyt trudne. S¹ one bardzo b³yskotliwe - przyjemne dla ucha - oczywiœcie bez popadania w bana³. Jest w nich kilka fragmentów, które zadowol¹ jedynie koneserów - ale i laicy znajd¹ w nich przyjemnoœÌ, nawet nie wiedz¹c, dlaczego).

Te trzy koncerty mogÂą byĂŚ wykonywane z akompaniamentem wiĂŞkszej orkiestry lub tylko a quattro - z towarzyszeniem dwojga skrzypiec, altĂłwki i wiolnczeli. (Tak wÂłaÂśnie Wolfgang reklamowaÂł  je w Wiener Zeitung). KV 414 jest chyba najbardziej kameralny, intymny i nostalgiczny z caÂłej trĂłjki. (OdkÂąd pamiĂŞtam, zawsze niezwykle poruszaÂło mnie przetworzenie w Allegro i oczywiÂście nie tylko ono  ).

http://www.youtube.com/watch?v=PiHra1MBhtE
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1383 : Kwiecień 22, 2013, 19:54:33 »

Ostatni weekend upÂłyn¹³ nam pod znakiem NiekoĂączÂącego SiĂŞ Mazurka , a dziÂś pora na nowÂą mozartowskÂą zagadkĂŞ  Pytanie jest dwuczĂŞÂściowe i brzmi nastĂŞpujÂąco: skÂąd pochodzi temat pojawiajÂący siĂŞ w 2 minucie i 24 sekundzie (2:24) w scenie uczty w finale Don Giovanniego i pod jakim numerem w katalogu KĂśchla moÂżemy go jeszcze odnaleŸÌ (jako temat dla wariacji tym razem)?

http://www.youtube.com/watch?v=IsEujPMgH2I
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1384 : Kwiecień 23, 2013, 11:48:41 »

sk¹d pochodzi temat pojawiaj¹cy siê w 2 minucie i 24 sekundzie (2:24) w scenie uczty w finale Don Giovanniego i pod jakim numerem w katalogu KÜchla mo¿emy go jeszcze odnaleŸÌ (jako temat dla wariacji tym razem)?

http://www.youtube.com/watch?v=IsEujPMgH2I
moÂże...
FinaÂł z drugiego aktu Cosi Fan Tutte & Die ZauberflĂśte
ale co do Kochla - to siĂŞ, prosze Pani, poddajĂŞ 
Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1385 : Kwiecień 28, 2013, 11:31:30 »

Mam zaszczyt ogÂłosiĂŚ zwyciĂŞzcĂŞ, a jest nim - jak nietrudno siĂŞ domyÂśliĂŚ - nasz najwybitniejszy mozartolog, Herr Fadendirektor Patrick!  (Pat, to Ty pierwszy zalinkowaÂłeÂś KV 527 z Salzburger Festspiele w 2008, nie ja  . SprawdÂź posty z poczÂątku listopada 2012). W wiÂązance przebojĂłw w scenie uczty w finale Don Giovanniego sÂłyszymy kolejno: O quanto un si bel giubilo z drammy giocoso w 2 aktach Una cosa rara ossia Bellezza ed onesta (1786), ktĂłrej twĂłrcÂą jest Vicente Martin y Soler (1754-1806) [Leporello: Bravi, "Cosa rara" = Bravo,"Cosa rara" (1: 05)], Come un agnello z trzyaktowej drammy giocoso Fra i due litiganti il terzo gode (1782) Giuseppe Sartiego (1729-1802) [Leporello: Evvivano i "Litiganti" = Niech ÂżyjÂą "Litiganti" (2:31)] i Non piu andrai z Figara [Leporello: Questa poi la conosco pur troppo = TĂŞ melodiĂŞ znam aÂż nazbyt dobrze - pierwszym Figarem i Leporellem w premierowym wykonaniu KV 527 w Wiedniu byÂł ten sam bas-baryton - Francesco Benucci (3:23)].

Come un agnello (Jak baranek) z Fra i due litiganti il terzo gode (~ Gdzie dwĂłch siĂŞ bije, tam trzeci korzysta) posÂłuÂżyÂło Mozartowi jako temat dla wariacji figurujÂących w katalogu KĂśchla pod numerem KV 460/454a. Szczerze mĂłwiÂąc, nie wiem do koĂąca, czy tych wariacji jest w koĂącu 2, czy teÂż 8, bo ÂźrĂłdÂła podajÂą ró¿ne liczby w tym temacie 

http://www.youtube.com/watch?v=xaxihIdmyBQ
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 28, 2013, 11:40:06 wysłane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1386 : Kwiecień 28, 2013, 13:39:32 »

Pamiêtam; bardzo lubiê t¹ inscenizacjê (mimo, ¿e wywo³uje sporo kontrowersyjnych opini), ale cieszê siê, ¿e nam j¹ przypomnia³aœ. Œwita mi, ¿e ca³oœÌ wieùczy tu dramatyczna Scena Komandora i pominiêto fina³owy ensamble

Z iloÂściÂą wariacji KV 460 na temat arii Sartiego jest FAKTYCZNY problem. Podobno autograf zawiera tylko dwie jej opracowania, jednak w 1803 r. wydano to dzieÂło jako temat i 8 wariacji. MoÂżna siĂŞ domyÂślaĂŚ, Âże edytor dodaÂł ostatnich 6 opracowaĂą, chociaÂż przeprowadzone badania stylistyczne wykazujÂą, Âże sÂą autentycznie mozartowskie. Jest to utwĂłr nietrudny i raczej konwencjonalny, choĂŚ muzykolog Egon Kenton doszukuje siĂŞ tu zapowiedzi wielkich wariacji nt. Diabellego Beethovena. Temat arii - mimo, Âże bardzo catchy - nie naleÂży do szczegĂłlnie udanych.

Mo¿na dodaÌ, ¿e o skomponowaniu KV 460 Mozart donosi w liœcie z czerwca 1784 r. - utwór figuruje tam obok takich arcydzie³, jak Koncert KV 453 fßr Fräulein Babette, kwintet KV 452 czy sonata KV 448.

Forumowicze czekajÂą na kolejne quizy wspó³autorki najlepszych zagadek KSz! 
Zapisane

amadeusz33
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 46


Bach i Schubert to anioÂłowie, Mozart to bĂłg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1387 : Kwiecień 28, 2013, 15:05:54 »

Mam pytanie do drogich i zacnych znawcĂłw Amadeusza. Chodzi mi o wariacje fortepianowe (nie moge znaleŸÌ jakie). wiem, Âże Mozart napisaÂł najwiĂŞcej cykl zÂłoÂżony z 12 wariacji ale w ksi¹¿ce Christian Jacq w przypisie znalazÂłem informacje Âże napisaÂł cykl zÂłoÂżony z 29 wariacji. miaÂł je dopisywaĂŚ kolejno swojemu wydawcy (chyba Artarii za pare dukatĂłw za jednÂą wariacje). Na pewno chodzi o 6 waracji na temat menueta Duporta..  W 1792 miaÂły mieĂŚ juz 29 wariacji. Czy ktoÂś inny je dopisywaÂł? czy ktoÂś je w caÂłoÂści sÂłyszaÂł?proszĂŞ o rozwiÂązanie problemu.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 28, 2013, 15:08:17 wysłane przez amadeusz33 » Zapisane

DziĂŞki potĂŞdze muzyki idziemy szczĂŞÂśliwie przez ciemnÂą noc Âśmierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1388 : Maj 01, 2013, 17:40:35 »

PamiĂŞtam; bardzo lubiĂŞ tÂą inscenizacjĂŞ (mimo, Âże wywoÂłuje sporo kontrowersyjnych opini)

Oj tak, pamiĂŞtam jednÂą hiperkrytycznÂą opiniĂŞ z niemieckiej prasy, ktĂłra brzmiaÂła mniej wiĂŞcej tak (uÂżyjĂŞ moÂże nieco bardziej eleganckich sformuÂłowaĂą niÂż w oryginale ): "AkcjĂŞ przeniesiono do lasu chyba po to, aby Don Giovanni i Leporello mogli tam w spokoju raczyĂŚ siĂŞ wysokoprocentowymi napojami i paliĂŚ blanty"  Chichot


ÂŁukaszu, w kontekÂście KV 573 sÂłyszaÂłam jedynie o 6 lub 9 wariacjach... Niech wypowie siĂŞ Patrick, ktĂłry jest tu Α i Ω 

CzytaÂłeÂś moÂże ca³¹ seriĂŞ ksi¹¿ek o Mozarcie Jacqa? (Facet jest egiptologiem). Ja natomiast mam ochotĂŞ przeczytaĂŚ Nancy Storace. RomĂĄn o lĂĄsce mladièkĂŠ sopranistky Nancy Storace a W. A. Mozarta AdĂŠli Vedralovej (2012) 


Jeœli ju¿ mowa o sopranistkach - ukaza³a siê nowa p³yta Julii Lezhnevej z 4 motetami 4 kompozytorów: G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego i W. A. Mozarta. Exsultate, jubilate (Allegro) - I. czêœÌ motetu KV 165/158a skomponowanego przez Wolfganga w styczniu 1773 r. w Mediolanie:

http://www.youtube.com/watch?v=DlIPyey3_YY
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2013, 17:49:38 wysłane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
amadeusz33
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 46


Bach i Schubert to anioÂłowie, Mozart to bĂłg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1389 : Maj 01, 2013, 19:20:36 »

PrzeczytaÂłem oby dwa tomy, ³¹cznie 4 czĂŞÂści. PowieœÌ fatalna. rozdziaÂły po kilka stron, same dialogi, zero akcji. ratujÂą jÂą przypisy,  z ktĂłrych moÂżna coÂś  siĂŞ dowiedzieĂŚ i miÂłoœÌ  autora do Mozarta. SÂą teÂż 2 pÂłyty gratis.
TeÂż sÂłyszaÂłem 6 - 9 wariacji  ale bankowo jest tam podana info o 29 wariacjach wydanych u Artarii w  1792.
Zapisane

DziĂŞki potĂŞdze muzyki idziemy szczĂŞÂśliwie przez ciemnÂą noc Âśmierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1390 : Maj 01, 2013, 22:35:24 »

Kasiu, wywierasz na mnie presjĂŞ Sprawa z liczbÂą wariacji nt. menueta Duporta jest podobna, jak w przypadku KV 460. SzeœÌ czy dziewiĂŞĂŚ? 

Z informacji jakie znalazÂłem wynika, Âże u Artarii w 1792 r. wydano 9 wariacji, na 10 stronach. KiedyÂś czytaÂłem, Âże menuet Duporta stanowiÂł inspiracjĂŞ rĂłwnieÂż dla innych kompozytorĂłw; zapewne po Âśmierci Mozarta ukazaÂło siĂŞ wiĂŞcej jego opracowaĂą (moÂże podsumowujÂąc je, otrzymamy liczbĂŞ 29). KV 573 uwaÂża siĂŞ nieraz za jeden z najciekawszych cykli wariacji w twĂłrczoÂści Mozarta; w jednej z nich ktoÂś usÂłyszaÂł nawet gdakanie kur    Sam Wolfgang improwizowaÂł je przed krĂłlem pruskim w Poczdamie.

Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1391 : Maj 02, 2013, 10:31:55 »

Kasiu, wywierasz na mnie presjĂŞ

Tja, Du bist selber daran "schuld", dass ich Dich fĂźr einen Experten rund ums Thema W. A. M. halte
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1392 : Maj 02, 2013, 22:29:27 »

1 maja, czyli wczoraj minĂŞÂło 227 lat od pierwszego wystawienia Wesela Figara, ktĂłre jak wiecie, odbyÂło siĂŞ w wiedeĂąskim Burgtheater ( do Kasi, naszej "figaromanki" Chichot). Mozart dyrygowaÂł pierwszym przedstawieniem, otrzymaÂł honorarium w wysokoÂści 450 florenĂłw, ponad dwa razy wiĂŞcej od genialnego librecisty. By jednak mogÂło powstaĂŚ to arcydzieÂło, Wolfgang musiaÂł odbyĂŚ nieÂłatwÂą drogĂŞ. ZaryzykujĂŞ - wszystko zaczĂŞÂło siĂŞ rĂłwnieÂż 1 maja, tyle, Âże kilkadziesiÂąt lat wczeÂśniej, w PaÂłacu Arcybiskupim w Salzburgu A.D. 1769. 13-letni Mozart wystawiÂł wĂłwczas swojÂą 3-aktĂłwkĂŞ buffo La finta semplice. ByÂł to pierwszy krok do zdobycia Olimpu wÂłoskiej sztuki operowej (Figaro, Don Giovanni, Cosi fan tutte).

A oto mini-zagadka (myœlê, ¿e nieskomplikowana): jak nazywa³a siê pierwsza Rozyna z La finta semplice i z którym ze wspó³czesnych Mozartowi kompozytorów by³a skoligacona? Dodam, ¿e twórców wywodz¹cych siê z tej rodziny Mozart bardzo wysoko ceni³.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1393 : Maj 02, 2013, 22:45:59 »

La finta semplice powstaÂła ok. 17 lat przed Weselem, wiĂŞc dekady, o ktĂłrych wspomniaÂłem, to maÂła przesada 

Przypomnijmy sobie finaÂły obu kompozycji.

http://www.youtube.com/watch?v=bPWfBKa6qJo

http://www.youtube.com/watch?v=BcB0Nb6_0qQ
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1394 : Maj 09, 2013, 14:11:13 »

A oto mini-zagadka (myœlê, ¿e nieskomplikowana): jak nazywa³a siê pierwsza Rozyna z La finta semplice i z którym ze wspó³czesnych Mozartowi kompozytorów by³a skoligacona? Dodam, ¿e twórców wywodz¹cych siê z tej rodziny Mozart bardzo wysoko ceni³.

Hm, mo¿e nale¿a³oby jeszcze dodaÌ, i¿ najwybitniejszym przedstawicielem rodziny, o któr¹ pytam, jest autor tych znanych s³ów: Ich sage Ihnen vor Gott, als ein ehrlicher Mann, Ihr Sohn ist der grÜsste Komponist, den ich von Person oder dem Namen nach kenne; er hat Geschmack, und ßber das die grÜsste Kompositionswissenschaft.

TwĂłrca (artystka X, ktĂłra wystÂąpiÂła w salzburskiej premierze La finta semplice, byÂła jego bratowÂą), zwracajÂąc siĂŞ do Leopolda Mozarta, zarzeka siĂŞ przed Bogiem, Âże Wolfgang Amadeus jest najwiĂŞkszym znanym mu kompozytorem, ÂłaczÂącym muzyczny smak z najwyÂższÂą wiedzÂą.

BTW, jakÂże trafny osÂąd 
Zapisane

Strony: 1 ... 91 92 [93] 94 95 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

mini-land paktprzyjazni black-for neder-live kalinowatyper