Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
Strony:
1
...
75
76
[
77
]
78
79
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno (Przeczytany 746573 razy)
ewa578
Ekspert
Offline
Wiadomości: 1471
Ewa
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1140 :
Sierpień 27, 2012, 02:54:25 »
Cytat: Mozart Sierpień 25, 2012, 21:41:32
Uwielbiam za to Ildefonsa!
Witaj w Klubie!!!
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1141 :
Sierpień 27, 2012, 10:55:05 »
Nie przepadam za tego typu sposobem przedstawiania muzyki klasycznej,
ale tym razem przekonalem sie do tworcow montazu video.
http://www.youtube.com/watch?v=5xH4uKPDAEE&feature=relmfu
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1142 :
Sierpień 27, 2012, 10:56:33 »
Chyba powinno to byc umieszczone w innym dziale?
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1143 :
Sierpień 28, 2012, 00:13:46 »
Po 28. Symfonii C-dur KV 200 otrzmujemy wreszcie najbardziej mistrzowsk¹ symfoniczn¹ kompozycjê, jak¹ Mozart dotychczas napisa³ - 29. Symfoniê A-dur KV 201. Jej kameralnoœÌ (2 oboje, 2 rogi, smyczki) jest innego rodzaju ni¿ w przypadku dramatycznej symfonii g-moll. Ta symfonia wyra¿a jakby radoœÌ ¿ycia m³odego geniusza. Mozart w 1774 r. koùczy 18 lat. Genialna iskra zaczyna p³on¹Ì pe³nym ogniem.
Có¿ za pocz¹tek! Temat zasadniczy I czêœci pojawia siê w piano (skok akordowy, potem swoiste falowanie "o pó³ tonu"), jest jak zawieszenie miêdzy snem a jaw¹ (przypomina mi siê wspomniany kiedyœ motyw z II czêœci Koncertu C-dur KV 503). Koj¹ca medytacja przechodzi w radosne, przejrzyste forte. Bardzo ciekawe jest przetworzenie Allegra - jak to zwykle u Mozarta bywa zwiêz³e, ale pe³ne ciekawych pomys³ów. Jest chromatyka, modulacje nawet do h-moll czy fis-moll, coœ w rodzaju synkopowanego dialogu smyczków pod koniec... A w zwieùczeniu tego monumentalnego Allegra rozbudowana koda z ma³ym kanonem.
Ekspresyjne, barwne Andante zawiera piêkny dialog oboju i smyczków. Staje siê równorzêdn¹ czêœci¹ symfonicznego cyklu. Nastêpnie - bardzo oryginalny menuet, równie¿ dialoguj¹cy i przede wszystkim symfoniczny w 100% - trudno wyobraziÌ go sobie jako fragment serenady czy divertimenta. Szalony fina³ (Allegro con spirito) wykorzystuje zdobycze fina³u z Symfonii KV 200 (integralnoœÌ tematyczna). S³ynne i zachwalane jest buntownicze, wrêcz waleczne przetworzenie.
Preferujecie interpretacje z wszystkimi repetycjami, jakie przewiduje Mozart (czas trwania utworu znaczÂąco siĂŞ wydÂłuÂża)? Czasem wydaje mi siĂŞ, Âże dobrym rozwiÂązaniem byÂłoby powtĂłrzenie allegra jedynie do przetworzenia. Dyrygenci z nurtu
non-historically informed performance
tak wÂłaÂśnie te symfonie najczĂŞÂściej dziÂś wykonujÂą.
AAC i Hogwood, cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=O8tHmKBsqBY
New Philharmonia i Klemperer
http://www.youtube.com/watch?v=ZdFJJMR8BPU
Mozart Akademie Amsterdam i Ter Linden
http://www.youtube.com/watch?v=252rUDLTkMs
WiedeĂączycy i BĂśhm (+ kilka symfonii-niespodzianek)
http://www.youtube.com/watch?v=BFHt0leVD0I
«
Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2012, 00:18:06 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1144 :
Sierpień 28, 2012, 00:25:21 »
Zgadzam sie z Twoja uwaga o powtorkach.
Czasami wydaje mi sie, ze tak duze ilosci powtorek byly podyktowane biznesem na szybko.
Np. bylo zapotrzebowanie na 20min a inwencja, motywika, kulminacje pozwalaly na 10min.
Wowczas robiono powtorki, bo jakiez miala zadanie powtorka, ktora powodowala, ze utwor sie dluzyl?
Zadne, moim zdaniem.
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1145 :
Sierpień 28, 2012, 09:44:46 »
Otto Klemprer jest niewiarygodnym mistrzem.
Przez moment spowodowal, ze przestalem lubiec ta symfonie.
Trzeba miec niebywaly talent, zeby tak spieprzyc Mozarta.
Przeciez ta piekna symfonia, to samograj - nie trzeba interpretowac, po prostu odgrywac nutki i to wszystko.
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1146 :
Sierpień 28, 2012, 11:10:46 »
TrochĂŞ siĂŞ z TobÂą Bartku nie zgodzĂŞ :-\OdgrywaĂŚ nutki to moÂżna u Mahlera gdzie wszystko jest dokÂładnie
zapisane w partyturze.U Mozarta moim zdaniem interpretowaĂŚ trzeba a nawet naleÂży.
Niedawno sÂłuchaÂłam wykonania 39 symfonii przez Minkowskiego i jego Musicien du Louvre.
To byÂło dla mnie zupeÂłnie jak odkrycie nowego dzieÂła, nadzwyczajne doÂświadczenie!!!
Ale zaciekawiÂłes mnie i zaraz sobie Klemperera posÂłucham
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1147 :
Sierpień 28, 2012, 15:09:05 »
Cytat: Mozart Sierpień 25, 2012, 21:41:32
Uwielbiam za to Ildefonsa!
WiedziaÂłam, Âże tak wÂłaÂśnie jest i postanowiÂłam CiĂŞ Pat sprowokowaĂŚ do takiego wyznania
Wprowadzenie jĂŞzyka Muzyki do jĂŞzyka Poezji to oczywiÂście nie jedyny walor twĂłrczoÂści Konstantego Ildefonsa
Cytat: Mozart Sierpień 27, 2012, 00:28:46
czy nie zachwycamy siĂŞ serenadowymi arcydzieÂłami Mozarta lub fraszkami Krasickiego?
Sigur cĂŁ da!
Krasickiego teÂż uwielbiam (podobnie zresztÂą jak GaÂłczyĂąski, ktĂłry poÂświĂŞciÂł mu wiersz
GrĂłb Krasickiego
).
Cytat: Mozart Sierpień 27, 2012, 00:28:46
Mozart asymilowa³ (wybiórczo!) poznawane style, ch³on¹³ doznania - ale nigdy nie stworzy³ kwartetu "Cebula", a nawet "Skowronek". Krótko mówi¹c, jego sztuka jest sama z siebie.
Zgadzam siĂŞ w 100%
PamiĂŞtajmy tylko w tym kontekÂście, Âże np. nazwa
La Poule
(Kura) dla 83 symfonii g-moll Hob I:83 nie pochodzi od samego Haydna, tylko od jego paryskiego wydawcy, ktĂłry nadaÂł jej taki przydomek w celach "marketingowych"
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1148 :
Sierpień 28, 2012, 19:01:09 »
Cytat: TeresaGrob Sierpień 28, 2012, 11:10:46
Niedawno sÂłuchaÂłam wykonania 39 symfonii przez Minkowskiego i jego Musicien du Louvre.
Agnieszko
, a jak oceniÂłaÂś tempo wykonania? MiaÂłam okazjĂŞ wysÂłuchaĂŚ
Te
Deum
M.-A. Charpentiera pod jego batutÂą i wydawaÂło mi siĂŞ, Âże Minkowski strasznie pĂŞdzi
Cytat: Mozart Sierpień 27, 2012, 00:40:37
I nawet nie do koĂąca czyste dÂźwiĂŞki instrumentĂłw dĂŞtych mi nie przeszkadzajÂą - w arcyciekawym, czasem metalicznym brzmieniu tych orkiestr wyczuwa siĂŞ Ăłw wywoÂłujÂący ciarki na plecach "smaczek" epoki.
Doskonale CiĂŞ rozumiem, Pat
Solch ein Klang jagt mir Schauer Ăźber den RĂźcken... Dlatego 1. miejsce przyznajĂŞ ex aequo Ch. Hogwoodowi i N. Marrinerowi.
PoniewaÂż w naszym wÂątku pojawiÂły siĂŞ liczne pierwiastki literackie, zacytujĂŞ jeszcze Szekspira
Oto co William sÂądzi o ludziach pozbawionych muzycznej wraÂżliwoÂści (fragment
Kupca weneckiego
/
The Merchant of Venice
):
The man that hath no music in himself,
Nor is not moved with concord of sweet sounds,
Is fit for treasons, stratagems and spoils;
The motions of his spirit are dull as night
And his affections dark as Erebus:
Let no such man be trusted. Mark the music.
«
Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2012, 19:02:40 wysłane przez fille007
»
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1149 :
Sierpień 28, 2012, 19:04:01 »
Cytuj
OdgrywaĂŚ nutki to moÂżna u Mahlera gdzie wszystko jest dokÂładnie
zapisane w partyturze
U Mozarta tez jest wszystko zapisane w partyturze.
Mimo wszystko nie odrzucam "interpretacji" jako elementu dobrego wykonania.
Sila rzeczy kazde wykonanie jest w pewnym sensie juz interpretacja.
Tylko, ze czasami interpretacja przeszkadza samej kompozycji.
W wypadku Klemperera, jego mozolna, wstecznie snujaca sie fraza w tej pogodnej, lekkiej symfonii zrujnowala na chwile to dzielo.
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1150 :
Sierpień 28, 2012, 19:06:59 »
Kasiu.
Znalazlas swietny fragment (Szakspir).
Dzieki
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1151 :
Sierpień 28, 2012, 20:50:42 »
Cytat: fille007 Sierpień 28, 2012, 15:09:05
WiedziaÂłam, Âże tak wÂłaÂśnie jest i postanowiÂłam CiĂŞ Pat sprowokowaĂŚ do takiego wyznania
To dziaÂła i w drugÂą stronĂŞ...
Bo chyba udaÂło mi siĂŞ na tym wÂątku sprowokowaĂŚ CiĂŞ do wyznania miÂłoÂści MUZYCE WOLFGANGA (przynajmniej poÂśrednio
).
Cytat: fille007 Sierpień 28, 2012, 19:01:09
The motions of his spirit are dull as night
And his affections dark as Erebus:
Let no such man be trusted. Mark the music.
No jak moÂżna siĂŞ nie zgadzaĂŚ z Mr. Shakespeare!
SwojÂą drogÂą, nie wiem, czy ktoÂś to zliczyÂł, ale ja strzelam, Âże Szekspir byÂł/jest najczĂŞstszÂą literackÂą inspiracjÂą dla twĂłrcĂłw dzieÂł muzycznych.
Cytat: bartus Sierpień 28, 2012, 19:04:01
W wypadku Klemperera, jego mozolna, wstecznie snujaca sie fraza w tej pogodnej, lekkiej symfonii zrujnowala na chwile to dzielo.
FinaÂł na Âżyczenie wyraÂźnie przyspieszyÂł.
Nie jestem entuzjastÂą tego wykonania (przypadek O. Klemperera jest dowodem na istotnÂą rolĂŞ INTERPRETACJI wÂłaÂśnie - w koĂącu swobodnie przepÂływajÂąca fraza, ktĂłra wydaje siĂŞ tak naturalna, jakby byÂła przejrzystym "udÂźwiĂŞkowieniem" partytury to rĂłwnieÂż wynik
intepretacji
), choÌ powolne tempa te¿ maj¹ jakiœ urok. Klemperer (niebywa³y ekscentryk + niezwyk³y ¿yciorys) znany by³ z eksperymentowania tempem. Nagrania tego samego utworu moga siê pod wzglêdem d³ugoœci trwania znacz¹co ró¿niÌ! Jest te¿ wa¿n¹ postaci¹ w mozartowskiej fonografii w XX w.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1152 :
Sierpień 28, 2012, 21:18:10 »
30. Symfonia D-dur KV 202 ustêpuje swoim poprzedniczkom. Jest przeznaczona na du¿¹ orkiestrê (tr¹bki, perkusja) i czêœci skrajne zachowuj¹ trumfalny, wrêcz pompatyczny charakter (pierwsze allegro nadawa³oby siê jako muzyka na przybycie cesarza). Wydaje siê, ¿e Mozart poœwiêca nieco z intymnoœci na rzecz brzmienia pe³nego blasku.
Godne uwagi, Âże zarĂłwno w cz. I jak i IV pojawia siĂŞ ten sam materiaÂł tematyczny. FinaÂł jest zresztÂą bardzo prosty, wrĂŞcz banalny w swej strukturze i inwencji - mimo to, dziĂŞki kolorowemu zastosowaniu tutti, brzmi bardzo efektownie i znienacka (po prawdziwych dynamicznych szlaeĂąstwach, by nie rzec orgiach
) koĂączy siĂŞ... w piano.
Bardzo ceniĂŞ Hogwooda (jego nagrania rzecz jasna, ale i te chwile rozmowy z nim
), jednak rĂłwnie chĂŞtnie sÂłucham efektownych (por wyÂż.
), mo¿e nieraz nieco przerysowanych interpretacji Jaapa Ter Lindena, który równie¿ przesi¹k³ muzyk¹ Mozarta i doœÌ grunotwnie j¹ analizuje. Co Wy na to?
http://www.youtube.com/watch?v=IxzPuKVKC4k
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1153 :
Sierpień 28, 2012, 22:14:28 »
Krytykujac interpretacje Klemperera nie mialem na mysli wolnego tempa, tylko sposobu wykonania.
Mozna grac szybko i tez wstecznie.
Technicznie mowiac chodzi o akcenty i ich sile w odpowiednich miejscach, chodzi mi rowniez o rodzaj energii, ktora sprawia, ze fraza plynie frywolnie do przodu, dajac uczucie radosci i pedu w nieznane, puszczajac zarazem wodze fantazji i zadowolenia.
Klemperer zdusil ta energie, w dodatku doprawil to wolnym tempem, raczej powiedzialbym mozolnym tempem.
Niebywala sztuka jest grac wolno (np Richter - sonata Schuberta). Nie kazdy to potrafi. Klemperer z pewnoscia NIE.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1154 :
Sierpień 29, 2012, 20:26:54 »
Masz racje, Bartku. JuÂż od samego poczÂątku, od pierwszej frazy w p sÂłychaĂŚ niezrozumiaÂły rozkÂład akcentĂłw. Ta najpiĂŞkniejsza fraza I czĂŞÂści zostaÂła w konwekwencji trochĂŞ zmanierowana, a nawet przedramatyzowana. Kolejny takt nadchodzi z wielkim trudem, podczas gdypowinna przepÂływaĂŚ jak krystaliczna woda w gĂłrskim strumieniu.
Do powolnych temp równie¿ w zasadzie nic nie mam (Wiedeùczycy graja czêsto Mozarta i nie tylko doœÌ zapobiegawczymi tempami).
---
Mozart-symfonik zamilkÂł na 4 lata. SÂłynnÂą 31. SymfoniĂŞ D-dur
ParyskÂą
KV 297 napisaÂł dopiero w 1778 r. ZamĂłwiona zostaÂła przez szefa
Concert Spirituel
Josepha Le Grosa.
Concert spirituel
? ByÂły to serie koncertĂłw (odbywaÂły siĂŞ od 1725 r.), w czasie ktĂłrych grana byÂła przede wszystkim muzyka kompozytorĂłw francuskich. Le Gros chciaÂł poczÂątkowo, by Mozart skomponowaÂł dla francuskich instrumentalistĂłw symfoniĂŞ koncertujÂącÂą, ostatecznie jednak zleciÂł mu napisanie wielkiej symfonii na peÂłnÂą orkiestrĂŞ.
Jak wiadomo, Mozart nie byÂł frankofilem. W liÂście do ojca z ParyÂża pisze:
Ich bin auch sehr wohl damit zufrieden. Ob es aber gefällt, das weiĂ ich nicht, - und die Wahrzeit zu sagen, liegt mir sehr wenig daran; denn, wem wird sie nicht gefallen? Den wenigen gescheidten Franzosen, die da sind, stehe ich gut dafĂźr, dass sie gefällt; den Dummen, - da sehe ich kein groĂes UnglĂźck, wenn sie ihnen nicht gefällt.
"Jestem z [symfonii] bardzo zadowolony. Czy siĂŞ spodoba, tego nie wiem i prawdĂŞ mĂłwiÂąc, maÂło mnie to obchodzi. Komu ma siĂŞ w koĂącu podobaĂŚ? - Tym niewielu rozsÂądnym Francuzom, ktĂłrzy tu sÂą - jestem pewien, Âże im siĂŞ spodoba. GÂłupcom - nie widzĂŞ w tym nieszczĂŞÂścia, jeÂśli im - nie."
Potem ma jeszcze nadziejĂŞ, Âże symfonia zadowoli nawet uszy osÂła.
Pierwsze wykonanie odby³o siê 18 czerwca 1778 r. (Bo¿e Cia³o) i by³o wielkim sukcesem (nie oby³o siê bez bisowania czêœci), a zadowolony z reakcji francuskich os³ów Mozart odmówi³ w podziêce obiecany ró¿aniec.
Nigdy wczeœniej Mozart nie komponowa³ symfonii na tak du¿y sk³ad orkiestry (³¹cznie z klarnetami - 6 par instrumentów dêtych, smyczki, kot³y). Utwór mo¿na uwa¿aÌ za ciekawy artystyczny kompromis - Mozart chce zadowoliÌ publicznoœÌ, która uwielbia oklaskiwaÌ brawurowe popisy jednej z najlepszych orkiestr Europy (choÌ on sam trochê z niej pokpiwa³), z drugiej - nie chce straciÌ swego indywidualnego stylu i smaku.
CzêœÌ I to monumentalne Allegro assai, ze znanym pocz¹tkowym pasa¿em (Mozart nazywa ten unisonowy pocz¹tek w forte z francuska
coup d'archet
), ktĂłry w wykonaniu paryskich muzykĂłw miaÂł zabrzmieĂŚ wyjÂątkowo efektownie. IstniejÂą dwie wersje czĂŞÂści II – pierwsza, ktĂłra dla Le Gros byÂła za dÂługa, znacznie przewyÂższa drugÂą - skromniejszÂą czasowo i wyrazowo. Mozart komponuje znĂłw Âświetny finaÂł - z brawurowym tematem poczÂątkowym i lekko polifonizujÂącym tematem II (maÂły kanon), ktĂłry rozrasta siĂŞ w przetworzeniu.
Freiburger Barockorchester - cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=Sq0kOPlLPys
Ter Linden
http://www.youtube.com/watch?v=HMXiEcmb0as
Harnoncourt
http://www.youtube.com/watch?v=NNQuYPGdqiI
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Strony:
1
...
75
76
[
77
]
78
79
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
black-for
silverstar
countrylife
animilkowo
thepunisher