Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno  (Przeczytany 746323 razy)
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #1050 : Maj 19, 2012, 14:37:22 »

WspominajÂą Dietricha Fischer-Dieskau nie mozna zapomnieĂŚ , Âże wielki byÂł nie tylko w pieÂśniach
romantycznych i bachowskich kantatach, ale takÂże:

Jako hrabia Almaviva:

http://www.youtube.com/watch?v=LcJg0lRIzvM&feature=fvst

i Don Giovanni:

http://www.youtube.com/watch?v=KvmI-J87ZBM&feature=related
Zapisane

chingate
Gość
« Odpowiedz #1051 : Maj 19, 2012, 22:09:15 »

Sz.P Alexias, straszliwie lubiê "Figara", wszelako za najlepsz¹ uwerturê operow¹ uwa¿am tê z "Balwierza sewilskiego", z ca³¹ reszt¹ Pani tez i postulatów zgadzam siê.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1052 : Maj 21, 2012, 12:21:06 »

KaÂśku, zdrobnienie Wolfgangerl udowadnia, Âże nie tylko my potrafimy wyprodukowaĂŚ jĂŞzykowe ÂłamaĂące ciĂŞÂżkie do pokonania dla cudzoziemcĂłw:)) SprĂłbujcie tylko wymĂłwiĂŚ to szybko:)

Jak super Asiu, Âże wrĂłciÂłaÂś! 

O tak, dyftong -ng (wymĂłwiony alla tedesca, nie alla polacca  ) w po³¹czeniu z sufiksem deminutywnym -erl dajÂą lekki tongue twisterowy efekt. Inne narody nie gĂŞsi, i swoje zungenbrechery teÂż majÂą  Chichot
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1053 : Maj 21, 2012, 17:48:54 »

Le nozze di Figaro, ossia la folle giornata  (zwane dalej: Figarem) jest wedle moich ostatnich informacji piÂątÂą najczĂŞÂściej wystawianÂą operÂą Âświata (Czarodziejski flet jest na pierwszym miejscu). To chyba dowĂłd na to, Âże dla szeroko pojĂŞtej rzeszy melomanĂłw Mozart jest przede wszystkim kompozytorem operowym. Ostatnio miaÂłem szansĂŞ oglÂądaĂŚ Figara (w wÂłaÂściwie - sÂądzÂąc po czasie trwania - remake Figara) w Poznaniu.

Asia bardzo trafnie odczytaÂła konteksty tego dzieÂła. Polityka, czasy przedrewolucyjne, stosunki feudalne. Figara nie byÂłoby gdyby nie Mozart, da Ponte i jeden z najwiekszych dramaturgĂłw francuskich - Pierre Beaumarchais. Te wielkie nazwiska doprowadziÂły do powstania dzieÂła, ktĂłry jest jednym ze szczytĂłw mistrzostwa w dziejach opery.

ByĂŚ moÂże my dziÂś nowoatorstwa Figara nie dostrzegamy. Ale dla wiedeĂączykĂłw te 3 godziny muzyki o ogromnym zagĂŞszczeniu melodycznym okazaÂły siĂŞ nie do przejÂścia. Klapy 1 maja 1786 r. moÂże nie byÂło, ale fety jak w Pradze (grudzieĂą 1786 r.) - rĂłwnieÂż. Za to (miĂŞdzy innymi) kocham PragĂŞ. Znakomite zaiste uszy jej mieszkaĂącĂłw. 

Wielokrotnie pisa³em, ¿e mimo ogromnej porcji muzyki, nie ma siê poczucia, ¿e akcja posuwa siê zbyt wolno, nie odczuwa siê znu¿enia. (Einstein chcia³by jedynie usuniêcia dwóch pysznych arii z pocz¹tku IV aktu). Mozart realizuje siê jako geniusz dramaturgii. Jest nieskrêpowany - powstaje dzie³o bez ograniczeù. Nowy typ arii, nowe, pe³ne ¿ycia ensamble - od tych najmniejszych (duet z II aktu, poni¿ej) po wielkie sceny zespo³owe, w których œpiewa siódemka bohaterów. Œwiat nie s³ysza³ nigdy wczeœniej czegoœ podobnego - weŸmy akt II, pó³ godziny muzyki, wartkiego przep³ywu akcji - bez recytatywu! A jeœli pojawi¹ sie gdzie indziej - có¿ to za recytatywy! Jak wspaniale s¹ one skonstruowane pod wzglêdem dramaturgii...

Prestissimo Zuzanny i Cherubina, Aprite, presto, aprite (Zungenbrecher, nicht wahr?  )
http://www.youtube.com/watch?v=Wtidp8Q2Tbw

Asia wspomnia³a o muzycznej charakterystyce poszczególnych bohaterów. Dziêki ich ró¿norodnoœci mamy tak¿e niezwyk³e urozmaicenie partytury. Obok arii gniewu i zemsty (don Bartolo, który antycypuje Cyrulika, bêd¹cego w dziejach opery genialnym Figarowym continuum) Mozart komponuje cavatinê sprytnego Figara (z owym wspania³ym towarzyszeniem smyczków), arie wybuchowego, bezwzglêdnego hrabiego Almavivy... Zuzanna to jakby idea³ kobiety w oczach Mozarta - jej partia jest nieœmiertelna (Nancy Storace!!). A wzbudzaj¹ca nasze wspó³czucie Hrabina - có¿, to ona otrzyma³a dwie najs³ynniejsze (obok Non piu andrai) i Voi che sapete arie opery - apoteoza operowej liryki (jej Dove sono to przecie¿ Agnus Dei jednej z wczeœniejszych missae, Koronacyjnej, czy to nie znamienne?). Nie zapominajmy o weselnych chórach i fandango z III aktu.

PomysÂłowa Zuzanna, Venite, inginocchiatevi
http://www.youtube.com/watch?v=XItxtFeMpBM

Zuzanna, Hrabina, Sull'aria - duet dwu dam
http://www.youtube.com/watch?v=gaVIwwNhocg

La Vendetta Bartola
http://www.youtube.com/watch?v=qMfVF2x2JEk

Jest kilka zagadek Figara. Jedn¹ z nich jest dla mnie wci¹¿... CHERUBIN. CHERUBINO. CHERUBIM. CHERUBINA.
http://www.youtube.com/watch?v=hQdT7DZNAcY

Barbarina (ktĂłra, powiem szczerze, nie wiadomo skÂąd, po co itd.) i jej szpilka sÂą f-mollowe. Uwielbiam to dwuminutowe f-moll.
http://www.youtube.com/watch?v=kdn5XzVJrNo&feature=fvsr

[W caÂłej operze zwraca cudowny orkiestrowy akompaniament - wÂłaÂściwie partia orkiestry jest i autonomiczna, i zespolona z partiami wokalnymi. Szept orkiestry jest, choĂŚby w powyÂższym L'ho perduta, me meschina!, nie do przecenienia.]


A kiedy siê œciemnia, intryga wychodzi na jaw i ukazuje siê dumne oblicze skrzywdzonej Hrabiny, œwiat zatrzymuje siê na parê minut w miejscu. Roztacza siê przed nami jedna z najbardziej wzruszaj¹cych, najprostszych melodii, jakie skomponowano. Hrabia klêczy -Contessa, perdono. Jeszcze wielki fina³ przypominaj¹cy nam wspania³¹ uwerturê. Tak koùczy siê dzieù, który odmieni³ dzieje muzyki. Bezcenny dar Mozarta dla ludzkoœci...

(...a w XVIII-wiecznym Wiedniu - o rĂłwnowartoÂści 450 florenĂłw + ok. 200 dla librecisty).
« Ostatnia zmiana: Maj 21, 2012, 17:59:49 wysłane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1054 : Maj 21, 2012, 18:01:16 »

http://www.youtube.com/watch?v=7dOefjhOFmI&feature=relmfu

od 4:14
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1055 : Maj 21, 2012, 19:05:47 »

A wzbudzaj¹ca nasze wspó³czucie Hrabina - có¿, to ona otrzyma³a dwie najs³ynniejsze (obok Non piu andrai) i Voi che sapete arie opery - apoteoza operowej liryki (jej Dove sono to przecie¿ Agnus Dei jednej z wczeœniejszych missae, Koronacyjnej, czy to nie znamienne?).

A wzbudzaj¹ca nasze wspó³czucie Hrabina - có¿, to ona otrzyma³a dwie najs³ynniejsze (obok Non piu andrai i Voi che sapete) arie opery (...)

sory za literĂłwki...
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1056 : Maj 21, 2012, 22:28:02 »

(...a w XVIII-wiecznym Wiedniu - o rĂłwnowartoÂści 450 florenĂłw + ok. 200 dla librecisty).

... a niejaki hrabia C. Zinzendorf napisaÂł:

"O siĂłdmej wieczĂłr w Operze Wesele Figara. Libretto jest da Ponte, muzyka Mozarta. Opera mnie znudziÂła"   Co? x 1 000 000

Pozostaje tylko ÂżaÂłowaĂŚ, Âże nie byÂło nas na premierze w Burgtheater 1 maja 1786  Nawet entuzjazm praÂżan wypadÂłby blado przy naszym aplauzie i "Viva Maestro"-Schreyen 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1057 : Maj 24, 2012, 21:14:27 »

"O siĂłdmej wieczĂłr w Operze Wesele Figara. Libretto jest da Ponte, muzyka Mozarta. Opera mnie znudziÂła"   Co? x 1 000 000

St¹d w co niektórych polskich teatrach postanowiono wyci¹Ì parê "zbêdnych" fragmentów. No¿yce nie oszczêdzaj¹ nawet wielkich scen zespo³owych (o recytatywach nie wspominaj¹c). Figarowy cover, jaki dany mi by³o us³yszeÌ/zobaczyÌ, zawiera³ niepe³n¹ wersjê fina³u II aktu! Wed³ug mnie, tego typu delecja i nastêpuj¹cy po niej "spicing" jest zbrodni¹.

A tu MET: http://www.youtube.com/watch?v=Rh64ZgdHLTs

---

Clifford Curzon gra wspomniany tu Koncert fortepianowy C-dur KV 467
 
http://www.youtube.com/watch?v=wzEdun42NgA&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=9LgBzJfL43Q&feature=relmfu

Jedno z moich ulubionych nagraĂą tego koncertu. Dinu Lipatti - wybitny interpretator Sonaty a-moll KV 310/300d - i autor jednej z najlepszej kadencji do koncertĂłw Mozarta ever.

http://www.youtube.com/watch?v=M5HecOfJxb4
http://www.youtube.com/watch?v=M_WUBsTyM4E&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=koN9m0ltRFY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=6b9DLJAx-rQ&feature=relmfu

« Ostatnia zmiana: Maj 24, 2012, 21:16:28 wysłane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1058 : Maj 24, 2012, 21:37:00 »

PoznaĂą to jednak nie jedynie okrutne delecje i splicingi mozartowskiej partytury.

Jestem bardzo dumny z "mojego" uniwersyteckiego chĂłru. JakiÂś czas temu odbyÂło siĂŞ tournee po krajach zachodniej Europy (wykonywano Requiem Mozarta).

http://www.youtube.com/watch?v=AkPXAxLHBJM
http://www.chor.amp.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=72
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1059 : Maj 26, 2012, 23:27:23 »

Czy ktoÂś sÂłuchaÂł w DwĂłjce retransmisji La clemenza di Tito z wiedeĂąskiej Wiener Staatsoper?

Ja tylko pewne fragmenty. W tym - najsÂłynniejsze rondo tej nowatorskiej, znakomitej opery, Non piu di fiori Frau Vitelli (jest tu prima donnÂą). Scena z basethornem. ÂŚpiwaÂła bodaj Madam Juliane Banse (?). Wysoki, dramatyczny oraz niski rejestr nie budziÂły szczegĂłlnie powaÂżnych zastrzeÂżeĂą. Ale "Âśrodek"?

Nie sÂłyszaÂłem nigdy gorszego wykonania.

Tytus teÂż nie najlepszy. SytuacjĂŞ ratowaÂła orkiestra (i chĂłr) Staatsoper.

Ale przecieÂż nic nie jest w stanie zepsuĂŚ tej muzyki. Muzyki, ktĂłra miejscami jest romantyczna, XIX-wieczna.

http://www.youtube.com/watch?v=EWAZx9JHqAs
Vesselina Kasarova Âśpiewa partiĂŞ Sesta w popularnej inscenizacji z Zurichu, J. Kaufmann jest tam Tytusem (DVD godne polecenia! ).
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1060 : Maj 28, 2012, 18:17:52 »

La ci darem la mano i niecodzienny duet: Aleksandra Kurzak/Zerlina & Sebastian Karpiel-BuÂłecka/Don Giovanni  :

http://www.youtube.com/watch?v=VDnIF_sfSK4


Don Giovanni KV 527 w cyklu M22 juÂż w najbliÂższÂą ÂśrodĂŞ; inscenizacja pewnie nie wszystkim przypadnie do gustu (konwencja trochĂŞ porno-bieliÂźniana), ale na szczĂŞÂście...

nic nie jest w stanie zepsuĂŚ tej muzyki.
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1061 : Maj 28, 2012, 18:29:16 »

Ale belkot.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1062 : Maj 28, 2012, 18:33:08 »

Ale belkot.

MĂłj post czy wykon?
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1063 : Maj 28, 2012, 18:34:22 »

Kasiu.
Twoje posty sa najlepsze.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1064 : Maj 28, 2012, 18:54:47 »

Kasiu.
Twoje posty sa najlepsze.

Bartku

zgadzam siĂŞ caÂłkowicie, Âże do Don Giovanniego spod Tatr moÂżna mieĂŚ sporo zastrzeÂżeĂą To jednak nie byÂła ani La Scala, ani Mozartwoche, tylko coÂś w rodzaju crossoverowego Opernspaß 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Strony: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

countrylife silverstar mini-land animilkowo neder-live