Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
Strony:
1
...
63
64
[
65
]
66
67
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno (Przeczytany 745630 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #960 :
Kwiecień 10, 2012, 00:00:29 »
Co do
Wielkiej Mszy c-moll KV 427
, o ktĂłrej wspomniaÂłem - warto przypomnieĂŚ, Âże jest utworem NIEDOKOĂCZONYM, a rozpoczĂŞtym w 1782 r. Istotne, Âże Mozart pisaÂł jÂą jako speÂłnienie osobistego przyrzeczenia - miaÂł jÂą wykonaĂŚ w Salzburgu, po przybyciu do swego
Geburtstadt
ze swojÂą ÂżonÂą, KonstancjÂą. Ta zresztÂą, jak gÂłosi przekaz, wykonywaÂła partiĂŞ I sopranu (
Christe eleison
,
Laudamus te
). Wolfgang skomponowaÂł caÂłe KYRIE, GLORIA, SANCTUS, BENEDICTUS oraz CREDO do
Et incarnatus est
. FinaÂłowe
Agnus Dei
nie zostaÂło nawet rozpoczĂŞte. To tak zwane "torso" trwa okoÂło godziny, dokoĂączona msza trwaÂłaby zapewne tyle, co Wielka Msza h-moll Bacha lub Missa solemnis D-dur Beethovena, obok ktĂłrych to arcydzieÂło naleÂży postawiĂŚ.
UzupeÂłnione fragmentami wczeÂśniejszych mszy (nie jesteÂśmy jednak pewni co do tego, ktĂłre to byÂły msze) Wielka Msza zostaÂła wykonana jesieniÂą 1783 r. w piĂŞknym, barokowo-rokokowym koÂściele Âśw. Piotra (
Stiftskirche Sankt Peter
) przy salzburskim opactwie benedyktyĂąskim (najstarszym na obszarze krajĂłw niemieckojĂŞzycznych, istniejÂącym zresztÂą do dziÂś).
Wielka Msza jest szczytowym osiÂągniĂŞciem Mozarta w zakresie muzyki koÂścielnej. To wypowiedÂź osobista, miejscami wrĂŞcz intymna (jak w rĂłwnieÂż nieukoĂączonym
Requiem
- szczegĂłlnie w takich ogniwach, jak Requiem aeternam, Dies irae czy Confutatis). Jak wspomniaÂłem wczeÂśniej, jest podsumowaniem muzyki religijnej XVII i XVIII w. - sÂłychaĂŚ szczegĂłlnie wpÂływ Haendla, Bacha (i jego Grosse Messe; pamiĂŞtajmy, Âże komponujÂąc to dzieÂło Mozart byÂł zapoznaÂł siĂŞ wczeÂśniej, dziĂŞki van Swietenowi, z twĂłrczoÂściÂą Bacha - byÂł to chyba najpowaÂżniejszy kryzys artystyczny w jego Âżyciu) i twĂłrcĂłw wÂłoskich. Mozart nasyca zdobyte wczeÂśniej doÂświadczenia swÂą genialnÂą inwencjÂą.
Ca³oœÌ brzmi niezwykle monumentalnie (dzielony, podwójny chór jak w
Mszy
Bacha). Wielka orkiestra (bez klarnetĂłw - to dzieÂło skomponowane dla orkiestry w Salzburgu) rozpoczyna potĂŞÂżne chĂłralne Kyrie eleison w c-moll, po ktĂłrym Mozart roztacza przed nami (wiem Âże zabrzmi to nieco banalnie lub patetycznie) niezmierzony ocean piĂŞkna... O tym sopranowym Andante moderato -
Christe eleison
- napisano wiele. NiektĂłrzy w tych anielskich kantylenach dosÂłyszeli siĂŞ gÂłosu Maryi. Mistycyzm tego ogniwa po prostu onieÂśmiela - wsÂłuchajmy siĂŞ w cudne przejÂście od masywnego i peÂłnego orkiestrowego przepychu
Kyrie
do lirycznego
Christe
, niesamowite modulacje (c-moll - Es-dur), nagÂły wybuch dynamiki i zawoÂłanie
Christe!
. Na koĂącu zaÂś pojawia siĂŞ ta przesÂławna fraza sopranu, ktĂłrÂą podchwyca dialogujÂący chĂłr - to zatrzymanie czasu, przeniesienie do innego, lepszego wymiaru... gdzieÂś za bramy raju. Przypomina siĂŞ piĂŞkna scena z filmu
Amadeus
, gdy (miĂŞdzy innymi) tym wÂłaÂśnie fragmentem zachwyca siĂŞ Salieri w swym domu, w obecnoÂści Konstancji (ktĂłra przecieÂż miaÂła byĂŚ pierwszÂą wykonawczyniÂą tego
Christe
...!). Nie mamy wÂątpliwoÂści co do charakteru Mszy - jest to prywatna rozmowa Mozarta ze StwĂłrcÂą, ktĂłry obdarzyÂł go niesÂłychanym talentem...
Pó³godzinne
Gloria
, drugie ogniwo, jest kompletne i stanowi zasadnicz¹ czêœÌ dzie³a. Jego budowa jest charakterystyczna dla rozbudowanych Kantatenmessen, w których mieszaj¹ siê chóry, partie solowe, duety, tercety, kwartety... Rozpoczyna siê triumfalnym zawo³aniem
Gloria in exelsis Deo!
o haendlowskim rozmachu. Operowe
Laudamus
te jest kolejnym fragmentem zarezerwowanym dla Konstancji. PotĂŞÂżne
Gratias agimus tibi
jest jednak ledwie wstĂŞpem do wspomnianego
Qui tollis
, punktu kulminacyjnego Glorii na rĂłwni z finaÂłowÂą, 4-gÂłosowÂą fugÂą
Cum Sancto Spiritu
, poprzedzon¹ niezwyk³¹ introdukcj¹
Jesu Christe
. Fuga to wielkie arcydzieÂło; jest bardzo mozartowska, ma indywidualne cechy - jest maÂło wÂłoska, bardziej za to inspirowana Bachem.
Tak komponuje Mozart wolny, nieskrĂŞpowany czasowym ograniczeniem arcybiskupa...
Sanctus
jest solenne, zgodnie z tradycjÂą, jednoczeÂśnie jednak - jakÂże ÂśmiaÂłe w swej chromatyce i fakturalnym, kontrapunktycznym zagĂŞszczeniu!
Osanna
to fuga (na 2 gÂłosy), ktĂłra w swej zwiĂŞzÂłoÂści i oryginalnoÂści byĂŚ moÂże przewyÂższa
Cum Sanctu Spiritu
.
Intymn¹ lirycznoœÌ dostrzegamy za to w
Et incarnatus est
z
Credo
, ktĂłre niegdyÂś krytykowane byÂło jako zbyt Âświeckie. Ale my, mÂądrzejsi o doÂświadczenie kolejnych stuleci, odbieramy tÂą sopranowÂą ariĂŞ z instrumentami dĂŞtymi i organami obligato jako najszlachetniejszÂą modlitwĂŞ, dzieciĂŞcÂą w swej naiwnoÂści (Einstein). Podobnie odbieramy
Domine Deus
czy
Quoniam tu solus
z
Glorii
. WszĂŞdzie melodyczne i kontrapunktyczne cuda.
http://www.youtube.com/watch?v=hieCzEZwRw4
//
http://www.youtube.com/watch?v=S_-qWfgu_Rw
[Bernstein]
http://www.youtube.com/watch?v=OVL2V8GQpgw
http://www.youtube.com/watch?v=SXtq9rzTl90&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=9fGP6W6A0f8
http://www.youtube.com/watch?v=9p7fOFhJztA
http://www.youtube.com/watch?v=eEjQ8TTrrE0
http://www.youtube.com/watch?v=YJJT108WZ7o&feature=results_video&playnext=1&list=PL3C70C5EE4C1A7334
http://www.youtube.com/watch?v=yZaNzrr_dJQ
Polecam: CD - MOZART Great Mass C Minor, m.in. Te Kanawa i New Philharmonia Orchestra/ Raymond Leppard; EMI Classic.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #961 :
Kwiecień 10, 2012, 18:23:44 »
PojawiÂła siĂŞ kiedyÂś przy okazji KCH taka opinia, Âże prawdziwie doskonaÂłe wykonanie powinno sprawiaĂŚ, Âże sÂłuchacz nie ma nic do powiedzenia
Brak mu po prostu stosownych s³ów w obliczu jego skoùczonej, bezb³êdnej doskona³oœci:) Myœlê, ¿e w odniesieniu do prawdziwie doskona³ych utworów ta Msza by³aby dobrym przyk³adem, skoùczonej doskona³oœci nieskoùczonego dzie³a:) Pozostawia w³aœnie takie uczucie bezradnoœci s³owa wobec przepe³niaj¹cych nas doznaù.
Analiza zaÂś jest klasÂą dla siebie
Pat, co do Twoich wÂątpliwoÂści, czy wspomnienie o niezmierzonym piĂŞknie moÂże byĂŚ odebrane jako banaÂł - co tam
Prawdy czasem brzmi¹ banalnie - rzeczy oczywiste niejako z definicji nie maj¹ owej (czasem z³udnej) atrakcyjnoœci, jak¹ daje oryginalnoœÌ
. Jednak majÂą w zamian blask szczeroÂści i autentyzmu. Nie wstydÂźmy siĂŞ zatem mĂłwiĂŚ o piĂŞknie, Âże jest piĂŞkne:) Bo przecieÂż jest
MoÂże przy okazji jeszcze dodam jeden z niewielkich jeszcze strumykĂłw wiodÂących nas do tego oceanu:)
http://www.youtube.com/watch?v=AqYzo3EP_zc&feature=related
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #962 :
Kwiecień 11, 2012, 04:36:21 »
Jak podajÂą ÂźrĂłdÂła, 'w 1782 roku niejaki Krzysztof Fryderyk Bretzner, z zawodu ksiĂŞgowy, przejawiajÂący jednak niejakie ambicje dramaturgiczne, zamieÂściÂł w Leipziger Zeitung nastĂŞpujÂące ogÂłoszenie:
"Pewien czÂłowiek w Wiedniu, nazwiskiem Mozart, oÂśmieliÂł siĂŞ naduÂżyĂŚ mego dramatu "Belmont i Konstancja", robiÂąc z niego tekst opery. Niniejszym najuroczyÂściej protestujĂŞ przeciw temu naruszeniu moich praw i zastrzegam sobie dalsze kroki"'.
Biedny ów pisarzyna nie by³ œwiadomy prostego faktu, ¿e swoj¹ obecnoœÌ w historii bêdzie zawdziêcza³ jedynie temu, i¿ ów cz³owiek nazwiskiem Mozart (a w³aœciwie pisz¹cy mu libretto Stephani), zechcia³ u¿yÌ do czegoœ owo sp³odzone przez niego dzie³o.
Oto juÂż przed nami kolejna wspaniaÂła opera:)
Jedno z najsÂłynniejszych arcydzieÂł Mozarta.
Uprowadzenie z Seraju
ByĂŚ moÂże znacie libretto na pamiĂŞĂŚ:) Jednak nawet jeÂśli tak jest, nie zaszkodzi opowiedzieĂŚ sobie jeszcze raz owej historii, ktĂłra wydarzyÂła siĂŞ gdzieÂś na wybrzeÂżu Morza ÂŚrĂłdziemnego...
WysÂłuchaliÂśmy wspaniaÂłej uwertury, podnosi siĂŞ kurtyna, i oto zjawia siĂŞ przed nami hiszpaĂąski szlachcic Belmonte...
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #963 :
Kwiecień 11, 2012, 05:22:17 »
AKT 1
Belmonte szuka swojej narzeczonej Konstancji, ktĂłra razem ze swÂą angielskÂą pokojĂłwkÂą BlondÂą wpadÂły w rĂŞce piratĂłw i zostaÂły sprzedane Baszy Selimowi. ZnalazÂł siĂŞ wÂłaÂśnie w ogrodzie przed paÂłacem Baszy.
(Aria:
Hier soll ich dich denn sehen
- czyli
Tutaj ciê winienem znaleŸÌ
)
http://www.youtube.com/watch?v=m3WEhdjohTQ
Osmin, s³uga Baszy, przychodzi do ogrodu i rwie figi, ignoruj¹c pytania Belmonta, pogr¹¿ony w romantycznych rozmyœlaniach
.
(Aria:
Wer ein Liebchen hat gefunden
-
Ten kto znalazÂł ukochanÂą
)
http://www.youtube.com/watch?v=69CD8O2CdQU&feature=related
Belmonte stara siĂŞ zdobyĂŚ wiadomoÂści o swoim sÂłudze, Pedrillo, ktĂłry zostaÂł schwytany razem z nimi i teraz sÂłuÂży w paÂłacu Baszy. Osmin w odpowiedzi obrzuca go obelgami
(Duet
Verwunscht seist du samt deinem Liede
-
Do diabÂła z tobÂą i twÂą pieÂśniÂą
)
i Belmonte odchodzi. Pojawia siê natomiast Pedrillo, i Osmin wy³adowuje na nim z³oœÌ, obiecuj¹c, ¿e poœle go na przeró¿ne wymyœlne tortury
(Aria
Solche hergelaufne Laffen
-
Ci obcy, ktĂłrzy szpiegujÂą
)
http://www.youtube.com/watch?v=bgj5iBEUuuY
Po odejÂściu Osmina pojawia siĂŞ znĂłw Belmonte i z radoÂściÂą odnajduje wreszcie swego sÂługĂŞ. Razem postanawiajÂą uwolniĂŚ KonstancjĂŞ i BlondĂŞ, ktĂłra z kolei jest narzeczonÂą Pedrilla.
(Aria:
Konstanze, Konstanze, dich wiederzusehen...
–
Konstancjo, Konstancjo, zobaczyĂŚ CiĂŞ znowu...)
Wchodzi Basza Selim, z towarzyszeniem chĂłru janczarĂłw
(
Singt dem grossen Bassa Lieder
-
ÂŚpiewajcie wielkiemu Baszy
)
http://www.youtube.com/watch?v=SqTuy9trijw
i Konstancji, w ktĂłrej siĂŞ kocha, bez wzajemnoÂści.
(Aria Konstancji
Ach ich liebte - Ach, kochaÂłam...
).
http://www.youtube.com/watch?v=2hgcAtz3w_c&feature=related
Pedrillo namawia BaszĂŞ, aby zatrudniÂł Belmonta jako architekta. WchodzÂą do paÂłacu, choĂŚ Osmin prĂłbuje zagrodziĂŚ im drogĂŞ.
(Trio:
Marsch Trollt euch fort
)
http://www.youtube.com/watch?v=QpRKtHdnIGk
cdn
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #964 :
Kwiecień 11, 2012, 13:04:30 »
AKT 2
Blonda odpiera grubiaùskie zaloty Osmina, t³umacz¹c mu, ¿e mi³oœci nie zdobywa siê si³¹.
(Aria
Durch Zartlichkeit und Schmeicheln - CzuÂłoÂściÂą i pochlebstwem
) i gro¿¹c, ¿e wydrapie mu oczy.
http://www.youtube.com/watch?v=vq1UifX_2Ro
Osmin w koĂącu odchodzi, ostrzegajÂąc jÂą, by trzymaÂła siĂŞ z dala od Pedrilla (Duet:
Ich gehe, doch rate ich dir - JuÂż idĂŞ, lecz posÂłuchaj mnie...
)
http://www.youtube.com/watch?v=G3htaWCf6Ok&feature=plcp&context=C4e0859bVDvjVQa1PpcFOe9opIDhQ9EOd_ban66gesOtxuqi3NQCM%3D
Pojawia siĂŞ Konstancja, ktĂłra jest w rozpaczy. (Aria:
Welcher Wechsel herrscht in meiner Seele - Jaki smutek gnĂŞbi mojÂą duszĂŞ
)
Selim ¿¹da jej mi³oœci i grozi u¿yciem si³y. Jest jednak gotowa znieœÌ wszelkie tortury w imiê swej mi³oœci.
(Aria:
Martern aller Arten - MĂŞki z twojej rĂŞki?
).
http://www.youtube.com/watch?v=mM3jn1axna4
Kiedy Konstancja odchodzi, Pedrillo informuje BlondĂŞ, Âże przybyÂł Belmonte i planuje ich oswobodzenie. Dziewczyna szaleje z radoÂści.
(Aria
Welche Wonne, welche Lust - Jaka rozkosz, jaka chĂŞĂŚ
).
http://www.youtube.com/watch?v=PZPkosU-EFs
Pedrillo bardzo przekonujÂąco namawia Osmina na skosztowanie wina, w nadziei, Âże go upije (Aria: Frisch zum Kampfe - GotĂłw do walki? oraz duet
Vivat Bacchus! Bacchus lebe!)
http://www.youtube.com/watch?v=iMZdPZSo5ok&feature=relmfu
Kiedy Osmin jest juÂż solidnie pijany, obie pary spotykajÂą siĂŞ i wykonujÂą powitalny kwartet, peÂłen radosnych uczuĂŚ
(
Ach Belmonte! Ach mein Leben! - Ach Belmonte, moje Âżycie!
)
http://www.youtube.com/watch?v=g2e_48pkSyM
Panowie niestety zak³ócaj¹ sielankow¹ atmosferê powitania, kwestionuj¹c wiernoœÌ swoich ukochanych w trakcie przymusowego oddalenia. Czy Konstancja nie kocha Baszy? Czy Osmin nie wyegzekwowa³ praw w³aœciciela? Obie kobiety reaguj¹ oburzeniem na te podejrzenia, jednak w koùcu dochodzi do pojednania. Kurtyna opada
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #965 :
Kwiecień 11, 2012, 14:44:56 »
AKT 3
Belmonte i Pedrillo zakradajÂą siĂŞ do ogrodu, przynoszÂąc drabinĂŞ.
(Aria Belmonte:
Ich baue ganz auf deine Starke – Zawierzam wszystko twojej sile, miÂłoÂści...
)
http://www.youtube.com/watch?v=VfSoBWlOeaM&feature=plcp&context=C41242e0VDvjVQa1PpcFOe9opIDhQ9ENGSkz5aXfpPmCwtRaALoCo%3D
CaÂła czwĂłrka szykuje siĂŞ do ucieczki:
(Pedrillo:
In Mohrenland gefangen war – W krainie MaurĂłw uwiĂŞziona
).
http://www.youtube.com/watch?v=9jy8Nz1Er6k&feature=relmfu
Przy³apuje ich jednak Osmin, który wszczyna alarm, ciesz¹c siê na blisk¹ egzekucjê i delektuj¹c jej szczegó³ami
.
(Aria:
Ha, wie will ich triumphieren - Ha, jak bĂŞdĂŞ triumfowaĂŚ!
).
http://www.youtube.com/watch?v=27izP2cUTUI&feature=relmfu
Belmonte prosi o ÂłaskĂŞ dla towarzyszy i mĂłwi Selimowi, Âże jego ojciec jest hiszpaĂąskim grandem imieniem Lostados, ktĂłry zapÂłaci hojny okup. Na nieszczĂŞÂście Selim i Lostados sÂą wrogami. Ojciec Belmonta wyrzÂądziÂł Selimowi wiele zÂła, tak wiĂŞc Basza cieszy siĂŞ ze sposobnoÂści wywarcia zemsty. Zostawia Belmonte i KonstancjĂŞ, aby poÂżegnali siĂŞ po raz ostatni.
Kochankowie znajdujÂą w koĂącu pocieszenie we wspĂłlnocie losu. SzczĂŞÂściem jest umieraĂŚ przy boku ukochanej osoby.
(Duet:
Welch ein Geschick! O Qual der Seele - Có¿ za z³y los! Udrêka duszy
).
Jednak gdy Basza powraca, decyduje, ¿e prawdziwie zatriumfuje nad Lostadosem okazuj¹c siê lepszym od niego, uwalniaj¹c Belmonte i jego przyjació³. Ka¿e mu powiedzieÌ ojcu, ¿e lepiej jest odp³acaÌ za niesprawiedliwoœÌ wspania³omyœlnoœci¹, ni¿ z³em odp³acaÌ za z³o.
http://www.youtube.com/watch?v=wEjG5-fNuMs&feature=relmfu
Wszyscy zostajÂą puszczeni wolno, ku rozpaczy Osmina, ktĂłry wolaÂłby widzieĂŚ ich wyszukanÂą egzekucjĂŞ
Wszyscy po kolei œpiewaj¹ teraz pean na czeœÌ Selima:
(FinaÂł:
Nie werd' ich deine Hold verkennen - Nigdy Twej Âłaski nie zapomnĂŞ
)
http://www.youtube.com/watch?v=RoUOxn8pd5k&feature=endscreen&NR=1
Belmonte:
Twej Âłaski nigdy nie zapomnĂŞ,
I bĂŞdĂŞ zawsze wdziĂŞczny Ci
Zawsze i wszĂŞdzie gÂłosiĂŚ bĂŞdĂŞ
JakiÂś szlachetny, jaki wielki byÂł.
Kto szczodry ten zapomni gest,
godny pogardy tylko jest!
i Konstancja:
Nawet w objĂŞciach kochanego,
WdziĂŞcznoÂściÂą bĂŞdĂŞ ciebie czciĂŚ
ChoÌ mi³oœÌ treœci¹ serca mego,
Wci¹¿ bêdzie ono dziêki sk³adaÌ ci.
Kto szczodry ten zapomni gest,
godny pogardy tylko jest!
I wszyscy:
Gorszego nie ma nic od zemsty.
Gorszego nie ma nic od zemsty.
ÂŁaskawym byĂŚ i litoÂściwym,
WybaczajÂącym i Âżyczliwym,
OznakÂą wielkiej, wielkiej duszy jest.
Kto szczodry ten zapomni gest,
godny pogardy tylko jest
Potem zaœ - jest jeszcze chóralna pieœù na czeœÌ wspania³omyœlnego Baszy Selima. Niech ¿yje i trwa pe³en honoru. Niech jego skronie oplecie wieniec radoœci i s³awy. Kochankowie odp³ywaj¹. Basza pozostaje sam - smutny, lecz pe³en godnoœci.
I tu Wolfi koùczy ju¿ radoœnie swoj¹ opowieœÌ:
http://www.youtube.com/watch?v=1uaLaFNzwgc&feature=related
A inni niech opiszÂą, jak piĂŞknie i genialnie jÂą opowiedziaÂł:))
«
Ostatnia zmiana: Kwiecień 11, 2012, 14:47:01 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
aro 59
Ekspert
Offline
Wiadomości: 1263
--- Marek ---
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #966 :
Kwiecień 12, 2012, 07:35:16 »
Zapowiadali, Âże
przedstawienie Salzburskie 2006 opery Mozarta "Uprowadzenie z Seraju"
jest kontrowersyjne
i wedÂług mnie byÂło.
Poza tym wykorzystano wszystkie moÂżliwoÂści estrady.
Scenografia byÂła bardzo dynamiczna
scena wprost taĂączyÂła.
«
Ostatnia zmiana: Kwiecień 12, 2012, 07:38:13 wysłane przez aro 50
»
Zapisane
pozdrawiam
Marek
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #967 :
Kwiecień 12, 2012, 22:51:20 »
Asiu, jak zawsze wspaniale przedstawiaÂś "zawiÂłe" dzieje "Uprowadzenia".
AÂż by siĂŞ chciaÂło caÂłego libretta w Twoim przekÂładzie... Un grand merci!
Có¿ jeszcze mo¿na napisaÌ o "Uprowadzeniu", jednej z najs³ynniejszych oper Wolfiego...
Die EntfĂźhrung aus dem Serail
rozpoczyna wielkÂą piÂątkĂŞ (a moim zdaniem - szĂłstkĂŞ; wszak jestem fanem
Tytusa
) dzieÂł scenicznych Mozarta - szczytowych osiÂągniĂŞĂŚ gatunku.
Nad "Uprowadzeniem" Mozart pracowaÂł prawie rok - tempo zatem rekordowe (nad ÂżadnÂą nie pracowaÂł dÂłuÂżej
). A ca³oœÌ trwa "zaledwie" 2 godziny, ³¹cznie z partiami mówionymi. To pokazuje, ¿e 25-letni Mozart (w chwili premiery mia³ ju¿ 26) chcia³ zaprezentowaÌ wiedeùskiej publice najpiêkniejsz¹ muzykê, wyk³adaj¹c wszystkie swoje atuty. Jest zafascynowany Wiedniem i faktem, ¿e (z dala od znienawidzonego Salzburga) mo¿e stworzyÌ niemiecki singspiel, który bêdzie pretendowaÌ do rangi niemieckiej opery narodowej (tak nazwa³ go ponoÌ sam cesarz Józef, autor s³ynnych s³ów: "za piêkne dla naszych uszu i strasznie du¿o nut"). Marzeniem cesarza by³o zreszt¹ stworzenie narodowej sceny, a niemiecka opera mia³a pe³niÌ rolê patriotyczn¹ - jednoczyÌ spo³eczeùstwo.
O tym, z jakim zapa³em Mozart wzi¹³ siê do pracy, œwiadcz¹ liczne listy do ojca Leopolda, które opisuj¹ proces twórczy "Uprowadzenia". To dowód na to, jak drobiazgowo podszed³ on do nowego libretta, otrzymanego od Stephaniego (librecista cesarski). Na pewno niektórzy z Was znaj¹ ten fragment, kiedy Wolfgang t³umaczy, dlaczego w arii wœciek³oœci Osmina po tonacji F-dur stosuje on a-moll, a nie bli¿sz¹ d-moll. Od razu po otrzymaniu tekstu mia³ w g³owie muzyczny plan - natychmiast po zapoznaniu siê z nim pisze do Lepolda, ¿e w uwerturze, na koùcu i w kilku innych fragmentach zamieœci muzykê tureck¹.
Orkiestracja jest, moim zdaniem, jeszcze doskonalsza niÂż w
Idomeneo
. Barwniejsza i bardziej subtelna (istotna uwaga: Mozart stosuje klarnety. Poza tym dodaje bêben wielki, ko³ty, talerze, trójk¹t - by imitowaÌ janczarsk¹ kapelê). "Turecka" muzyka jest czysto mozartowska - oczywiœcie Mozart nie cytuje motywów oryginalnych, wszystko jest wytworem jego inwencji. A jaka to inwencja! Ka¿dy muzyczny numer jest melodyczn¹ per³¹! Któ¿ z nas nie zna "Welche Wonne" Blondy albo pijackiego duetu "Vivat Bachus!"? W latach 80. XVIII w. te melodie nuci³ ca³y Wiedeù, a wielk¹ popularnoœci¹ cieszy³y siê ich opracowania na
Harmoniemusik
(zespó³ instrumentów dêtych).
Wielkim sukcesem Mozarta jest Âświetna muzyczna analiza bohaterĂłw sztuki Stephaniego/Bretznera. Na naszych oczach dokonuje siĂŞ (takÂże w partyturze!) proces dojrzewania i uszlachetniania, swoistej nobilitacji Belmonte - partnera staÂłej i wiernej Konstancji -- wsÂłuchajmy siĂŞ w duet Konstancji i Belmonta pod koniec III aktu, przed domniemanÂą egzekucjÂą. Co najwaÂżniejsze, muzyka wypÂływa wprost z tekstu. Wszystko jest zdeterminowane akcjÂą scenicznÂą. Mozart-dramaturg! Raz tylko pani Cavalierii (pierwsza Konstancja) wyÂśpiewuje statycznÂą, 10-minutowÂą ariĂŞ
Matern aller Arten
, ktĂłra daje pole do popisu dla wirtuozerii jej gÂłosu. To prawdziwe koncertowe allegro na sopran, instumenty dĂŞte, wiolonczelĂŞ i orkiestrĂŞ.
Moim ulubionym fragmentem jest kwartet z II aktu, w którym dziêki u¿yciu kontrapunktu Mozart w genialny sposób buduje napiêcie. Mamy tu ca³¹ paletê uczuÌ. Muzyka, wraz z tekstem, zmienia siê jak w kalejdoskopie - jest wzruszenie, radoœÌ ze spotkania, konflikt z powodu braku wiary w wiernoœÌ, a pod koniec - hymn ku czci mi³oœci.
Es lebe die Liebe!
Nur sie sei uns teuer!
Es lebe...
Najciekawsza (rĂłwnieÂż muzycznie) jest chyba kreacja Osmina. WÂłasciwie to bohater pierwszoplanowy. U kochankĂłw budzi grozĂŞ, u odbiorcy - Âśmiech. Zdaniem Einsteina jest swoistym poprzednikiem Falstaffa (Verdi). 16 VII 1782 partiĂŞ tÂą wykonywaÂł ulubieniec wiedenczykĂłw - bas Ludwig Fischer.
MoÂżna by podsumowaĂŚ, Âże Mozartowi w "Uprowadzeniu", jak pisze wspomniany biograf, chodziÂło o PRAWDĂ. To chyba pierwsza w dziejach opera, w ktĂłrej muzyka niemal zrosÂła siĂŞ z tekstem.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #968 :
Kwiecień 12, 2012, 23:07:14 »
A dlaczego BASZA SELIM nie Âśpiewa, tylko mĂłwi?
CzyÂżby Mozartowi brakowaÂło inwencji?
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #969 :
Kwiecień 12, 2012, 23:22:51 »
Cytat: Mozart Kwiecień 12, 2012, 23:07:14
A dlaczego BASZA SELIM nie Âśpiewa, tylko mĂłwi?
CzyÂżby Mozartowi brakowaÂło inwencji?
Moze wyschlo mu w gardle.
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #970 :
Kwiecień 13, 2012, 02:28:59 »
DziĂŞki Pat:) CaÂłe libretto - kuszÂąca perspektywa, ale jednak zabraÂłoby to trochĂŞ czasu:) MoÂże jakieÂś "wybrane zagadnienia"
Oto jest pytanie! Dlaczego Basza nie Âśpiewa? (i to o Âżadnej porze? Bo widaĂŚ z woli Nieba prawdopodobnie nie moÂże
) Raczej maÂło prawdopodobne, Âżeby Wolfiemu zabrakÂło weny:))) MoÂże raczej zabrakÂło mu ÂśpiewakĂłw?? W koĂącu pisaÂło siĂŞ wtedy pod konkretnych wykonawcĂłw. Mozart dlatego wyprodukowaÂł tak akrobatycznÂą ariĂŞ koloraturowÂą, bo miaÂł Cavalieri, i wiedziaÂł, Âże mu jÂą zaÂśpiewa. MoÂże wykonawca przeznaczony do roli Baszy miaÂł tak kiepskie warunki gÂłosowe, Âże uznano, iÂż lepiej bĂŞdzie dla caÂłoÂści efektu, jeÂśli w ogĂłle nie zaÂśpiewa
A mo¿e chodzi³o w³aœnie o efekt sceniczny. Basza jest jakby trochê poza, czy ponad tym wszystkim. W³aœciwie dzia³a trochê na takiej zasadzie, jak bogowie w Idomeneo - wiadomo, ¿e ma tu absolutn¹ w³adzê, wszyscy odczuwaj¹ jego obecnoœÌ, ale w³¹cza siê do akcji tylko epizodycznie - najpierw okazuje swój gniew, potem nagle zsy³a przebaczenie i pozostaje, na pozór niewzruszony jak pos¹g, poœród chórów na swoj¹ czeœÌ. Mo¿e to, ¿e w tych chwilach tylko uroczyœcie przemawia, mia³o podkreœliÌ tê jego wyj¹tkowoœÌ. Mo¿e gdyby œpiewa³ jak wszyscy, by³by porównywany z Osminem, i wypad³ by na jego tle trochê blado:))
Bo Osmin faktycznie jest bÂłyskotliwÂą, bardzo plastycznÂą postaciÂą. Jego arie, mimo Âże maÂło budujÂące w treÂści, muzycznie sÂą bardzo urokliwe. PoczÂąwszy od uroczego podÂśpiewywania w pierwszym akcie. CzyÂż nie chciaÂłoby siĂŞ wesoÂło nuciĂŚ tego "Ha, wie Ich will triumfieren", niezaleÂżnie od wymowy tekstu:))
Liryczne partie s¹ cudowne. Ten kwartet to rzeczywiœcie wspania³a dramaturgiczna ca³oœÌ (Pamiêtam: Mozart - to mistrz fina³ów:)), duet w III akcie poruszaj¹cy si³¹ uczuÌ. Piêkna jest ta równowaga miêdzy weso³oœci¹, wpadaj¹cymi w ucho "hitami", a powag¹ i wzruszeniem.
I uwertura, o ktĂłrej Wolfi pisaÂł, Âże nikt przy niej nie zaÂśnie, choĂŚby miaÂł za sobÂą bezsennÂą noc
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #971 :
Kwiecień 13, 2012, 10:02:16 »
Asiu.
Dotykasz istotnej sprawy.
W owych czasach kompozytorzy czesto naginali swoje instrumentarium do mozliwosci,
jakimi dysponowali.
Bach, ponoc zawsze dopraszal sie wiekszej ilosci muzykow.
Finanse czesto zmuszaly go do grania rozbudowanej partytury w kilka osob.
Mimo wszystko idea pojedynczego glosu u Bacha jest jak najbardziej wlasciwa (moim zdaniem).
Kto wie, jak by wygladaly partytury Bacha, gdyby finanse pozwolily zatrudnic wieksza ilosc wykonawcow.
Jestem przekonany, ze papa Bach zmienilby to i owo w swojej instrumentacji.
Reasumujac: Nie bojmy sie wykonywac barkowej muzyki nowoczesnie.
Czesc krytykow z zalozenia neguje barok na instrumentach wspolczesnych.
I to jest blad. Nie wiemy, jak naprawde zareagowalby sam mistrz.
Mam takie mocne przeczucie, ze Bach wolalby wspolczesne klarowne i szlachetne brzmienie Steinwaya od
niedoskonalej stukajacej konstrukcji pianoforte swoich czasow.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #972 :
Kwiecień 13, 2012, 21:08:23 »
Dlaczego basza nie Âśpiewa? PowĂłd jest prosty... Tak jak wspomniaÂła Asia - nie byÂło odpowiedniego Âśpiewaka. Opery przecieÂż komponowano wÂłaÂśnie z myÂślÂą o odtwĂłrcach. Fischer, genialny bas ("gÂłos g³êbi wiolonczeli") wykonywaÂł brawurowÂą partiĂŞ Osmina, a trudno wyobraziĂŚ sobie baszĂŞ jako tenora... Poza tym - w tekÂście oryginalnym ("Belmont i Konstancja" Bretznera) Selim to partia mĂłwiona. I tak pozostaÂło. A w niemieckim singspielu pretendujÂącym do miana dzieÂła narodowego ranga sÂłowa MĂWIONEGO jest szczegĂłlnie duÂża...
MĂłwiÂąc inaczej
Cytat: bartus Kwiecień 12, 2012, 23:22:51
Moze wyschlo mu w gardle.
po prostu gardeÂł brakÂło...
PartiÂą Osmina jest nie tylko urokliwa, jak Asiu wspomniaÂłaÂś, ale po prostu nowatorska!
To muzycznie bardzo autonomiczna postaÌ. Ws³uchajmy siê w chromatykê, jak¹ u¿ywa Mozart by przenieœÌ w dŸwiêki jego wybuchy gniewu. Karko³omna rola (nieraz bardzo niskie rejestry, du¿e wymagania w zakresie dynamiki i agogiki)! A teksty Osmina s¹ naprawdê œwietne, w stylu: "Dlaczego chcesz mnie udusiÌ?" -- "Bo mnie denerwujesz".
Bartusie, piszesz o wykorzystywaniu ró¿nego instrumentarium przez kompozytorów.
WspomniaÂłeÂś o Bachu. PrzypomniaÂł mi siĂŞ najciekawszy
awangardzista
XX wieku, John Cage. Wiesz zapewne, Âże wprowadziÂł on pojĂŞcie "muzyki niezdeterminowanej", ktĂłra nieprzypisana jest konkretnym instrumentom. ByÂł to jego ideaÂł nowej sztuki dÂźwiĂŞku. W pewnym sensie, jak pisze w jednym ze swoich esejĂłw, wymĂłg ten speÂłnia wÂłaÂśnie Bach. I jego uniwersalne muzyczne przesÂłanie -
Kunst der Fuge
- czyÂż nieskomponowane na wszystkie instrumenty Âświata?
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #973 :
Kwiecień 13, 2012, 22:25:32 »
Wczoraj, 12 kwietnia, co niektĂłrzy pamiĂŞtali moÂże o rocznicy zwiÂązanej z P. Metastazjo (1698 - 1782).
Bez wÂątpienia byÂł on jednym z najpopularniejszych artystĂłw swej epoki.
Wiele zawdziĂŞcza mu Haendel czy Hasse, ale i Mozart nie oparÂł siĂŞ jego "literackiemu" wpÂływowi.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #974 :
Kwiecień 13, 2012, 23:09:32 »
Cytat: Mozart Kwiecień 13, 2012, 21:08:23
Dlaczego basza nie Âśpiewa? PowĂłd jest prosty... Tak jak wspomniaÂła Asia - nie byÂło odpowiedniego Âśpiewaka. Opery przecieÂż komponowano wÂłaÂśnie z myÂślÂą o odtwĂłrcach. Fischer, genialny bas ("gÂłos g³êbi wiolonczeli") wykonywaÂł brawurowÂą partiĂŞ Osmina, a trudno wyobraziĂŚ sobie baszĂŞ jako tenora... Poza tym - w tekÂście oryginalnym ("Belmont i Konstancja" Bretznera) Selim to partia mĂłwiona. I tak pozostaÂło. A w niemieckim singspielu pretendujÂącym do miana dzieÂła narodowego ranga sÂłowa MĂWIONEGO jest szczegĂłlnie duÂża...
MĂłwiÂąc inaczej po prostu gardeÂł brakÂło...
PartiÂą Osmina jest nie tylko urokliwa, jak Asiu wspomniaÂłaÂś, ale po prostu nowatorska!
To muzycznie bardzo autonomiczna postaÌ. Ws³uchajmy siê w chromatykê, jak¹ u¿ywa Mozart by przenieœÌ w dŸwiêki jego wybuchy gniewu. Karko³omna rola (nieraz bardzo niskie rejestry, du¿e wymagania w zakresie dynamiki i agogiki)! A teksty Osmina s¹ naprawdê œwietne, w stylu: "Dlaczego chcesz mnie udusiÌ?" -- "Bo mnie denerwujesz".
Czyli zgadÂłam? Bardzo mi miÂło:) ZresztÂą tak jak jest, jest dobrze. Basza w mĂłwionej roli wypada bardzo dostojnie. A Osmin jest bÂłyskotliwy za nich obu
"Dlaczego chcesz mnie udusiÌ? Bo mnie denerwujesz" - có¿, to przecie¿ jest dobry powód
I rzeczywiœcie fantastyczne jest, jak muzyka tutaj zawsze bezb³êdnie pod¹¿a za tekstem, za emocj¹, za charakterem.
Pat, podaj jakiÂś dobry link do tekstu
Uprowadzenia
. Niezbyt dobrze rozumiem Âśpiewany niemiecki. MoÂże przy okazji istotnie skuszĂŞ siĂŞ na jakieÂś tÂłumaczenia
Zapisane
Strony:
1
...
63
64
[
65
]
66
67
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
thepunisher
mini-land
animilkowo
neder-live
paktprzyjazni