Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 59 60 [61] 62 63 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno  (Przeczytany 746076 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #900 : Luty 25, 2012, 23:50:35 »

PisaÂłem wczeÂśnej, Âże dla mnie jako byÂłego klarnecisty nie ma piĂŞkniejszego koncertu...

Ten koncert, jak caÂły Mozart... Jeden jedyny. ("Beethoven najwiĂŞkszy, Mozart jedyny" rzekÂł ten, co Giovanniego uznaÂł za Pismo ÂŚwiĂŞte).

Koncert B-dur KV 191 jest bardzo galant. I bardzo fagotowy. MÂłody Wolfgang potrafi wydobyĂŚ z tego "leniwego" instrumentu (wydawaÂłoby siĂŞ - stricte orkiestrowego) mnĂłstwo ciekawych brzmieĂą. ÂŚwietnie zna moÂżliwoÂści techniczne kaÂżdego instrumentu. Klarnet (Mozart komponowaÂł wÂłaÂściwie na klarnet basetowy) byÂł przez niego uwielbiany. W orkiestrze stosuje go stosunkowo nieczĂŞsto (przede wszystkim zamiennie z obojami) - jaki blask uzyskuje mozartowski utwĂłr z partiÂą klarnetĂłw (wsÂłuchajmy siĂŞ np. w intymny Koncert A-dur KV 488). Fletu zaÂś ponoĂŚ nie znosiÂł...

W tym dziele jest to niezauwa¿alne (przynajmniej wg mnie). Kwartet fletowy D-dur KV 285 (jeden z 4, które zgodnie z tradycj¹ skomponowane zosta³y dla arystokraty, flecisty-amatora Ferdinanda De Jeana - piszê, ¿e zgodnie z tradycj¹, poniewa¿ w œwietle nowszych badaù niektóre mog³y powstaÌ znacznie póŸniej, nawet w 2. po³. lat 80. XVIII w.) jest ma³ym arcydzie³em. Zw³aszcza w czêœci II w h-moll (kantylena w formie jakby pieœni trubadurów wyœpiewywana przez flet na tle pizzicata smyczków), przywodz¹cej na myœl Adagio wspomnianego ju¿ wy¿ej Koncertu KV 488.

http://www.youtube.com/watch?v=VvpEsqT6s_Y
http://www.youtube.com/watch?v=jG5E345Xf6s&feature=related
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #901 : Luty 26, 2012, 20:13:51 »

Ten koncert, jak caÂły Mozart... Jeden jedyny. ("Beethoven najwiĂŞkszy, Mozart jedyny" rzekÂł ten, co Giovanniego uznaÂł za Pismo ÂŚwiĂŞte).


Fletu zaÂś ponoĂŚ nie znosiÂł...


Esattamente! Il buon Rossini disse: Beethoven e stato il piu grande musicista, Mozart l'unico.

O tak, trudno uwierzyĂŚ w awersjĂŞ Wolfganga do fletu sÂłuchajÂąc teÂż 1. koncertu na flet G-dur KV 313 z tym niebiaĂąsko rozmarzonym Adagio albo 2. D-dur KV 314, ktĂłry jest bardziej "in the French style"
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #902 : Marzec 07, 2012, 16:43:42 »

Kasiu, wolisz brzmienie fletu czy oboju? Wiesz o co mi chodzi...  Welche-Wonne-Welche-Lust-Konzert (KV 314).

http://www.youtube.com/watch?v=0wJCgdAWAvc&feature=related


Mozart do swoich kwartetĂłw fletowych podchodziÂł ironicznie. Oto oznaczenie tempa finaÂłu pastoralnego, bardzo francuskiego Kwartetu A-dur KV 298 (BTW, byĂŚ moÂże powstaÂł on we Wiedniu, chyba w krĂŞgu van Swietena, jako Âżart muzyczny).

Rondieaoux: Allegretto grazioso, ma non troppo presto, pero non troppo adagio. Così-così—non molto garbo ed espressione!

http://www.youtube.com/watch?v=eOFABc_sRaA

Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #903 : Marzec 07, 2012, 18:15:42 »

Kasiu, wolisz brzmienie fletu czy oboju? Wiesz o co mi chodzi...  Welche-Wonne-Welche-Lust-Konzert (KV 314).

Ohne Aufschub will ich springen
und Dir gleich die Nachricht bringen 
Chichot :

tak ogĂłlnie to wolĂŞ klarnet, ale w koncertach i kameralistyce Mozarta lubiĂŞ wszystkie dĂŞciaki (i nie tylko  ) bez wyjÂątku - zwÂłaszcza gdy ³¹czÂą one swe brzmienia tak jak np. w kwintecie Es-dur na fortepian, obĂłj, klarnet, rĂłg i fagot KV 452 z marca 1784r. Wolfgang napisaÂł w liÂście do ojca, Âże ten kwintet to das beste, was ich noch in meinem Leben geschrieben habe  (najlepsze, co napisaÂłem w swoim Âżyciu). Trudno siĂŞ zgodziĂŚ z tym stwierdzeniem, ale nie jest Âłatwo siĂŞ z nim rĂłwnieÂż nie zgodziĂŚ 
PrzenieÂśmy siĂŞ do wczesnobarokowego paÂłacu Hellbrunn na poÂłudnie od Salzburga  :

I Largo - Allegro moderato

http://www.youtube.com/watch?v=WFakxh72z1I

II Larghetto

http://www.youtube.com/watch?v=Ma9JqEk0DTE

III Rondo (Allegro)

http://www.youtube.com/watch?v=n6PIqVMOyIQ

« Ostatnia zmiana: Marzec 07, 2012, 18:21:11 wysłane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #904 : Marzec 07, 2012, 19:13:34 »

W³aœnie... Interpretacja kwintetu - znakomita. O tym KV 452 napisano ju¿ bardzo wiele - wszak musi byÌ coœ na rzeczy, Mozart uzna³ ten utwór za das beste. Zachwycaj¹ genialna zwiêz³oœÌ, modulacje, chromatyka, niezwyk³e wywa¿enie wszystkich instrumentów - ka¿dy z instrumentów dêtych jest równie istotny (nawet partia leniwego rogu wcale nie jest drugorzêdna). Jest to przyk³ad mistrzowskiej syntezy galanterie, a wiêc tego co w muzyce Mozarta piêkne, zmys³owe, jego inwencji i smaku, wyczucia formy (co zachwala³ Haydn) oraz emocjonalnej g³êbi, misternej pracy warsztatowej, kontrapunktu. Wreszcie - jest to prawdziwy cud brzmieniowy; ma siê wra¿enie, ¿e po³¹czenie tych 4 instrumentów jest po prostu idealne.

Wed³ug mnie - w tym Kwintecie Mozart dotyka pewnej tajemnicy. Ws³uchajmy siê z uwag¹ z mistyczne Largo (introdukcjê), a potem w pe³ne spokoju Allegro moderato, muzykê ukojenia. Podobnie w drugim ogniwie (Larghetto), z niesamowit¹ czêœci¹ œrodkow¹, na pó³ medytacyjn¹, na pó³ dramatyczn¹, miejscami wrêcz pe³n¹ grozy... Ile tu kontrastowych barw, odcieni, wydobywanych dziêki dêtemu kwartetowi i fortepianowi! Nieuniknione s¹ odwo³ania do Czarodziejskiego fletu, w którym Mozart dokonuje apoteozy instrumentów dêtych (zw³aszcza klarnetu). A zatem - wolno nam chyba s¹dziÌ, ¿e kwintet ten jest swoistym mozartowskim traktatem filozoficznym, tak jak Zauberflote. Jest afirmacj¹ humanistycznych idei oœwieceniowych, afrimacj¹ braterstwa i samego Cz³owieka, z potêg¹ jego mo¿liwoœci i zdolnoœci.

PorĂłwnywalny stopieĂą filozoficznego zanurzenia? CzĂŞÂści drugie trzech wiedeĂąskich sonat na fortepian i skrzypce (KV 454, 481, 526; lata 1784-88 byÂły w twĂłrczoÂści Mozarta niezwykÂłe...).

Prezentacja prostego tematu przez fortepian i i "koloryzuj¹cy" akompaniament fortepianu. Potem: p³aczliwa kantylena skrzypiec. Powrót tematu pierwszego i... Mistycyzm. Œpiew skrzypiec na tle delikatnych fortepianowych figuracji, które ka¿¹ mi myœleÌ o Schubercie. Wszak Schubert i Mozart - choÌ nie romantyk - to dusze pokrewne. Kulminacja, po której temat I przedstawiony zostaje w postaci alternowania-dialogu skrzypiec i fortepianu. I jeszcze ów œpiew schubertowski na koniec, jeszcze ma³e minore. Œwiat zastyga.

Tak Ojstrach i Badura-Skoda grajÂą Adagio z Sonaty Es-dur KV 481.
http://www.youtube.com/watch?v=vb6DX5OpaQs&feature=related

To jest wiek XVIII, w modzie sÂą kastraci ÂśpiewajÂący o Âłaskawych bogach, a ksiĂŞÂżniczki grajÂą na klawesynie menuety zajadajÂąc siĂŞ Cappezoli di Venere...
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #905 : Marzec 11, 2012, 18:18:45 »

Wszak Schubert i Mozart - choĂŚ nie romantyk - to dusze pokrewne.

Dziœ czas na gatunek, w którym obaj stworzyli arcydzie³a - pieœù Sehnsucht nach dem Frßhlinge (Têsknota za wiosn¹) KV 596 ze stycznia 1791 r. S³owa napisa³ Christian Adolf Overbeck, który oprócz tego, ¿e para³ siê poezj¹, piastowa³ urz¹d burmistrza miasta, które nieod³¹cznie kojarzy siê z Dietrichem Buxtehude, czyli Lubeki. Ten wiersz mo¿e nie jest literackim capo d'opera; z perspektywy ma³ego ch³opca opowiada o tym, ¿e mimo i¿ zimowe dni tak¿e maj¹ swój niezaprzeczalny urok, œwiat najpiêkniej wygl¹da, gdy wiosna jest w pe³ni. Komponuj¹c KV 596 Mozart musia³ byÌ myœlami jeszcze przy swoim 27. koncercie fortepianowym B-dur KV 595 - tym cudownym g³êbokim, skupionym, pozbawionym blichtru i pustej wirtuozerii pianistycznym testamencie, bo g³ówny temat z III czêœci (Allegro) odnajdziemy tak¿e w Têsknocie za wiosn¹.

PoczÂątek I zwrotki:

Komm, lieber Mai und mache
die Bäume wieder grßn.
Und lass mir an dem Bache
die kleinen Veilchen blĂźh'n.


(PrzybÂądÂź i obsyp maju
zieleni¹ ga³¹zeczki.
A nad brzegiem ruczaju
niech kwitnÂą znĂłw fioÂłeczki). 

ÂŚpiewa jeden z naszych ulubieĂącĂłw - Werner GĂźra:

http://www.youtube.com/watch?v=TO9kClYsDAQ



 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #906 : Marzec 14, 2012, 17:05:24 »

Prezentacja prostego tematu przez fortepian i i "koloryzujÂący" akompaniament fortepianu.

Chodzi, rzecz jasna, o skrzypce...


"A nad brzegiem ruczaju/ niech kwitnÂą wci¹¿ fioÂłeczki."  Fragment niepublikowanego jeszcze wiersza Kasi inspirowanego Overbeckiem przypomniaÂł mi innÂą sÂłynnÂą pieϝ - wspomniany juÂż kiedyÂś goethowski "FioÂłek" (Das Veilchen). Moim zdaniem najpiĂŞkniejszÂą obok FioÂłka pieÂśniÂą Mozarta (w sumie niemieckich Lieder oraz pieÂśni francuskich skomponowaÂł kilkadziesiÂąt - uwaÂżaÂł je za marginalnÂą czêœÌ swojej twĂłrczoÂści) jest Abendempfindung [an Laura] KV 523. To doœÌ rozbudowana, liryczna scena o romantyczno-schubertowskiej ekspresji. Ukazuje siĂŞ nam Mozart jako twĂłrca wolny, nieskrĂŞpowany, o wielkiej wraÂżliwoÂści.

Uwa¿a siê, ¿e szczytem romantycznej liryki wokalnej I po³. XIX w. s¹ dzie³a Schuberta, a prekursorem pieœni romantycznej - Beethoven (cykl An die ferne Geliebte). Pocz¹tki pieœniarskiej romantycznoœci mo¿na jednak odnaleŸÌ ju¿ w najlepszych pieœniach Mozarta.

http://www.youtube.com/watch?v=m_90VsYkec8

Nie chcÂąc odbiegaĂŚ od tematu WIOSNY, ktory rozpoczĂŞÂła Kasia - oto inny, mniej znany wyraz "wiosennej", wokalnej twĂłrczoÂści Mozarta. Der FrĂźhling (Erwacht zum neuen Leben) KV 597 (tekst: Christoph Christian Sturm). SkrzyÂżowanie prostej pieÂśni o charakterze ludowym z quasi-ariÂą.

B. Bonney; http://www.youtube.com/watch?v=fV1SI2Mg2qE
Zapisane

xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #907 : Marzec 15, 2012, 09:58:47 »

W czerwcu i lipcu kolejna okazja zanurzenia siĂŞ w PiĂŞkno na XXII Festiwalu Mozartowskim w Warszawie (15 czerwca - 26 lipca 2012).
Tutaj repertuar: http://www.operakameralna.pl/?mozart_pl_2012
A tutaj informacja o biletach: http://www.bilety.operakameralna.pl/rezerwacja/wydarzenie.html?id=5
Przewidziano rabaty
20% rabatu do dnia 31.03.2012
15% rabatu w dniach 1-30.04.2012
10% rabatu w dniach 1-31.05.2012

Czy moÂże lepiej byÂło zaÂłoÂżyĂŚ osobny wÂątek w Wydarzeniach?
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #908 : Marzec 15, 2012, 10:37:59 »

Beatko, un GRAND merci za info!
 

A oto Ruhe sanft w przekÂładzie doggerelowej mademoiselle 

Ruhe sanft, mein holdes Leben,
schlafe, bis dein GlĂźck erwacht!
Da, mein Bild will ich dir geben,
schau, wie freundlich es dir lacht:
Ihr süßen Träume wiegt ihn ein
und lasset seinem Wunsch am Ende
die wollustreichen Gegenstände
zu reifer Wirklichkeit gedeihn.


ÂŚpij, sÂłodko Âśnij, moje kochanie
aÂż los szczĂŞÂśliwy obudzi CiĂŞ!
Ten portret mĂłj z TobÂą zostanie,
na nim do Ciebie uÂśmiecham siĂŞ.
UkoÂłysz go, sÂłodkie marzenie,
niech jego serce nie drÂży od ÂłkaĂą,
a gdy siĂŞ zbudzi, niech czeka naĂą
najmilszych jego snĂłw speÂłnienie.
 

Fragment wczorajszej kontrowersyjnej inscenizacji (Mojca Erdmann jako Zaide, Topi Lehtipuu jako Gomatz):

http://www.youtube.com/watch?v=zptXYtud_GY&feature=fvst

Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #909 : Marzec 15, 2012, 17:59:43 »

Fragment wczorajszej kontrowersyjnej inscenizacji (Mojca Erdmann jako Zaide, Topi Lehtipuu jako Gomatz):
http://www.youtube.com/watch?v=zptXYtud_GY&feature=fvst

Kasiu.

Pani Mojca spiewa pieknym (niesamowitym glosem).
Jednak jej technika wokalna nie pozwala na prawidlowe oddechy.
Oddechy sa za bardzo zauwazalne.
Taki rodzaj spiewania troche szatkuje fraze.
Mimo wszystko muzyka robi swoje.
Czlowiek zapomina o Bozym Swiecie.
Wielka szkoda, gdyz brzmienie jej glosu jest cudowne.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #910 : Marzec 15, 2012, 18:03:22 »

Ciekaw jestem, czy pocalunek Mojcy w 3' 26'' jest prawdziwie namietny.
Wg. mnie nie.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #911 : Marzec 15, 2012, 18:10:03 »

Czy w 4'9'' to jest ta kompozycja pani Czernowin? (wysokie, swidrujace tony??)
Nie za bardzo kumam o co chodzi.
Nie ogladalem niestety tej opery w TV.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #912 : Marzec 15, 2012, 18:42:49 »

Bartku  , to zdecydowanie nie jest moja ulubiona interpretacja tej arii, ale chciaÂłam, by ktoÂś, kto nie oglÂądaÂł wczoraj Zaide KV 344, bardzo niefortunnie zestawionej z AdamÂą, zobaczyÂł choĂŚ fragment tej inscenizacji.

Ciekaw jestem, czy pocalunek Mojcy w 3' 26'' jest prawdziwie namietny.
Wg. mnie nie.

Gomatz w tym momencie smacznie Âśpi (a przynajmniej powinien spaĂŚ - jak widaĂŚ libretto sobie, a akcja sceniczna sobie), wiĂŞc moÂże nie chce go obudziĂŚ  Chichot

Ta patchworkowa produkcja to kompletna poraÂżka  Smutny


Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #913 : Marzec 15, 2012, 18:47:04 »

Czlowiek, ktory zasluguje na najwieksze brawa, to akompaniujacy pianista.

http://www.youtube.com/watch?v=jujGSXoa2QQ

Chyba juz o tym wspominalem, ale bez odzewu.

PS
Gra tego goscia jest po prostu dla mnie genialna. Idealny dzwiek, artykulacja , rytm.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #914 : Marzec 15, 2012, 18:59:49 »

Czlowiek, ktory zasluguje na najwieksze brawa, to akompaniujacy pianista.

http://www.youtube.com/watch?v=jujGSXoa2QQ

Chyba juz o tym wspominalem, ale bez odzewu.

A nieprawda   Chichot Ja siĂŞ wtedy odezwaÂłam  WspominaÂłeÂś Bartku o tym, ale sama teÂż juÂż nie pamiĂŞtam, w ktĂłrym to byÂło wÂątku.

ZnalazÂłam! WÂątek: XIV Konkurs im. Czajkowskiego, posty #833 (TwĂłj) i 834 (mĂłj)
« Ostatnia zmiana: Marzec 15, 2012, 19:03:28 wysłane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Strony: 1 ... 59 60 [61] 62 63 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

silverstar countrylife neder-live paktprzyjazni mini-land