Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
Strony:
1
...
58
59
[
60
]
61
62
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno (Przeczytany 749181 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #885 :
Luty 14, 2012, 23:59:06 »
MOZART IN LOVE.
Zakochana Hrabina.
Dove sono
(z
Figara
):
http://www.youtube.com/watch?v=BTWBieDvZb8
Zakochany Tamino.
Dies Bildnis ist bezaubernd schĂśn
(z
ZauberflĂśte
):
http://www.youtube.com/watch?v=uVb12RXmM0M
Zakochany Papageno ze swojÂą PapagenÂą (z
ZauberflĂśte
).
http://www.youtube.com/watch?v=OL7YF0Djruk
---
A juÂż jutro w TVP - 2-aktĂłwka
Il re pastore
. JeÂśli
La finta giardiniera
jest operÂą semiseria lub dramatem
giocoso
, to
KrĂłla Pasterza
naleÂży precyzyjnie okreÂśliĂŚ nawet nie jako operĂŞ seria, lecz jako serenatĂŞ, a nawet dramatycznÂą kantatĂŞ scenicznÂą. UtwĂłr jest stricte okolicznoÂściowy - wystawiono go w Salzburgu z okazji przejazdy syna cesarzowej Marii Teresy - Maksymiliana Franciszka.
DzieÂło powstaÂło w 1775 r., premiera odbyÂła siĂŞ ledwie 4 miesiÂące po premierze
Rzekomej ogrodniczki
w Salzburgu. Mozart stworzyÂł muzykĂŞ do libretta
G. Varesco
(ktĂłry oparÂł siĂŞ na dramacie metastazjaĂąskim) - uwaga, z tym nazwiskiem niebawem siĂŞ zetkniemy!
BTW, Kasia - is it really your "translation"? Brillamment! Ich bin beeindruckt davon.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #886 :
Luty 15, 2012, 03:24:56 »
MyÂślĂŞ, Âże dobrze podsumuje nam dzisiejszy nastrĂłj zakochany Ferrando
w arii
Un aura amorosa
)
http://www.youtube.com/watch?v=QXEjZqYhgQQ&feature=related
MiÂłosna aura
Naszego skarbu
SÂłodki pokarm
Daje sercu.
Sercu, ktĂłre karmione
NadziejÂą, miÂłoÂściÂą,
Nie potrzebuje
lepszej przynĂŞty.
O tak, piĂŞknie, Kasiu! Ha, nie ma lekko, bĂŞdĂŞ siĂŞ musiaÂła bardzo staraĂŚ, Âżeby Ci dorĂłwnaĂŚ
Dobrej nocy, niech Wam do snu ÂśpiewajÂą w sercach najpoÂżywniejsze arie:)))
Zapisane
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #887 :
Luty 15, 2012, 15:19:47 »
Ale Wy jesteÂście kochani
It is doggerel, written in 5 minutes. Wczoraj tworzyÂłam na kolanie jeszcze inne
Knittelverse
i z rozpêdu wziê³am na warsztat tak¿e ariê Zerliny. Mozart za¿¹da³by natychmiast gruntownych poprawek
Asiu
, jedna moja entuzjastyczna recenzja na temat Twoich kongenialnych przek³adów to stanowczo za ma³o... a Ty Patryku powinieneœ napisaÌ ksi¹¿kê o Wolfim; by³aby bestsellerem
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #888 :
Luty 15, 2012, 22:28:43 »
Cytat: fille007 Luty 15, 2012, 15:19:47
Mozart za¿¹da³by natychmiast gruntownych poprawek
Prawd¹ jest, ¿e Mozart, ju¿ jako dojrza³y i w pe³ni œwiadomy twórca, z niebywa³¹ uwag¹ analizowa³ ka¿dy tekst, bêd¹cy potencjalnym librettem opery. W
Idomeneo
badaÂł ponoĂŚ ukÂład samogÂłosek w poszczegĂłlnych ariach i ensamblach! Abbate Varesco (z ktĂłrym spotykamy siĂŞ i dziÂś przy okazji
Il re pastore
) nie miaÂł z Mozartem Âłatwo, oj nie miaÂł!
OglÂądajcy
KrĂłla Pasterza
zwrócili zapewne uwagê na œwietn¹ i œmia³¹ uwerturê (to by³a prawdziwa uwertura, nie sinfonia!), ariê
Aer tranquillo
, której temat s³yszymy w I czêœci Koncertu skrzypcowego G-dur KV 216 czy pierwsz¹ monumentaln¹ ariê Aleksandra, któr¹ wykonuje siê nieraz (choÌby w wykonaniu salzburskim z 2006) z kadencj¹ na kot³ach. Mozart komponuje na du¿¹ orkiestrê - mamy poszerzon¹ sekcjê dêtych (4 waltornie, 2 tr¹bki), co s³ychaÌ we wspomnianej arii w³adcy Macedonii (a swego czasu i pó³ œwiata
).
Tego nie moÂżna przegapiĂŚ: aria Aminty
L' amerò, sarò costante
z aktu II, z cudownie koncertujÂącymi skrzypcami.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #889 :
Luty 15, 2012, 22:31:27 »
Cytat: Aleksias Luty 15, 2012, 03:24:56
MyÂślĂŞ, Âże dobrze podsumuje nam dzisiejszy nastrĂłj zakochany Ferrando
w arii
Un aura amorosa
)
Mozart byÂł wiecznie zakochany. TÂłumaczcie dalej, proszĂŞ.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #890 :
Luty 16, 2012, 02:18:17 »
Niestety nie mog³am ogl¹daÌ Króla Pasterza:( Dziœ odbiera³am klucze do nowego mieszkania, i musia³am te¿ przy okazji wykonaÌ szczegó³owe "cinque, dieci, venti, trenti..."
) MuszĂŞ sobie to jakoÂś wynagrodziĂŚ, eksplorujÂąc zasoby YT - pĂłki co choĂŚby pobieÂżnie, kierujÂąc siĂŞ wskazĂłwkami naszego nieocenionego arbitra w wyborze najpiĂŞkniejszych melodii.
No i moÂże, tradycyjnie, przedstawiĂŞ libretto:)
Rzecz teoretycznie dzieje siê za czasów Aleksandra, jednak nie nale¿y tutaj dopatrywaÌ siê jakichkolwiek powi¹zaù z faktami historycznymi, bowiem jest to raczej historia mi³osna i Aleksandros Megas pe³ni tu rolê doœÌ ma³o heroiczn¹
WystĂŞpujÂą: pasterz Aminta i jego ukochana, Eliza, Agenor i jego wybranka Tamiri - cĂłrka tyrana Sydonu, oraz, rzecz jasna, Aleksander:)
Zatem najpierw uwertura
(i Sir Neville M.
)
http://www.youtube.com/watch?v=W8BDMN-_EBI
Akt 1
ÂŁÂąka. W oddali widaĂŚ miasto Sydon.
Eliza jest ze swoim ukochanym, pasterzem Amint¹. Zapewnia go, ¿e wojna miêdzy Królem Aleksandrem Wielkim i Stratonem, tyranem Sydonu, nie wp³ynie na ich mi³oœÌ. Po detronizacji Stratona Aleksander szuka prawowitego dziedica Sydonu i stwierdza, ¿e to Aminta jest tym dziedzicem. Przybywa do niego w przebraniu i proponuje mu, ¿e zaprowadzi go do Alesandra. Aminta chce jednak pozostaÌ pasterzem. Tymczasem Agenor spotyka swoj¹ ukochan¹ Tamiri, córkê Stratona. Tamiri cieszy siê, ¿e Agenor nadal j¹ kocha.
Eliza otrzymuje od ojca pozwolenie na ma³¿eùstwo z Amint¹. Agenor mówi Amincie ¿e jest on prawowitym nastêpc¹ tronu i ¿e jego ojciec zosta³ go w dzieciùstwie pozbawiony przez Stratona. Aminta zgadza siê zg³osiÌ swe prawa do tronu, lecz obiecuje wróciÌ potem do ukochanej Elizy. Jednak Aleksander twierdzi, ¿e kiedy Aminta zostanie obwo³any królem, jego królewskie obowi¹zki bêd¹ mia³y pierwszeùstwo wobec mi³oœci. Uwa¿a, ¿e Aminta powinien poœ³ubiÌ Tamiri, aby mog³a ona wst¹piÌ na tron po swoim ojcu. Aminta nie wyra¿a na to zgody.
Oto kilka arii z tego aktu:
Alla selva al prato- Eliza (zabawne kostiumy i dekoracje)
http://www.youtube.com/watch?v=JA9vLW_vh58
Aer tranquillo - Aminta (uwaga na melodiĂŞ:))
http://www.youtube.com/watch?v=31endWVIG3U&feature=related
Si spande - Aleksander
http://www.youtube.com/watch?v=GJE1EqkiLxQ
Vanne a regnar, ben mio - Eliza
http://www.youtube.com/watch?v=hQW8LqNV1Ok&feature=related
Akt 2
ObĂłz macedoĂąski.
Agenor nie pozwala Alizie widzieĂŚ siĂŞ z AmintÂą. Odwodzi takÂże pasterza od zamiaru szukania ukochanej. Aleksander kaÂże mu ubraĂŚ siĂŞ w krĂłlewskie szaty, aby mogÂł zaprezentowaĂŚ siĂŞ poddanym. Decyduje takÂże, Âże to Tamiri ma poÂślubiĂŚ AmintĂŞ. Aminta jest zrozpaczony. Agenor, takÂże niezmiernie przybity tÂą nieoczekiwanÂą wieÂściÂą, przynosi jÂą Elizie. Tamiri nie chce poÂślubiĂŚ Aminty, mimo Âże ma on zostaĂŚ krĂłlem. Agenor takÂże cierpi z powodu tego planowanego mariaÂżu. Tamiri wyznaje Aleksandrowi, Âże jÂą i Agenora ³¹czy miÂłoœÌ. Obie kobiety proszÂą Aleksandra o ÂłaskĂŞ. Eliza bÂłaga go, aby zwrĂłciÂł jej ukochanego, ktĂłry takÂże deklaruje swÂą miÂłoœÌ do niej (i tu wÂłaÂśnie moÂżemy usÂłyszeĂŚ tĂŞ wspania³¹ ariĂŞ "L'amerò, sarò costante", ktĂłrÂą rekomenduje nam nasz ekspert:)).
Aleksander, uÂświadamiajÂąc sobie nieszczĂŞÂście jakie miaÂłby wyrzÂądziĂŚ, ostatecznie nakazuje, aby Aminta oÂżeniÂł siĂŞ z ElizÂą, a Tamiri poÂślubiÂła Agenora. NastĂŞpnie Aminta zostaje koronowany na krĂłla Sydonu.
A oto cudowna aria Aminty w wykonaniu Leontyny Price i Perlmana:
http://www.youtube.com/watch?v=ZsXUtXlQdn0
i Elisabeth Schwarzkopff:
http://www.youtube.com/watch?v=CC-0Fv04yWU&feature=related
Ach...
))
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #891 :
Luty 16, 2012, 16:37:04 »
A zatem mamy i to metastazjaĂąskie libretto w komplecie (grazie!).
Aria-rondo (II akt
Il re...
), peÂłna, jak siĂŞ nieraz mawia, szlachetnej inwencji, jest - moim zdaniem - godna kaÂżdego z wiedeĂąskich genialnych romansideÂł Mozarta.
W tej scenicznej serenadzie zwraca uwagĂŞ wyszlifowanie partii orkiestrowej. No, jest to w koĂącu czas, kiedy powstajÂą
owe salzburskie cuda
- ostatnie 3 koncerty skrzypcowe (KV 216, 218, 219). Ca³oœÌ brzmi bardzo symfonicznie.
BTW, Asia zaprezentowaÂła nagranie L. Price! Ta Âśpiewaczka byÂła niezwykÂłym zjawiskiem, fenomenem. Gwiazda MET, the best AIDA ever (wg Piotra KamiĂąskiego). Chyba warto posÂłuchaĂŚ jej na innym wÂątku w repertuarze np. Verdiego.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #892 :
Luty 17, 2012, 23:52:05 »
S³ynne Wariacje Fischerowskie, utwór salonowo-wirtozowski. Wydane doœÌ póŸno, w Pary¿u - tam te¿ Mozart je grywa³ i wzbudza³ podziw artystokracji. 12 wariacji C-dur KV 179 na temat Menueta Johanna Christiana Fischera (muzyk ten zwi¹zany by³ z Warszaw¹, gdzie wystêpowa³).
W dopeÂłnieniu wÂątku z innego wÂątku.
http://www.youtube.com/watch?v=M-nq-xXKF2w
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #893 :
Luty 19, 2012, 21:29:30 »
A teraz
Salieri
jako muzyczna inspiracja dla Mozarta.
6 wariacji G-dur KV 180 bazuje na ariosie z opery "La fiera di Venzia" Antonia Salieriego. Mozart nie wykorzystuje jednak tematu partii sopranu, bierze na warsztat melodiĂŞ I skrzypiec. Najprawdopodobniej grywaÂł je w ParyÂżu (jak wiecie Wolfgang gustĂłw paryÂżan, jak teÂż i miasta, wprost nienawidziÂł). MoÂżna zresztÂą, moim zdaniem, mĂłwiĂŚ o swoistej paryskiej TRIADZIE wariacji, ktĂłra obejmowaÂłaby wspomniane wariacje Fischerowskie
KV 179
, wariacje nt. Salieriego
KV 180
oraz wariacje
KV 354
. Zosta³y one opublikowane w 1779 r. przez niejak¹ Mad. Heina w Pary¿u w opracowaniu na skrzypce i fortepian (póŸniej jeszcze choÌby w Amsterdamie) i cieszy³y siê uznaniem, jako arystokratyczna, popisowa muzyka salonów.
Analiza wariacji wskazuje na to, Âże wariacje nt. Salieriego sÂą najwczeÂśniejsze z trzech wspomnianych cykli.
http://www.youtube.com/watch?v=CDpiFtyfUM0
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #894 :
Luty 21, 2012, 01:45:16 »
I kolejny, popisowy utwĂłr Wolfiego. Wariacje Es-dur KV 354 na temat romansu
Je suis Lindor
z "Cyrulika sewilskiego" Antonie-Laurent Baudron’a. WÂśrĂłd tych 12 przeksztaÂłceĂą sÂławnej francuskiej melodii pereÂłkÂą jest wariacja molowa (IX).
http://www.youtube.com/watch?v=EiwodzHuoBk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=HAizmre77gg
---
Red. PĂŞciĂąska przytoczyÂła w DwĂłjce wyniki plebiscytu na ulubiony utwĂłr sÂłuchaczy radia zachodnioniemieckiego (Finale der WDR 3 LieblingsstĂźcke). Na I miejscu – jedna z najwiekszych symfonii, IX Symfonia e-moll Dvoraka. Na trzecim zaÂś –
Koncert klarnetowy A-dur KV 622
Mozarta.
To utwĂłr jedyny w swym rodzaju, nie majÂący swego odpowiednika, arcydzieÂło literatury koncertowej. ZamysÂł twĂłrcy wyprzedza XVIII wiek, dzieÂło jest ponadczasowe. Wolfgang zamierzaÂł napisaĂŚ koncert na klarnet juÂż w 1789 r. Ostatecznie jednak powstaÂł on jesieniÂą 1791 r., a dedykowano go "Stadlerowi Starszemu" (
dem Clarinettisten Stadler dem älteren
), który by³ przyjacielem kompozytora (i któremu biedny Wolfgang o dobrym, szlachetnym sercu niejednokrotnie po¿ycza³ spore iloœci pieniêdzy; czêœÌ z nich klarnecista nigdy nie odda³). Po raz pierwszy zabrzmia³ w Pradze.
PrzeczytaĂŚ moÂżna mnĂłstwo analiz tego koncertu, stÂąd szczegó³owy opis wydaje siĂŞ tu zbĂŞdny. DzieÂło skomponowane zostaÂło w ostatnich miesiÂącach Âżycia w cudownym zawieszeniu miĂŞdzy rzeczywistoÂściÂą a ÂśmierciÂą. Jest metafizyczne – i to niemalÂże w mahlerowskim znaczeniu dÂźwiĂŞkowej metafizyki. Emocjonalne, namiĂŞtne – choĂŚ pozbawione ekstatycznego Âżaru – tematy, frazy i kantyleny to owoc finalnego artystycznego speÂłnienia Mozarta jako twĂłrcy wyzwolonego i samodzielnego. Nie zostaÂłoby przyjĂŞte przez wiedeĂączykĂłw owacyjnie, nie wzbudziÂłoby zachwytu dzieÂł okresu galant czy pierwszych wiedeĂąskich koncertĂłw fortepianowych. To ÂłabĂŞdzi Âśpiew, dÂźwiĂŞkowa rozkosz; muzyka – takt po takcie – wypÂływajÂąca, jak zwykÂło siĂŞ mawiaĂŚ, prosto z serca, pisana w twĂłrczym uniesieniu.
DzieÂło jest dramatyczne, choĂŚ kameralne. MoÂżna je nazwaĂŚ ekspresyjnym spotĂŞgowaniem wczeÂśniejszego Kwintetu klarnetowego (rĂłwnieÂż w A-dur, KV 581) – prawdziwym mozartowskim ÂżywioÂłem , gatunkiem, w ktĂłrym wyraÂżaÂł siĂŞ on najpeÂłniej, byÂł w koĂącu koncert instrumentalny. Tonacja zasadnicza pozwala Wolfgangowi na wiele niezwykÂłych tonalnych wĂŞdrĂłwek. WsÂłuchajmy siĂŞ w 50-taktowe przetworzenie pierwszego Allegra. CzyÂż to nie dÂźwiĂŞkowe katharsis? ZwÂłaszcza w drugiej fazie, gdy wydaje siĂŞ, Âże nie ma juÂż wyjÂścia,
alea iacta est
– a powrĂłt durowego tematu repryzy jest jakby wymuszony? Na temat niebiaĂąskiego Adagia w D-dur pisaliÂśmy juÂż wielokrotnie – ludzki umysÂł nie jest w stanie broniĂŚ siĂŞ przed jego piĂŞknem; ponoĂŚ te frazy "regenerujÂą" nasze synapsy.
WsÂłuchajmy siĂŞ wreszcie w finaÂłowe Rondo o pogodnym temacie, w ktĂłrym jednak nie brakuje dramatycznych ucieczek do moll (w tym do fis-moll, co przywodzi na myÂśl Koncert fortepianowy A-dur KV 488 – tam jednak czêœÌ III rozwiewaÂła ponure myÂśli Adagia). ÂŻadnej popisowoÂści solisty – nie ma przecieÂż nawet kadencji! Banalnie brzmiÂąca prawda - najczystsze piĂŞkno wypÂływa z prostoty - nabiera szczegĂłlnego znaczenia; ten koncert jest arcydzieÂłem najwiĂŞkszej prostoty! JakÂże wielu romantykom nie udawaÂło siĂŞ stworzyĂŚ emocjonalnej, szczerej, a jednoczeÂśnie prostej wypowiedzi.
PROSTOTA jest byĂŚ moÂże najwiĂŞkszym atutem geniuszu Mozarta.
25 minut medytacji.
http://www.youtube.com/watch?v=2TtTgvNMoPw
http://www.youtube.com/watch?v=BxgmorK61YQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_skCmkwnMgs&feature=related
A jakie miejsce w Waszym rankingu zajmuje ten koncert?
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #895 :
Luty 21, 2012, 02:57:15 »
Sorry, ale rankingi to domena sportowa trochĂŞ.
Dla mnie odkrycie klarnetu jako instrumentu solowego, podobnie jak altĂłwki w Symfonii Koncertujacej.
Mozart jakby w tych dwĂłch wypadkach "dociera" do samej istoty tych instrumentĂłw, ich brzmienia, trudno to
wytÂłumaczyĂŚ..ich "duszy".
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #896 :
Luty 21, 2012, 15:36:26 »
Cytat: Mozart Luty 21, 2012, 01:45:16
Ostatecznie jednak powstaÂł on jesieniÂą 1791 r., a dedykowano go "Stadlerowi Starszemu" (
dem Clarinettisten Stadler dem älteren
), który by³ przyjacielem kompozytora (i któremu biedny Wolfgang o dobrym, szlachetnym sercu niejednokrotnie po¿ycza³ spore iloœci pieniêdzy; czêœÌ z nich klarnecista nigdy nie odda³). Po raz pierwszy zabrzmia³ w Pradze.
To wÂłaÂśnie Antonowi Stadlerowi Mozart nadaÂł ÂżartobliwÂą ksywkĂŞ "Notschibikitschibi". Pseudonim ten mĂłwi nam wiele o tym wybitnym klarneciÂście - a dokÂładniej to, Âże miaÂł on rĂłwnieÂż talent do wpadania w finansowe tarapaty (
Not
- bieda; co prawda chyba czĂŞÂściej spotkamy siĂŞ ze zwrotem
Not leiden
- cierpieĂŚ biedĂŞ, ale per analogiam do
Kohldampf/Hunger schieben
- cierpieÌ g³ód mo¿na ³atwo zrozumieÌ sens gry jêzykowej Wolfganga).
Generalnie rankingi obce sÂą mojej naturze - powiem tylko Âże sama myÂśl o
Adagiu
z KV 622 przenosi mnie w rejony, ktĂłrych nie umiem nazwaĂŚ w Âżadnym jĂŞzyku... a
pelle d'oca
jest nieod³¹czn¹ towarzyszk¹ takich "podró¿y".
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #897 :
Luty 22, 2012, 01:20:37 »
Wspomnienie rankingu miaÂło tylko zainspirowaĂŚ minidyskusjĂŞ. Cieszy mnie opinia Agi i Kasi.
MyÂślĂŞ, Âże i reszcie, choĂŚ siĂŞ nie wypowiada, to utwĂłr bliski i chwilami w Âżyciu... "przydatny".
Fakt, Mozart potrafiÂł zaczarowaĂŚ brzmienie instrumentu... AltĂłwka, klarnet, rĂłg, flet. No i obĂłj - ktĂłrego dÂźwiĂŞk nie jest moim ulubionym, no chyba, Âże ma siĂŞ do czynienia z tym oto utworem.
Kwartet obojowy F-dur KV 370. Skomponowany w okresie monachijskim (Mozart przebywaÂł na dworze elektora Karla Theodora w Monachium na przeÂłomie 1780/81 r., w styczniu 1781 odbyÂła siĂŞ tam w ramach karnawaÂłu premiera
Idomenea
) dla miejscowego oboisty-wirtuoza Friedricha Ramma. Ramm wykonywaÂł rĂłwnieÂż m.in. partiĂŞ oboju w
Sinfonie concertante
KV 297b.
W trakcie komponowania
Idomenea
Mozart by³ w swoistym twórczym transie, nie dziwi wiêc, ¿e Kwartet z tego okresu to dzie³o mistrzowskie. Jest pe³en pogody w czêœciach skrajnych; fina³ to Rondo w stylu francuskim. Kulminacjê osi¹ga jednak w czêœci II (w d-moll) o typowej budowie ABA, które tak naprawdê staje siê liryczn¹ improwizacj¹ z obojow¹ kadencj¹ pod koniec. Pierwsze eksponowanie swobodnie potraktowanego tematu daje mo¿liwoœÌ prze³amania i modulacji do dur; jego ponowne nadejœcie jest jednak nieub³agane - tak te¿ koùczy siê to krótkie Adagio.
Kwartet jest wdziĂŞcznym polem do popisu dla oboisty, ktĂłry musi zagraĂŚ liryczne frazy w legato (w Adagio) czy brawurowe staccato (FinaÂł).
http://www.youtube.com/watch?v=t8IULfAbOSA
http://www.youtube.com/watch?v=DqMzqxCSVQ8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MW46WGQaUi0&feature=related
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Bodek1
Ekspert
Offline
Wiadomości: 576
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #898 :
Luty 23, 2012, 18:27:12 »
PisaÂłem wczeÂśnej, Âże dla mnie jako byÂłego klarnecisty nie ma piĂŞkniejszego koncertu...Szkoda, Âże nie graÂłem go na swojej maturze - ale kto wie moÂże jeszcze odkurzĂŞ swĂłj instrument...
Zapisane
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #899 :
Luty 23, 2012, 21:42:22 »
Bodku, to dziĂŞki Tobie wiemy, jak zagraĂŚ staccato na klarnecie
Nie sÂłuchaliÂśmy chyba jeszcze koncertu na fagot i orkiestrĂŞ B-dur KV 191 skomponowanego w Salzburgu w czerwcu 1774 r.
CzĂŞÂści koncertu:
I Allegro
II Andante ma adagio
III Rondo: Tempo di menuetto
http://www.youtube.com/watch?v=PL4L91zX3mI
Czy sÂłyszycie na poczÂątku II czĂŞÂści (7 minuta, 7 sekunda) muzycznÂą zapowiedÂź arii hrabiny Almavivy
Porgi, amor
z II aktu
Wesela Figara
?
Porgi, amor, qualche ristoro
Al mio duolo, a' miei sospir.
O mi rendi il mio tesoro,
O mi lascia almen morir.
MiÂłoÂści, okaÂż mi zlitowanie,
Ulecz mĂłj smutek, ukĂłj cierpienie.
I albo oddaj mi me kochanie,
Lub pozwĂłl wydaĂŚ ostatnie tchnienie.
Kiri Te Kanawa
:
http://www.youtube.com/watch?v=qP6qcr4e8Ho
«
Ostatnia zmiana: Luty 23, 2012, 21:50:52 wysłane przez fille007
»
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Strony:
1
...
58
59
[
60
]
61
62
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
kalinowatyper
animilkowo
thepunisher
paktprzyjazni
mini-land