Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 44 45 [46] 47 48 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno  (Przeczytany 746060 razy)
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #675 : Październik 26, 2011, 16:50:11 »

A zatem: ktĂłrÂą z sonat wybieracie? KtĂłrÂą z sonat na 2 fortepiany/4 rĂŞce uznajemy za primus inter pares?

KV 448, KV 497, KV 521? 

Patryku AmadĂŠ,  ja siĂŞ poddajĂŞ  Elles sont toutes si magnifiques! Choisir serait au-dessus de mes forces...

Sonata D-dur KV 448 urzeka stylem galant w najbardziej wyrafinowanym wydaniu. Ta muzyka bawi, ale nie jest tylko pustÂą salonowa rozrywkÂą. Mozart zadedykowaÂł jÂą swojej uczennicy - wybitnej pianistce i kompozytorce Josephie Auernhammer. Josepha zakochaÂła siĂŞ w 1781 roku w Wolfim, on jednak kochaÂł juÂż wtedy swojÂą KonstancjĂŞ i nie odwzajemniÂł uczucia. Ich znajomoœÌ jednak przetrwaÂła; gdy Josepha po Âśmierci ojca nie miaÂła gdzie siĂŞ podziaĂŚ Mozart zaÂłatwiÂł jej kwaterĂŞ u hrabiny Waldstätten. UmiaÂł siĂŞ przyjaÂźniĂŚ 

Sonata F-dur KV 497 jest niemal¿e symfoniczna. Szczególnie I czêœÌ Adagio - Allegro di molto brzmi jak I czêœÌ symfonii. Tak jak wspomnia³eœ Patryku, to Adagio zapowiada nieco pochmurny charakter tej czêœci. Dodajmy, ¿e to Adagio zainspirowa³o tak¿e Józefa Haydna. Us³yszymy je w jego 103 - a jedenastej z dwunastu "Symfonii londyùskich" - symfonii Es-dur Hob. I/103 (w pierwszej czêœci Adagio - Allegro con spirito):

http://www.youtube.com/watch?v=dmo1FLPvUIk
« Ostatnia zmiana: Październik 26, 2011, 16:55:27 wysłane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #676 : Październik 26, 2011, 17:10:07 »

Sonata F-dur KV 497 jest niemal¿e symfoniczna. Szczególnie I czêœÌ Adagio - Allegro di molto brzmi jak I czêœÌ symfonii.

ÂŚwietne okreÂślenie. Bogactwo tej faktury jest nieomal symfoniczne, a brzmienie - to jakby summa dÂźwiĂŞkowych moÂżliwoÂści ró¿nych instrumentĂłw. 
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #677 : Październik 26, 2011, 17:51:28 »

Bogactwo tej faktury jest nieomal symfoniczne, a brzmienie - to jakby summa dÂźwiĂŞkowych moÂżliwoÂści ró¿nych instrumentĂłw. 
DokÂładnie  Fortepian w tej sonacie brzmi jak orkiestra. Jak Mozart tego dokonaÂł jest tajemnicÂą jego geniuszu...

Sonata C-dur KV 521 na 4 rĂŞce - ostatnia z tego gatunku -  jest raczej lekka i pogodna; nie zdradza niepokojĂłw serca Mozarta, ktĂłre znajdÂą swoje odbicie np. w pochodzÂącym takÂże z 1787 roku Don Giovannim (KV 527). Jest to utrzymany w optymistycznym tonie dialog (w peÂłnym tego sÂłowa znaczeniu) 2 wykonawcĂłw. PobrzmiewajÂą w niej takÂże echa sonat Johanna Christiana Bacha (1735-1782), ktĂłry byÂł idolem Wolfiego w czasach jego wczesnej mÂłodoÂści.

Nie potrafiĂŞ wybraĂŚ, ktĂłra jest naj  KaÂżda lÂśni swoim wÂłasnym unikalnym blaskiem.
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #678 : Październik 28, 2011, 23:14:40 »

Wspomnia³em ju¿ o jednej kompozycji Mozarta napisanej z myœl¹ o siostrze. Kontynuuj¹c ten w¹tek - pos³uchajmy s³ynnego Preludia i Fugi KV 394, kolejnych dzie³ dedykowanych Nannerl. Siostra naszego bohatera to ciekawa postaÌ, równie¿ cudowne dziecko, klawesynistka. Wiele podró¿owa³a, razem z ma³ym Wolfim i Leopoldem, wzbudzaj¹c zachwyt publicznoœci. Ojciec nie ceni³ jej jednak tak jak swego genialnego syna - podobno gdy dzieci chorowa³y, Leopold kaza³ odprawiaÌ za Amade kilka mszy œw., podczas gdy w intencji Nannerl - tylko jedn¹. Jednak to w³aœnie ona okazuj¹c wielkie serce opiekowa³a siê starym Leopoldem (który by³ oddanym dziadkiem dla dzieci córy!), towarzyszy³a mu w ostatnich chwilach jego ¿ycia (podczas gdy Wolfgang bawi³ w Pradze i Wiedniu, có¿ za ironia...). Po zam¹¿pójœciu zamieszka³a w StGilgen, gdy m¹¿ zmar³ (1801 r.) - powróci³a do rodzinnego Salzburga.

http://www.youtube.com/watch?v=SNOBzZZTg8Q
http://www.youtube.com/watch?v=KAr46pGng-s&feature=related


PobrzmiewajÂą w niej takÂże echa sonat Johanna Christiana Bacha (1735-1782), ktĂłry byÂł idolem Wolfiego w czasach jego wczesnej mÂłodoÂści.

W kontekÂście choĂŚby wczesnej twĂłrczoÂści symfonicznej Mozarta - to nazwisko pojawi siĂŞ nieraz... 

WróÌmy do wczesnej symfoniki, zagadnienia arcyciekawego - pokazuj¹cego drogê rozwoju mozartowskiego talentu i warsztatu.

Symfonia B-dur KV 22 skomponowana zostaÂła w Hadze (w czasie wielkiego tournee) pod koniec 1765 r. przez 9-letniego Wolfganga. 3-czĂŞÂściowa sinfonia-uwertura to dzieÂło hoÂłdujÂące tradycji, jakby konwencjonalne - nawiÂązuje zwÂłaszcza do koncertĂłw klawiszowych Jana Chrystiana Bacha. Geniusz Wunderkinda zostaje jednak ukazany choĂŚby w oryginalnej, g-mollowej czĂŞÂści powolnej, cechujÂącej siĂŞ g³êbokÂą chromatykÂą. Czy pierwsze takty krĂłtkiego, bÂłyskotliwego finaÂłu nie przypominajÂą nam poczÂątku wielkiego finaÂłu II aktu Wesela Figara (Signore, di fuori…)?

http://www.youtube.com/watch?v=DBtMVywr9B0
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #679 : Październik 29, 2011, 02:41:30 »

Wspomnia³em ju¿ o jednej kompozycji Mozarta napisanej z myœl¹ o siostrze. Kontynuuj¹c ten w¹tek - pos³uchajmy s³ynnego Preludia i Fugi KV 394, kolejnych dzie³ dedykowanych Nannerl. Siostra naszego bohatera to ciekawa postaÌ, równie¿ cudowne dziecko, klawesynistka. Wiele podró¿owa³a, razem z ma³ym Wolfim i Leopoldem, wzbudzaj¹c zachwyt publicznoœci. Ojciec nie ceni³ jej jednak tak jak swego genialnego syna - podobno gdy dzieci chorowa³y, Leopold kaza³ odprawiaÌ za Amade kilka mszy œw., podczas gdy w intencji Nannerl - tylko jedn¹. Jednak to w³aœnie ona okazuj¹c wielkie serce opiekowa³a siê starym Leopoldem (który by³ oddanym dziadkiem dla dzieci córy!), towarzyszy³a mu w ostatnich chwilach jego ¿ycia (podczas gdy Wolfgang bawi³ w Pradze i Wiedniu, có¿ za ironia...). Po zam¹¿pójœciu zamieszka³a w StGilgen, gdy m¹¿ zmar³ (1801 r.) - powróci³a do rodzinnego Salzburga.

http://www.youtube.com/watch?v=SNOBzZZTg8Q
http://www.youtube.com/watch?v=KAr46pGng-s&feature=related
Leopold wyraÂźnie skoncentrowaÂł swoje wysiÂłki i nadzieje na Wolfim - zdolniejszym i, co nie bez znaczenia w owych czasach, mĂŞskim potomku:) MoÂże Nannerl byÂło czasem przykro, Âże jest mniej kochanym dzieckiem, i Âże jej talenty nie mogÂły byĂŚ odpowiednio dalej rozwijane. W koĂącu Maria Anna Walburgia ( Chichot) Ignatia teÂż byÂła obdarzona niepospolitymi zdolnoÂściami.
To faktycznie paradoksalne, Âże Nannerl w koĂącu nawiÂązaÂła tak ciepÂłe relacje z ojcem, ktĂłry jej nie doceniaÂł, natomiast jej kontakty z Wolfim, tak ogromnie do niej w dzieciĂąstwie przywiÂązanym, chyba w koĂącu urwaÂły siĂŞ zupeÂłnie. ByĂŚ moÂże pozostawaÂła przez caÂły czas pod olbrzymim wpÂływem ojca - w koĂącu zgodziÂła siĂŞ oddaĂŚ mu na wychowanie swojego synka.

A przy okazji: czwartego listopada na ekrany kin wchodzi francuska produkcja „Nannerl, siostra Mozarta”
Film jest, jak mĂłwiÂą, „luÂźno oparty na faktach” Chichot, zatem historyczne zapiski bĂŞdÂą tu bardziej punktem wyjÂścia dla twĂłrczej inwencji scenarzysty i reÂżysera, w tym, zdaje siĂŞ, g³ównie do snucia romantycznej miÂłosnej opowieÂści:)) Zapewne daleko mu takÂże do wielkoÂści Amadeusza.
Jednak na pewno warto obejrzeĂŚ – przyjemnie bĂŞdzie przenieœÌ siĂŞ w czasie, zanurzyĂŚ w epoce, i pozachwycaĂŚ wspaniaÂłymi kostiumami, wnĂŞtrzami, i – podobno piĂŞknÂą – muzykÂą.
A tak¿e zobaczyÌ i pos³uchaÌ ma³ego, s³odkiego Amade:)) I ca³¹ rodzinê Mozartów woja¿uj¹c¹ po dworach Europy...
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #680 : Październik 29, 2011, 02:49:06 »

Tutaj kilka zdjĂŞĂŚ i trailer.
http://www.imdb.com/title/tt1653911/
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #681 : Październik 29, 2011, 09:45:13 »

DziĂŞkuje Joanno za info. Bardzo lubiĂŞ filmy osnute na Âżyciorysach autentycznych postaci. na pewno obejrzĂŞ.
Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #682 : Listopad 01, 2011, 10:40:49 »

22-u letni Zimerman interpretujÂący Mozarta - czyÂż jest lepszy alians piĂŞkna, mÂłodoÂści, sÂłowiaĂąskiej wylewnoÂści i muzyki genialnego Salzburgczyka ? MoÂże jest... ale ja nie znam

http://www.youtube.com/watch?v=VsXH5RVv7Gs
Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #683 : Listopad 01, 2011, 13:20:17 »

DziĂŞki Januszu za KrystianowÂą interpretacjĂŞ tej mÂłodzieĂączej Sonaty Mozarta. MoÂżna wyczuĂŚ u artysty 'romantyczne rozedrganie', przez co wykonanie staje siĂŞ indywidualne, osobiste.

Wracaj¹ do wczesnej symfoniki Mozarta - proponujê 2 kolejne symfonie: D-dur KV 45 (1768 r.), któr¹ Mozart w zmodyfikowanej wersji u¿y³ póŸniej jako uwertury do La finta semplice:
http://www.youtube.com/watch?v=8BkSDQmR0Nk

oraz pastoralnÂą F-dur KV 75 z niezwykÂłym przetworzeniem Allegra. ChoĂŚ dzieÂła utrzymane sÂą w salonowej konwencji, to jednak tchnÂą jakimÂś unikatowym, indywidualnym czarem...
http://www.youtube.com/watch?v=4ltGIpOSElg


A propos filmu o Nannerl - dziĂŞki, Asiu, za info.  Mam nadziejĂŞ, Âże bĂŞdĂŞ miaÂł okazjĂŞ obejrzeĂŚ. ChoĂŚ juÂż widaĂŚ, Âże to raczej wytwĂłr wyobraÂźni - z drugiej strony niewiele mamy pewnej wiedzy o ambicjach utalentowanej Siostry...
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #684 : Listopad 02, 2011, 03:28:05 »

A propos filmu o Nannerl - dziĂŞki, Asiu, za info.  Mam nadziejĂŞ, Âże bĂŞdĂŞ miaÂł okazjĂŞ obejrzeĂŚ. ChoĂŚ juÂż widaĂŚ, Âże to raczej wytwĂłr wyobraÂźni - z drugiej strony niewiele mamy pewnej wiedzy o ambicjach utalentowanej Siostry...
WÂłaÂśnie, wÂłaÂściwie nie wiadomo, czy marzyÂła, by zostaĂŚ artystkÂą. ChoĂŚ z drugiej strony, moÂżna siĂŞ zastanowiĂŚ, czy nie czuÂła przykroÂści, kiedy po kilku latach wspĂłlnych podró¿y i koncertowania, przyzwyczajenia do takiego Âżycia i z pewnoÂściÂą teÂż do wyrazĂłw uznania i komplementĂłw ze strony publicznoÂści, nie mogÂła juÂż towarzyszyĂŚ Wolfiemu w dalszych jego wojaÂżach i karierze. Podobno Mozart gdzieÂś w swoich listach wyraÂżaÂł siĂŞ z uznaniem o kompozycjach siostry? JeÂśli tak, pomyÂślaÂłam sobie, Âże wybredny Wolfi nie chwaliÂłby bez powodu:) Jednak w filmie z pewnoÂściÂą jest wiĂŞcej fantazji niÂż faktĂłw, opowieœÌ snuta na zasadzie - "i tak mogÂło byĂŚ..." Zastanawiam siĂŞ, jakÂą film ma ÂścieÂżkĂŞ dÂźwiĂŞkowÂą. Na pewno bĂŞdÂą jakieÂś wczesne utwory Wolfiego:) Poza tym chyba takÂże muzyka z epoki. 
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #685 : Listopad 02, 2011, 04:36:29 »

Wracaj¹ do wczesnej symfoniki Mozarta - proponujê 2 kolejne symfonie: D-dur KV 45 (1768 r.), któr¹ Mozart w zmodyfikowanej wersji u¿y³ póŸniej jako uwertury do La finta semplice:
http://www.youtube.com/watch?v=8BkSDQmR0Nk

oraz pastoralnÂą F-dur KV 75 z niezwykÂłym przetworzeniem Allegra. ChoĂŚ dzieÂła utrzymane sÂą w salonowej konwencji, to jednak tchnÂą jakimÂś unikatowym, indywidualnym czarem...
http://www.youtube.com/watch?v=4ltGIpOSElg
Te wczesne symfonie Wolfiego, mimo ¿e mo¿e jeszcze nie w pe³ni samodzielne, przecie¿ musz¹ ju¿ nieœÌ w sobie iskrê geniuszu:) Dlatego rzucaj¹ na nas urok, niezale¿nie od konwencji.
A propos La finta semplice - oto ona w³aœnie przed nami, jako kolejna z oper Mozarta. Zatem nim opowiesz nam coœ o muzyce, mo¿e oka¿e siê to pomocne, jeœli na wszeki wypadek podrzucê tu niewielk¹ œci¹gê - streszczenie doœÌ zawi³ego libretta;))
Stworzy³ je Marco Coltellini na podstawie komedii Carla Goldoniego, co od razu sugeruje nam klimat comedii dell'arte. TreœÌ owego libretta jest ma³o powa¿na, ale mocno skomplikowana:)

W domu braci Don Cassandra i Don Polidora stacjonuje kapitan Fracasso ze swoim ordynansem Simone. Fracasso kocha siostrĂŞ Cassandra i Polidora, GiacintĂŞ, a Simone jej pokojĂłwkĂŞ NinettĂŞ. Bracia sÂą przeciwni tym zwiÂązkom, wiĂŞc kobiety obmyÂślajÂą plan. W goÂści ma przybyĂŚ Rosina, siostra Fracassa. Ma ona rozkochaĂŚ w sobie obu braci i przy tej okazji zdobyĂŚ ich zgodĂŞ na Âślub Giacinty. Pierwszy zakochuje siĂŞ nieporadny Polidoro. Cassandro zakazuje bratu spotkaĂą z RosinÂą, ale wkrĂłtce sam takÂże wpada w jej sidÂła. Jednak jego skÂąpstwo okazuje siĂŞ wiĂŞksze niÂż porywy serca – nie chce podarowaĂŚ Rosinie pierÂścienia, a gdy to robi, woli nie spuszczaĂŚ jej z oka.
Tak wiĂŞc poÂłowa planu jest juÂż zrealizowana – zakochany Polidoro chce siĂŞ ÂżeniĂŚ z RosinÂą, musi wiĂŞc daĂŚ pozwolenie na Âślub Giacinty. Jednak Cassandro wraca do domu pijany i nie chce oddaĂŚ bratu czĂŞÂści majÂątku, aby ten mĂłgÂł poÂślubiĂŚ RosinĂŞ. Rosina czuje siĂŞ dotkniĂŞta jego obraÂźliwym zachowaniem, lecz gdy Cassandro chce zaÂłagodziĂŚ sytuacjĂŞ, zaprasza go do rozmowy bez s³ów. Znudzony Cassandro zasypia. Rosina wkÂłada mu na palec pierÂścieĂą. Gdy po obudzeniu Cassandro nie widzi u niej pierÂścienia, oskarÂża jÂą o kradzieÂż. W obronie siostry staje Fracasso i wyzywa Cassandra na pojedynek. Przerywa go wejÂście Rosiny oraz Simone, ktĂłry oznajmia, Âże Giacinta i Ninetta uciekÂły, zabierajÂąc czeœÌ pieniĂŞdzy. Kapitan i ordynans ofiarujÂą siĂŞ odnaleŸÌ kobiety w zamian za zgodĂŞ na poÂślubienie ich. Giacinta i Ninetta obawiajÂą siĂŞ wrĂłciĂŚ do domu, ale ukochani uspokajajÂą je. Rosina mĂłwi Polidorowi, Âże nie moÂże za niego wyjœÌ, gdy on nie ma zgody brata i odpowiedniego majÂątku. W koĂącu oddaje rĂŞkĂŞ Cassandrowi, ³¹czÂą siĂŞ teÂż dwie pozostaÂłe, zakochane pary. Tylko Polidoro zastaje sam. W finale wszyscy wychwalajÂą spryt kobiet.
Jednym s³owem, dzieje siê doœÌ du¿o, a ogólny klimat wydarzeù ³udz¹co przypomina brazylisjkie seriale Jednak tu g³ówn¹ treœci¹ jest przecie¿ muzyka.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #686 : Listopad 02, 2011, 22:06:28 »

Teraz na TVP Kultura - 'La finta semplice'. 

Prawdziwa, peÂłnych rozmiarĂłw opera z uwerturÂą-sinfoniÂą w 3 aktach z 1769 r. skomponowana dla WÂłoch - niestety, tam nie wystawiona (spisek wÂłoskich artystĂłw, ktĂłrzy nie chcieli siĂŞ podporzÂądkowaĂŚ 12-letniemu chÂłopcu!). Premiera odbyÂła siĂŞ wiĂŞc w Salzburgu, w maju 1769 r. w paÂłacu arcybiskupa.

Faktycznie - partia Rozyny jest Âświetnia, moÂże jeszcze nie na miarĂŞ Cosi fan tutte (tym bardziej Zauberflote, bo to opera niemiecka), ale zapowiedÂź mistrzostwa operowego w gatunku buffo.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #687 : Listopad 02, 2011, 22:49:26 »

nie dla WÂłoch - lecz na polecenie cesarza, sorki za b³¹d (tyle tu wÂłoskiego...).  Chichot
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #688 : Listopad 03, 2011, 00:02:14 »

Prawda, Âże piĂŞkne? 

PrzejrzystoœÌ faktury (niewielka obsada orkiestry), niezwyk³e bogactwo pomys³ów melodycznych (choÌby scena walki), próby stworzenia wielkich scen zespo³owych (akt I), œpiewnoœÌ, liryzm arii, dojrza³oœÌ emocjonalne (to wcale nie 'naiwne' dzie³ko...). Mozart jest krêpowany konwencj¹ (i swym ojcem, który chce, by syn pisa³ tak, by trafiÌ w gusta publicznoœci) - jednoczeœnie jednak próbuje zdobyÌ siê na jak najwiêkszy indywidualizm, próbuje (narazie - próbuje) zabarwiÌ postaci nut¹ osobist¹, charakterystyczn¹.

Bez w¹tpienia Mozart jest mistrzem opery buffa, a 'Rzekoma naiwnoœÌ' napisana przez 12-letniego ch³opca - i nie doceniona zupe³nie za jego ¿ycia - jest pierwszym tego dowodem; pocz¹tkiem drogi, któr¹ uwieùczy 'Wesele Figara', najczystszy komizm buffo XVIII wieku.

BTW, wÂłaÂśnie 1000 postĂłw za mnÂą...  Chichot
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #689 : Listopad 03, 2011, 00:42:36 »

Gratulacje, Amade:) Tysiêczny post uczczony godnie, wspania³¹ muzyk¹ Chichot
Tak, bardzo piĂŞkne
Nie widaĂŚ w tym Âżadnej nieporadnoÂści, niedostatkĂłw warsztatu. Odbieramy to jako poczÂątki, prĂłby, bĂŞdÂąc Âświadomi wielkoÂści geniuszu, jakim zabÂłysn¹³ na koĂącu jego drogi. Ale przecieÂż tego dzieÂła nie powstydziÂłby siĂŞ chyba Âżaden dojrzaÂły twĂłrca tamtych czasĂłw. GdybyÂśmy nie byli rozpieszczeni iloÂściÂą jego oper, ktĂłre siĂŞgnĂŞÂły szczytĂłw doskonaÂłoÂści, z pewnoÂściÂą czĂŞÂściej siĂŞgano by po te wczesne dzieÂła, pereÂłki tak peÂłne ÂświeÂżoÂści i wdziĂŞku. 
Muzyka p³ynie z lekkoœci¹, polotem, arie s¹ przepiêkne, melodyjne. Wolfiemu nie przeszkadza nawet konwencja - on j¹ potrafi o¿ywiÌ, tchn¹Ì w ni¹ ducha
Zapisane
Strony: 1 ... 44 45 [46] 47 48 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

animilkowo kalinowatyper mini-land silverstar twistedgamers