Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno  (Przeczytany 770287 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #315 : Czerwiec 20, 2011, 00:13:00 »

Kasiu, dziĂŞki... Mam nadziejĂŞ, Âże Twoje posty bĂŞdÂą wspó³tworzyÂły wÂątek o wielkim Geniuszu!  Chichot

Ja zaÂś jestem w Warszawie i w Âśrodowy wieczĂłr pozwoliÂłem sobie na chwilĂŞ wytchnienia. 3 razy Mozart, 3 razy C  -  czyli koncert w Sali Wielkiej Zamku KrĂłlewskiego w ramach Festiwalu Mozartowskiego. Vivianna Sofornitzki na fortepianie z epoki i Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej  na dawnych instrumentach.  Konieczne jest, by  - choĂŚ w paru zdaniach  -  podzieliĂŚ siĂŞ z Wami moimi wraÂżeniami. 

Z pewnoÂściÂą Sala Balowa Zamku, architektoniczne cudo czasĂłw stanisÂławowskich,  zaprojektowane w duchu klasycznym z niezwykÂłym wyczuciem smaku, to przestrzeĂą na pewno wizualnie (akustycznie…  Niezdecydowany)  godna Mozartowskiej muzyki. OdbijajÂące siĂŞ w lustrach Âżyrandole, mieniÂące siĂŞ zÂłocone ornamenty, marmury kolumn... i gwiazdy na czerwono-niebieskim niebie za oknem robiÂą wraÂżenie.  WieczĂłr zacz¹³ siĂŞ od Koncertu fortepianowego  C-dur KV 415, wczesnowiedeĂąskiego - i zawsze zachwycajÂącego. Jest bardzo brillant, pompatyczny i dostojny  - a zarazem peÂłen przedziwnego skupienia w czĂŞÂści II. Solistka pokonaÂła wszelkie techniczne trudnoÂści, wykonaÂła go zgodnie z konwencjÂą. Prawdziwe wyzwanie byÂło jednak dopiero przed niÂą -  Koncert c-moll KV 491. Pierwsze dwie czĂŞÂści  - przekonujÂące, choĂŚ nie budziÂły dreszczy emocji. Sofornitzki graÂła sprawnie, poprawnie, z przeÂżyciem. W II czĂŞÂści  - oazie spokoju miĂŞdzy tragediÂą ogniw skrajnych  - fortepian byÂł delikatny i peÂłen zdobieĂą (nie lubiĂŞ zbytnio tej ornamentowanej wersji Larghetta). Niestety, kulminacja  - genialny finaÂł z wariacjami  - w interpetacji muzykĂłw, zwÂłaszcza kanadyjsko-rosyjskiej pianistki zawiĂłdÂł. W wielkim forte fortepianu (trzecia, bohaterska wariacja) pianistka siĂŞ zagubiÂła, poza tym wydawaÂło siĂŞ (i to nie tylko w finale KV 491), Âże fortepian prĂłbuje dynamikÂą konkurowaĂŚ  (bez skutku) z potĂŞgÂą brzmienia orkiestry. 

Po przerwie - wielka 41. Symfonia, C-dur „Jowiszowa”. ChoĂŚ orkiestra miaÂła czasem problemy rytmiczne, to wreszcie, w finale przeszÂły mnie ciarki. Wykonanie byÂło tradycyjne, nie mniej  - wyraÂźnie sÂłychaĂŚ, Âże orkiestra Âświetnie zna i czuje Mozarta. Koda ostatniego Allegro molto w dziejach Mozartowskiej symfoniki zagrana byÂła z wielkim rozmachem, z peÂłnym blasku eksponowaniem blachy i kot³ów (wreszcie in plus, bo waltornie i trÂąbki nieraz niechlubnie zwracaÂły na siebie uwagĂŞ, choĂŚby w Menuecie). 

Znajomi, którzy byli ze mn¹ na koncercie, nie byli zachwyceni. WiêkszoœÌ s³uchaczy nie jest zapewne przyzwyczajona do brzmienia historycznego fortepianu. Niestety, nie dopisa³a publicznoœÌ, która mo¿e w trzech czwartych wype³ni³a Salê, która pomieœciÌ mog³a oko³o 200 osób.

http://www.youtube.com/watch?v=Fcly8-RGhgw
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #316 : Czerwiec 20, 2011, 00:37:19 »

No tak - w dobry czas trafi³eœ do stolicy, przyjacielu - przecie¿ trwa w³aœnie Festiwal Mozartowski! Mo¿e bêdziesz mia³ okazjê pos³uchaÌ - ewentualnie obejrzeÌ - coœ jeszcze? Ach, jak mnie korci, by wyskoczyÌ na któr¹œ z oper Wolfiego! ChoÌ to w koùcu nic pilnego - powtarzaj¹ je wszystkie co roku:)) Jak wyczuwam, pianistka wzbudzi³a w Tobie umiarkowany entuzjazm? Sprawnie, poprawnie - to za ma³o:) Jednak Symfonia Jowiszowa na ¿ywo, to chyba zawsze jednak du¿e prze¿ycie, nawet jeœli wystêpuj¹ pewne niedoci¹gniêcia w wykonaniu. A powiedzmy sobie, ¿e zapewne trzeba naprawdê perfekcyjnego wykonawstwa, ¿eby w pe³ni zadowoliÌ Twoje wyrafinowane ucho:))
Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #317 : Czerwiec 20, 2011, 12:04:55 »

Salzburger Marionettentheater

http://www.youtube.com/watch?v=fCT3LwEWak0&feature=player_embedded#at=36

Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #318 : Czerwiec 20, 2011, 12:46:03 »

 Chichot
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #319 : Czerwiec 20, 2011, 17:55:48 »

Tak, 24 koncert c-moll KV 491 ma potĂŞÂżnÂą orkiestracjĂŞ. Jest najbardziej mroczny i dramatyczny, nie ma w nim takiego optymistycznego zakoĂączenia jak w 20 koncercie d-moll KV 466; ktĂłry koĂączy sie w D-dur. Natomiast 13 koncert C-dur KV 415 byÂł (jest)  przeznaczony takÂże do "uÂżytku domowego" (mĂłgÂł siĂŞ obejœÌ bez partii instrumentĂłw detych) i miaÂł (ma) z zaÂłoÂżenia bawiĂŚ i laika i konesera. A oba te koncerty dzielÂą tylko niecaÂłe 4 lata.
 
Kocham je wszystkie 

Ale teraz "polujĂŞ" na "GĂŞÂś z Kairu"  NieÂśmiaÂło zapytam CiĂŞ Patryku: ktĂłre  nagranie polecasz? 

Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #320 : Czerwiec 21, 2011, 00:22:44 »

KV 491 ma siĂŞ do "Wesela Figara" (bo w trakcie pracy nad tÂą operĂŞ Mozart go napisaÂł) jak Serenada c-moll na instrumenty dĂŞte do "Uprowadzenia". Mroczne, potĂŞÂżne zakoĂączenie, ktĂłre wywarÂło wraÂżenie nawet na tym megalomanie Beethovenie  Chichot, musi zwieĂączyĂŚ caÂłoœÌ - to jest tak jak w partyturze ostatnich kwartetĂłw twĂłrcy Eroici: "muss sein".

Co do 13. koncertu C-dur - piĂŞkne jest Âśrodkowe ogniwo, jest bardzo intymne i w Âżadnym wypadku nie stanowi zwykÂłego intermezza miĂŞdzy skrajnymi czĂŞÂściami (jakÂże urocze to klasycznie greckie minore w finale!). Kasiu, choĂŚ rzeczywiÂście - koncert ten gra/graÂło siĂŞ teÂż bardzo kameralnie - to nie wyobraÂżam sobie ekspozycji pierwszego Allegra bez blasku trÂąbek i uderzeĂą w kotÂły. DodajÂą wdziĂŞku i autentycznoÂści... A w Mozartowskiej koncertowej triadzie z 1782/3, ktĂłra ma olÂśniĂŚ sÂłuchaczy od prawa do lewa, nie moÂże brakowaĂŚ choĂŚ jednego koncertu na "wielkÂą orkiestrĂŞ", ktĂłry obudzi laikĂłw-spiochĂłw.

"L'oca"? Rzadko siĂŞ wykonuje tÂą niedokoĂączonÂą operĂŞ (jaka szkoda, genialnie antycypuje ensamble i zmysÂł dramaturgiczny "Wesela"!). Jest Salzburg 2006, dla mnie - jakiÂś kiepski. NiezÂłe nagranie jest umieszczone na stronie: www.mozart-archiv.de
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #321 : Czerwiec 21, 2011, 00:30:16 »

Asiu, pianistka by³a sprawna, ale czasem zbyt mechaniczna. Có¿, Mozart nie pisa³ technicznie i emocjonalnie ³atwych utworów.
http://en.wikipedia.org/wiki/Viviana_Sofronitsky

Masz racjĂŞ, Jowiszowa wywiera zawsze wielkie wraÂżenie. ZwÂłaszcza na dawnych instrumentach...   


Salzburg sÂłynie z tych marionetek!
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #322 : Czerwiec 21, 2011, 09:45:03 »

Patryku, dziĂŞkujĂŞ Ci za polecenie tej stronki. NiektĂłre dzieÂła ciĂŞÂżko jest dostaĂŚ na CD/DVD. Jaka szkoda, Âże Mozart nie skoĂączyÂł GĂŞsi, byÂłaby nastĂŞpna fantastyczna opera buffa. Chyba zraziÂł siĂŞ jednak nieco badziewnym librettem   

Wydaje mi siê, ¿e koncertowym 'odpowiednikiem' Wesela Figara jest 23 koncert A-dur KV 488, ten poetycki, rozmarzony i tak jakby "konwersacyjny" koncert, który jednak zaskakuje rozdzieraj¹cym serce Adagio. U Mozarta wszystko siê piêknie przeplata, s³oùce i cieù, radoœÌ i smutek.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 21, 2011, 09:48:10 wysłane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #323 : Czerwiec 21, 2011, 09:54:01 »

Tak ciekawie opisujecie koncerty Wolfganga, Âże muszĂŞ je wszystkie jeszcze raz przesÂłuchaĂŚ, pod kÂątem Waszych opowieÂści! Ale to dopiero po konkursie!
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #324 : Czerwiec 21, 2011, 22:06:35 »

Tak, rzeczywiÂście, to bardzo ciekawe spostrzeÂżenie, Kasiu. W 23. koncercie sÂłychaĂŚ niezwykÂłe opalizowanie emocjami, uczuciami... Jest  pogoda, wraÂżliwe, wysublimowane piĂŞkno, ale i Âżal, rozgoryczenie. Muzyka peÂłna g³êbi, peÂłna niedopowiedzeĂą - ró¿norodnoœÌ, bogactwo emocjonalne tak jak w "Weselu". A Adagio - to najpiĂŞkniejsze Mozartowe fis-moll...  Ale przyznasz teÂż, Âże istnieje korelacja (zauwaÂżona prez biografa); kontrast: KV 388 vs. "Entfuhrung" - KV 491 vs. "Le nozze". 
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #325 : Czerwiec 22, 2011, 15:56:10 »

"Die EntfĂźhrung..." ma feministyczne libretto  Uwielbiam tĂŞ operĂŞ. W Turcji mam dobrych znajomych, a moja przyjació³ka to z charakteru wypisz, wymaluj przebojowa, zadziorna, pewna siebie Blonde  Do tego oczywiÂście jest blondynkÂą. FantastycznÂą "reklamĂŞ" temu singspielowi zrobiÂł "Amadeus" Formana. W scenie, w ktĂłrej Wolfi , Konstancja i Leopold idÂą na bal maskowy "Singt dem großen Bassa Lieder" pÂłynnie przechodzi w ariĂŞ koncertowÂą KV 539 "Ich mĂśchte wohl der Kaiser sein" co mnie zmyliÂło - myÂślaÂłam na poczÂątku, Âże "Ich mĂśchte..." to fragment "Uprowadzenia"  JakoÂś tak stylem nieco pasujÂą do siebie 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #326 : Czerwiec 24, 2011, 17:48:59 »

Hah, Kasiu, to jest piĂŞkna scena!  A taneczna transkrypcja arii na orkiestrĂŞ z bĂŞbnem wielkim - jest naprawdĂŞ zabawna, jakaÂś taka... buĂączuczna, alla turca.  Chichot
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #327 : Czerwiec 24, 2011, 18:05:35 »

Exactement! Kiedy pierwszy raz sÂłuchaÂłam Uprowadzenia z pÂłyty Gruberova/Battle & Wiener Philharmoniker pod batutÂą Soltiego (polecam!) myÂślaÂłam qrczĂŞ blade gdzie jest ten hicior?!  (ChociaÂż ta opera to hit za hitem, zresztÂą jak wszystkie opery Mozarta) Tak mnie zmylono. Skandal! 

Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #328 : Czerwiec 25, 2011, 14:09:15 »

Znacie to? 
FinaÂłowy tercecik: http://www.youtube.com/watch?v=J0WQCcnJteU

Ostatni, a de facto pierwszy singspiel Wolfiego - dwunastoletniego Wolfiego




Mi po pierwszym wys³uchaniu Bastien und Bastienne najbardziej utkwi³a w pamiêci (obok wy¿ej wspomnianego tercetu) aria Diggi, daggi wró¿bity Colasa:

http://www.youtube.com/watch?v=xKexA65_Gnk

Robi wraÂżenie! Dwunastoletni Wolfgang pewnie miaÂł niez³¹ frajdĂŞ przy pisaniu tej arii 

Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #329 : Czerwiec 25, 2011, 14:54:18 »

Przepraszam, pomyliÂłam siĂŞ w linku.

Jeszcze raz:

http://www.youtube.com/watch?v=xKexA65_GNk
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Strony: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

black-for silverstar animilkowo countrylife paktprzyjazni