Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 2 [3] 4 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: XV Konkurs Pianistyczny im. A. Rubinsteina Tel Aviv 25.04 -11.05.2017  (Przeczytany 23923 razy)
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #30 : Maj 08, 2017, 22:58:21 »

Ja nie zdążyłam posłuchać wszystkiego, ale drugi etap moim zdaniem był zjawiskowy. I jak pisałam wcześniej, doceniło to "young jury", kwalifikując go do grona "alternatywnych finalistów" i przyznając mu nagrodę specjalną. Zresztą spodziewałam się, że Eric mnie zachwyci, ale cieszę się, że to dotyczyło szerszego grona słuchaczy Uśmiech

« Ostatnia zmiana: Maj 08, 2017, 23:05:21 wysłane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #31 : Maj 08, 2017, 23:04:28 »

Skoro tak - tym bardziej nie rozumiem... Smutny
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #32 : Maj 08, 2017, 23:09:10 »

Tu można wysłuchać obu werdyktów - i co zabawne, wyczytujący werdykt tego "młodego jury" przy nazwisku Erica dodaje "of course"  Chichot Najwyraźniej nie zmieścił się wśród protegowanych "starego jury" Niezdecydowany  Albo właśnie, jak też przypuszczałam, jest zbyt subtelny, kameralny i nastrojowy, aby dobrze rokował jako efektowny laureat-wirtuoz tłukący 100 koncertów rocznie w wielkich salach...
https://www.youtube.com/watch?v=ZKLpSU-AxG8
« Ostatnia zmiana: Maj 08, 2017, 23:35:04 wysłane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #33 : Maj 08, 2017, 23:24:12 »

Myślę, że będzie to uczestnik następnego Konkursu Chopinowskiego. Zupełnie nie podoba mi się jego pedalizacja, maniera gwałtownego zrywania akordu (martellato Mrugnięcie), poza tym gra zbyt mocno osadzonym dźwiękiem (przecież to scherzo!), ale chłopak ma dopiero 18 lat i za 3 lata byłby zapewne jednym z ciekawszych konkursowiczów.

https://www.youtube.com/watch?v=FRA1x6xq_vo
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #34 : Maj 09, 2017, 00:18:08 »

Na pewno też warto posłuchać np. Sary. Ona jest z tych fortepianowych czarodziejek  Uśmiech
Fakt, że ma już duże doświadczenie, jest z nich najstarsza. Potrafi zbudować klimat i narrację utworu. Ile odcieni i barw maluje się w tej sonacie!

https://www.youtube.com/watch?v=Ch4iDssZXPY

Ravel.
https://www.youtube.com/watch?v=cJl-qgnrlF8

I Bach.
https://www.youtube.com/watch?v=HN8TYyIoHqA
« Ostatnia zmiana: Maj 09, 2017, 03:53:51 wysłane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #35 : Maj 09, 2017, 02:50:38 »

Natomiast część środkowa zdaje mi się - o ile to nie zabrzmi za ostro - nieco "wybębniona" (to dotyczy także orkiestry).
To jednak zdecydowanie dotyczy orkiestry. Zaczęłam z kolei słuchać koncertu d-moll i też coś mi nie pasowało. Śmiałam się, że bezpośrednio po wysłuchaniu Lipattiego produkcje wszystkich konkursowiczów będą brzmieć jak profanacja, ale oczywiście racja, trzeba mieć w uszach jakieś wzorce, referencyjne brzmienia. Zatem sięgnęłam też po oczywiście referencyjne źródło - nieśmiertelnego Sir Nevilla ze Świętym Marcinem wśród Pól:
https://www.youtube.com/watch?v=j9vlbBYvca4
Posłuchajmy pierwszych taktów Allegra. Od pierwszych nut wzbiera napięcie. Dźwięki są wibrujące, dźwięczne, "zakręcone", brzmią jak pomruki zwiastujące nadciągającą burzę. Czujemy niemal fizycznie rosnącą dramaturgię wraz z głośniejszym brzmieniem, ale też frazą która rwie naprzód, i każdy akcent też jest jakby pchnięciem do przodu, jak puls, bicie serca muzyki, która żyje.
No i posłuchajmy dla odmiany tego (minuta 14:40)
https://www.youtube.com/watch?v=xZjRmsSs0dM&t=599s
I co tu mamy? Dostojne i takie nieco obojętne: Bum, Bum, Bum, pararam Param pampam, Bum, Bum, pararam Param pampam, ... paRaram, paRaram, paRaram.... Duży uśmiech Tak mniej więcej w jednej temperaturze. Później jakby się leciutko ożywiają, ale w kulminacyjnej chwili nadal pozostaje to uczciwe i spokojne "piłowanie" rytmu, który przy tym całkowicie luzackim podejściu do kwestii zaangażowania emocjonalnego brzmi jak taktowanie podczas dreptania w miejscu. A burzę diabli wzięli  Niezdecydowany
I tak mają z innymi koncertami Smutny  Najważniejsze, żeby było porządnie i równo, w końcu my tu tylko akompaniujemy, i to nic, że jesteśmy tym lekko znudzeni i myślimy, czy wyłączyliśmy żelazko, w związku z czym radosny pulsujący kawałek jest letnim rytmicznym kawałkiem Spoko Szczęśliwie są i żywsze momenty, ale główny oddech, życie i blask nadają im pianiści, którzy to potrafią (Sara daje radę w 503). Pan na oboju i pani na flecie zdają się miłym wyjątkiem  Spoko No panowie i panie, ale przy Rachach to chyba trzeba będzie podłączyć się do prądu  Duży uśmiech
« Ostatnia zmiana: Maj 09, 2017, 04:03:34 wysłane przez Aleksias » Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #36 : Maj 09, 2017, 13:58:50 »

Cały Eric Lu z tegorocznego konkursu, li i jedynie 6 nagrań Smutny
http://www.arims.org.il/lu-eric/

Brawa dla młodego JURY za of course, przynajmniej tyle...
Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #37 : Maj 10, 2017, 20:14:00 »

Finały na żywo.
https://www.youtube.com/watch?v=LelsRSSDOx4#t=2388

Dziś Jaehong (teraz), Sara i Xiaoyu.
« Ostatnia zmiana: Maj 10, 2017, 20:16:16 wysłane przez xbw » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #38 : Maj 10, 2017, 20:40:50 »

Młody entuzjasta Chopina (J. Park) być może powinien wybrać e-molla naszego Fryderyka - jego Rach mnie nie przekonuje, zbyt wiele wpadek tekstowych, rytmicznych, w zakresie zgrania się z tutti. No ale i tak chapeau bas za podjęcie tego wyzwania w wieku kilkunastu lat Mrugnięcie

A propos: https://www.chopinfestival.pl/blank-12
« Ostatnia zmiana: Maj 11, 2017, 00:45:02 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #39 : Maj 10, 2017, 20:46:17 »

Miejscami się zupełnie posypał, to na pewno nerwy, ale wyczuwam potencjał  Spoko
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #40 : Maj 10, 2017, 20:51:58 »

Jeden z youtuberów na czasie konkursu kupił mnie tym wpisem:

"My dream is to play any piece with an orchestra, even if it's just the 18th variation of Rhapsody on a theme of paganini"  Duży uśmiech

Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #41 : Maj 10, 2017, 21:58:54 »

Liu gra Prokofieva, intrygujące tempa - hm, zwyczajnie zachowawcze czy podporządkowane nowej wizji tego koncertu?
« Ostatnia zmiana: Maj 11, 2017, 00:46:11 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #42 : Maj 11, 2017, 00:39:54 »

Już na YT. Nadrabiam zaległości  Uśmiech Rubinstein by night....
https://www.youtube.com/watch?v=LelsRSSDOx4

Jaehong PARK, Sara DANESHPOUR, Xiaoyu LIU - tego ostatniego słuchałam najmniej. Jednak zaliczyłam już sesję kameralną całej trójki, której nie miałam wiele do zarzucenia Mrugnięcie Zresztą tak jak nawrzucałam orkiestrze, tak muszę powiedzieć, że instrumentaliści towarzyszący pianistom w kwartetach bardzo mi się podobali i w moim odczuciu bardzo dobrze stopili się w całość. I jaka przyjemność dla uszu - Schumann, Mozart i Faure. Naprawdę przyzwoicie.
https://www.youtube.com/watch?v=LzM5ML0UFCs&t=5935s

Nie jest łatwo, pewnie też nie bardzo fair, porównywać 17-letniego Jaehonga z 30-letnią Sarą. Za nią już cały ogrom muzycznych i życiowych doświadczeń. Więcej tego, o czym może nam opowiedzieć, więcej oddechu i perspektywy. Zatem na pewno więcej tego wszystkiego w jej graniu. Ale fakt, rozwijający się potencjał i żar z pewnością w nim jest. I widać, że wycisnął, wyrzucił i dał z siebie wszystko Uśmiech Aż wyrzuciło go z krzesła Chichot  Ekspresja porównywalna z Triffim  Uśmiech
Xiaoyu bardzo sympatyczny, też dopiero startujący do muzycznego życia, z ciekawym repertuarem. Podobał mi się jego Faure. Nie słuchałam Beethovena. Ach, ten czas:(  No cóż, wciągnął mnie ten Prok Uśmiech

Orkiestra podłączyła się do prądu Spoko No nie, żartuję, to po prostu inna orkiestra jest Duży uśmiech I panowie ładnie zaczęli Proka - sekcja dęta wydaje się tu generalnie mocną stroną. Tym razem i żeński i męski flet - też jak najbardziej w porządku. Plus bardzo fajny folkowo-ortodoksyjny pan na perkusji:) I Steinway Chichot

Omer Meir Wellber - kolejny dyrygent, którego nie znałam. Lubi operę, był asystentem Barenboima w Staatsoper Berlin i Alla Scala. I dyrygował na płycie "Gioia" Aleksandry Kurzak.

Miło zauważyć, że są zagraniczni jutuberzy tęskniący za edycjami finału z koncertem Chopina. Uśmiech
« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2017, 00:23:02 wysłane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #43 : Maj 11, 2017, 20:51:57 »

Druga tura wielkich koncertów:

https://www.youtube.com/watch?v=sND3Sa9WKRI
Yevgeny YONTOV
Szymon NEHRING
Daniel Petrica CIOBANU
 
Jak zwykle spóźniona, zdążyłam ledwie na DPC. Lepszy wczorajszy czy dzisiejszy Prok? I pytanie, czy Fazioli bardziej przekonująco wypada w takiej muzyce, czy Steinway. Czy nie jest zbyt delikatny?
Oczywiście na pewnym poziomie wykonawstwa koncert już sam w sobie hipnotyzuje i wciąga jak czarna dziura Uśmiech

DPC ma zadatki na laureata - oryginalny pomysł na siebie, lekko ekstrawagancki, hipsterski look - to zawsze dobrze wpływa na rozpoznawalność artysty w dzisiejszych czasach zmasowanego ataku talentów. Daje się lubić.

Mam teraz szczerą chęć nadrobić czas i posłuchać poprzednich wykonawców. A przynajmniej teraz Szymona. A jednak żal odrywać się od historycznej wstawki muzycznej na czas przerwy, która, nie da się ukryć, przebija wszystkich dzisiejszych wykonawców Mrugnięcie Och, Arty....

Jednak trzeba wrócić do teraźniejszości i choćby posłuchać, co Nehring pokazał nam w Rachmaninowie. Na szybko można ostrożnie stwierdzić, że chyba nie było źle Uśmiech Szymon ma w sobie ogromne pokłady wrażliwości i poczucia piękna, którymi potrafi się dzielić.

A jest jeszcze Yontov, też trochę mniej przeze mnie słuchany, a dobry pianista, starszy, doświadczony, podobnie jak Sara. I w jego wykonaniu jeszcze jeden Prok.
« Ostatnia zmiana: Maj 11, 2017, 21:25:56 wysłane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #44 : Maj 11, 2017, 21:24:09 »

Włączyłem na moment Yontova, jego Prokofiev czasem zbyt powściągliwy, chciałby się usłyszeć więcej artykulacyjnego szaleństwa.  Momenty twardszego, bardziej perkusyjnego wejścia w klawiaturę wykazują daleką asocjację do pewnej zupełnie kosmicznej, legendarnej interpretacji niejakiego amerykańskiego pianisty - zarejestrowanej w 1949 r. z Dallas Symphony Orchestra; you know what I mean  Spoko 
« Ostatnia zmiana: Maj 11, 2017, 21:26:20 wysłane przez Mozart » Zapisane

Strony: 1 2 [3] 4 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

evelon watahacemnejstrony playyourstories wataha-wilkow-nocy skarpetkacrraft