Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: [1] 2 3 ... 10
 1 
 : Czerwiec 16, 2019, 11:52:14 
Zaczęty przez Aleksias - Nowe: wysłane przez Mozart
Czy ktoś słuchał III Sonaty Brahmsa w wykonaniu Krystiana Zimermana w Berlinie lub gdziekolwiek indziej w ostatnich tygodniach?

https://muzykophil.wordpress.com/2019/06/14/gesamtkunstwerk-krystian-zimerman-w-berlinie/

 2 
 : Czerwiec 16, 2019, 11:47:53 
Zaczęty przez Aleksias - Nowe: wysłane przez Mozart
Ja jestem średnim entuzjastą tej płyty (Zimerman z PFO to inna liga, rzecz nie powtórzenia), ale widziałem pozytywną recenzję w Gramophone.


 3 
 : Marzec 02, 2019, 00:18:05 
Zaczęty przez Aleksias - Nowe: wysłane przez Chiarodiluna
Chopin - Koncerty fortepianowe i 'Lento con gran espressione' cis-moll op. posth.



Charles Richard-Hamelin, Orchestre Symphonique De Montréal, dyr. Kent Nagano ( Luty 2019 - ANALEKTA )

Ciekawe, czy będzie na poziomie artystycznym Zimerman - PFO lub chociaż Fliter - Scottish Chamber Orch. - Markl 2014 ?

 4 
 : Marzec 02, 2019, 00:08:04 
Zaczęty przez Monika_Aleksandra - Nowe: wysłane przez Chiarodiluna
Pollini - Chopin Late Works Opp. 55-58



W szlachetnej jesieni życia, z powagą i godnością.

 5 
 : Marzec 02, 2019, 00:05:22 
Zaczęty przez Chiarodiluna - Nowe: wysłane przez Chiarodiluna
Jak może łatwo było zgadnąć, minikonkurs Barkaroli wygrał moim zdaniem Luigi Carroccia.

Artysta rozpoczął naukę gry na fortepianie niezwykle późno, bo dopiero w wieku 13 lat.

Jego ulubiony repertuar to prawie zawsze późne dzieła kompozytorów znajdujących się w jego spektrum zainteresowań.


A sam 'Festiwal Urodzinowy', co jakoś tam trochę ciekawe, dysponuje budżetem stanowiącym zaledwie 3% budżetu Festiwalu Chopin i Jego Europa.

Całkiem dużo za to zaoferowali, trzeba obiektywnie przyznać.

 6 
 : Marzec 01, 2019, 23:56:29 
Zaczęty przez tuco82 - Nowe: wysłane przez Chiarodiluna

Znany jest już program 15. Festiwalu "Chopin i jego Europa":

www.festiwal.nifc.pl

W tym roku wystąpią :

Soliści: Martha Argerich, Kevin Kenner, Nelson Freire, Benjamin Grosvenor, Tomasz Ritter, Evgeni Bozhanov, Nelson Goerner, Tobias Koch, Janusz Olejniczak , Howard Shelley, Eric Lu, Charles Richard Hamelin, Dmitry Ablogin, Yulianna Avdeeva, Cyprien Katsaris, Alena Baeva, Daniel Hope, Tomasz Konieczny, Lech Napierała,

Zaspoły: Collegium Vocale 1704, Collegium 1704, Europa Galante,, Hiroshima Symphony Orchestra, Bach Collegium Japan, {oh!} Orkiestra Historyczna, Sinfonia Varsovia,, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestra XVIII Wieku, Hofkapelle München, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Quatuor Mosaïques, Ensemble Dialoghi, Belcea Quartet

Dyrygenci: Andrzej Borejko, Grzegorz Nowak, Rüdiger Lotter, Howard Shelley, Masaaki Suzuki, Tatsuya Shimono, Kazuyoshi Akiyama, Fabio Biondi oraz Václav Luks

 7 
 : Luty 21, 2019, 23:47:39 
Zaczęty przez Chiarodiluna - Nowe: wysłane przez Chiarodiluna
X. Jubileuszowy Urodzinowy Warszawski Festiwal Chopinowski:




Jedyny niekomercyjny, ogólnodostępny, "salonowy", 8-dniowy festiwal w centrum Warszawy, organizowany corocznie z okazji rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. Zawsze w tym samym czasie, od 22 lutego do 1 marca, czyli między metrykalną, a obchodzoną przez kompozytora datą urodzin. Pomimo niesprzyjającego sąsiedztwa dość ruchliwej ulicy, to moja jedna z najbardziej ulubionych cyklicznych imprez muzycznych stolicy.


http://chopin.smolna.org/


W tym roku Panowie - Janusz Olejniczak i Edward Wolanin (Preludia Op. 28)

oraz

uczestnicy XVII. MKPFC 2015 - Luigi Carroccia, Dinara Klinton, Ivett Gyöngyösi, Miyako Arishima:


Dinara Klinton:

L. van Beethoven – Sonata op. 101
P. Tchaikovsky – Meditation op.72
P. Tchaikovsky – Valse Sentimentale op. 51
F. Chopin – Nocturne op. 27 No. 2
F. Chopin – Sonata No. 2 op. 35 (potrafi ją ciekawie zagrać, jak pokazała na 12. Festiwalu Chopin i jego Europa 2016)


Miyako Arishima:

F. Chopin  - Barcarolle op. 60
F. Chopin  - 4 Mazurki op.33
F. Chopin  - Impromptu Ges-dur op. 51
F. Chopin  - Scherzo E-dur op.54

oraz razem z sopranistką Ewą Leszczyńską wybrane pieśni Fryderyka Chopina.

Nie wiem, czy nie najbardziej przejęta i zestresowana uczestniczka XVII. MKPFC 2015, co nie pozwoliło na zbyt wiele w samym konkursie. Szkoda, bo potrafi. Absolwentka AM w Bydgoszczy, chyba (była już) podopieczna prof. Popowej-Zydroń, co  zaskakujące prawie biegle władająca naszym trudnym językiem, pomimo nie dorastania w Polsce od dziecka.


Ivett Gyöngyösi:

L. van Beethoven - Andante grazioso con moto (vel favori) F-dur

Co ciekawe, pierwotnie miało być jedną z części słynnej Sonaty Waldstein’owskiej Beethovena. Jakby wariacyjne rondo. ‘Favori’ zaś z uwagi na wielką ówczesna popularność koncertową utworu. We współczesnej sztuce rozrywkowej, element soudtracku do filmu ‘Duma i uprzedzenie’ z 1995 roku.

F. Chopin  - Barcarolle op.60
F. Chopin  - Mazurek cis-moll op.30 no.4 (wspaniale, ...mój najbardziej ulubiony ze wszystkich)
F. Chopin - Polonez fis-moll op.44 (rok temu też miał być zagrany przez Ivett, ale nie było)
C. Debussy, ...etc.

Mazurki z opusu 30. artystka prawdopodobnie miała przygotowane na III. etap XVII. MKPFC 2015, do którego (jak pamiętamy) nie dotarła. Odegrała je (moim zdaniem wielce udanie) rok później na 12. Festiwalu Chopin i jego Europa 2016. Wtedy jej interpretacja bardzo mi się spodobała. Trochę szkoda, że teraz nie zagra całości. Ale może zobaczymy ją na XVIII. MKPFC 2020, bo kryterium wieku na to pozwoli, a też oszałamiającej kariery pianistycznej wszak jednak na razie dziewczyna nie robi.


Luigi Carroccia:

F. Chopin - Barcarolle op. 60
F. Chopin -  4 Mazurki op. 30 (Ivett nie zagra, ale jak widzimy nic straconego)
F. Chopin -  Walc z op. 18
F. Chopin -  Polonez-Fantazja As-dur op. 61
F. Schubert - Sonata D960

Pechowy, bo kontuzjowany, ścisły finalista XVII. MKPFC 2015, zmuszony do przerwania recitalu swojej interpretacji Preludiów Op. 28, jeśli dobrze pamiętam.


Zapowiada się minikonkurs Barkaroli Op. 60. Zapraszam forumowych Warszwiaków do jury.


Na szczęście Festiwal jeszcze nie dotknięty kontrowersyjnym ‘Fenomenem Fortepianów Muzealnych’, na którą to „chorobę” nieszczęśliwie zapadł NIFC. [mały subiektywny osąd, którego nie potrafiłem sobie odmówić].

 8 
 : Grudzień 15, 2018, 00:40:02 
Zaczęty przez Janusz1228 - Nowe: wysłane przez Chiarodiluna
Mazurki:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-mazurki

Pavel Kolesnikov – Mazurki wybrane i pomieszane ze sobą dla Hyperiona:

https://www.youtube.com/watch?v=qfjn9Ll4eUk

Oryginalna wizja pod każdym względem. Tylko trzy opusy pozostają kompletne, co do zawartości (17, 24 i 50), ale pianista i tak celowo nie przestrzega porządku chronologicznego. Zatem owa kompletność trzech wybranych zbiorów traci na znaczeniu. To też stanowi pewną podstawową trudność dla słuchacza, który jak ja, albo słucha większej i kompletnej całości, albo konkretnego opusu (jak ulubiony op. 30), albo po prostu pojedynczego mazurka (jak ulubiony cis-moll nr 4 z Op. 30). Ale akurat Op. 30 prawie tu nie ma. Za to nadmienić należy, że ciekawie zabrzmiały także bardzo lubiane przeze mnie pozaopusowe a-moll’e: Notre temps i Gaillard - niespiesznie, refleksyjnie.

Rem Urasin:

Pianista zdobył IV nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie w 1995 r. oraz I nagrodę na Moskiewskim Konkursie Chopinowskim (1992).

https://www.youtube.com/watch?v=H5D46aHhRDM


 9 
 : Grudzień 14, 2018, 23:15:18 
Zaczęty przez Janusz1228 - Nowe: wysłane przez Chiarodiluna
Płyty ze Scherzami oczywiście słuchałem, aczkolwiek tylko w ramach wskazanego linku na YouTube. Nie zaproponowałbym jej, gdybym jej nie przesłuchał i nie uznał za wartościową. Chociaż jest też w moim stwierdzeniu pewna wewnętrzna sprzeczność, bo płyty Vlayevy jeszcze nie zdobyłem, nie słuchałem i zarekomendowałem niejako w ciemno.

Za namiar na płytę ‘Dances’ dziękuję. Nie znałem jej dotychczas. Tym bardziej dziękuję, że znalazłem na niej moje ukochane ‘Valses poeticos’ Granaosa. Już przez ten fakt duży plus dla artysty na otwarcie, że właśnie je wybrał. Nie rozumiem tego, że pianiści nie chcą powszechniej korzystać z kolorytu tego utworu i prezentować go częściej. Trochę podobnie jak z Wariacjami Diabellego. Czyż nie ? ‘Valses poeticos’ definiują moje upodobania muzyczne, tak jak Twoje definiują być może ‘Wariacje Diabellego’ Beethovena z Berlina, o których pisałeś niedawno tak zajmująco ciekawie na swoim blogu. Choć to też pokazuje, że wiele nas dzieli w tej niby w jednakiej pasji.

Ograniczenia mojego skromnego abonamentu u jednego z dostawców nie pozwoliły mi zakupić wszystkich pozycji z płyty ‘Dances’. Zakupiłem tymczasem tylko Chopina i Granadosa.

Polonez fis-moll Op. 44 przepięknie zagrany. Że wspomnę jedynie o pięknym, refleksyjnym zwolnieniu narracji w zakończeniu [9:25 – 10:05]. Całkowita deklasacja Blechacza, który przepędził niejako bezrefleksyjnie przez ten rejon pięciolinii w swojej interpretacji na płycie z polonezami Chopina. Op. 22 także piękny. Ciekawy jestem, jak by pianista zaprezentował cały cykl epickich polonezów Chopina.

Całościowo oceniam artystę bardzo wysoko. Trzeba obiektywnie przyznać, że stoi za jego interpretacjami wizja (‘Scherza i 3 nokturny Chopina’). Niemniej są pewne szczegóły i drobiazgi, do których jeszcze się nie mogę przekonać. Nie lubię jego narracyjnych mikroprzyspieszeń tu i ówdzie. Także nie wszystkie jego wydelikacenia narracji lub oryginalne rozwiązania stylistyczne mi odpowiadają. Bardzo jednak trudno precyzyjnie określić słowami co mam na myśli. Posłużę się małym przykładem w postaci antraktu zapowiadającego kodę a la Melodico w ‘Valses poeticos’[8. Presto, 0:50 – 1:00 ]. Na innym forum o muzyce, jak może jeszcze pamiętasz,  była mowa o interpretacji Hiszpanki - Maite Aguirre. Lubię w tym momencie ten namiętny rozmach, który dała Maite. Tę robioną przez nią oddychającą cała pełnią możliwości scenę. Natomiast Benjamin Grosvenor robi tutaj skromny przerywnik, a akordy wejścia na kodę pozostają osobliwie wytłumione. Na pewno to usłyszałeś. Przy pierwszym odsłuchu zaszokowała mnie ta odmienność stylu i nie spodobała mi się. Cóż, bezwład słyszenia powoduje, że ciężko od razu (bez czasowego procesu) porzucić dotychczasowe wzorce wykonawcze. Chociaż też mało prawdopodobne, abym przekonał się z czasem do jego propozycji wykreowania tego momentu. Generalnie preferuję projekcje mistyczno-liryczne lub namiętnie wzniosłe. Jednakowoż bardzo dużo mi się w jego interpretacji spodobało. Jeden moment nie może i nie decyduje o całokształcie odbioru. Poetyczna lekkość w wielu miejscach bezsprzecznie zachwyca.

Natomiast Scherza Chopina należą do tych płyt, które warto posiadać i pozostawić w kolekcji. Piszę o pozostawieniu, gdyż z czasem kolekcja się tak rozbudowuje, że należy ją redukować o propozycje mniej udane. Zatem Scherza Grosvenor’a są do pozostawienia raczej na stałe. Genaralnie to nie mam jeszcze swojej najbardziej ulubionej płyty tego cyklu, w przeciwieństwie do Ballad. I ciekawe jak by zaprezentował ten artysta cały cykl Ballad Chopina ?

Na uwagę szalenie zwraca uwagę inżynieria nagraniowa. Znakomity dźwięk fortepianu na płycie Decca. Taki dźwięk fortepianu uwielbiam, niezależnie od samej oceny interpretacji materiału. W ‘Dances’ oczywiście, bo materiał Scherz z YouTube trudno miarodajnie pod tym kątem ocenić, choć także brzmienie wydaje się pozostawać zacnym.

Wiek pianisty pozwala jeszcze na występ na XVIII. Konkursie Chopinowskim 2020, ale ktoś kto ma kontrakt z Decca nie musi tego robić lub nawet nie może.

Znalazłem też jeszcze Barcarollę Chopina umieszczona na krążku ‘Homages’ Grosvenor’a.

 10 
 : Grudzień 10, 2018, 01:01:49 
Zaczęty przez Janusz1228 - Nowe: wysłane przez Mozart
Preludia w wykonaniu Budu usłyszałem po raz pierwszy jakiś czas temu w Dwójce. Ciekawy sposób prowadzenia narracji, czasem nawet nietuzinkowy. W paru miejscach frapująco, w innych - mniej pomysłowo.

Strony: [1] 2 3 ... 10

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

gonerpg rpk croatia black-flag avallonandaballava