Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
  Pokaż wiadomości
Strony: [1]
1  Działy forum / Chopin / Charles Richard-Hamelin - Koncerty fortepianowe : Marzec 02, 2019, 00:18:05
Chopin - Koncerty fortepianowe i 'Lento con gran espressione' cis-moll op. posth.



Charles Richard-Hamelin, Orchestre Symphonique De Montréal, dyr. Kent Nagano ( Luty 2019 - ANALEKTA )

Ciekawe, czy będzie na poziomie artystycznym Zimerman - PFO lub chociaż Fliter - Scottish Chamber Orch. - Markl 2014 ?
2  Działy forum / Chopin / Odp: Wybitni odtwórcy : Marzec 02, 2019, 00:08:04
Pollini - Chopin Late Works Opp. 55-58



W szlachetnej jesieni życia, z powagą i godnością.
3  Działy forum / Wydarzenia / Odp: Coroczny Urodzinowy Warszawski Festiwal Chopinowski : Marzec 02, 2019, 00:05:22
Jak może łatwo było zgadnąć, minikonkurs Barkaroli wygrał moim zdaniem Luigi Carroccia.

Artysta rozpoczął naukę gry na fortepianie niezwykle późno, bo dopiero w wieku 13 lat.

Jego ulubiony repertuar to prawie zawsze późne dzieła kompozytorów znajdujących się w jego spektrum zainteresowań.


A sam 'Festiwal Urodzinowy', co jakoś tam trochę ciekawe, dysponuje budżetem stanowiącym zaledwie 3% budżetu Festiwalu Chopin i Jego Europa.

Całkiem dużo za to zaoferowali, trzeba obiektywnie przyznać.
4  Działy forum / Wydarzenia / Odp: Międzynarodowy Festiwal Muzyczny CHOPIN I JEGO EUROPA : Marzec 01, 2019, 23:56:29

Znany jest już program 15. Festiwalu "Chopin i jego Europa":

www.festiwal.nifc.pl

W tym roku wystąpią :

Soliści: Martha Argerich, Kevin Kenner, Nelson Freire, Benjamin Grosvenor, Tomasz Ritter, Evgeni Bozhanov, Nelson Goerner, Tobias Koch, Janusz Olejniczak , Howard Shelley, Eric Lu, Charles Richard Hamelin, Dmitry Ablogin, Yulianna Avdeeva, Cyprien Katsaris, Alena Baeva, Daniel Hope, Tomasz Konieczny, Lech Napierała,

Zaspoły: Collegium Vocale 1704, Collegium 1704, Europa Galante,, Hiroshima Symphony Orchestra, Bach Collegium Japan, {oh!} Orkiestra Historyczna, Sinfonia Varsovia,, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestra XVIII Wieku, Hofkapelle München, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Quatuor Mosaïques, Ensemble Dialoghi, Belcea Quartet

Dyrygenci: Andrzej Borejko, Grzegorz Nowak, Rüdiger Lotter, Howard Shelley, Masaaki Suzuki, Tatsuya Shimono, Kazuyoshi Akiyama, Fabio Biondi oraz Václav Luks
5  Działy forum / Wydarzenia / Coroczny Urodzinowy Warszawski Festiwal Chopinowski : Luty 21, 2019, 23:47:39
X. Jubileuszowy Urodzinowy Warszawski Festiwal Chopinowski:




Jedyny niekomercyjny, ogólnodostępny, "salonowy", 8-dniowy festiwal w centrum Warszawy, organizowany corocznie z okazji rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. Zawsze w tym samym czasie, od 22 lutego do 1 marca, czyli między metrykalną, a obchodzoną przez kompozytora datą urodzin. Pomimo niesprzyjającego sąsiedztwa dość ruchliwej ulicy, to moja jedna z najbardziej ulubionych cyklicznych imprez muzycznych stolicy.


http://chopin.smolna.org/


W tym roku Panowie - Janusz Olejniczak i Edward Wolanin (Preludia Op. 28)

oraz

uczestnicy XVII. MKPFC 2015 - Luigi Carroccia, Dinara Klinton, Ivett Gyöngyösi, Miyako Arishima:


Dinara Klinton:

L. van Beethoven – Sonata op. 101
P. Tchaikovsky – Meditation op.72
P. Tchaikovsky – Valse Sentimentale op. 51
F. Chopin – Nocturne op. 27 No. 2
F. Chopin – Sonata No. 2 op. 35 (potrafi ją ciekawie zagrać, jak pokazała na 12. Festiwalu Chopin i jego Europa 2016)


Miyako Arishima:

F. Chopin  - Barcarolle op. 60
F. Chopin  - 4 Mazurki op.33
F. Chopin  - Impromptu Ges-dur op. 51
F. Chopin  - Scherzo E-dur op.54

oraz razem z sopranistką Ewą Leszczyńską wybrane pieśni Fryderyka Chopina.

Nie wiem, czy nie najbardziej przejęta i zestresowana uczestniczka XVII. MKPFC 2015, co nie pozwoliło na zbyt wiele w samym konkursie. Szkoda, bo potrafi. Absolwentka AM w Bydgoszczy, chyba (była już) podopieczna prof. Popowej-Zydroń, co  zaskakujące prawie biegle władająca naszym trudnym językiem, pomimo nie dorastania w Polsce od dziecka.


Ivett Gyöngyösi:

L. van Beethoven - Andante grazioso con moto (vel favori) F-dur

Co ciekawe, pierwotnie miało być jedną z części słynnej Sonaty Waldstein’owskiej Beethovena. Jakby wariacyjne rondo. ‘Favori’ zaś z uwagi na wielką ówczesna popularność koncertową utworu. We współczesnej sztuce rozrywkowej, element soudtracku do filmu ‘Duma i uprzedzenie’ z 1995 roku.

F. Chopin  - Barcarolle op.60
F. Chopin  - Mazurek cis-moll op.30 no.4 (wspaniale, ...mój najbardziej ulubiony ze wszystkich)
F. Chopin - Polonez fis-moll op.44 (rok temu też miał być zagrany przez Ivett, ale nie było)
C. Debussy, ...etc.

Mazurki z opusu 30. artystka prawdopodobnie miała przygotowane na III. etap XVII. MKPFC 2015, do którego (jak pamiętamy) nie dotarła. Odegrała je (moim zdaniem wielce udanie) rok później na 12. Festiwalu Chopin i jego Europa 2016. Wtedy jej interpretacja bardzo mi się spodobała. Trochę szkoda, że teraz nie zagra całości. Ale może zobaczymy ją na XVIII. MKPFC 2020, bo kryterium wieku na to pozwoli, a też oszałamiającej kariery pianistycznej wszak jednak na razie dziewczyna nie robi.


Luigi Carroccia:

F. Chopin - Barcarolle op. 60
F. Chopin -  4 Mazurki op. 30 (Ivett nie zagra, ale jak widzimy nic straconego)
F. Chopin -  Walc z op. 18
F. Chopin -  Polonez-Fantazja As-dur op. 61
F. Schubert - Sonata D960

Pechowy, bo kontuzjowany, ścisły finalista XVII. MKPFC 2015, zmuszony do przerwania recitalu swojej interpretacji Preludiów Op. 28, jeśli dobrze pamiętam.


Zapowiada się minikonkurs Barkaroli Op. 60. Zapraszam forumowych Warszwiaków do jury.


Na szczęście Festiwal jeszcze nie dotknięty kontrowersyjnym ‘Fenomenem Fortepianów Muzealnych’, na którą to „chorobę” nieszczęśliwie zapadł NIFC. [mały subiektywny osąd, którego nie potrafiłem sobie odmówić].
6  Działy forum / Chopin / Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzieła Chopina : Grudzień 15, 2018, 00:40:02
Mazurki:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-mazurki

Pavel Kolesnikov – Mazurki wybrane i pomieszane ze sobą dla Hyperiona:

https://www.youtube.com/watch?v=qfjn9Ll4eUk

Oryginalna wizja pod każdym względem. Tylko trzy opusy pozostają kompletne, co do zawartości (17, 24 i 50), ale pianista i tak celowo nie przestrzega porządku chronologicznego. Zatem owa kompletność trzech wybranych zbiorów traci na znaczeniu. To też stanowi pewną podstawową trudność dla słuchacza, który jak ja, albo słucha większej i kompletnej całości, albo konkretnego opusu (jak ulubiony op. 30), albo po prostu pojedynczego mazurka (jak ulubiony cis-moll nr 4 z Op. 30). Ale akurat Op. 30 prawie tu nie ma. Za to nadmienić należy, że ciekawie zabrzmiały także bardzo lubiane przeze mnie pozaopusowe a-moll’e: Notre temps i Gaillard - niespiesznie, refleksyjnie.

Rem Urasin:

Pianista zdobył IV nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie w 1995 r. oraz I nagrodę na Moskiewskim Konkursie Chopinowskim (1992).

https://www.youtube.com/watch?v=H5D46aHhRDM

7  Działy forum / Chopin / Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzieła Chopina : Grudzień 14, 2018, 23:15:18
Płyty ze Scherzami oczywiście słuchałem, aczkolwiek tylko w ramach wskazanego linku na YouTube. Nie zaproponowałbym jej, gdybym jej nie przesłuchał i nie uznał za wartościową. Chociaż jest też w moim stwierdzeniu pewna wewnętrzna sprzeczność, bo płyty Vlayevy jeszcze nie zdobyłem, nie słuchałem i zarekomendowałem niejako w ciemno.

Za namiar na płytę ‘Dances’ dziękuję. Nie znałem jej dotychczas. Tym bardziej dziękuję, że znalazłem na niej moje ukochane ‘Valses poeticos’ Granaosa. Już przez ten fakt duży plus dla artysty na otwarcie, że właśnie je wybrał. Nie rozumiem tego, że pianiści nie chcą powszechniej korzystać z kolorytu tego utworu i prezentować go częściej. Trochę podobnie jak z Wariacjami Diabellego. Czyż nie ? ‘Valses poeticos’ definiują moje upodobania muzyczne, tak jak Twoje definiują być może ‘Wariacje Diabellego’ Beethovena z Berlina, o których pisałeś niedawno tak zajmująco ciekawie na swoim blogu. Choć to też pokazuje, że wiele nas dzieli w tej niby w jednakiej pasji.

Ograniczenia mojego skromnego abonamentu u jednego z dostawców nie pozwoliły mi zakupić wszystkich pozycji z płyty ‘Dances’. Zakupiłem tymczasem tylko Chopina i Granadosa.

Polonez fis-moll Op. 44 przepięknie zagrany. Że wspomnę jedynie o pięknym, refleksyjnym zwolnieniu narracji w zakończeniu [9:25 – 10:05]. Całkowita deklasacja Blechacza, który przepędził niejako bezrefleksyjnie przez ten rejon pięciolinii w swojej interpretacji na płycie z polonezami Chopina. Op. 22 także piękny. Ciekawy jestem, jak by pianista zaprezentował cały cykl epickich polonezów Chopina.

Całościowo oceniam artystę bardzo wysoko. Trzeba obiektywnie przyznać, że stoi za jego interpretacjami wizja (‘Scherza i 3 nokturny Chopina’). Niemniej są pewne szczegóły i drobiazgi, do których jeszcze się nie mogę przekonać. Nie lubię jego narracyjnych mikroprzyspieszeń tu i ówdzie. Także nie wszystkie jego wydelikacenia narracji lub oryginalne rozwiązania stylistyczne mi odpowiadają. Bardzo jednak trudno precyzyjnie określić słowami co mam na myśli. Posłużę się małym przykładem w postaci antraktu zapowiadającego kodę a la Melodico w ‘Valses poeticos’[8. Presto, 0:50 – 1:00 ]. Na innym forum o muzyce, jak może jeszcze pamiętasz,  była mowa o interpretacji Hiszpanki - Maite Aguirre. Lubię w tym momencie ten namiętny rozmach, który dała Maite. Tę robioną przez nią oddychającą cała pełnią możliwości scenę. Natomiast Benjamin Grosvenor robi tutaj skromny przerywnik, a akordy wejścia na kodę pozostają osobliwie wytłumione. Na pewno to usłyszałeś. Przy pierwszym odsłuchu zaszokowała mnie ta odmienność stylu i nie spodobała mi się. Cóż, bezwład słyszenia powoduje, że ciężko od razu (bez czasowego procesu) porzucić dotychczasowe wzorce wykonawcze. Chociaż też mało prawdopodobne, abym przekonał się z czasem do jego propozycji wykreowania tego momentu. Generalnie preferuję projekcje mistyczno-liryczne lub namiętnie wzniosłe. Jednakowoż bardzo dużo mi się w jego interpretacji spodobało. Jeden moment nie może i nie decyduje o całokształcie odbioru. Poetyczna lekkość w wielu miejscach bezsprzecznie zachwyca.

Natomiast Scherza Chopina należą do tych płyt, które warto posiadać i pozostawić w kolekcji. Piszę o pozostawieniu, gdyż z czasem kolekcja się tak rozbudowuje, że należy ją redukować o propozycje mniej udane. Zatem Scherza Grosvenor’a są do pozostawienia raczej na stałe. Genaralnie to nie mam jeszcze swojej najbardziej ulubionej płyty tego cyklu, w przeciwieństwie do Ballad. I ciekawe jak by zaprezentował ten artysta cały cykl Ballad Chopina ?

Na uwagę szalenie zwraca uwagę inżynieria nagraniowa. Znakomity dźwięk fortepianu na płycie Decca. Taki dźwięk fortepianu uwielbiam, niezależnie od samej oceny interpretacji materiału. W ‘Dances’ oczywiście, bo materiał Scherz z YouTube trudno miarodajnie pod tym kątem ocenić, choć także brzmienie wydaje się pozostawać zacnym.

Wiek pianisty pozwala jeszcze na występ na XVIII. Konkursie Chopinowskim 2020, ale ktoś kto ma kontrakt z Decca nie musi tego robić lub nawet nie może.

Znalazłem też jeszcze Barcarollę Chopina umieszczona na krążku ‘Homages’ Grosvenor’a.
8  Działy forum / Wydarzenia / Odp: 49. Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina 2018 : Grudzień 09, 2018, 13:03:55
Znamy zwycięzcę 49. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Główną nagrodę zdobył Mateusz Krzyżowski.

Niestety nie przyznano nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie kompozycji Fryderyka Chopina, co nie stanowi przyczynku do uzupełnienia i zasilenia dotychczasowej grupy naszych przedstawicieli na eliminacje XVIII. MKPFC w 2020 roku.

Uczestników oceniało jury pod przewodnictwem Katarzyny Popowej-Zdyroń w składzie: Ewa Bukojemska, Alicja Kledzik, Wojciech Świtała, Stefan Wojtas oraz Paweł Zawadzki.
9  Działy forum / Chopin / Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzieła Chopina : Grudzień 09, 2018, 12:53:56
Zlata Chochieva (Rosja):




Urodzona w Moskwie w 1985 r. podopieczna Michaiła Pletneva, która w 2012 roku ukończyła z wyróżnieniem Moskiewskie Konserwatorium Państwowe. Aktualnie artystka wytwórni Piano Classics. Także asystentka katedry Uniwersytetu 'Mozarteum' w Salzburgu.

Etiudy Kompletne:

https://www.youtube.com/watch?v=fcd7fvL68z4

Pianistka postanowiła wykreować Etiudy Chopina (zwyczajowo materiał techniczno-ćwiczebny) w osobistej wizji liryczno-poetyckich szkiców i w pełni podtrzymać owo całkiem nowe znaczenie, jakie samej etiudzie nadał Chopin. Należy z zadowoleniem odnotować, że projekt raczej w pełni się powiódł. Poezję słychać.

https://www.youtube.com/watch?v=pQRLhz0coRU
Duża cześć Opusu 25. z występu na Gilmore Festival 2017.  No. 1



Cristian Budu (Brazylia):



Pierwszy brazylijski pianista, który wygrał Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Clary Haskil w Szwajcarii, uchodzący za jeden z najbardziej prestiżowych na współczesnej arenie światowej rywalizacji (2013).

Preludia Op. 28:

https://culture.pl/pl/artykul/wszystko-co-chcialbys-wiedziec-o-preludiach-chopina


https://www.youtube.com/watch?v=Iv6gv77UxZk

Pianista w pełni realizuje ideę kontrastowości poszczególnych składowych cyklu. Gra przekonująco, klarownie i harmonijnie, wykorzystując całą dostępną paletę możliwości.

Aczkolwiek ... . Skandowanie frazy w XII. i brak konsekwentnie realizowanej ciągłości w owym nieopamiętałym galopie osobiście mi trochę przeszkadza i nie jest tylko skutkiem osłuchania z interpretacją Marii Joao Pires. Nie przemawia też do mnie do końca koncepcja na niektóre fragmenty scherzoidalne. ‘Hurgot’ i ‘zamęt’ w XIV. jest jeszcze potężniejszy, niż w pamiętnej ostatniej części sonaty b-moll. Dość podobne wrażenia pozostają u mnie po XXII. No i jeszcze dzwony w XVII. Wydają się bić, jakby to była repertuarowo pianistyka Sergiusza Rachmaninowa. Ciekawi mnie, co by powiedzieli o tej propozycji tutejsi Znawcy ?

No. 8 :

https://www.youtube.com/watch?v=WtvD6ZSUB-o
Dla ukazania Wam pianisty w akcji (...tylko to było na YouTube)


Nadejda Vlaeva (Bułgaria):




Laureatka nagród konkursów pianistycznych im. Liszta we Włoszech i na Węgrzech. Obecnie artystka Yamahy pracująca w USA. Pianistka zawsze grająca subtelnie, delikatnie, poetycznie, kantylenowo, z wyczuciem czasu i z pięknym jego zarządzaniem.



Jeszcze nie wiem, jak zdobyć to nagranie. Łatwo nie będzie. To na pewno.



Benjamin Grosvenor (Wielka Brytania):

Pianista posiada zaskakującą siłę wyobraźni wykonaczo-interpretatorskiej oraz przenikliwy rozmach widoczny w wielu produkcjach. Posiada też kontrakt z Decca Classics.

Scherza, poprzedzielane nokturnami:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-scherza


https://www.youtube.com/watch?v=A1QgpIadQ2Y



Olga Scheps (Rosja):

Olga Scheps urodziła się w Moskwie w 1986 r., przy czym bardzo szybko jej rodzina wyemigrowała na stałe do Niemiec. Obecnie nagrywa dla RCA. Popełniła m.in. solowy recital chopinowski oraz dalece ciekawy zbiór romantycznego repertuaru rosyjskiego, w tym także tego mniej znanego (np. niezobowiązujące i  lekkie walce Titova, fortepianowe walce Czajkowskiego, oryginalna impresja ‘Skowronek’ Michała Glinki, dla mnie osobiście parafrazująca nie wprost nokturn f-moll Op. 55 Nr 1 Chopina, w gustownej i adekwatnej aranżacji Bałakiriewa – wielkiego miłośnika i propagatora twórczości naszego kompozytora).

https://www.youtube.com/watch?v=OKT2kpcQ4AU


Koncerty fortepianowe:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-koncerty-fortepianowe




Koncerty Chopina w oprawie przemożnie serenadowej, a dokładniej rzecz ujmując, z urokliwym partnerowaniem kameralnej orkiestry smyczkowej ze Sztutgartu. Delikatnie, subtelnie i poetycko, ale także z nowoczesną przejrzystością brzmienia. Tak mi się osobiście w tym roku spodobała ta płyta, że być może mocno nieobiektywnie i nierzetelnie zestawiam teraz tę artystkę ze wszystkimi wymienionymi wyżej osobami. Trudno.
10  Działy forum / Wydarzenia / 49. Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina 2018 : Listopad 13, 2018, 22:53:03
Tuż przed jubileuszem
49. Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina 2018:

[ 24 listopada - 2 grudnia 2018 ]




"Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, odbywający się od 1968 roku w Warszawie, jest jednym z najstarszych krajowych konkursów muzycznych wpisanych w tradycję Konkursów Pianistycznych na Stypendia Artystyczne im. Fryderyka Chopina. Formuła Konkursu z biegiem czasu ulegała zmianom, tak, iż stopniowo udoskonalano regulamin i repertuar konkursowy.

Konkurs promuje młodych pianistów. Adresowany jest do polskiej młodzieży muzycznej – studentów Akademii Muzycznych i uczniów Szkół Muzycznych II stopnia.

Program konkursu każdorazowo ulega zmianom. W repertuarze, którego stałym punktem są kompozycje Fryderyka Chopina, pojawiają się także utwory innych kompozytorów – utwory wymagające technicznie, skomplikowane i rozbudowane pod względem formalnym, stawiające przed młodymi wykonawcami różnorakie trudności interpretacyjne. W finale uczestnicy wykonują wybrany koncert fortepianowy z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej. Ze względu na poziom trudności przygotowany program może być przez uczestników z powodzeniem wykorzystany podczas wielu międzynarodowych konkursów muzycznych.

W skład jury wchodzą najwybitniejsi pianiści-pedagodzy, reprezentujący polskie Akademie Muzyczne. Konkurs wyłonił wielu światowej sławy pianistów, wśród nich m.in. Janusz Olejniczak, Krystian Zimerman, Ewa Pobłocka, Krzysztof Jabłoński, Wojciech Świtała, Rafał Blechacz."

[ źródło: NIFC ]

Uprawnieni:

pianiści urodzeni w latach 1998 - 2002


Harmonogram czasowy konkursu:

I ETAP:

25–26 listopada
początek przesłuchań – godz. 10:00 i 16:00

II ETAP:

27–28 listopada
początek przesłuchań – godz. 10:00 i 16:00
 

FINAŁ:

30 listopada ‒ 1 grudnia
początek przesłuchań – godz. 18:00
 

KONCERT LAUREATÓW:

niedziela, 2 grudnia
godz. 17:00


Tegoroczny program konkursu:

Etap I :

1. Preludium i fuga Jana Sebastiana Bacha do wyboru z następujących:

Das Wohltemperierte Klawier I: Es-dur BWV 852, es-moll BWV 853, f-moll BWV 857, fis-moll BWV 859 g-moll BWV 861, gis-moll BWV 863, A-dur BWV 864, a-moll BWV 865, h-moll BWV 869;

Das Wohltemperierte Klawier II: cis-moll BWV 873, D-dur BWV 874, dis-moll (es-moll) BWV 877, e-moll BWV 879, F-dur BWV 880, fis-moll BWV 883, g-moll BWV 885, gis-moll BWV 887, As-dur BWV 886, b-moll BWV 891, H-dur BWV 892

2. Dwie etiudy wirtuozowskie, w tym jedna Fryderyka Chopina

3. Minirecital Ignacego Jana Paderewskiego, dobrany z następujących zbiorów:
     Introduction et Toccata op. 6,
     6 Humoresques de concert op. 14
     Dans le désert op. 15
     Miscellanea op. 16

4. utwory dowolne do wypełnienia czasu regulaminowego

(czas wykonania 30 - 35 minut)

Etap II :

Recital o dowolnym programie, w którym obowiązkowo powinny się znaleźć utwory Fryderyka Chopina i Claude’a Debussy’ego.
 
(czas wykonania 55 – 60 minut)

Etap III - finał

Jeden koncert do wyboru spośród następujących:
     Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy e-moll op. 11
     Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy f-moll op. 21
     Ignacy Jan Paderewski Koncert fortepianowy a-moll op. 17
     Karol Szymanowski Symfonia koncertująca op. 60


Miejsca prezentacji:

Przesłuchania I i II etapu odbędą się w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.

Występy finałowe i koncert laureatów odbędą się w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
ul. Okólnik 2




Partnerowanie w finałach:


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Moś | dyrygent




http://sinfoniaiuventus.pl/


"Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus została utworzona z inicjatywy Maestro Jerzego Semkowa na mocy rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 1 października 2007 r. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci i studenci uczelni artystycznych, którzy nie ukończyli 30 roku życia.

Sinfonia Iuventus rozpoczęła działalność artystyczną w czerwcu 2008 roku. Współpracowała z uznanymi dyrygentami. Orkiestra zrealizowała szereg nagrań płytowych. Orkiestra występowała na wielu estradach koncertowych oraz podczas licznych festiwali w Polsce i za granicą."



Powoli zbliża się XVIII. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski. Tegoroczny, a także następny Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, wraz z już zrealizowanym I. Konkursem Chopinowskim na Instrumentach Historycznych wykażą jakie potencjalne nadzieje możemy wiązać z występami polskiej reprezentacji, a tym samym jaka jest kondycja młodej polskiej pianistyki chopinowskiej.

Trudno nie pomyśleć z takimiż nadziejami chociażby o Andrzeju Wiercińskim i Tomaszu Ritterze. Do końca 2019 roku sytuacja się wyklaruje.

https://culture.pl/pl/tworca/tomasz-ritter
11  Działy forum / Chopin / Odp: Wybitni odtwórcy : Wrzesień 14, 2018, 23:07:25
Leif Ove Andsnes - Chopin Ballades & Nocturnes:

Pierwszy od 1992 roku i płyty dla Erato powrót tego artysty do twórczości Chopina. Wówczas były to wszystkie sonaty wraz z pomniejszymi utworami na dwupłytowym wydaniu. Wrześniowy album 2018 roku zawiera wszystkie cztery Ballady, ale dość oryginalnie i nietypowo pozbawione tradycyjnej struktury ich nagrywania i prezentacji. Otóż artysta pomiędzy czterema epicko charyzmatycznymi ‘poematami’ umieścił trzy nokturny, dla pewnej (jak mniemam) kontrastującej przeciwwagi (?), służącej uwydatnieniu samych Ballad (?). Mógł wybrać tylko trzy 'antrakty'. Trudno jednak powiedzieć, czy uczynił to z jakąś szczególną artystyczną wizją ich dopasowania do materiału samych ballad. Jedynie doświadczony muzykolog mógłby ewentualnie to przeanalizować. Oczywiście w dobie cyfrowej i takowych plików można poczynić korektę i słuchać zgodnie z obowiązującą tradycją wykonawczą.

https://www.nytimes.com/2018/09/07/arts/music/leif-ove-andsnes-chopin.html
12  Działy forum / Chopin / I. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych 2018 : Czerwiec 10, 2018, 12:54:29
I. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych 2018 :

"Nurt wykonawstwa historycznego, który w ciągu ostatniego półwiecza przeżywa swój prawdziwy rozkwit, w wieku XX koncentrował się na muzyce powstałej w okresie od Średniowiecza do XVIII wieku, sporadycznie sięgając po późniejszy repertuar. W tym kontekście przywrócenie autentyczności brzmienia muzyce Fryderyka Chopina i kompozytorów jemu współczesnych, jest szczególnie ważne. Zbliżenie do oryginalnej barwy i mechaniki instrumentów, jakimi dysponował kompozytor, pozwala uchwycić niepowtarzalną specyfikę muzyki Chopina, z jej unikatową artykulacją i harmoniką, w dużej mierze zatracaną w interpretacjach na instrumentach współczesnych.

Krokiem milowym w przywracaniu autentycznego brzmienia dzieł Chopina i jemu współczesnych polskich kompozytorów będzie organizacja, przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, we współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem, bezprecedensowego na skalę światową Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych.

Uczestnikami Konkursu będą pianiści z całego świata w wieku od 18 do 35 lat. Jury Konkursu tworzą znakomici przedstawiciele świata muzycznego, których działalność artystyczna i zawodowa sytuuje w kręgu najwybitniejszych specjalistów z zakresu wykonawstwa historycznego.

Harmonogram Konkursu przewiduje trzy etapy: pierwszy i drugi to recitale solowe, których repertuar – oprócz dzieł Chopina – będzie obejmował wybrane utwory Jana Sebastiana Bacha, a także polonezy polskich kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XIX wieku. W trzecim etapie sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą, a towarzyszyć im będzie doskonale znana polskiej publiczności legendarna Orkiestra XVIII Wieku.

Uczestniczący w konkursie pianiści będą mieli do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji NIFC (Erard z 1838, 1849 i 1858, Pleyel z 1846 i 1854, oraz Broadwood z 1843), oryginały i kopie instrumentów z epoki, sprowadzone przez restauratorów i kolekcjonerów europejskich. Dla laureatów przewidziane są – poza nagrodami pieniężnymi – propozycje prestiżowych koncertów z Orkiestrą XVIII Wieku oraz projekty fonograficzne.

Jednym z głównych założeń programowych Konkursu jest popularyzacja wykonawstwa na instrumentach z epoki. Szczególnie ważna zatem będzie realizacja – wzorem XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – wysokiej jakości przekazu audiowizualnego przez Telewizję Polską. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina stworzy również platformę multimedialną, odpowiadającą potrzebom melomanów na całym świecie."

(źródło: NIFC)




Wstępnie mam stosunek nieco sceptyczny. Może lepiej byłoby dofinansować i jeszcze bardziej uatrakcyjnić rozsławioną już w całym  świecie edycję "prawdziwego" Międzynardowego Konkursu Chopinowskiego. Chociaż z drugiej strony, każde święto muzyki ulubionego twórcy powinno cieszyć jego sympatyka.

13  Działy forum / Chopin / Odp: Wybitni odtwórcy : Czerwiec 10, 2018, 12:42:43
Chyba ciekawe Chopinowskie płytowe premiery wydawnicze pierwszej połowy 2018 roku:

1. Chopin ‘Piano Works’ by Krzysztof Książek (DUX Polska – III 2018)

2. Chopin „Late Works” Opp. 58-63, bez Poloneza – Fantazji, by Kevin Kenner (Warner Classics – VI 2018)
14  Działy forum / O wszystkim i o niczym / Odp: Przedstawmy się :) : Czerwiec 10, 2018, 12:34:21
Witam serdecznie wszystkich Użytkowników forum 'Kurier Szafarski'


1. Nickname: Chiaro di Luna (Światło Księżyca)

2. Wykształcenie muzyczne: brak

3. Moje przeważające upodobania stylistyczne:

Oniryczny, modlitewnie natchniony lub emocjonalnie eksplozywny Romantyzm. 100 lat uniesień – od Sonaty Księżycowej Beethovena do Światła Księżyca Debussy’ego, z Fryderykiem Chopinem na wiodącej pozycji.

a. Romantyzm Słowiański (Szkoły Narodowe): Fryderyk Chopin (najważniejszy obecnie), Piotr Czajkowski (Nr 1 w przeszłości), Antonin Dvorak.
b. Neoromantyzm/Weryzm: Giacomo Puccini
c. Sergiusz Rachmaninow (oficjalnie Modernizm, dla mnie Neoromantyzm i artystycznie przetworzona kontynuacja dorobku Czajkowskiego)
d. Romantyzm w Muzyce Filmowej.

4. Oczekuję: poszerzenia wiadomości, nowych informacji o twórcach i nagraniach, pierwszej studyjnej płyty Kate Liu (bez kaszlu widowni w Polonezie-Fantazji).
Strony: [1]

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

thugliferp blablablaxd ministranci-lso pokemonissho lyl