Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: "I miss your baton":) Czyli nasi ulubieni dyrygenci  (Przeczytany 14635 razy)
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« : Maj 10, 2015, 13:21:51 »

Mistrzowie batuty nieustannie przewijają się przez nasze muzyczne rozmowy i prezentacje. Może więc uhonorować ich rolę w tworzeniu muzyki, obdarzyć ich osobną przestrzenią. Tych wielkich, wspaniałych gigantów muzycznej sceny, i nowych, którzy zwrócili uwagę, zaciekawili talentem i osobowością. Także ci, którzy odeszli a pozostaną niezapomniani zasługują może na więcej niż tylko wzmiankę w naszej rubryce nekrologów. Z pewnością nie zabraknie kandydatów do opisania i przypomnienia ich dokonań.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1 : Maj 14, 2015, 18:27:47 »

Mam nadzieję, że zagości wkrótce w Polsce  Mrugnięcie  Sir John Eliot Gardiner - mistrz niemal każdej muzycznej epoki. Jednym z zespołów, z którymi należy go kojarzyć w pierwszej kolejności, są The English Baroque Soloists & Monteverdi Choir.

Znacie Egzekwie Heinricha Schütza?
https://www.youtube.com/watch?v=2zOY1vCLQHg
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : Maj 23, 2015, 22:33:29 »

Słusznie, że zaczynamy prezentację na tym wątku od nazwiska tego, o którego dziełach mówimy tu często jako o "wiadomym wykonaniu"Mrugnięcie Jeden z najwspanialszych i najbardziej ulubionych:)

Porządkując jego dokonania:
W 1964 r. założył Monteverdi Choir , a w 1968 r. Monteverdi Orchestra, z której po przejściu z instrumentów współczesnych na historyczne 1 1977 r. narodzili się English Baroque Soloists , a w 1990 r. utworzył nową orkiestrę grającą na instrumentach z epoki,  Orchestre Révolutionnaire et Romantique, wykonującą muzykę klasyczną i romantyczną.
Wydał 250 płyt! Ma nawet autorską wytwórnię płytową (Soli Deo Gloria), która wydaje wyłącznie jego albumy.
Album z kantatami Bacha (SDG101), zdobył tytuł nagrania roku magazynu Gramophone

20 kwietnia obchodzil urodziny:
https://www.facebook.com/GramophoneMagazine/posts/10153514439775839
Przy okazji padło pytanie o ulubione nagrania w jego wykonaniu. Z pewnością wybór jest trudny... Już może prędzej realny byłby Top 10:) Jakie byłyby nasze typowania?

Egzekwii nie znam, ale oczywiście zaraz posłucham.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 12, 2015, 22:34:51 wysłane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : Maj 26, 2015, 20:06:40 »

A tymczasem, z naszego podwórka:

Podczas dzisiejszej sesji Rada Miasta Poznania jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie nadania tytułu Honorowego Obywatelstwa Miasta Poznania Agnieszce Duczmal.

– Tytuł Honorowego Obywatela Miasta Poznania przyznany pani Agnieszce Duczmal jest wyrazem uznania dla jej wybitnych dokonań artystycznych o randze międzynarodowej. Prowadząc Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia "Amadeus" wywarła trwały wpływ na kształt życia kulturalnego Poznania – mówił w trakcie sesji Grzegorz Ganowicz, przewodniczący Rady Miasta Poznania.

Można tylko dodać, że maestra Duczmal wywarła wpływ nie tylko na poznańską kulturę:)

Gdańsk, Mozartiana 2009: Uśmiech
https://www.youtube.com/watch?v=c3xOXshSKX8
https://www.youtube.com/watch?v=cxuLocB4NF4

I przy okazji, ciekawe artykuły dotyczące kobiet dyrygentek:

http://www.prestiztrojmiasto.pl/magazyn/47/kultura/batuta-w-reku-obcasy-na-nogach


« Ostatnia zmiana: Maj 26, 2015, 20:22:07 wysłane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : Maj 26, 2015, 22:17:29 »

A czy znacie tego dyrygenta?

http://ninateka.pl/film/maestro-rodzinski-bozena-garus-hockuba
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #5 : Czerwiec 06, 2015, 14:39:18 »

Do wspomnianych dyrygentów z pewnością wrócimy  Mrugnięcie  Już wkrótce, 14 lipca minie natomiast 5 lat od śmierci jednego z najwybitniejszych znawców muzyki czasów Mozarta i Beethovena - sir Charlesa Mackerrasa.

Nagrania Mackerrasa linkowaliśmy wielokrotnie, trudno sobie bowiem wyobrazić dyskografię muzyki Mozarta bez płyt Scottish Chamber Orchestra pod jego batutą. Miłośnicy muzyki Mozarta zawdzięczają mu bardzo wiele - jego rejestracje koncertów fortepianowych z Alfredem Brendlem, oper, serenad oraz symfonii należą do wykonań genialnych. Absolutnym majsterszykiem jest album z 4 ostatnimi symfoniami Mozarta wydany przez Linn Records, o którym pisaliśmy na wiadomym wątku  Mrugnięcie  Zgodziliśmy się wówczas, że nie ma znakomitszego nagrania Jowiszowej - podobnie zresztą uważają dziennikarze prestiżowego Gramophone, którzy umieścili je wśród Top Ten albumów z muzyką Mozarta.

Warto zauważyć, że muzycy SCO, z którymi przez lata współpracował Maestro grają w większości na instrumentach współczesnych - za wyjątkiem niektórych sekcji dętych. On sam był zresztą jednym z prekursorów tzw. wykonawstwa historycznego (HIP) - do rewolucyjnych zaliczyć można jego Figara z lat 60. czy nagranie Muzyki Ogni Sztucznych z końca lat 50. W członkach SCO znalazł, jak się wydaje, doskonałych partnerów, którzy wdrożyli w życie jego stylistyczne koncepcje. Mackerras jawi się nam jako reżyser dźwięku, analizujący każdy takt partytury, dostrzegający nawet najsubtelniejszy niuans instrumentacyjny czy dynamiczny. Dąży do absolutnej precyzji - nie zawsze jednak kierowane przez niego zespoły potrafią temu zadaniu sprostać, wystarczy przypomnieć sobie nagranie Figara (Telarc) z 1996 r., gdzie w uwerturze, w finałowym crescendo tutii, jeden z dęcistów nie omieszkał przyzwoicie zjechać z tonu  Mrugnięcie   Narracja jest prowadzona dość wartko, czasem może nawet szybko - vide: finał aktu II czy IV wspomnianego Figara. Dzięki temu jednak zaakcentowane ritenuto na słowa ujawniającej się Hrabiny w finale opery zyskuje jeszcze większą siłę rażenia.

Każdemu, kto chciałby po raz pierwszy posłuchać Fletu, Cosi fan tutte (oba dzieła - również po angielsku!), Don Giovanniego, Figara, Łaskawości Tytusa czy Idomenea (tym ostatnim Maestro miał dyrygować podczas promsów w 2010 r. - niestety, zmarł w trakcie festiwalu) i zachwycić się nimi zwłaszcza od strony orkiestrowej - polecam nagrania Mackerrasa ze Scottish Chamber czy London Philharmonic Orchestra. Niektórzy mogą nawet nie zauważyć, że muzycy grają na instrumentach współczesnych! Z drugiej strony - Orkiestra XVIII Wieku również zanotowała bardzo owocną współpracę z tym australijskim dyrygentem.

https://www.youtube.com/watch?v=12LQu9HM4ic

BTW, słowo o Scottish Chamber Orchestra od A. Kozinna z NYT:
http://www.nytimes.com/2010/11/02/arts/music/02chamber.html?_r=0

Mackerras to jednak nie tylko Mozart...
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 06, 2015, 16:09:58 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #6 : Czerwiec 11, 2015, 20:26:33 »

Co do Gardinera - w jego dyskografii mozartowskiej najbardziej cenię chyba interpretacje oper. W 1996 r. ukazało się jego nagranie Czarodziejskiego Fletu z Geraldem Finley'em - powszechnie uznano za doskonałe. Rok wcześniej w Amsterdamie wykonanie koncertowe Fletu w podobnej obsadzie publiczność przyjęła owacją na stojąco. Powtórzę się, ale chyba warto:  Mrugnięcie

https://www.youtube.com/watch?v=AE_f95sI0KA

Fascynujący jest również muzyczny wiek XIX w wykonaniu zespołów Gardinera. W 2007 r. artyści Orchestre Révolutionnaire et Romantique i Monteverdi Choir nagrali Requiem Brahmsa. Trzeba przyznać zresztą, że muzykę tego kompozytora JEG wykonuje ostatnio szczególnie często. Malkontentom nadużyć w wykonawstwie historycznym w tym przypadku wytrącono argumenty.

https://www.youtube.com/watch?v=ZVBMhP0UcdU
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 11, 2015, 20:28:28 wysłane przez Mozart » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : Czerwiec 12, 2015, 22:08:24 »

Jeszcze jak warto Chichot Można padać przed tą muzyką na kolana wciąż i wciąż...

A wracając do źródeł, z których wypłynęła historia i dorobek Gardinera i Monteverdi Choir:)
https://www.youtube.com/watch?v=sZ94WMr3Xsc

30 kwietnia English Baroque Soloists i Monteverdi Choir wystąpili w Carnegie Hall, wykonując kultowe dzieło twórcy, od którego chór wziął swoją nazwę
http://www.carnegiehall.org/Calendar/2015/4/30/0800/PM/English-Baroque-Soloists-The-Monteverdi-Choir/
Vespro della Beata Vergine
https://www.youtube.com/watch?v=S99FCAFNgaA

"Tym wykonaniem największego dzieła sakralnego Monteverdiego, Vespro della Beata Vergine (Nieszpory dla Błogosławionej Dziewicy), Sir John Eliot Gardiner oraz jego English Baroque Soloists i The Monteverdi Choir rozpoczynają dwudniową wyprawę w świat tego pionierskiego geniusza początków XVII wieku. Wydane w 1610 roku, Vespro pozwoliło zdobyć Monteverdiemu stanowisko maestro di cappella w Bazylice Świętego Marka w Wenecji w 1613 r. Choć nie napisane specjalnie dla Świętego Marka, jego wspaniałość doskonale odpowiadała wizualnym i akustycznym właściwościom tej pięknej bizantyjskiej katedry"

Tylko pozazdrościć nowojorczykom, i nie tylko im...

"W 2014 r., roku 50. rocznicy The Monteverdi Choir, English Baroque Soloists wykonali wraz z tym chórem Vespro della Beata Vergine Monteverdiego w Cambridge, Wersalu i Barcelonie, oraz Dixit Dominus Haendla na kilku letnich festiwalach.
W tym roku odbyły się już koncerty z wykonaniem Mszy h-moll Bacha w Monachium, Frankfurcie, Lucernie i Paryżu. Dalsze projekty obejmują występy na kilku ważniejszych letnich festiwalach w roku 2015, jak również pierwsze tournée orkiestry na Daleki Wschód za mniej więcej dziesięć lat, z koncertami w Hong Kongu i Szanghaju."

Możemy tylko mieć nadzieję, że może między objazdami Zachodu a wyprawą na Wschód będzie szansa, że zespół zabłądzi znów w okolice Środka Uśmiech Uśmiech Tak jak to uczynił wykonując w Krakowie Bachowskie Weihnachtsoratorium.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 14, 2015, 00:06:32 wysłane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #8 : Sierpień 30, 2015, 21:35:33 »

Jak wspominałem, Mackerras to nie tylko znakomity interpretator muzyki XVIII i XIX wieku. Do historii fonografii przeszły jego nagrania muzyki Leoša Janáčka, o którym więcej - na wątku dotyczącym muzyki czeskiej  Mrugnięcie

Sinfonietta, Wiedeńscy Filharmonicy

https://www.youtube.com/watch?v=gbncXDimwbQ
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #9 : Sierpień 30, 2015, 21:38:57 »

Pod jego batutą dęciaki z Cleveland brzmiały tak, jakby to specjalnie dla nich Beethoven czy Mahler pisali swoje symfonie. Legendarny szef orkiestry clevelandzkiej - George Szell.

IV Symfonia A-dur Włoska Mendelssohna

https://www.youtube.com/watch?v=m15aBkhUtNw
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #10 : Marzec 06, 2016, 16:55:49 »

To był z całą pewnością jeden z moich ulubionych dyrygentów. Wybitny znawca muzyki dawnej, niepokorny indywidualista, spogladajacy na muzykę analitycznym okiem semantycznego odkrywcy, a nawet filozofa. Smutna wiadomość, która spadła na świat muzyki jak grom: Maestro Harnoncourt nie żyje.

Requiem aeternam dona eis Domine...

http://m.youtube.com/watch?v=TxNYBE0-mL0
« Ostatnia zmiana: Marzec 06, 2016, 17:15:12 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline
<