Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Działy forum
>
Muzyka
>
Artyści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
Strony:
1
...
78
79
[
80
]
81
82
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno (Przeczytany 652165 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1185 :
Wrzesień 16, 2012, 21:24:55 »
A teraz czas na nasze oceny nagrań sztandarowego dzieła mozartowskiej symfoniki!
Weźmy pod uwagę szczególnie np. IV część z jej potężną, rozbudowaną (5-głosową) kodą.
Trevor Pinnock - w poprzednim poście
Karl Böhm i Wiedeńczycy; Finał
http://www.youtube.com/watch?v=yRUlzJn8UeU
H. Karajan (nagranie historyczne); Finał - zwróćcie uwagę, że w dawnych nagraniach praktycznie nie ma repetycji
http://www.youtube.com/watch?v=XA_1DpWeWL4
Sir Charles Mackerras, Scottish Chamber Orchestra Conducted; Finał
http://www.youtube.com/watch?v=prvBEXbnDR0
Bruno Walter i Nowojorczycy; całość
http://www.youtube.com/watch?v=neNifFga4_k
Georges Szell, Cleveland Orchestra; całość (live, więc wybaczmy wykonawcom usterki)
http://www.youtube.com/watch?v=n8cw1qoGH8o
Jaap Ter Linden; całość
http://www.youtube.com/watch?v=mdY3LMnB8GI
(ciekawostka, Herber von Karajan, nagranie z próby:
http://www.youtube.com/watch?v=cLP_2M6HWwQ
)
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1186 :
Wrzesień 17, 2012, 00:33:16 »
Roger Norrington
http://www.youtube.com/watch?v=uNrT6bNHxDI
Berstein, l. 50
http://www.youtube.com/watch?v=aBRPEdWwRls
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1187 :
Wrzesień 18, 2012, 04:25:04 »
Cytat: Mozart Wrzesień 15, 2012, 16:59:35
Dramatyczna ekspresja wręcz eksploduje w
finale
, rozpoczynającym się gwałtownym ugrupowaniem w górę, któremu przeciwstawia się tutti (odpowiedź) w forte. Temat zasadniczy tego Allegra assai wyraża jakby jakąś rozpaczliwą prośbę, która pozostaje całkowicie zlekceważona. Wielu próbowało interpretować to w ten sposób: oto błagania artysty, który za wyzwolenie swojej coraz mniej zrozumiałej sztuki zapłacił cenę ubóstwa, napotykają na opór; owa Siła Wyższa, do której są kierowane, pozostaje niewzruszona. Wsłuchajmy się w ostatnią "odpowiedź", przeradzającą się w wielkie, upiorne forte orkiestry – zwrot do tonacji durowej nie przynosi nadziei na pomyślne rozwiązanie, a wręcz intensyfikuje dramat: oto mozartowski okrzyk "muss sein".
Temat II – w B-dur – utrzymany jest w brzmieniowym kontraście wobec bezkompromisowego g-moll otwarcia. Zwraca uwagę ciepłe brzmienie instrumentów dętych, wyrażające tęsknotę za nowym życiem, lepszym światem. I tu jednak wyczuwa się jakąś ukrytą beznadziejność, brak optymizmu – demoniczne siły wracają wraz z przetworzeniem – to w cz. I czy IV musiało się wydawać nowatorskie. Dla Mozarta już nie istnieje problem ograniczoności wynikający z tonacji zasadniczej. Modulacje sięgają najgłębszych otchłani (d-moll, f-moll, cis-moll, Cis-dur…). W repryzie również temat II pojawia się w g-moll. Dante wyrył na bramie Piekieł napis: Niech ten, kto tu wchodzi, wyzbędzie się nadziei. Ostatnie akordy powtarzają raz jeszcze:
muss sein, muss sein
.
Czyli tu motywem przewodnim, słowem kluczem będzie "los". Mamy więc odpowiednik beethovenowskiej Piątej Symfonii. Choć podczas gdy Beethoven z owym losem podejmuje bardziej zdecydowaną walkę, Mozart ukazuje w pełni swój fatalizm. (zresztą Ludwik tworząc Piątą chyba nawet bardzo konkretnie wzorował się na fragmentach Czterdziestej
)
W symfonii Es-dur muzyka w myśl masońskich, humanistycznych ideałów optymistycznie mówiła nam: dąż dzielnie do celu, pracuj, pokonując przeciwności. Możesz osiągnąć, co zechcesz.
W g-moll poznajemy drugą stronę medalu: pamiętaj, cokolwiek będziesz czynił, i tak będzie tak, jak być musi. Na nic się nie zda bunt, rozpacz, prośby, gniewne zmagania z losem. Nie da się płynąć pod prąd rzeki.
Tak to przynajmniej czuję
Schumannowi ta symfonia kojarzyła się z grecką doskonałością, mnie nasuwa się skojarzenie o greckiej poezji i zwłaszcza tragedii - gdzie zawsze pojawia się niewzruszone fatum, strzeżone przez Mojry przeznaczenie i porządek świata, nieubłagana siła, przed którą ustąpić muszą nawet bogowie.
Dobre wykonanie niezmiennie przyprawia o dreszcz. To jest dzieło magiczne.
To tak na szybko kilka nocnych refleksji.
Jeszcze sobie na spokojnie posłucham tych wielkich wykonań.
Jowiszową zacznę podziwiać jutro, żeby pospać jeszcze choć trochę
Znów mnie tu przywiało po nocy, a potem tak ciężko się oderwać:)))
Zapisane
aro 59
Ekspert
Offline
Wiadomości: 1263
--- Marek ---
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1188 :
Wrzesień 18, 2012, 07:36:39 »
Asiu
pięknymi, filozoficznymi przemyśleniami
znów mnie ubogaciłaś
Zapisane
pozdrawiam
Marek
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1189 :
Wrzesień 18, 2012, 22:36:46 »
Marku, dzięki serdeczne, tyś sam przecież filozof z bogatą duszą:) Jednak moja refleksja, jeśli jest coś warta, to dlatego, że płynie z potężnego źródła tej wielkiej muzyki, i z mistrzowskiego sposobu, w jaki Pat odkrywa przed nami jej piękno i tajemnice:)
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1190 :
Wrzesień 20, 2012, 01:04:06 »
Jupiter-Sinfonie.
Co kojarzy mi się z tą muzyką - to pełnia. Poczucie harmonii.
Muzyka opływa mnie, otacza, wypełnia, nie pozostawia miejsca na żaden niedosyt. Porusza wszelkie struny, jakie może dotknąć dźwięk w świecie wyobraźni, emocji. Niesie mnie triumfalnie na swoich mocnych skrzydłach.
Zatem gdybym miała dodać to trzecie hasło do kompletu życiowego doświadczenia Mozarta zawartego w wielkiej triadzie, po opozycji Dążenia i Przeznaczenia, powiedziałabym właśnie to: Harmonia.
Może ta kwintesencja "uczonego" stylu wywołuje wrażenie słonecznej pełni, wynikłej z akceptacji i poznania życia.
Po porywie dziecięcego, pełnego wiary optymizmu, po gorzkim, rozpaczliwym buncie właściwym młodości, oto jawi się nam dojrzałość - pełnia w rozkwicie, oto mamy poznanie i objęcie wszystkich aspektów życia i świata i ich triumfalną apoteozę.
W dziedzinie symfonii Mozart doprowadził swoje dzieło do końca.
Trzeba było geniuszu Beethovena, aby wypowiedzieć w niej jeszcze coś nowego. I ten nowy geniusz stworzył dzieła tak wielkie, ujrzał przed sobą tak rozległy i wspaniały horyzont, bo stanął na barkach giganta
Tyle mojego domorosłego filozofowania
Bardzo lubię brzmienie Pinnocka - słyszę w nim ciepło i blask, i jednocześnie czystość i klarowność dźwięku. Słuchałam też Szella, który mnie również zachwycił świetnym wykonaniem pełnym życia i entuzjazmu. Z pewnością każde z zamieszczonych tutaj wykonań będzie miało w sobie jakieś zachwycające aspekty, płynące ze szczególnych cech indywidualnej interpretacji, a przede wszystkim ze stanowiącego podstawę wszystkich tych wykonań nieśmiertelnego piękna.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1191 :
Wrzesień 21, 2012, 23:58:49 »
Cytat: Aleksias Wrzesień 20, 2012, 01:04:06
Z pewnością każde z zamieszczonych tutaj wykonań będzie miało w sobie jakieś zachwycające aspekty, płynące ze szczególnych cech indywidualnej interpretacji, a przede wszystkim ze stanowiącego podstawę wszystkich tych wykonań nieśmiertelnego piękna.
Otóż to - fascynujące jest, że nie ma dwóch takich samych nagrań, a właściwie każda interpretacja akcentuje inny aspekt tej złożonej dźwiękowej konstrukcji...
symfoniczne
P S
Jak wspomniałem, symfonii skomponowanych przez Wolfganga Amadeusza nie jest wcale 41, a prawdopodobnie ok. 10 więcej. Wątpliwości budzą dzieła, które (często od niedawna) zalicza się do wczesnych, dziecięcych symfonii. Intensywnie bada się obecnie co najmniej kilknaście symfonii, których autorstwo jest niepewne i jednocześnie kojarzone z Mozartem.
Znamy na przykład 2 symfonie związane z północnoaustriacką, benedyktyńską miejscowością Lambach, w której prawdopodobnie na początku 1769 r. zatrzymała się rodzina Mozartów. Stąd nazwy tych dzieł:
Alte-Lambach-Sinfonie
(KV 45a) oraz
Neue-Lambach-Sinfonie.
Obie zagadkowe partytury zostały ostatnio szczegółowo zanalizowane. W świetle tych badań,
Alte-Lambach...
jest dziełem Mozarta-syna,
Neue-Lambach...
zaś - prawdopodobnie skomponowana została przez Leopolda. Obie włączył Chris Hogwood do swojego 19-płytowego boxu z kompletem mozartowskich symfonii.
Symfonia G-dur KV 45a (Anh. 221)
http://www.youtube.com/watch?v=tNMugMPwBNI
Neue-Lambach-Sinfonie
Leopolda Mozarta, cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=QOQA20LV7Zc&feature=relmfu
Oto jeszcze bardziej tajemnicza symfonia - B-dur C11.03 - Anh. 216 - KV 74g - prawdopodobnie Wolfganga, gdzieś z początku lat 70. XVIII w.
http://www.youtube.com/watch?v=OoVMlsM7Pr8&feature=relmfu
Jedną z najciekawszych symfonii, która budzi wątpliwości, jest symfonia a-moll KV 16a (Anh. 220). Kopia utworu została odkryta w 1982 r. w Odense (stąd jego znana nazwa
Odense-Sinfonie
) w Danii. Przez długi czas uważano ją za dzieło Amade, choć słyszałem, że ostatnio znów pojawiły się poważne wątpliwości. Byłaby to 3. symfonia Mozarta w tonacji molowej!
http://www.youtube.com/watch?v=Op9LuwtbG0A&feature=relmfu
«
Ostatnia zmiana: Wrzesień 22, 2012, 00:05:54 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1192 :
Wrzesień 22, 2012, 08:05:49 »
Cytuj
Symfonia G-dur KV 45a (Anh. 221)
http://www.youtube.com/watch?v=tNMugMPwBNI
Neue-Lambach-Sinfonie Leopolda Mozarta, cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=QOQA20LV7Zc&feature=relmfu
Moim zdaniem jest odwrotnie, chociaz reki nie dam sobie odciac.
45a jest napisana minimalnie inaczej niz Wolfang by to zrobil.
Neue-Lambach-Sinfonie natomiast jest blizej Amdeuszowego stylu.
Podpowiada mi to intuicja a nie jakies rozumowe dochodzenie.
PS
Prawdopodobnie obie napisal Wolfi
«
Ostatnia zmiana: Wrzesień 22, 2012, 08:08:14 wysłane przez bartus
»
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1193 :
Wrzesień 22, 2012, 08:18:18 »
Cytuj
Oto jeszcze bardziej tajemnicza symfonia - B-dur C11.03 - Anh. 216 - KV 74g - prawdopodobnie Wolfganga, gdzieś z początku lat 70. XVIII w.
http://www.youtube.com/watch?v=OoVMlsM7Pr8&feature=relmfu
Faktycznie jest jakas inna.
Bardzo ciekawa.
Inna "symetrycznosc", nie amadeuszowa.
Moze Wolfi byl na lekkiej bani jak to pisal.
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1194 :
Wrzesień 22, 2012, 08:55:51 »
Chopin swój pierwszy utwór skomponował w wieku lat siedmiu. Był to polonez B-dur. A Mozart?
Zastanawiam sie, który ze znanych nam utworów Mozarta jest jego najwcześniejszym?
Gdzieś znalazłem informację, że mógł to być (jest?!) Minuet and Trio in G...
http://youtu.be/FejHZUyj_Lw
Zapisane
Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1195 :
Wrzesień 22, 2012, 20:22:49 »
Polonezy B-dur, a zwłaszcza g-moll Frycka Chopina z 1817 r. nieustannie mnie zadziwiają. Nie chce się wierzyć, że napisał je 7-latek...
Co do Mozarta, to prawdopodobnie te utwory były pierwsze:
http://www.youtube.com/watch?v=3i-SzzhUtws
Napisał je Wolfi 5-letni (1761 r.), choć raczej nie są to prace w 100% jego (niektórzy twierdzą, że miał wówczas lat 4). Wkrótce powstało kilka innych klawiszowych utworów. Pisane były pod czujnym okiem papy. Na manuskryptach pierwszych dzieł można nieraz rozpoznać pismo Leopolda.
Faktem jest też, że pierwszą symfonię (KV 16) napisał mając lat 8, komplet sonat na skrzypce i klawesyn zaczął tworzyć jako 6-latek, a niezwykły motet
God is Our Refuge
w g-moll - jako 9-latek. Dość późno za to powstały pierwsze koncerty klawiszowe (które jednak nie są dziełami oryginalnymi; 11 lat).
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1196 :
Wrzesień 26, 2012, 01:37:29 »
Niesamowite są te przebłyski geniuszu przebijającego spod jeszcze formującej się ręki i umysłu...
A z początków twórczości Wolfiego przeskoczę chwilowo na koniec:
Trzy lata temu 25. września w wieku 86 lat odeszła Alicja Larocha. W jej wykonaniu ostatnia część ostatniego koncertu B-dur.
In memoriam:
http://www.youtube.com/watch?v=S_MEkfDA-x4
«
Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2012, 01:43:23 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1197 :
Wrzesień 26, 2012, 07:14:45 »
Cytat: Aleksias Wrzesień 26, 2012, 01:37:29
Niesamowite są te przebłyski geniuszu przebijającego spod jeszcze formującej się ręki i umysłu...
A z początków twórczości Wolfiego przeskoczę chwilowo na koniec:
Trzy lata temu 25. września w wieku 86 lat odeszła Alicja Larocha. W jej wykonaniu ostatnia część ostatniego koncertu B-dur.
In memoriam:
http://www.youtube.com/watch?v=S_MEkfDA-x4
Jak bardzo mozna sie pomylic.
Z wygladu bufetowa, a z duszy niezwykla, wrazliwa artystka.
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1198 :
Wrzesień 26, 2012, 12:55:09 »
No tak, Bartku, "dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu"
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1199 :
Wrzesień 26, 2012, 14:02:14 »
Cytat: Aleksias Wrzesień 26, 2012, 12:55:09
No tak, Bartku, "dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu"
Nie do konca sie z Toba zgadzam.
Moim zdaniem, szlachetna dusza ma szlachetny wyglad.
Piekno, ktore emanuje
(ze tak powiem)
z wnetrza jest bardzo wyraznie widoczne na zewnatrz.
Mowiac bufetowa mialem na mysli jej image (fryzura, sukienka itd.), co nie ma nic wspolnego z jej wygladem jako kobiety.
Zapisane
Strony:
1
...
78
79
[
80
]
81
82
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Działy forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> Płyty
===> Artyści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
tnt
telenovelas
cyrodiil-sesje
miniyourlife
realbestplaymta