Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 18   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: XVIII Konkurs im F. Chopina 2021 - I etap  (Przeczytany 13969 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #180 : Październik 07, 2021, 01:08:03 »

Guo jako jedyna grała dziś selektywnie. Miała ładny dźwięk, dużo lekkości w etiudach, poza tym to pianistka liryczna, skupiająca się na pierwiastku poetyckim (rubato). Jej rodzaj ekspresji jest jednak dla mnie jakiś powściągliwy, trochę akademicki (?). Na sali nie słychac było nic ponad mezzoforte. Jest pewniakiem do II etapu, to laureatka ważnego amerykańskiego konkursu Chopinowskiego, jednak subiektywnie mogę powiedzieć, że to nie moja bajka.

A wiem, ze wśród krytyki (Bracha, Pęcińska) ma wysokie noty.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #181 : Październik 07, 2021, 01:16:02 »

Mnie i Piotrowi Japonka Hara skojarzyła się z porcelaną.

A kolejny uczestnik, ten młody Chińczyk, byłby w takim razie jak słoń w składzie porcelany Uśmiech
Zapisane

tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #182 : Październik 07, 2021, 07:31:56 »

Czytam tutaj argumenty, powielane też często w studiu telewizyjnym, że jakiś pianista jest za młody aby grając na koncercie zrozumieć Chopina i pozwolić zrozumieć go słuchaczom.

A może Chopin był za młody pisząc swoje utwory? Może gdyby dziś zasiadł do instrumentu "w maseczce" (uniemożliwiającej rozpoznanie), nie potrafilibyśmy stwierdzić, że to on właśnie?

Przede wszystkim powinno się uwzględniać fizjologiczne uwarunkowania różnych pianistów, w szczególności budowę a co za tym idzie potencjału pianistycznego palców, dłoni, nadgarstków, ramion...
Psychika też ma znaczenie, ale niekoniecznie w sensie dojrzałości sprzężonej z rozumieniem Chopina. Raczej wiązałbym aspekt psychiczny ze stresem konkursowym.

Stąd zatem moim zdaniem jawią się różnice w wykonywaniu muzyki poszczególnych uczestników.

Nawet w najgorszym, obiektywnie rzecz biorąc, pianiście z powodzeniem da się wyciągnąć takie pozytywy, których z trudem doszukać się można u faworytów i zwycięzców.

A wszystko to spowodowane jest złożonością utworów Chopina. W tym repertuarze znajdą się takie, których zagranie zawsze spotka się z krytyką – ale nie dlatego, że pianista popełnił jakiś błąd, lecz dlatego że jest skazany na błąd.

Wszak o ile produkt muzyczny, jako dzieło, to materia nieożywiona (myśli wpierw zakodowane a później odkodowane z papieru), o tyle wykonanie dzieła zawsze będzie stało z boku tego ideału, tego wzorca, tej odnajdowanej (chyba daremnie) na koncertach szopeńskości. Czy da się zagrać nokturn c-moll op. 48 nr 1 bezbłędnie? Oczywiście NIE. Szkoda, że nikt z ekspertów studia TVP nie zwraca na to uwagi. A może nie słyszą? NO to w czym problem... zwolnić "taśmę" 4-krotnie, a później oceniać.
« Ostatnia zmiana: Październik 07, 2021, 07:39:51 wysłane przez tuco82 » Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
Chiarodiluna
Nowy użytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 32



Zobacz profil
« Odpowiedz #183 : Październik 07, 2021, 08:35:32 »

Re:  Nawet, jeśli Eva jest nieszczera (bo jak jest z tymi Ewami, to napisane jest już nawet Starym Testamencie  Mrugnięcie ), to nie zmienia w niczym faktu, że instrument opanowany ma do perfekcji, a jej tzw. ZAPAS pozwala na robienie rzeczy dowolnych, których jednak bezrozumnie nie czyni, w szacunku dla zapisów partytury.


Osobisty TOP [06.10.2021]

Alberto („Elegancik”) Ferro  ++++

Yasuko Furumi +++

Alexander („Pyszałek”) Gadjiev  +++++

Avery Gagliano  +++++
/Little Princess from U.S./

Eva Gevorgyan  +++++
/Konkursowy Samograj 6.0 Premium/

Chelsea („Soprano”) Guo ++++

Eric Gou  +++/++++

Kaoruko Igarashi +++


Wielkie nadzieje dnia ostatniego:

Adam Kałduński – brylantowy ?

Nikolay („Heroica”) Khozyainov –  nie wyrzucajcie mnie jeszcze z grupy  Mrugnięcie

Aimi Kobayashi (bez sympatii, z należnego obowiązku z uwagi na 2015 rok, aby się utwierdzić w przekonaniu, jak bardzo poziom Konkursu wzrósł od tamtego czasu)

Jakub Kuszlik - po Eliminacjach może nie szczególnie, ale wewnętrzny głos mi mówi, że może i warto będzie i nie mogę tego głosu w sobie zwalczyć.  Mrugnięcie

Bruce (Xiaoyu) Liu - eliminacyjny przypadek niezwykły. Niczym Bruce Lee musiał zmierzyć się w swojej celebracji chopinowskiej muzyki ze smokiem. Smokiem nie okazało się wcale kontrowersyjne jury, lecz po prostu zepsuta Yamaha. Nie poprosił wówczas o należną przerwę i dokonanie napraw, lecz heroicznie zmagał się z materią. A awans do Konkursu wcale nie wynikał z (rekompensującego trudności) stosownego ukłonu ze strony owego jury. Jeśli ponowne wybierze Yamahę, to chyba spadnę z fotela, a w domu mam twardo.  Mrugnięcie

Jiana Peng – z wielkiej atencji dla „mojej kochanej” Marii Joao Pires, bo to jej uczennica. No i dla sprawdzenia czy Nokturn będzie choć odrobinę „Piresjański”. Bo jeśli będzie, to awans raczej pewny, bo nie ma przecież Wielkiej Marthy, a jest za to Arturo Lima.  Mrugnięcie

Dobrego odbioru zatem !
Zapisane
Chiarodiluna
Nowy użytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 32



Zobacz profil
« Odpowiedz #184 : Październik 07, 2021, 09:46:39 »

DROBNE SMACZKI OKOŁOKONKURSOWE, W OCZEKIWANIU NA SESJĘ:

Sohgo Sawada – pianista w Konkursie prezentuje się dotychczas znakomicie. Ale studiuje z powodzeniem także medycynę. Jednocześnie !!! Sohgo („Borodin”) Sawada.

Chelsea Guo  - studiuje pianistykę i wokalistykę. Głos sopranowy. Nagrała cykl pieśni Fryderyka Chopina, akompaniując sobie osobiście. Jednocześnie !!! Chelsea („Soprano”) Guo.

Piotr Pawlak - student matematyki na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego oraz instrumentalistyki na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Jednocześnie !!! W 2012 roku, będąc w III klasie gimnazjum nieformalnie rozpoczął studia matematyczne. Formalnie został studentem w 2016 roku i otrzymał indywidualny tok studiów. W 2018 roku obronił licencjat po drugim roku studiów ze średnią ocen 5.0. Otrzymał złoty medal na International Mathematics Competition for University Students w 2017 roku.

Martín García García - połączył uczestnictwo w Konkursie Pianistycznym w Cleveland, którego to wygrał, z Konkursem Chopinowskim w Warszawie, którego oczywiście nie wygra. Oba konkursy niemal jednoczasowo patrząc na Eliminacje do naszego MKCh.

Jego program na Cleveland International Piano Competition
08.07.2021 - 11.08.2021

Schubert - Wanderer-Fantasie C-dur , D. 760
Liszt - etiudy różne, plus “Les jeux d’eaux à la Villa d’Este”, “Les cloches de Genève (Nocturne)”.
Rachmaninow - Koncert fortepianowy Nr 3 (tak, tenże !!!, a owszem)
Szostakowicz - Kwintet g - moll Op. 57 (ze stosownym partnerowaniem oczywiście, tylko tutaj miał też nuty !, a może nie mógł ich mieć ?)
Rachmaninow - Étude-tableaux
Prokofiew - Sonata Nr 3 a-moll Op. 28
Beethoven - Sonata Nr 28 A-dur Op. 101 (naprawdę !)   
Scriabin - Sonata Nr 4 Fis-dur Op. 30 (a jakże !)

Czy czar Evy Gevorgyan nie przyblakł właśnie odrobinę Co?
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #185 : Październik 07, 2021, 09:50:26 »

Problem -  "Szczery nie szczery".

Moim zdaniem faktycznie istnieje takie zjawisko "szczerynieszczery", ktore odnajdujemy intuicyjnie sluchajac wykonania.
Do NIESZCZEROSCI przyczyniaja sie :
1. Kanony wykonawcze, forsowane przez nauczycieli lub zapyzialych melomanow (wielkich znafcuf)
2. Kursy mistrzowskie (Master Classes), gdzie prowadzacy mistrzowie gwalca mlodziez przymuszajac ja do nie bycia soba.
3. Wreszcie my sami z nasza chora wyobraznia.

 Na ogol tzw. skromne wykonania, bez "sztucznych sztuczek", ja odbieram jako szczere.
Nie rezygnuje jednak ze "sztuczek", ale musza one byc orginalne i niezauwazone u innych wykonawcow.
« Ostatnia zmiana: Październik 07, 2021, 09:53:49 wysłane przez bartus » Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #186 : Październik 07, 2021, 09:52:49 »

DROBNE SMACZKI OKOŁOKONKURSOWE, W OCZEKIWANIU NA SESJĘ:

Sohgo Sawada – pianista w Konkursie prezentuje się dotychczas znakomicie. Ale studiuje z powodzeniem także medycynę. Jednocześnie !!! Sohgo („Borodin”) Sawada.

Chelsea Guo  - studiuje pianistykę i wokalistykę. Głos sopranowy. Nagrała cykl pieśni Fryderyka Chopina, akompaniując sobie osobiście. Jednocześnie !!! Chelsea („Soprano”) Guo.

Piotr Pawlak - student matematyki na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego oraz instrumentalistyki na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Jednocześnie !!! W 2012 roku, będąc w III klasie gimnazjum nieformalnie rozpoczął studia matematyczne. Formalnie został studentem w 2016 roku i otrzymał indywidualny tok studiów. W 2018 roku obronił licencjat po drugim roku studiów ze średnią ocen 5.0. Otrzymał złoty medal na International Mathematics Competition for University Students w 2017 roku.

Martín García García - połączył uczestnictwo w Konkursie Pianistycznym w Cleveland, którego to wygrał, z Konkursem Chopinowskim w Warszawie, którego oczywiście nie wygra. Oba konkursy niemal jednoczasowo patrząc na Eliminacje do naszego MKCh.

Jego program na Cleveland International Piano Competition
08.07.2021 - 11.08.2021

Schubert - Wanderer-Fantasie C-dur , D. 760
Liszt - etiudy różne, plus “Les jeux d’eaux à la Villa d’Este”, “Les cloches de Genève (Nocturne)”.
Rachmaninow - Koncert fortepianowy Nr 3 (tak, tenże !!!, a owszem)
Szostakowicz - Kwintet g - moll Op. 57 (ze stosownym partnerowaniem oczywiście, tylko tutaj miał też nuty !, a może nie mógł ich mieć ?)
Rachmaninow - Étude-tableaux
Prokofiew - Sonata Nr 3 a-moll Op. 28
Beethoven - Sonata Nr 28 A-dur Op. 101 (naprawdę !)   
Scriabin - Sonata Nr 4 Fis-dur Op. 30 (a jakże !)

Czy czar Evy Gevorgyan nie przyblakł właśnie odrobinę Co?



FAJNE!! Uśmiech
Zapisane
Casablanka
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 953


Paweł


Zobacz profil
« Odpowiedz #187 : Październik 07, 2021, 10:29:35 »

Jedno spostrzeżenie plus jedno przemyślenie.

Spostrzeżenie:
Konkurs najlepiej słuchać w II programie PR, na w miarę dobrych słuchawkach.
Ja mam zestaw Iphone + Sennheiser HD 580 i dźwięk jest niebiańsko doskonały.
Wcześniej słuchałem  z TVP Kultura i z wyjścia słuchawkowego wzmacniacza, to było nieporównywalnie gorsze zestawienie. Tego nie polecam.

Przemyślenie:
Trzeba być bardzo ostrożnym w ocenie uczestników grających w sesji popołudniowej. Kiedy człowiek ma już lekki przesyt  i Chopin zamiast sprawiać bezgraniczną  przyjemność zaczyna „gryźć” bardzo łatwo kogoś skrzywdzić. Wracam  „do żywych”  Japonkę  Kaoruko  Igarashi, to że w mojej ocenie nie brała dostatecznego oddechu nie może jej przekreślać. Dzisiaj kiedy jej posłuchałem ten „oddech” w niczym mi nie przeszkadzał.
Zapisane
Casablanka
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 953


Paweł


Zobacz profil
« Odpowiedz #188 : Październik 07, 2021, 10:35:45 »

Dzień piąty (ostatni dzień przesłuchań I etapu), sesja poranna:

prowadzi p. Monika Orzeł - najlepsza prowadząca ever (Asaki Iwai - jak Ona to wypowiedziała!, można by tego słuchać i słuchać)


1.) Asaki Iwai Japonia, Steinway 300, bardzo udany występ.

2.) San Jittakarn Tajlandia, Steinway 479, nie było źle, ale dla mnie bezbarwny

3) Joo-Yeon Ka Korea Płd. Yamaha, (z urody esencja azjatyckości - śliczna dziewczyna) jeszcze nie wydobyła dźwięku a już w duszy mi zagrało, zanim postawiła dłoń na klawiaturze jak w teatrze mimów pokazała gestem, że gra. A kiedy już ten akord zabrzmiał - odleciałem w kosmos, a dalej jest tylko lepiej ..  od piękna muzyki Chopina! dopiero gra Nokturn H, a ja już mam ciary!!! To jest Chopin!!! Dla tych, którzy nie mogą słuchać na żywo i muszą nadrobić, pozycja obowiązkowa. Cudo ..i jeszcze jedno, od początku konkursu Yamaha tak pięknie mi nie zabrzmiała dotąd u nikogo.

ps. w trakcie występu nie pomyliła się chyba ani razu. Występ doskonały, szczytowy moment I etapu tegorocznego konkursu -tak to czuję.
patrzę po twarzach widowni, wszyscy wpatrzeni i zasłuchani.

4) Adam Kałduński, Polska Steinway - pierwsze wrażenie bardzo dobre, czystym dźwiękiem gra, z lekką manierą. Niewątpliwie jest indywidualny rys. To nie jest nauczone, tworzy tu i teraz. Wyczuwam barwy jesieni w nokturnie. Piękny nokturn. Ballada też, mocny występ.

Przerwa
 
5) Nikolay Khozyainov Rosja, Steinway 300, piszę to na gorąco, na pewno mnie zaciekawił, ale nirwany nie osiągnąłem, w 3 etiudzie a-moll, kiedy chciał sobie pomóc stanowczo nadużył pedału, wszystko to mu się później zlewało. Teraz w Balladzie f-moll temat nie jest tak śpiewny jak mógłby być, to jest bardzo dobry występ, ale ja stoję z boku z zachwytami. I jeszcze jedno, On wyskakuje z akcentowaniem takich rzeczy, że nie wiadomo, o co mu chodzi (?)  Co?. Nie jest to taki występ na jaki czekałem. W mojej ocenie np. Polak Kałduński dużo lepiej się zaprezentował.

6) Su Yeon Kim Korea Płd. Steinway 479 wydobywa piękny dźwięk fortepianu, ale mamy różne poczucie samej interpretacji nokturnu, zgrabna etiuda, ale robi to, co dla mnie przekreśla uczestnika, nie trzyma tempa, (umiem to lecę, nie umiem to gram wolniej, to zaburza przekaz etiud jako całości) - pisze to w kontekście poziomu KCH, bo tak to jest rewelacja. Świetne Scherzo cis-moll, ale kto mi to zagra wytrzymując tempo  Mrugnięcie ?

-------------------------------------------------------------------------------------------

teraz kandydatka, po której wiele oczekuję, do fortepianu zasiadła Aimi Kobayashi

.. i nastąpiła "walka o stołek" zasiadła do fortepianu, po czym wstała i wróciła do garderoby, napiła się wody prosto z butelki, sala oniemiała, "o co tu chodzi"?
- chodziło o stołek, nie ten, który miał być,
wymiana stołka, przymierzenie się, .. nie! nie ten, .. ponowna wymiana stołka,
postawny pan od stołków chyba troszkę się zgrzał

później rozmowa ze sceny z przedstawicielem Steinwaya, upewnienie się, że wszystko jest jak trzeba , .. można grać

-------------------------------------------------------------------------------------------

7) Aimi Kobayashi Japonia, Steinway 479,  po nokturnie, potężne etiudy, (jak ta mała Japonka wydobywa taki poziom natężenia dźwięku?) To nie jest akademickie granie, II etap. Świetny występ, kolejny recital na konkursie.   Scherzo E-dur op. 54 fantastyczne.

mała Aimi Kobayashi zawładnęła potężnym fortepianem !!

8.) Mateusz Krzyżowski Polska, Steinway 479, niczego nie mogę mu zarzucić (drobne omsknięcia) jednak ma strasznego pecha, grając po Aimi brzmi zaledwie jak Jej echo.
Na szczęście im dalej w las tym lepiej, świetna etiuda a-moll i wejście w Scherzo b-moll - bardzo mi się podoba.

świetne Scherzo !! - świetne - jest dramatyzm, jest liryzm, jest harmonia - wszystko jest!

9) Jakub Kuszlik Polska, Steinway 479  w nokturnie nie obyło się bez pomyłek pamięciowych, ale jako całość mi się podobał, ba! nawet chwilami była magia.
fantastyczna 2 etiuda cis-moll op. 10 nr 4
i teraz Scherzo cis-moll, w Nim nadzieja, czy On dobrze wytrzyma fragment z chorałem i pasażami z góry w dół w czasie? tak, On to wytrzymuje, plus za to, ale to jeszcze nie mój ideał  Uśmiech

------------------------------------------------------------------------

Bardzo mocna sesja poranna,
dla mnie najpiękniej zagrała Koreanka Joo-Yeon Ka,
Jej wyobrażenie muzyki Chopina jest mi najbliższe
« Ostatnia zmiana: Październik 07, 2021, 14:58:07 wysłane przez Casablanka » Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #189 : Październik 07, 2021, 10:36:52 »

ASAKI IWAI - The Goddess
1000000 niuansow
2000000 milimetrowych odcieni dynamicznych
1 barwa - dla mnie wystarczy
3 male zawahania w Balladzie f-moll op. 52 - nie przeszkadza mi.

Zwrocilem uwage na fenomenalna lewa reke w Etiudzie a-moll op. 10 nr 2
Zwrocilem uwage na brak checi popisu tempem w Etiudzie cis-moll op. 10 nr 4 - chociaz i tak byla b.szybka

W finale nie poszla na calosc - i dobrze
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil