Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Działy forum
>
Chopin
>
Odkrywamy Chopina
Strony:
1
...
6
7
[
8
]
9
10
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Odkrywamy Chopina (Przeczytany 64692 razy)
xbw
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3110
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #105 :
Kwiecień 10, 2012, 23:09:34 »
Chopin i orkiestra - ciekawa jestem ile utworów, oprócz koncertów, można a ile należy grać z orkiestrą.
Rondo F-dur a la Krakowiak
Bella Davidovich - fortepian (piano)
Sir Neville Marriner - dyrygent (conductor)
London Symphony Orchestra
http://www.youtube.com/watch?v=tG9XKItFzog
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #106 :
Kwiecień 11, 2012, 07:20:13 »
Cytat: xbw Kwiecień 10, 2012, 23:09:34
...ciekawa jestem ile utworów, oprócz koncertów, można a ile należy grać z orkiestrą.
Odpowiedź prosta - kazdy utwór, jesli tylko ktoś rozpisze go na orkiestrę i znajdzie orkiestrę, która zechce zagrać (i sluchaczy, którzy zechcą wysłuchać
).
Chopin oprócz koncertów i Ronda, ktore linkujesz, zafirmował orkiestrację dla jeszcze tylko trzech swoich kompozycji: Wielkiej Fantazji na Tematy Piesni Polskich, Wielkiego Poloeza Es-dur i Waraicje nt. Don Juana
«
Ostatnia zmiana: Kwiecień 11, 2012, 09:43:00 wysłane przez Janusz1228
»
Zapisane
Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomości: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #107 :
Kwiecień 11, 2012, 11:04:07 »
Wykonanie etiudy Chopina przez pianolę:
http://www.youtube.com/watch?v=ehx-OmLgaB0
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #108 :
Maj 01, 2012, 14:32:20 »
"Wiosna" po francusku. Moze ktos wie co znaczy "Fais dodo.."
http://www.youtube.com/watch?v=AHZCSbmzOF8&list=FLw2mUy998Z_3g2s5T2S_vjw&index=11&feature=plpp_video
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #109 :
Maj 01, 2012, 16:13:13 »
...wg mojej pamięci "idę (ew.: idziesz) spać"
«
Ostatnia zmiana: Maj 01, 2012, 16:17:25 wysłane przez Janusz1228
»
Zapisane
Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomości: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #110 :
Maj 15, 2012, 15:28:32 »
Allegretto Fis-dur (lub Mazurek Fis-dur, 1829-1831)
Chyba podawałem już link, do tego krótkiego dziełka. O ile wierzyć liście utworów na Wikipedii, jest to utwór przypisany właśnie Chopinowi, bo nie znajduje się w zakładce "utwory o niepewnej autentyczności".
Zrobiłem ogląd w Internecie, zwłaszcza u tego źródła
http://www.ourchopin.com
Mianowicie idąc za treścią listu Chopina (
http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/letters/detail/page/3/id/663
) jest to dzieło właśnie Panny Blahetki lub Blachętki, pianistki z Wiednia, która wręczyła Fryderykowi na pamiątkę rękopis swojego dzieła. Nie wiadomo, czy Chopin je przerobił na swój sposób, czy jest to utwór tej "sprytnej, ładnej nawet dziewczyny".
fragment listu:
"(...)
Lichnowski, protektor ów Beethovena, chciał mi swego fortepianu dać na koncert; i to wiele — bo mu się zdawało, że mój za słaby — ale to mój sposób grania, który się znów damom bardzo podobał, a szczególniej Pannie Blachętka, I-szej fortepianistce wiedeńskiej, która musiała być ze mną dobrze (notabene, 20 lat jeszcze nie ma, przy rodzicach, którzy mię bardzo polubili i dali listy do Pragi, i sprytna nawet, ładna dziewczyna), kiedy mi swoją kompozycją na odjez[d]ne z własnoręcznym podpisem na pamiątkę dała.
(...)"
Link do wykonania:
http://www.youtube.com/watch?v=ginFS3bjRDM
oraz nuty w dobrej jakości ...
http://conquest.imslp.info/files/imglnks/usimg/f/f3/IMSLP177257-PMLP113694-Chopin__Frederic-Allegretto_piupianissimo_2012_A4.pdf
-----------------------------------
Z innej listy(anglojęzyczna Wikipedia) pozostałe dzieła "do zbadania:"
http://en.wikipedia.org/wiki/Miscellaneous_compositions_(Chopin
)
oraz oczywiście strona
http://www.ourchopin.com/list/listunidx.html
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomości: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #111 :
Lipiec 05, 2012, 17:59:43 »
Odkryłem dziś zagadkowy akord. Nie wiem czy logicznie jest on poprawny, ale na pewno rzadki. Studiuję sobie właśnie preludium nr 20 c-moll, na które swego czasu zwrócił uwagę Janusz (forma zagadki) tutaj:
http://www.chopin.darmowefora.pl/index.php?topic=77.msg11679#msg11679
Akord znajduje się na samym końcu drugiego taktu i wygląda tak:
czyli Es-Es....-Es-Cis-G-C-Es
Moim skromnym zdaniem, cała rzadkość dotyczy dźwięku C, dzięki któremu powstaje układ C-Cis-Es. Słychać specyficzny dysonans. Oryginalne i ryzykowne rozwiązanie. Zamiast C, naturalniej brzmiałoby B, ale Chopin chciał zapewne "wyprzedzić kontekst" następnego akordu i być może zaskoczyć...
Wie ktoś jak nazwać fachowo taki akord? Bartus, Janusz, Pozostali ?
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #112 :
Lipiec 05, 2012, 19:50:58 »
Leszku, prawdopodobnie masz rację, iż w tym zapisie Chopin chciał wyprzedzić kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opóźnieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawę. Rozwiązanie opóźnienia następuje w obciętej w przykładzie szestnastce. Podobne rozwiązania stosował już Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty są jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera się tzw. akord szopenowski...
«
Ostatnia zmiana: Lipiec 05, 2012, 19:55:37 wysłane przez Janusz1228
»
Zapisane
Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomości: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #113 :
Lipiec 05, 2012, 19:56:12 »
Dzięki, już rozumiem. Rozkminiłem "akord chopinowski"
Dramaturgiczny ten akord. uff
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomości: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #114 :
Lipiec 05, 2012, 20:43:20 »
Teraz zauważyłem, że źle podpisałem literkowo akord, powinno być: Es-Es....
Cis-Es
-G-C-Es
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #115 :
Lipiec 05, 2012, 22:29:28 »
Cytat: Janusz1228 Lipiec 05, 2012, 19:50:58
Leszku, prawdopodobnie masz rację, iż w tym zapisie Chopin chciał wyprzedzić kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opóźnieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawę. Rozwiązanie opóźnienia następuje w obciętej w przykładzie szestnastce. Podobne rozwiązania stosował już Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty są jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera się tzw. akord szopenowski...
Właśnie! Już raz - i to przy okazji własnie tego preludium - zwróciłem uwagę na typowo chopinowską, harmoniczną antycypację w zakresie akordów - kolejny brzmi naturalnie, jest nieodzowny. Świetny zabieg kompozytorski ("wyprzedzanie kontekstu").
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #116 :
Lipiec 06, 2012, 08:02:01 »
Cytat: Janusz1228 Lipiec 05, 2012, 19:50:58
Leszku, prawdopodobnie masz rację, iż w tym zapisie Chopin chciał wyprzedzić kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opóźnieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawę. Rozwiązanie opóźnienia następuje w obciętej w przykładzie szestnastce. Podobne rozwiązania stosował już Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty są jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera się tzw. akord szopenowski...
Nic dodac, nic ujac.
Zapisane
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomości: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #117 :
Lipiec 11, 2012, 12:12:37 »
Następny detal, na który zwróciłem uwagę studiując sobie nuty i wykonania nokturnu op 48 nr 1. Coś pięknego, dlaczego pianiści "pomijają" tak ważny fragment.
http://www.youtube.com/watch?v=3caCSF6B52U#t=280
Wykonanie bardzo bliskie mojej interpretacji. Nuty lewej ręki grane starannie i słyszalnie! Trudny nokturn, można z niego wiele wydobyć nie przesadzając z wykonaniem. Chciałbym się go nauczyć.
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich wątpliwa autentyczność." - Albert Einstein
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #118 :
Lipiec 11, 2012, 13:29:45 »
Koniecznie Leszku, to mój ukochany nokturn, Pare razy napomykałam o nim Januszowi. ale.........
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #119 :
Lipiec 11, 2012, 13:49:51 »
Cytat: tuco82 Lipiec 11, 2012, 12:12:37
Następny detal, na który zwróciłem uwagę studiując sobie nuty i wykonania nokturnu op 48 nr 1. Coś pięknego, dlaczego pianiści "pomijają" tak ważny fragment.
http://www.youtube.com/watch?v=3caCSF6B52U#t=280
Wykonanie bardzo bliskie mojej interpretacji. Nuty lewej ręki grane starannie i słyszalnie! Trudny nokturn, można z niego wiele wydobyć nie przesadzając z wykonaniem. Chciałbym się go nauczyć.
Nie bardzo rozumiem... który fragment pomijają? Ten nokturn ma jednoznaczną notację i w przeciwieństwie do niektorych mazurkow, walców - nie ma wersji "pobocznych" z/bez ozdobnikow itp itd.
W mym przekonaniu to raczej madame Bloomfield nie dogrywa wszystkie nutki albo je bardzo subiektywnie "skrywa" przed uchem słuchacza. Ale ok - każdy ma prawo oceniać wykonanie nokturnu po swojemu...
Co do zaś aspiracji wykonawczych, Leszku... Mogę Ci tylko życzyć wiele wytrwałości i cierpliwości - bo to cholernie trudny utwór. Pierwsza, spokojna marszowa część - do rozpoczęcia chorału układa się pod paluszkami bez problemu. Sam chorał, ze względu na szerokie arpedżiowe akordy stwarza juz niemało problemow, za to od momentu doppio movimento do samego końca - to wirtuozeria z najwyższej półki. Doppio movimento wraz z kaskadą oburęcznych oktaw jest niemożliwe do ledwie przyzwoitego zagrania dla amatora, jeśli nie poświęci temu co najmniej kilku setek godzin ćwiczeń (a i one nie gwarantują sukcesu). Kiedyś Tereni odpisywałem, że wielokrotnie mierzyłem się z tym nokturnem… Za każdym razem poległem. I chyba już mam dość… Z tym większym więc zachwytem będę Ci kibicowac i będę Ciebie podziwiał, gdy udowodnisz, że jednak można… Kto wie, może wówczas, dzięki Tobie, podejmę próbę jeszcze jedną? Tak czy siak – powodzenia, Leszku!
«
Ostatnia zmiana: Lipiec 11, 2012, 13:54:10 wysłane przez Janusz1228
»
Zapisane
Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Strony:
1
...
6
7
[
8
]
9
10
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Działy forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> Płyty
===> Artyści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
nighmare
wataha-zlotych-klow
killers
krolestwokarmenii
krolestwosurmenii