Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Działy forum
>
Muzyka
>
Artyści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
Strony:
1
...
109
110
[
111
]
112
113
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno (Przeczytany 653054 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1650 :
Grudzień 22, 2014, 19:11:28 »
W ostatnim czasie pojawiło się kilka ciekawych Mozartowskich płyt - każda z nich będzie idealnym gwiazdkowym prezentem pod choinkę
Harnoncourt i Concentus Musicus Wien proponują nam wizjonerskie spojrzenie na trzy ostatnie symfonie, które zdaniem wybitnego specjalisty od Mozarta układają się w instrumentalne oratorium (
The Last Symphonies: Mozart's Instrumental Oratorium
, Sony Classical). Nie wszyscy zgodzą się z konsekwentnie realizowaną koncepcją Maestro (znajdziemy tu parę niespodzianek), niemniej logiczne budowanie narracji czy niezwykle bogate brzmienie orkiestry powinny zachwycić nawet najsroższego krytyka.
Alexandre Tharaud i Les Violons du Roy pod dyrekcją Bernarda Labadie wydali plytę (Warner Classics) z wspominanym tu wielokrotnie koncertem Es-dur KV 271, mało znanym Rondem A-dur KV 386 i uwielbianym przez publiczność węgierskim (chorwackim?) koncertem D-dur Haydna Hob. XVIII:11. Całość suplemementuje najpiękniejsza aria koncertowa Mozarta, napisana dla Nancy Storace (w jej roli Joyce DiDonato) i samego kompozytora przy fortepianie. Tharaud, dla mnie przede wszystkim wybitny interpretator muzyki baroku, autentycznie zachwyca się partyturami, odnajduje w nich subtelności kontrapunktyczne, wprowadzając śmiałe kontrasty artykulacyjne, podkreślając zmiany rytmiczne. Największą niespodzianką są kadencje Tharauda. Płyta, która absolutnie wciąga.
Po muzykę fortepianową Mozarta - solową i dwa koncerty - sięgnął nawet Lang Lang we współpracy z N. Harnoncourtem i Wiedeńskimi Filharmonikami (Sony Classical). Recenzenci twierdzą, że to właśnie dzięki Harnoncourtowi chiński pianista nauczył się grać Mozarta.
Poleca się również ostatniego
Don Giovanniego
z Londynu, z Mariuszem Kwietniem w roli tytułowej (DVD, Opus Arte). Tradycja splata się tu z nowoczesnością (elektroniką!), dając w tym spektaklu pierwszeństwo muzyce. Czyli - wszystko na swoim miejscu.
«
Ostatnia zmiana: Maj 23, 2015, 01:12:30 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1651 :
Grudzień 25, 2014, 00:00:57 »
Cytat: Mozart Grudzień 22, 2014, 19:11:28
W ostatnim czasie pojawiło się kilka ciekawych Mozartowskich płyt
...a ja w ostatnim czasie uzmysłowiłem sobie, że Mozart miał na imię Bogumił. Niby tak tam drobiazg onomastyczny...
Zapisane
Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1652 :
Styczeń 30, 2015, 02:02:08 »
Przypomnijmy sobie Sonatę F-dur na 4 ręce KV 497, którą Kasia określiła kiedyś jako utwór niemal symfoniczny, zwracając uwagę na podobieństwo powolnego wstępu pierwszej części z analogiczną strukturą w 103. Symfonii Haydna.
Allegro con spirito
jest jednym z najdoskonalszych przykładów pracy kontrapunktycznej jako środka wyrazowego w muzyce klawiszowej XVIII wieku.
https://www.youtube.com/watch?v=_NveOOtAZcs
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1653 :
Luty 07, 2015, 20:04:30 »
Tharaud i diDonato w
Ch'io mi scordi di te
KV 505. Mówi się, że śpiewając arię różaną w IV akcie
Wesela Figara
N. Storace - pierwsza Zuzanna - zwracała się bezpośrednio do dyrygującego premierowym spektaklem Mozarta - na scenie przebywa wówczas jedynie Figaro, którego Zuzanna prawdopodobnie wcale nie zauważa. Poniższa scena koncertowa jest chyba najpiękniejszym dowodem ich przyjaźni, a może nawet... romansu.
Nie wiem, czy czyjaś dusza "odchodziła" kiedyś tak sugestywnie i słodko jak dusza tej wzburzonej damy
Hope you know what I mean.
l'alma mia mancando va...
https://www.youtube.com/watch?v=fHSp28HmDzk
«
Ostatnia zmiana: Maj 10, 2015, 13:03:36 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1654 :
Luty 13, 2015, 18:00:16 »
Podobnie jak w przypadku symfonii, istnieją również wątpliwości co do liczby skomponowanych przez Mozarta koncertów skrzypcowych. Do utworów budzących kontrowersje należą m.in. koncert Es-dur KV 268 (365b/Anh.C.14.04), koncert D-dur KV Anh. 294a, zwany
Adélaïde
czy koncert D-dur KV 271a. Spośród tych dzieł to właśnie ten ostatni włączany jest najczęściej do zbioru Mozartowskich koncertów skrzypcowych.
W świetle znanych nam pięciu koncertów (KV 207, 211, 216, 218, 219), których autorem niewątpliwie jest Wolfgang Amadeusz, jak ocenilibyście autentyczność tej partytury? Istnieje kilka hipotez, wyjaśniających zagadkę koncertu KV 271a, najpierw jednak - oddajmy głos muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=4OWyj6JeaK8
«
Ostatnia zmiana: Luty 13, 2015, 18:02:05 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1655 :
Luty 18, 2015, 09:47:36 »
Cytat: Mozart Luty 13, 2015, 18:00:16
Podobnie jak w przypadku symfonii, istnieją również wątpliwości co do liczby skomponowanych przez Mozarta koncertów skrzypcowych. Do utworów budzących kontrowersje należą m.in. koncert Es-dur KV 268 (365b/Anh.C.14.04), koncert D-dur KV Anh. 294a, zwany
Adélaïde
czy koncert D-dur KV 271a. Spośród tych dzieł to właśnie ten ostatni włączany jest najczęściej do zbioru Mozartowskich koncertów skrzypcowych.
W świetle znanych nam pięciu koncertów (KV 207, 211, 216, 218, 219), których autorem niewątpliwie jest Wolfgang Amadeusz, jak ocenilibyście autentyczność tej partytury? Istnieje kilka hipotez, wyjaśniających zagadkę koncertu KV 271a, najpierw jednak - oddajmy głos muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=4OWyj6JeaK8
I znowu Pat zrobil fajny Path.
Moim zdaniem, koncert nr 7 jest kompozycja Mozarta.
Jednak jest kilka momentow, ktore wskazywalby na to, ze np.uszkodzona partyture uzupelnil ktos inny.
Ciekawa rzecza jest, ze uklad partytury (271a) z glosem solowym na samym dole jest
niespotykany u Mozarta (zawsze partia solo jest na samej gorze).
Co sie stalo?? Dlaczego? Czy partytura jest orginalnie przepisana przez mistrza??
Konc nr 7 jest rowniez bardziej wirtuozowski i bardziej "romantyczny" (szerszy rejestr) niz koncerty z "wielkiej piatki"
Mozart jest geniuszem ukladania motywow. Wlasciwy balans i ilosc powtorzen w progresji jest idealna.
Wszystko w ramach zlotych proporcji.
Zauwazylem, ze nie zawsze motywy pasuja do siebie w tym koncercie (7)
Czasami, jakby za dlugo, czasami jakby za krotko.
Zlote proporcje i zloty umiar mozartowski, jest troche zachwiany.
Byc moze Mozart, piszac ten koncert byl na haju lub odlocie.
(Na odlocie, bez haju, to chyba zawsze byl)
Inne uwagi:
Sporo, za duzo jak na Mozarta dwudzwiekow.
3cz, momentami (21:31), (21:53) przypomina mi tematy Lebruna (znakomitego klasycznego kompozytora).
22:06 brzmi troche tanio, jak na Mozarta.
Wykonanie
, ktore nam zaserwowales Mozarcie, czyli p. Tennenbaum jest udane.
Skrzypaczka gra piekna artykulacja i dzwiekiem, ale niestety artystka zbyt czesto intonuje za wysoko.
Polecam Szeringa, ktory moim zdaniem, obok D. Ojstracha, Grumiaux jest moim
ulubionym wyk. muzyki Mozarta.
https://www.youtube.com/watch?v=H7mXmWK-Nlg
«
Ostatnia zmiana: Luty 18, 2015, 09:58:18 wysłane przez bartus
»
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1656 :
Luty 18, 2015, 18:04:15 »
Liczyłem na Twoją opinię!
Generalnie, bliska mi jest Twoja interpretacja tego dzieła. Podobnie jak Ty, Bartku sadzę, że w dużej mierze koncert D-dur jest dziełem Mozarta. Jednak znaków zapytania jest wiele...
Niemal pewne jest jednak i to, że autograf w całości nie wyszedł spod pióra Wolfganga. W niektórych fragmentach brakuje mi typowej dla niego logiki i naturalności frazy (wspomniane przez Ciebie "złote proporcje"). Niektóre zwroty, na które również zwracasz uwagę, brzmią w kontekście Mozarta nieco obco. Wirtuozowskie pasaże, zwłaszcza w finale - wsłuchajmy się w kodę ronda - prawdopodobnie zostały dopisane w XIX wieku, by dodać utworu blasku i efektowności. Co do tej części zresztą istnieje hipoteza (jedna z tysiąca), że z racji jej podobieństwa do czeskiej kolędy została skomponowana - być może wraz z dwoma poprzednimi ogniwami - przez twórcę czeskiego pochodzenia. Nie sądzę też, by
pizzicato
smyczków w
Andante
pochodziło od Mozarta.
Większość tematów to jednak efekty jego inwencji - ciekawe zatem, dlaczego Mozart nie ukończył swego dzieła bądź czy istnieje wersja w stu procentach "mozartowska", nieskażona przyszłymi modyfikacjami. Jeszcze większe wątpliwości budzą takie koncerty jak KV 268 czy dość znany (nie wiem do końca, dlaczego) koncert
Adelaide
- wg YT jeden z ulubionych utworów skrzypcowych 6- i 7-letnich wirtuozów
Kolejna ciekawostka - koncert klarnetowy, który kryje się pod tym samym numerem w Katalogu Koechla (oczywiście został tam umieszczony później, nie przez jego autora), co koncert
Adelaide
(KV 294):
https://www.youtube.com/watch?v=odNaPFSA8oQ
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1657 :
Luty 18, 2015, 19:34:58 »
Nie potrafię zrobić tak dogłębnej analizy jak Bartek - mogę tylko napisać, że partytura przekonuje mnie jedynie fragmentarycznie (a
Andante
wcale
). Wspomniana przez Patricka czeska kolęda (patrząc po treści - pastorałka) to (zerknęłam na Wikipedię
)
Půjdem spolu do Betléma
:
http://www.youtube.com/watch?v=eUKb5qoQ_7Q
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1658 :
Luty 19, 2015, 01:45:11 »
Dzięki, Kasiu
Moim zdaniem, podobieństwo między obiema melodiami jest totalnie przypadkowe
Jak wiadomo (!), najpiękniejszym koncertem skrzypcowym Mozarta jest jego salzburski
"koncert podwójny" - symfonia koncertująca KV 364. Zachwycające w tym utworze jest to, że można go nazwać koncertem na skrzypce i altówkę, gdzie spójnik
i
występuje w znaczeniu absolutnej koniunkcji logicznej (^)
Miłośnicy Szerynga nie mogą przegapić poniższego filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=XVLw3Nkzt6Y
«
Ostatnia zmiana: Luty 19, 2015, 01:49:00 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1659 :
Luty 19, 2015, 21:10:47 »
Cytat: Mozart Luty 19, 2015, 01:45:11
Jak wiadomo (!), najpiękniejszym koncertem skrzypcowym Mozarta jest jego salzburski
"koncert podwójny" - symfonia koncertująca KV 364.
So und nicht anders!
Ostatnio porwał mnie na nowo KV 219 z przebogatym
Rondeau: Tempo di minuetto
momentami
alla turca
(jakoś tak od zawsze lubiłam
col legno battuto
; jak wiemy, można je znaleźć także np. w finale-mazurze koncertu f-moll Chopina).
Anne-Sophie Mutter & Camerata Salzburg:
http://www.youtube.com/watch?v=ETXPKHPPov8
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1660 :
Marzec 07, 2015, 20:19:24 »
Cytat: fille007 Luty 19, 2015, 21:10:47
Ostatnio porwał mnie na nowo KV 219 [...]
Pozostańmy zatem w kręgu muzyki z udziałem skrzypiec. Z opus drugiego sonat na fortepian i skrzypce wspomnieliśmy już kiedyś sonatę F-dur KV 377. Rozpoczyna się optymistycznie i ożywczo - nie zaszkodzi jej przypomnienie; duet Sigiswald Kuijken & Luc Devos.
https://www.youtube.com/watch?v=vzf5-WZyL1c
Ostatnio na nowo zachwyciła mnie sonata G-dur KV 379 w legendarnej interpretacji Kagaan & Richter. W liście do ojca kompozytor pisze, że podczas prawykonania w kwietniu 1781 r. partię fortepianu odegrał z głowy, partię skrzypiec zaś - przeznaczoną dla Antonia Brunettiego, salzburskiego kapelmistrza - napisał w ciągu godziny, noc przed występem! Mogłoby to wyjaśniać liczne fragmenty partytury przeznaczne na fortepian solo, nieraz, zwłaszcza w wariacyjnym finale, o charakterze wirtuozowskiej improwizacji. Marzycielska, arpeggiowa introdukcja (
Adagio
) wprowadza nas w burzliwe i pełne pasji, jakby z kręgu
Sturm und Drang
, dramatyczne dialogowanie dwóch instrumentów w g-moll. Finałowy cykl wariacyjny - w ramach silnego kontrastu - przenosi nas do rokokowej komnaty. I tu jednak nie brakuje niespodzianek - mamy tu choćby wariację z pizzicatowym akompaniamentem skrzypiec, będącą, jak się wydaje, Mozartowską reminescencją kosmicznego
Largo
z koncertu klawiszowego f-moll Bacha...
https://www.youtube.com/watch?v=8GWJVYoCAdk
«
Ostatnia zmiana: Marzec 07, 2015, 20:22:19 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1661 :
Maj 05, 2015, 21:07:13 »
W Dwójce dziś - wielka triada symfonii Mozarta w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Radia Bawarskiego pod batutą jednego z moich ulubionych dyrygentów młodego pokolenia, Daniela Hardinga. Frapująca, autorska interpretacja, po którą warto sięgnąć.
Tu: razem w Paulem Lewisem na Promsach, w koncercie C-dur KV 503:
https://www.youtube.com/watch?v=D502UssN5mw
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1662 :
Maj 06, 2015, 09:57:59 »
Cytat: Mozart Maj 05, 2015, 21:07:13
W Dwójce dziś - wielka triada symfonii Mozarta w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Radia Bawarskiego pod batutą jednego z moich ulubionych dyrygentów młodego pokolenia, Daniela Hardinga. Frapująca, autorska interpretacja, po którą warto sięgnąć.
Tu: razem w Paulem Lewisem na Promsach, w koncercie C-dur KV 503:
https://www.youtube.com/watch?v=D502UssN5mw
Pat,
Masz racje. Bardzo ciekawe brzmienie orkiestry. Swietny, wrazliwy dyrygent (nareszcie).
Troche gorzej z Mozartem u pianisty.
Ogolnie jest on wysmienitym wirtuozem.
Tym razem jego Mozart troche kulal.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1663 :
Maj 09, 2015, 17:00:51 »
Cytat: bartus Maj 06, 2015, 09:57:59
Pat,
Masz racje. Bardzo ciekawe brzmienie orkiestry. Swietny, wrazliwy dyrygent (nareszcie).
Troche gorzej z Mozartem u pianisty.
Ogolnie jest on wysmienitym wirtuozem.
Tym razem jego Mozart troche kulal.
Paul Lewis... Masz może na myśli m.in. jego nagrania koncertów Beethovena? Pamiętam, że na promsach w 2010 r. wykonał komplet i było to jedno z najciekawszych wydarzeń festiwalu.
Myślę, że kolejną godną uwagi młodą artystką jest 28-letnia skrzypaczka Vilde Frang. Znam jej najnowszą płytę z dwoma koncertami skrzypcowymi (pierwszym i piątym) oraz symfonią koncertującą Es-dur. Na YT znalazłem nagranie tej ostatniej zarejestrowane live w Concertgebouw:
https://www.youtube.com/watch?v=v0xypy7JCF4
https://www.youtube.com/watch?v=zTICZLpAU6M
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno
«
Odpowiedz #1664 :
Maj 10, 2015, 12:46:43 »
Przepiękne brzmienie i wielki ładunek uczucia:) Przy tym wybitnie tutaj prerafaelicka z wyglądu, jakby zeszła na salę prosto z obrazów Waterhouse'a:))
http://www.johnwilliamwaterhouse.com/pictures/gather-ye-rosebuds-1908/
Bardzo entuzjastycznie wypowiadali się o niej recenzenci po wydaniu jej pierwszej płyty:
"Największe objawienie wiolinistyki ostatnich lat - Vilde Frang! Młoda norweska skrzypaczka, porównywana do Anne-Sophie Mutter, jest muzycznym objawieniem. Jej gra, pełna nieokiełznanego temperamentu i żywotności, a przy tym lirycznej głębi, szokującej w tak młodym wieku, powala słuchacza od pierwszych dźwięków, które Frang wydobywa z instrumentu z pewnością i namiętnością. Jej artystyczna świadomość oraz fantastyczna wprost biegłość techniczna pozwalają zaliczać ją do największych wirtuozów skrzypiec". Kolejna perła Północy:))
«
Ostatnia zmiana: Maj 14, 2015, 23:42:41 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Strony:
1
...
109
110
[
111
]
112
113
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Działy forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> Płyty
===> Artyści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
plastycy
kursor
managerzuzlowy
nighmare
polskiserverrpg