Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 107 108 [109] 110 111 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno  (Przeczytany 653140 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1620 : Czerwiec 21, 2014, 00:10:55 »

Eksploracji muzyki Mozarta Seniora ciąg dalszy. Oto Grande Serenade (Wielka Serenada) na trąbkę, puzon i orkiestrę. Dzieło powstało 16 lat przed narodzinami Wolfganga Amadeusza. Pod względem rozmachu i formatu (9 ogniw) przypomina Grand Partitę. "Zaskakująco" świetna muzyka.

http://www.youtube.com/watch?v=vz0YT3MHw_g

Leopold pozostawił po sobie wiele dzieł z trąbką/puzonem w rolli głównej, wśród nich jest dość popularny koncert na trąbkę D-dur. Warto dodać, że 12-letni syn prawdopodobnie również skomponował taki utwór (KV 47c, partytura zaginiona).

---
Horowitz i Guilini w legendarnej interpretacji koncertu A-dur KV 488; koniec l. 80.
http://www.youtube.com/watch?v=zeprwN8Yiuk
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1621 : Lipiec 14, 2014, 18:54:19 »

W najbliższy weekend oratorium Stworzenie świata Haydna rozpocznie się festiwal w Salzburgu. W roku jubileuszowym nie zabraknie nad Salzach muzyki Richarda Straussa, który był współtwórcą nowego festiwalu salzburskiego po zakończeniu I wojny światowej. Jednym z najważniejszym wydarzeń tegorocznej edycji będzie premiera Don Giovanniego z Ildebrando D’Arcangelo w roli tytułowej, Luca Pisaroni w partii Leporella i Tomaszem Koniecznym jako Komandorem. Wiedeńskimi Filharmonikami dyrygować będzie Christoph Eschenbach, znany forumowym mozartofilom jako świetny interpretator sonat fortepianowych Wolfganga Amadeusza.

https://www.youtube.com/watch?v=QRK0-FDegB4

Do kompletu: trio fortepianowe E-dur KV 542 w wykonaniu ensamblu Anne Sophie Mutter - Andre Previn - Daniel Müller-Schott. Wykon godny polecenia!
https://www.youtube.com/watch?v=L1K6OzobBwA
« Ostatnia zmiana: Lipiec 14, 2014, 18:56:12 wysłane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1622 : Lipiec 16, 2014, 23:12:28 »

Który z młodych dyrygentów jest specjalistą od Mozarta?

Agnieszko, bardzo dobre, ale i trudne pytanie... Nie przychodzi mi do głowy wiele nazwisk. Cenię niedawne nagranie Don Giovanniego z Mahler Chamber Orchestra, którą prowadzi Yannick Nézet-Séguin.  Vladimir Jurowski (gościnny dyrygent Orkiestry Wieku Oświecenia i szef londyńskich filharmoników) świetnie dyryguje koncertami i dziełami scenicznymi. Nie wiem, czy wspomniani dyrygenci spełniają wyznaczone przez Ciebie, Agnieszko, kryteria wiekowe  Mrugnięcie Faktem jest, że zdecydowana większość moich mistrzów od Mozarta to artyści wcześniejszej generacji i ze sporym już doświadczeniem (Gardiner, Mackerras, Jacobs...).

Kontynuując wątek - ciekawi mnie, którzy dyrygenci i jakie zespoły - grające na instrumentach dawnych czy współczesnych - przekonują Was najbardziej w muzyce Mozarta?
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1623 : Sierpień 08, 2014, 19:33:33 »

Uprowadzenie z Seraju z Salzburga 2013 w wersji haute couture i w dodatku z salzburskiego portu lotniczego imienia W. A. Mozarta. Bassa Selim (Tobias Moretti; w Polsce znany chyba przede wszystkim z roli policjanta Richarda Mosera, opiekuna Rexa http://www.youtube.com/watch?v=KTwiF8pRUUQ) jako dyktator mody  Chichot (o niewzruszonej minie alla Karl Lagerfeld  Mrugnięcie):

http://www.youtube.com/watch?v=jdzUIheS_-E
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1624 : Wrzesień 14, 2014, 23:11:41 »

Jaką operę Mozart skomponował przed Uprowadzeniem? Chodzi oczywiście o Idomeneo, re di Creta - oto inscenizacja z Mediolanu, sezon 2005/2006. Dyryguje Daniel Harding.

"Mówiono, że z wszystkich swoich dzieł najbardziej cenił i kochał Idomenea, zrozumie to każdy prawdziwy muzyk."
http://www.youtube.com/watch?v=yUjkC9BO8g0
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1625 : Wrzesień 25, 2014, 01:10:42 »

Symfonie Wolfganga Amadeusza to dla mnie najcenniejsza pozycja bogatej dyskografii AAM i Ch. Hogwooda. Ten artysta niczym Kolumb odkryl dla nas swiat wczesnej mozartowskiej symfoniki.

Symfonia g-moll KV 183, cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=OyNi19dceMo
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 25, 2014, 01:13:36 wysłane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1626 : Październik 06, 2014, 20:43:26 »

Dzieło nie istnieje bez łączności z publicznością, dla jego powodzenia nieodzowne jest zaangażowanie uwagi odbiorców i swoista interakcja z nimi. 23 grudnia 1785 r. między muzyką a słuchaczami zawiązała się niezwykła relacja. W pewnym sensie nawet przełomowa - oto wiedeńska publiczność, zgromadzona na jednym z koncertów subskrypcyjnych wysłuchała nowego Mozartowskiego koncertu, Es-dur KV 482. Koncert nie mógł się nie podobać - kompozytor świadomie zastosował w nim zabiegi, którymi chciał się przypodobać melomanom, czego przykładem jest "myśliwski" charakter finałowego ronda z pięknym, subtelnym, menuetowym epizodem w As-dur.

Po zakończonym występie domagano się bisu - wielkie zdziwienie budzi jednak fakt zapisany przez Leopolda Mozarta, że na bis zgodnie z życzeniem publiczności zagrano raz jeszcze powolne ogniwo koncertu, Andante (Temat z wariacjami), nie zaś chociażby wspomniany finał. Nieco górnolotnie można określić je duszą dzieła, jego ekspresyjnym epicentrum. Wyraża emocje w sposób prawie romantyczny - bo romantyczny jest, jak pisze Einstein, harmoniczny kontrast uzyskiwany dzięki zmianom trybu z moll na dur; także integralność partii fortepianu i orkiestry - niezwykle tu barwnej - jest XIX-wieczna. W pieśniowym charakterze melodyki andante słyszymy już mistrzów romantycznej liryki wokalnej.

Kto wie - wiedeńskich słuchaczy być może po prostu urzekł czar tych wariacji, który oddziałuje do dziś. Ale być może wśród świadomej i wykształconej publiczności drgnęła już wówczas ta struna, którą w ruch wprowadzi ponownie Beethoven i romantycy, swą muzyką zmieniający rzeczywistość społeczną i polityczną. Tak, w l. 80. XVIII wieku z całą pewnością dostrzegamy rodzący się podświadomie romantyzm, muzycznie wyrażany jeszcze w doskonałej, klasycznej formie, lecz coraz mocniej dążący do nadania mu autonomicznego artystycznego kształtu.

David Fray
http://www.youtube.com/watch?v=IweaiUUgkbo
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1627 : Październik 10, 2014, 19:43:23 »

Facebookowy profil Wolfiego; wpis Leopolda - niczym cytat z listu ojca do syna.

http://www.classicfm.com/composers/mozart/guides/mozart-facebook-profile/

Ostatnio dosłownie przepadam za nagraniami koncertów Mozarta dokonanymi przez English Chamber Orchestra z Murray'em Perahią. Ciekawy jestem, czy któryś z forumowiczów, mających niemałe doświadczenie z tym zespołem  Mrugnięcie wykonywał jeden z nich - może nawet u boku tego artysty. Poniżej świetny koncert B-dur KV 450, z kulminacją w finałowym Allegro.

http://www.youtube.com/watch?v=_1dIkP3tLVg
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1628 : Październik 23, 2014, 17:36:26 »

Wpis Haydna odnoszący się do nowego kwartetu smyczkowego też niezły.  ROTFL  Chichot

Przypomnijmy koncert papy Haydna na trąbkę i orkiestrę Es-Dur Hob. VIIe:1 (z Alison Balsom jako solistką  Uśmiech):

http://www.youtube.com/watch?v=cSIPXetbm6M
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1629 : Październik 24, 2014, 12:03:42 »

Wpis Haydna odnoszący się do nowego kwartetu smyczkowego też niezły.  ROTFL  Chichot

Przypomnijmy koncert papy Haydna na trąbkę i orkiestrę Es-Dur Hob. VIIe:1 (z Alison Balsom jako solistką  Uśmiech):

http://www.youtube.com/watch?v=cSIPXetbm6M

Moze sie przyczepiam, ale Alison nie wszystkie nutki gra czysto.
Ale koncert jest swietny, zreszta jak wiekszosc utworow Haydna (w tym moja ulubiona 3 cz. konc. wiolonczelowego C-dur lub konc. fortepianowy, nie wspominajac o sonatach na fortepian, czy symfoniach).
Haydn byl genialnym tworca.
Nie mozemy zapomniec, ze pracownikiem fabryki "Haydn" byl rowniez brat Jozefa, Michael, ktory ponoc instrumentowal wiele symfoni swojemu starszemu bratu.
P.S.
W koncercie Es na tr. slychac motywy hymnu niemieckiego (9'31'')
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1630 : Październik 25, 2014, 08:39:17 »

Errata: oczywiście Es-dur (dur od małej litery; napisałam powyżej alla tedesca Mrugnięcie).

Hymn niemiecki słyszalny (a dokładniej mówiąc jego fragment Blüh im Glanze dieses Glückes; jak wiemy jest to przedostatni wiersz trzeciej strofy Das Lied der Deutschen/Pieśni Niemców, którą stworzył w 1841 r. August Heinrich Hoffmann von Fallersleben na wyspie Helgoland) jest też w arii Qualche volta non fa male z napisanej przez Haydna 20 lat wcześniej drammy giocoso Il mondo della luna/Księżycowy świat (zwróćcie proszę uwagę na 0:47 sekundę):

http://www.youtube.com/watch?v=OaR6chggYCY

Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1631 : Październik 25, 2014, 22:42:23 »

Agentka Kasia, wspólnie z Bartkiem, nie po raz pierwszy dowodzi swej ponadprzeciętnej spostrzegawczości  Mrugnięcie  Hymn niemiecki usłyszymy również w trzecim kwartecie C-dur z op. 76, w części powolnej, ujętej w ukochaną przez Haydna formę wariacji.

http://www.youtube.com/watch?v=Rc34Jr9udlU

Z wrodzonej przekory wrócę do wyżej wspomnianej English Chamber Orchestra Mrugnięcie - tu w finale naszego ulubionego I Koncertu wiolonczelowego C-dur (solistą jest Yo-Yo Ma).

http://www.youtube.com/watch?v=9s8quS9nW6Y