Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 91 92 [93] 94 95 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno  (Przeczytany 652959 razy)
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1380 : Kwiecień 10, 2013, 20:59:56 »

Jaki utwór Mozarta przywodzi Wam na myśl temat pojawiający się w 2 minucie i 30 sekundzie (2:30) pochodzący z tej oto uwertury "londyńskiego Bacha" (który jak wiemy wywarł zauważalny wpływ na wczesne utwory Wolfganga)?

http://www.youtube.com/watch?v=dJjvIB291fc
Maybe piano concerto No. 12 in A K414, 2nd movement  Co? Uśmiech  Chichot

http://youtu.be/3rj-AaxMruA
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 10, 2013, 21:14:20 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1381 : Kwiecień 10, 2013, 22:22:27 »

...a koncert ten powstał jesienią 1782 r. (Mozart stworzył wówczas swoją pierwszą wiedeńską triadę koncertów na fortepian, KV 413 - 415, które miały być przyjemne dla ucha laika i konesera). To fakt istotny; sądzę, że w ten sposób Mozart oddał hołd zmarłemu w tym roku J. Ch. Bachowi. O jego śmierci donosił ze smutkiem w liście z 10 kwietnia 1782 r. (Kasiu, obmyśliłaś wszystko PERFEKCYJNIE  Mrugnięcie) - "cóż za strata dla muzycznego świata!". 
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1382 : Kwiecień 21, 2013, 18:01:45 »

...a koncert ten powstał jesienią 1782 r. (Mozart stworzył wówczas swoją pierwszą wiedeńską triadę koncertów na fortepian, KV 413 - 415, które miały być przyjemne dla ucha laika i konesera).

O triadzie KV 413 - 415 Mozart napisał następująco w liście z 28 grudnia 1782r.: Die Concerten sind eben das Mittelding zwischen zu schwer und zu leicht. Sie sind sehr brillant - angenehm in die Ohren - natürlich ohne in das Leere zu fallen. Hie und da können auch Kenner allein Satisfaction erhalten - doch so - dass die Nichtkenner damit zufrieden sagen müssen, ohne zu wissen warum. (Koncerty te stoją dokładnie pośrodku między tym, co zbyt łatwe, a tym, co zbyt trudne. Są one bardzo błyskotliwe - przyjemne dla ucha - oczywiście bez popadania w banał. Jest w nich kilka fragmentów, które zadowolą jedynie koneserów - ale i laicy znajdą w nich przyjemność, nawet nie wiedząc, dlaczego).

Te trzy koncerty mogą być wykonywane z akompaniamentem większej orkiestry lub tylko a quattro - z towarzyszeniem dwojga skrzypiec, altówki i wiolnczeli. (Tak właśnie Wolfgang reklamował  Mrugnięcie je w Wiener Zeitung). KV 414 jest chyba najbardziej kameralny, intymny i nostalgiczny z całej trójki. (Odkąd pamiętam, zawsze niezwykle poruszało mnie przetworzenie w Allegro i oczywiście nie tylko ono  Mrugnięcie).

http://www.youtube.com/watch?v=PiHra1MBhtE
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1383 : Kwiecień 22, 2013, 19:54:33 »

Ostatni weekend upłynął nam pod znakiem Niekończącego Się Mazurka Mrugnięcie, a dziś pora na nową mozartowską zagadkę  Uśmiech Pytanie jest dwuczęściowe i brzmi następująco: skąd pochodzi temat pojawiający się w 2 minucie i 24 sekundzie (2:24) w scenie uczty w finale Don Giovanniego i pod jakim numerem w katalogu Köchla możemy go jeszcze odnaleźć (jako temat dla wariacji tym razem)?

http://www.youtube.com/watch?v=IsEujPMgH2I
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1384 : Kwiecień 23, 2013, 11:48:41 »

skąd pochodzi temat pojawiający się w 2 minucie i 24 sekundzie (2:24) w scenie uczty w finale Don Giovanniego i pod jakim numerem w katalogu Köchla możemy go jeszcze odnaleźć (jako temat dla wariacji tym razem)?

http://www.youtube.com/watch?v=IsEujPMgH2I
może...
Finał z drugiego aktu Cosi Fan Tutte & Die Zauberflöte
ale co do Kochla - to się, prosze Pani, poddaję  Uśmiech
Zapisane

Pytasz mnie, jak grał ów pianista? W jego grze było coś ludzkiego: pomylił się...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1385 : Kwiecień 28, 2013, 11:31:30 »

Mam zaszczyt ogłosić zwycięzcę, a jest nim - jak nietrudno się domyślić - nasz najwybitniejszy mozartolog, Herr Fadendirektor Patrick!  Uśmiech (Pat, to Ty pierwszy zalinkowałeś KV 527 z Salzburger Festspiele w 2008, nie ja  Mrugnięcie. Sprawdź posty z początku listopada 2012). W wiązance przebojów w scenie uczty w finale Don Giovanniego słyszymy kolejno: O quanto un si bel giubilo z drammy giocoso w 2 aktach Una cosa rara ossia Bellezza ed onesta (1786), której twórcą jest Vicente Martin y Soler (1754-1806) [Leporello: Bravi, "Cosa rara" = Bravo,"Cosa rara" (1: 05)], Come un agnello z trzyaktowej drammy giocoso Fra i due litiganti il terzo gode (1782) Giuseppe Sartiego (1729-1802) [Leporello: Evvivano i "Litiganti" = Niech żyją "Litiganti" (2:31)] i Non piu andrai z Figara [Leporello: Questa poi la conosco pur troppo = Tę melodię znam aż nazbyt dobrze - pierwszym Figarem i Leporellem w premierowym wykonaniu KV 527 w Wiedniu był ten sam bas-baryton - Francesco Benucci (3:23)].

Come un agnello (Jak baranek) z Fra i due litiganti il terzo gode (~ Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta) posłużyło Mozartowi jako temat dla wariacji figurujących w katalogu Köchla pod numerem KV 460/454a. Szczerze mówiąc, nie wiem do końca, czy tych wariacji jest w końcu 2, czy też 8, bo źródła podają różne liczby w tym temacie  Mrugnięcie

http://www.youtube.com/watch?v=xaxihIdmyBQ
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 28, 2013, 11:40:06 wysłane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1386 : Kwiecień 28, 2013, 13:39:32 »

Pamiętam; bardzo lubię tą inscenizację (mimo, że wywołuje sporo kontrowersyjnych opini), ale cieszę się, że nam ją przypomniałaś. Świta mi, że całość wieńczy tu dramatyczna Scena Komandora i pominięto finałowy ensamble Mrugnięcie

Z ilością wariacji KV 460 na temat arii Sartiego jest FAKTYCZNY problem. Podobno autograf zawiera tylko dwie jej opracowania, jednak w 1803 r. wydano to dzieło jako temat i 8 wariacji. Można się domyślać, że edytor dodał ostatnich 6 opracowań, chociaż przeprowadzone badania stylistyczne wykazują, że są autentycznie mozartowskie. Jest to utwór nietrudny i raczej konwencjonalny, choć muzykolog Egon Kenton doszukuje się tu zapowiedzi wielkich wariacji nt. Diabellego Beethovena. Temat arii - mimo, że bardzo catchy - nie należy do szczególnie udanych.

Można dodać, że o skomponowaniu KV 460 Mozart donosi w liście z czerwca 1784 r. - utwór figuruje tam obok takich arcydzieł, jak Koncert KV 453 für Fräulein Babette, kwintet KV 452 czy sonata KV 448.

Forumowicze czekają na kolejne quizy współautorki najlepszych zagadek KSz!  Mrugnięcie
Zapisane

amadeusz33
Nowy użytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 46


Bach i Schubert to aniołowie, Mozart to bóg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1387 : Kwiecień 28, 2013, 15:05:54 »

Mam pytanie do drogich i zacnych znawców Amadeusza. Chodzi mi o wariacje fortepianowe (nie moge znaleźć jakie). wiem, że Mozart napisał najwięcej cykl złożony z 12 wariacji ale w książce Christian Jacq w przypisie znalazłem informacje że napisał cykl złożony z 29 wariacji. miał je dopisywać kolejno swojemu wydawcy (chyba Artarii za pare dukatów za jedną wariacje). Na pewno chodzi o 6 waracji na temat menueta Duporta..  W 1792 miały mieć juz 29 wariacji. Czy ktoś inny je dopisywał? czy ktoś je w całości słyszał?proszę o rozwiązanie problemu.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 28, 2013, 15:08:17 wysłane przez amadeusz33 » Zapisane

Dzięki potędze muzyki idziemy szczęśliwie przez ciemną noc śmierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1388 : Maj 01, 2013, 17:40:35 »

Pamiętam; bardzo lubię tą inscenizację (mimo, że wywołuje sporo kontrowersyjnych opini)

Oj tak, pamiętam jedną hiperkrytyczną opinię z niemieckiej prasy, która brzmiała mniej więcej tak (użyję może nieco bardziej eleganckich sformułowań niż w oryginale Mrugnięcie): "Akcję przeniesiono do lasu chyba po to, aby Don Giovanni i Leporello mogli tam w spokoju raczyć się wysokoprocentowymi napojami i palić blanty"  Chichot


Łukaszu, w kontekście KV 573 słyszałam jedynie o 6 lub 9 wariacjach... Niech wypowie się Patrick, który jest tu Α i Ω  Uśmiech

Czytałeś może całą serię książek o Mozarcie Jacqa? (Facet jest egiptologiem). Ja natomiast mam ochotę przeczytać Nancy Storace. Román o lásce mladičké sopranistky Nancy Storace a W. A. Mozarta Adéli Vedralovej (2012)  Mrugnięcie


Jeśli już mowa o sopranistkach - ukazała się nowa płyta Julii Lezhnevej z 4 motetami 4 kompozytorów: G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego i W. A. Mozarta. Exsultate, jubilate (Allegro) - I. część motetu KV 165/158a skomponowanego przez Wolfganga w styczniu 1773 r. w Mediolanie:

http://www.youtube.com/watch?v=DlIPyey3_YY
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2013, 17:49:38 wysłane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
amadeusz33
Nowy użytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 46


Bach i Schubert to aniołowie, Mozart to bóg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1389 : Maj 01, 2013, 19:20:36 »

Przeczytałem oby dwa tomy, łącznie 4 części. Powieść fatalna. rozdziały po kilka stron, same dialogi, zero akcji. ratują ją przypisy,  z których można coś  się dowiedzieć i miłość  autora do Mozarta. Są też 2 płyty gratis.
Też słyszałem 6 - 9 wariacji  ale bankowo jest tam podana info o 29 wariacjach wydanych u Artarii w  1792.
Zapisane

Dzięki potędze muzyki idziemy szczęśliwie przez ciemną noc śmierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1390 : Maj 01, 2013, 22:35:24 »

Kasiu, wywierasz na mnie presję Duży uśmiech Sprawa z liczbą wariacji nt. menueta Duporta jest podobna, jak w przypadku KV 460. Sześć czy dziewięć?  Mrugnięcie

Z informacji jakie znalazłem wynika, że u Artarii w 1792 r. wydano 9 wariacji, na 10 stronach. Kiedyś czytałem, że menuet Duporta stanowił inspirację również dla innych kompozytorów; zapewne po śmierci Mozarta ukazało się więcej jego opracowań (może podsumowując je, otrzymamy liczbę 29). KV 573 uważa się nieraz za jeden z najciekawszych cykli wariacji w twórczości Mozarta; w jednej z nich ktoś usłyszał nawet gdakanie kur  Mrugnięcie  Sam Wolfgang improwizował je przed królem pruskim w Poczdamie.

Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil