Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miłośników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiająca Piękno  (Przeczytany 653001 razy)
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #1050 : Maj 19, 2012, 14:37:22 »

Wspominają Dietricha Fischer-Dieskau nie mozna zapomnieć , że wielki był nie tylko w pieśniach
romantycznych i bachowskich kantatach, ale także:

Jako hrabia Almaviva:

http://www.youtube.com/watch?v=LcJg0lRIzvM&feature=fvst

i Don Giovanni:

http://www.youtube.com/watch?v=KvmI-J87ZBM&feature=related
Zapisane

chingate
Gość
« Odpowiedz #1051 : Maj 19, 2012, 22:09:15 »

Sz.P Alexias, straszliwie lubię "Figara", wszelako za najlepszą uwerturę operową uważam tę z "Balwierza sewilskiego", z całą resztą Pani tez i postulatów zgadzam się.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1052 : Maj 21, 2012, 12:21:06 »

Kaśku, zdrobnienie Wolfgangerl udowadnia, że nie tylko my potrafimy wyprodukować językowe łamańce ciężkie do pokonania dla cudzoziemców:)) Spróbujcie tylko wymówić to szybko:)

Jak super Asiu, że wróciłaś!  Uśmiech

O tak, dyftong -ng (wymówiony alla tedesca, nie alla polacca  Mrugnięcie) w połączeniu z sufiksem deminutywnym -erl dają lekki tongue twisterowy efekt. Inne narody nie gęsi, i swoje zungenbrechery też mają  Chichot
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1053 : Maj 21, 2012, 17:48:54 »

Le nozze di Figaro, ossia la folle giornata  (zwane dalej: Figarem) jest wedle moich ostatnich informacji piątą najczęściej wystawianą operą świata (Czarodziejski flet jest na pierwszym miejscu). To chyba dowód na to, że dla szeroko pojętej rzeszy melomanów Mozart jest przede wszystkim kompozytorem operowym. Ostatnio miałem szansę oglądać Figara (w właściwie - sądząc po czasie trwania - remake Figara) w Poznaniu.

Asia bardzo trafnie odczytała konteksty tego dzieła. Polityka, czasy przedrewolucyjne, stosunki feudalne. Figara nie byłoby gdyby nie Mozart, da Ponte i jeden z najwiekszych dramaturgów francuskich - Pierre Beaumarchais. Te wielkie nazwiska doprowadziły do powstania dzieła, który jest jednym ze szczytów mistrzostwa w dziejach opery.

Być może my dziś nowoatorstwa Figara nie dostrzegamy. Ale dla wiedeńczyków te 3 godziny muzyki o ogromnym zagęszczeniu melodycznym okazały się nie do przejścia. Klapy 1 maja 1786 r. może nie było, ale fety jak w Pradze (grudzień 1786 r.) - również. Za to (między innymi) kocham Pragę. Znakomite zaiste uszy jej mieszkańców.  Mrugnięcie

Wielokrotnie pisałem, że mimo ogromnej porcji muzyki, nie ma się poczucia, że akcja posuwa się zbyt wolno, nie odczuwa się znużenia. (Einstein chciałby jedynie usunięcia dwóch pysznych arii z początku IV aktu). Mozart realizuje się jako geniusz dramaturgii. Jest nieskrępowany - powstaje dzieło bez ograniczeń. Nowy typ arii, nowe, pełne życia ensamble - od tych najmniejszych (duet z II aktu, poniżej) po wielkie sceny zespołowe, w których śpiewa siódemka bohaterów. Świat nie słyszał nigdy wcześniej czegoś podobnego - weźmy akt II, pół godziny muzyki, wartkiego przepływu akcji - bez recytatywu! A jeśli pojawią sie gdzie indziej - cóż to za recytatywy! Jak wspaniale są one skonstruowane pod względem dramaturgii...

Prestissimo Zuzanny i Cherubina, Aprite, presto, aprite (Zungenbrecher, nicht wahr?  Mrugnięcie)
http://www.youtube.com/watch?v=Wtidp8Q2Tbw

Asia wspomniała o muzycznej charakterystyce poszczególnych bohaterów. Dzięki ich różnorodności mamy także niezwykłe urozmaicenie partytury. Obok arii gniewu i zemsty (don Bartolo, który antycypuje Cyrulika, będącego w dziejach opery genialnym Figarowym continuum) Mozart komponuje cavatinę sprytnego Figara (z owym wspaniałym towarzyszeniem smyczków), arie wybuchowego, bezwzględnego hrabiego Almavivy... Zuzanna to jakby ideał kobiety w oczach Mozarta - jej partia jest nieśmiertelna (Nancy Storace!!). A wzbudzająca nasze współczucie Hrabina - cóż, to ona otrzymała dwie najsłynniejsze (obok Non piu andrai) i Voi che sapete arie opery - apoteoza operowej liryki (jej Dove sono to przecież Agnus Dei jednej z wcześniejszych missae, Koronacyjnej, czy to nie znamienne?). Nie zapominajmy o weselnych chórach i fandango z III aktu.

Pomysłowa Zuzanna, Venite, inginocchiatevi
http://www.youtube.com/watch?v=XItxtFeMpBM

Zuzanna, Hrabina, Sull'aria - duet dwu dam
http://www.youtube.com/watch?v=gaVIwwNhocg

La Vendetta Bartola
http://www.youtube.com/watch?v=qMfVF2x2JEk

Jest kilka zagadek Figara. Jedną z nich jest dla mnie wciąż... CHERUBIN. CHERUBINO. CHERUBIM. CHERUBINA.
http://www.youtube.com/watch?v=hQdT7DZNAcY

Barbarina (która, powiem szczerze, nie wiadomo skąd, po co itd.) i jej szpilka są f-mollowe. Uwielbiam to dwuminutowe f-moll.
http://www.youtube.com/watch?v=kdn5XzVJrNo&feature=fvsr

[W całej operze zwraca cudowny orkiestrowy akompaniament - właściwie partia orkiestry jest i autonomiczna, i zespolona z partiami wokalnymi. Szept orkiestry jest, choćby w powyższym L'ho perduta, me meschina!, nie do przecenienia.]


A kiedy się ściemnia, intryga wychodzi na jaw i ukazuje się dumne oblicze skrzywdzonej Hrabiny, świat zatrzymuje się na parę minut w miejscu. Roztacza się przed nami jedna z najbardziej wzruszających, najprostszych melodii, jakie skomponowano. Hrabia klęczy -Contessa, perdono. Jeszcze wielki finał przypominający nam wspaniałą uwerturę. Tak kończy się dzień, który odmienił dzieje muzyki. Bezcenny dar Mozarta dla ludzkości...

(...a w XVIII-wiecznym Wiedniu - o równowartości 450 florenów + ok. 200 dla librecisty).
« Ostatnia zmiana: Maj 21, 2012, 17:59:49 wysłane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1054 : Maj 21, 2012, 18:01:16 »

http://www.youtube.com/watch?v=7dOefjhOFmI&feature=relmfu

od 4:14
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1055 : Maj 21, 2012, 19:05:47 »

A wzbudzająca nasze współczucie Hrabina - cóż, to ona otrzymała dwie najsłynniejsze (obok Non piu andrai) i Voi che sapete arie opery - apoteoza operowej liryki (jej Dove sono to przecież Agnus Dei jednej z wcześniejszych missae, Koronacyjnej, czy to nie znamienne?).

A wzbudzająca nasze współczucie Hrabina - cóż, to ona otrzymała dwie najsłynniejsze (obok Non piu andrai i Voi che sapete) arie opery (...)

sory za literówki...
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1056 : Maj 21, 2012, 22:28:02 »

(...a w XVIII-wiecznym Wiedniu - o równowartości 450 florenów + ok. 200 dla librecisty).

... a niejaki hrabia C. Zinzendorf napisał:

"O siódmej wieczór w Operze Wesele Figara. Libretto jest da Ponte, muzyka Mozarta. Opera mnie znudziła"   Co? x 1 000 000

Pozostaje tylko żałować, że nie było nas na premierze w Burgtheater 1 maja 1786  Mrugnięcie Nawet entuzjazm prażan wypadłby blado przy naszym aplauzie i "Viva Maestro"-Schreyen  Mrugnięcie
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1057 : Maj 24, 2012, 21:14:27 »

"O siódmej wieczór w Operze Wesele Figara. Libretto jest da Ponte, muzyka Mozarta. Opera mnie znudziła"   Co? x 1 000 000

Stąd w co niektórych polskich teatrach postanowiono wyciąć parę "zbędnych" fragmentów. Nożyce nie oszczędzają nawet wielkich scen zespołowych (o recytatywach nie wspominając). Figarowy cover, jaki dany mi było usłyszeć/zobaczyć, zawierał niepełną wersję finału II aktu! Według mnie, tego typu delecja i następujący po niej "spicing" jest zbrodnią.

A tu MET: http://www.youtube.com/watch?v=Rh64ZgdHLTs

---

Clifford Curzon gra wspomniany tu Koncert fortepianowy C-dur KV 467
 
http://www.youtube.com/watch?v=wzEdun42NgA&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=9LgBzJfL43Q&feature=relmfu

Jedno z moich ulubionych nagrań tego koncertu. Dinu Lipatti - wybitny interpretator Sonaty a-moll KV 310/300d - i autor jednej z najlepszej kadencji do koncertów Mozarta ever.

http://www.youtube.com/watch?v=M5HecOfJxb4
http://www.youtube.com/watch?v=M_WUBsTyM4E&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=koN9m0ltRFY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=6b9DLJAx-rQ&feature=relmfu

« Ostatnia zmiana: Maj 24, 2012, 21:16:28 wysłane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1058 : Maj 24, 2012, 21:37:00 »

Poznań to jednak nie jedynie okrutne delecje i splicingi mozartowskiej partytury.

Jestem bardzo dumny z "mojego" uniwersyteckiego chóru. Jakiś czas temu odbyło się tournee po krajach zachodniej Europy (wykonywano Requiem Mozarta).

http://www.youtube.com/watch?v=AkPXAxLHBJM
http://www.chor.amp.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=72
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1059 : Maj 26, 2012, 23:27:23 »

Czy ktoś słuchał w Dwójce retransmisji La clemenza di Tito z wiedeńskiej Wiener Staatsoper?

Ja tylko pewne fragmenty. W tym - najsłynniejsze rondo tej nowatorskiej, znakomitej opery, Non piu di fiori Frau Vitelli (jest tu prima donną). Scena z basethornem. Śpiwała bodaj Madam Juliane Banse (?). Wysoki, dramatyczny oraz niski rejestr nie budziły szczególnie poważnych zastrzeżeń. Ale "środek"?

Nie słyszałem nigdy gorszego wykonania.

Tytus też nie najlepszy. Sytuację ratowała orkiestra (i chór) Staatsoper.

Ale przecież nic nie jest w stanie zepsuć tej muzyki. Muzyki, która miejscami jest romantyczna, XIX-wieczna.

http://www.youtube.com/watch?v=EWAZx9JHqAs
Vesselina Kasarova śpiewa partię Sesta w popularnej inscenizacji z Zurichu, J. Kaufmann jest tam Tytusem (DVD godne polecenia! Mrugnięcie).
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1060 : Maj 28, 2012, 18:17:52 »

La ci darem la mano i niecodzienny duet: Aleksandra Kurzak/Zerlina & Sebastian Karpiel-Bułecka/Don Giovanni  Mrugnięcie :

http://www.youtube.com/watch?v=VDnIF_sfSK4


Don Giovanni KV 527 w cyklu M22 już w najbliższą środę; inscenizacja pewnie nie wszystkim przypadnie do gustu (konwencja trochę porno-bieliźniana), ale na szczęście...

nic nie jest w stanie zepsuć tej muzyki.
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1061 : Maj 28, 2012, 18:29:16 »

Ale belkot.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1062 : Maj 28, 2012, 18:33:08 »

Ale belkot.

Mój post czy wykon? Mrugnięcie
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1063 : Maj 28, 2012, 18:34:22 »

Kasiu.
Twoje posty sa najlepsze.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1064 : Maj 28, 2012, 18:54:47 »

Kasiu.
Twoje posty sa najlepsze.

Bartku

zgadzam się całkowicie, że do Don Giovanniego spod Tatr można mieć sporo zastrzeżeń Mrugnięcie To jednak nie była ani La Scala, ani Mozartwoche, tylko coś w rodzaju crossoverowego Opernspaß  Mrugnięcie
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Strony: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

osw shd zlotahodowla11 manunited strefagier1